AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #1 Skrevet 28. mai 2014 *Jeg var litt usikker på hvor jeg skulle sette denne tråden, så beklager hvis dette er feil plassering* Hei, jeg er en jente på snart 19 år og jeg lurer på om jeg kan flytte ut. Jeg tjener 10 000 i måneden pluss 1-2 000 for barnevakt Jeg har fått tilbud på en leilighet for 5500 i måneden inklusiv strøm og nett Jeg spiser veldig litet så der blir det ikke store utgifter Jeg betaler 2000 hver måned for bilen. Så mitt spørsmål er tror dere jeg klarer dette? jeg kommer mest sannsyligvis til å få litt hjelp av mine foreldre, kanskje 1000 i måneden Jeg blir veldig glad for alle de svara jeg for, for dette er en stor og viktig avgjørelse Anonymous poster hash: 7b236...318
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #2 Skrevet 28. mai 2014 Hvis du ikke har dyre mobilregninger, er mye på byen og bruker mye på klær, sminke osv. Så vil det gå bra, er du økonomisk av deg så går det bra. Men blir lite til sparing. Anonymous poster hash: 89d89...593
Muscae Skrevet 28. mai 2014 #3 Skrevet 28. mai 2014 Med ca 12 000 å rutte med i måneden har du mer enn de fleste studenter, så det tror jeg går fint. Du kan jo også gjøre det til en slags konkurranse med deg selv om hvor billig du klarer å leve. Jeg vil anbefale deg å kjøpe en fryseboks, så du har plass til å fryse rester, og å kjøpe stort når det er tilbud. Dersom du sparer så mye du kan, der du kan, har du mer rom for sparing, uforutsette utgifter (bilen på verksted, nye dekk, årsavgifta, om du må dekke skade du har forårsaket med bil, vaskemaskinen ryker osv, mye som kan skje, og ting koster fort en del tusen), og du har også større rom for utskeielser når du ønsker det, feks være med på hyttetur eller en feriereise. Eksempler for å spare mat: - Lage egne rundstykker, som du har i frysen, og tar opp det du skal bruke. På den måten slipper du å kjøpe dyre brød, og du slipper å hive halve brødet. - kjøp på tilbud, del opp og ha i passe størrelse i frysen. For eksempel frosne kyllingfileter er enklere å ta opp en dersom de er oppdelt i egne fryseposer. En pakke med kjøttdeig kan fint deler i to eller tre, slik at du har til bare en middag. - havregryn er billig, og havregrøt er en veldig enkel frokost, lunsj, middag eller kvelds. - kjøp drivstoff på søndager, da er det ofte opp mot en krone billigere for literen. Det høres ikke mye ut med en krone, men i løpet av et år fyller man ganske mange liter med drivstoff, og summen utgjør litt. - ikke kjøp mer frukt og grønt enn du trenger, da mange ting blir dårlig fort. Men ikke dropp frukt og grønt for å leve billig! Du trenger næring. Frukt og bær som er i ferd med å bli dårlig kan du bruke til smoothie. - Bruk bilen minst mulig - kjøp møbler brukt. Du kan heller spandere på deg et spann med maling og et par billige malekoster (eller kjøpe spraymaling på nett, det er billig, men egner seg ikke til alle møbler), dersom fargen ikke stemmer. Du må også huske å regne inn ALLE utgifter på bilen i løpet av året, og den summen du får kan du dele på 12, og da sitter du igjen med det du må sette av til bil i løpet av året. Billån, forsikring, årsavgift, drivstoff, dekk, service, periodisk kontroll. Alt dette koster, og det er greit å ha pengene til det når det kommer.
mara2012 Skrevet 28. mai 2014 #5 Skrevet 28. mai 2014 Når jeg var 19, fikk jeg fast jobber, og tjente 11-12.000/mnd. Men det falt meg ikke inn å flytte alene, for det er dyrt. Så jeg fant en venninne som også var keen på å flytte hjemmefra, og vi fant en leilighet sammen og minsket utgiftene. Helt supert når man har lav inntekt og er ung Helt ærlig ville jeg nok ikke råda deg til å flytte ut, alene, men den inntekta, med mindre du må. 5500,- i husleie er billig, og at strøm og nett er inkl. er bra, men fortsatt gjenstår bil, tv, telefon, mat, klær/sminke, byturer/spise ute osv. Pengene forsvinner fort. Spar mens du kan og mens du fremdeles er ung, og finn deg en room-mate
sjøhest Skrevet 28. mai 2014 #6 Skrevet 28. mai 2014 Hun er voksen og har mer penger enn mange studenter, så hvorfor ikke?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå