Gjest gudja Skrevet 16. juni 2004 #1 Skrevet 16. juni 2004 Er det noen som kan si meg hva en inteligent person er?Jeg vet det jo,men klarer ikke å forklare det med ord.
Arkana Skrevet 16. juni 2004 #2 Skrevet 16. juni 2004 Hvis du spør 100 mennesker vil du få 100 forskjellige svar. Ikke engang psykologer og andre vitenskapsmenn har det helt klart for seg akkurat hva intelligens er. Ifølge Caplex er en intelligent person en som: bruker tankeevnen på en hensiktsmessig måte, dvs. til å løse nye problemer på grunnlag av tidl. erfaringer. Er nært knyttet til det å lære hurtig, få tak i relasjoner, tenke abstrakt. Er ikke identisk med evnen til å klare seg i livet.
Gjest 1111 Skrevet 16. juni 2004 #3 Skrevet 16. juni 2004 Arkana har veldig rett i det hun sier; spør du 100 mennesker vil du få 100 ulike svar. hva du ser på som intelligent kan være noe helt annet enn hva naboen din syns, dette er inviduelt.
Thomasine Skrevet 16. juni 2004 #4 Skrevet 16. juni 2004 Ja, jeg kjenner en professor i matematikk. Han er lynende intelligent i sitt fag, men sosial intelligent?! Nei, det kan man ikke beskylde ham for...
Gjest Lea Skrevet 16. juni 2004 #5 Skrevet 16. juni 2004 Vanskelig spørsmål. Det finnes masse måter å være intelligent på. Noen beskrives som intelligente fordi de kan mye teori og fag, andre er intelligente fordi de tar riktige og gjennomtenkte valg på jobb/skole og privat. Vil tro at de fleste mennesker er relativt intelligente på sin måte. Men det er ofte sånn at en gruppe ser ned på en annen gruppe og mener at de er mer intelligente enn de andre. Dette går begge veier. En person som kan mye fagstoff/teori vil muligens synes at en lite skoleflink person er dum, fordi h*n ikke har de samme kunnskapene og interessene.
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 16. juni 2004 #6 Skrevet 16. juni 2004 For meg er en veldig vakker person på innsiden, veldig intelligent. Men det er jo så inviduellt som vi er mennesker på jorden. Som sagt tidligere.. :-)
Tusseline Skrevet 16. juni 2004 #7 Skrevet 16. juni 2004 Har fått inntrykk av at en person som har evnen til å tenke logisk, lære rask, er kjapp osv. er intelligent. Også dem som kan bruke sine erfaringer og kunnskaper i praksis.
Gjest Catwoman Skrevet 17. juni 2004 #8 Skrevet 17. juni 2004 Det finnes flere typer intelligens: musikalsk intelligens den naturalistiske intelligens krooppslig intelligens logisk/matematisk intelligens (det er vel kun den intelligensen de går etter i mensa og når de regner IQ) språklig intelligens personlig intelligens sosial intelligens rom/visuell intelligens Også står det også på oversikten min her hva som ligger iunder de forskjellige intelligensene, men det vet jeg ikke om jeg orker å ramse opp.
Frodo Skrevet 17. juni 2004 #9 Skrevet 17. juni 2004 Intelligens handler om å kunne tenke abstrakt, resonnere, lære av det en opplever, bruke noe en har lært i en situasjon i andre situasjoner. Å ha masse kunnskap gir ikke intelligens. Intelligensen viser seg i evnen til å utnytte denne kunnskapen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå