Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, var innom banken i dag og fikk at siden jeg hadde 10% av lånet jeg ville ha allerede hos banken så kunne jeg få lån hos dem. Men siden man egentlig oppererer med 15% EK og jeg bare hadde 10% så vil lånet mitt se slikt ut:

la oss si at jeg vil låne 2 millioner og har 200 tusen hos banken. (Ergo 10%);

jeg ville få 3 forskjellige lån;

0-x% med en rente på y. (avdragsfritt i 1 år)

x-85% med en rente på t.

85-90% med en rente på rundt 5, tror jeg det var. (må betales ned på innen 1 år)

er dette sånn det fungerer? trodde jeg bare ville få et lån jeg ikke at jeg ville få 3 forskjellige lån.

det tredje lånet var da på de resterende 5% som jeg ikke har i egenkapital, men siden jeg ville gå i pluss hver mnd. så skulle det gå bra med 10% i egenkapital MEN da måtte jeg da ha de resterende EK i et lån men høyere rente (rundt 5%)

er det noen som skjønte noe av dette her? og kanskje kunne forklare meg dette litt nærmere? og evt. om dette er lurt/ikke lurt?

Anonymous poster hash: 70dbd...7b3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Husker ikke helt begrunnelsen, men vi fikk to lån med 15% egenkapital.

Anonymous poster hash: ae774...5e9

Gjest Blondie65
Skrevet

Kan du forklare hva det første lånet er?

For det forstår jeg ikke.

Ellers er det vanlig å gjøre det sånn ja. Hovedlånet innenfor 85% med lang avdragstid gir best rente. Noen ganger kan til og med det lånet være på 60 eller 75% av boligens verdi.

Gjest Magdalene
Skrevet

Ja, det er vanlig å gjøre det slik.

Skrevet

De gjør det slik for at du skal få best mulig rente.

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde tre lån, et lån for toppsummen (EK, vi hadde kausjonist), et lån for summen mellom 70 og 85%, og et lånn for summen opp til 70%. Når leiligheten økte i verdi refinansierte vi og fikk to lån, da den hadde steget såpass at vi fikk ut kausjonisten.

Anonymous poster hash: 2346f...5db
Skrevet

Jeg lurte også på det da vi kjøpte hus. Fikk forklart at det var noen regler (finansloven? Husker ikke helt) som sa at det første lånet bare kan gå opp til 75%. Du vil derfor ha et lån på 0-75%, et på 75-85% og et på resten. De løper parallelt. Om du har mulighet til å betale ned ekstra, så ta det minste lånet først.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her, takk for svar.

Et spørsmål til; det siste lånet var på 5% og noe, er det bare jeg som regner prosent helt feil, eller er det riktig at jeg betaler 1,500 kroner for rentene på det siste lånet? For det sa rådgiveren, og jeg får det ikke til å stemme?

AnonymBruker
Skrevet

Ts her, takk for svar.

Et spørsmål til; det siste lånet var på 5% og noe, er det bare jeg som regner prosent helt feil, eller er det riktig at jeg betaler 1,500 kroner for rentene på det siste lånet? For det sa rådgiveren, og jeg får det ikke til å stemme?

Skrevet

Hvor mange kr er det siste lånet på? Og er 5% nominell eller effektiv rente? Betaler du månedlige avdrag?

Skrevet

Hvis det siste lånet er på 90 000 kr og det skal nedbetales på 1 år viser Nordea sin boliglånkalkulator at du betaler 5000 kr i renter i det året.

Du fikk ikke med nedbealingsplaner på lånene ?

Du kan jo legge inn de eksakte beløpene i hvilken som hest boliglånkalkulator og få beløpene du skal betale.

Det er vanlig å splitte det opp i flere lå for det er jo ulike betingelser for de forskjellige - rente , mulighet for avdragsfirhet , nedbetalingstid feks.

Det eneste du evnt. vil tape på er hvis du betaler termingebyrer på alle 3 - ellers er det gunstig for deg. Det minste og dyreste bør du jo betale ned så raskt du kan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...