Gå til innhold

Nyser du av å se på solen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Husker eksen min hostet hver gang han brukte q-tips for å få ut ørevoks. :fnise:

Jaa, det gjør jeg også faktisk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kalles fotisk refleks, og er arvelig. Man vet ikke helt hva det skyldes, men den sterkeste hypotesen er vel den som allerede er nevnt her - at synsnerven blir sterkt aktivert og stimulerer trigeminus-nerven, som ligger rett i nærheten, og som utløser et nys.

Hosterefleksen kan utløses i øret, ved at man trykker mot en annen nerve - vagusnerven. Og hvis du opplever dette mens du renser med q-tips, har du q-tipsen for langt inn i øret, den skal ikke lenger inn en ytre øregang.

Endret av FruLuna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men! Speaking of, nyser dere når dere napper brynene?

Jeg holder på å nyse meg ihjæl når jeg gjør det på venstre brynet :fnise:

Jeg gjør og det! Kompliserer ting hver gang jeg skal nappe :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, sønnen min på 7 mnd gjør det og. Jeg nyser og alltid noen sekunder etter jeg puttet en tyggis med spearmintsmak i munnen :P

Anonymous poster hash: f72d5...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kalles fotisk refleks, og er arvelig. Man vet ikke helt hva det skyldes, men den sterkeste hypotesen er vel den som allerede er nevnt her - at synsnerven blir sterkt aktivert og stimulerer trigeminus-nerven, som ligger rett i nærheten, og som utløser et nys.

Hosterefleksen kan utløses i øret, ved at man trykker mot en annen nerve - vagusnerven. Og hvis du opplever dette mens du renser med q-tips, har du q-tipsen for langt inn i øret, den skal ikke lenger inn en ytre øregang.

Aha. Jeg sover i blant med ørepropper fordi gubben snorker. Når jeg putter ørepropp inn i høyre øre så kiler det neste alltid nedi halsen. Er det derfor? Putter den normalt langt inn.

Anonymous poster hash: f72d5...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En helt ny verden av nyseri åpenbarte seg for meg her! Føler meg veldig ordinær som bare nyser av støv og forkjølelse ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...