AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #1 Skrevet 27. mai 2014 En bekjent av meg stilte opp som sæddonor, vi skrev en privat kontrakt på at det er jeg som skal ha omsorgen for barnet. Kan han pluttselig kreve omsog for barnet når det står i kontakten at han fraskriver seg omsorgen? Anonymous poster hash: 4d7e7...ed3
Leini Skrevet 27. mai 2014 #2 Skrevet 27. mai 2014 Er privat kontrakt lovgyldig? Satt opp av advokat evt signert av vitner? Er det noe som har hendt, eller noe du frykter skal skje?
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #3 Skrevet 27. mai 2014 Tviler på at den private kontrakten deres er gyldig så lenge han er biologisk far. Barnets beste er det viktigste. Anonymous poster hash: 40761...dde 6
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #4 Skrevet 27. mai 2014 Vi har vitner ja. Er det noen som vet, her hjelper det ikke meg så mye å tro dessverre Anonymous poster hash: 4d7e7...ed3
Ixnay Skrevet 27. mai 2014 #5 Skrevet 27. mai 2014 Jeg har ikke noe godt svar til deg, men anbefaler at du tar kontakt med en advokat i morgen for å høre hvordan det stiller seg. 1
Silfen Skrevet 27. mai 2014 #6 Skrevet 27. mai 2014 Kontrakten er verdt piss. Ja, privat donor kan kreve omsorg. I en evt rettsbehandling vil det muligens bli tatt hensyn til donoravtalen. 7
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #7 Skrevet 27. mai 2014 Anbefaler at du kontakter advokat. Når det handler om et barn, så kan det være verdt noen tusenlapper. Alternativt kan du google etter gratis advokathjelp i ditt område, studenter o.l. pleier vel gjerne å tilby noe gratis hjelp. Anonymous poster hash: 54f8d...8d9
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #8 Skrevet 27. mai 2014 Her tror jeg ikke du har noen god sak nei. Det blir lagt mest vekt på at avkommet har rett på kontakt med både biologisk mor og biologisk far. Har du satt opp far ukjent og fått bidrag fra nav for det vil du også bli tatt for trygdesvindel. Anonymous poster hash: 8941c...83c 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #9 Skrevet 27. mai 2014 Her står det imidlertid noe annet: "foreldreskap Kan en venn stille som donor? Hvem har rett til å kjenne donorens identitet? Hvilke forpliktelser - og rettigheter har en sæddonor overfor barnet? Her finner du svar på noen vanlige spørsmål omkring disse tingene. En donor har ingen plikter eller rettigheter overfor barnet. Dette gjelder både samvær, økonomiske forpliktelser, og annet. Han frasier seg alle rettigheter og plikter når han inngår avtale om sæddonasjon. Det er kun barnet som har rett til å vite donorens identitet, og først ved fylte 18 år. Mor og medmor har ikke rett til innsyn i dette. I norsk helsevesen er det ikke mulig å ta med seg en donor man kjenner. For mer om de juridiske konsekvensene av å lage egne avtaler, for eksempel med en venn som donor, se artikkelen Private avtaler angående barn. For mer informasjon om assistert befrukting, klikk deg inn på menypunktene til venstre." http://www.llh.no/nor/dine/barn/assistert_befruktning/Assistert+befruktning,+donorer+og+foreldreskap.b7C_wlvM3w.ips Men jeg ville ikke tatt dette for god fisk altså, det kan stille seg annerledes når det er snakk om privat avtale. Du må ta kontakt med advokat. Anonymous poster hash: 8941c...83c
Chloe- Skrevet 27. mai 2014 #10 Skrevet 27. mai 2014 Her tror jeg ikke du har noen god sak nei. Det blir lagt mest vekt på at avkommet har rett på kontakt med både biologisk mor og biologisk far. Har du satt opp far ukjent og fått bidrag fra nav for det vil du også bli tatt for trygdesvindel.Anonymous poster hash: 8941c...83c Dette. Biofar har rett på DNA-undersøkelse. Og du blir tatt for trygdesvindel om du har oppgitt far ukjent. 3
Chloe- Skrevet 27. mai 2014 #11 Skrevet 27. mai 2014 Her står det imidlertid noe annet: "foreldreskap Kan en venn stille som donor? Hvem har rett til å kjenne donorens identitet? Hvilke forpliktelser - og rettigheter har en sæddonor overfor barnet? Her finner du svar på noen vanlige spørsmål omkring disse tingene. En donor har ingen plikter eller rettigheter overfor barnet. Dette gjelder både samvær, økonomiske forpliktelser, og annet. Han frasier seg alle rettigheter og plikter når han inngår avtale om sæddonasjon. Det er kun barnet som har rett til å vite donorens identitet, og først ved fylte 18 år. Mor og medmor har ikke rett til innsyn i dette. I norsk helsevesen er det ikke mulig å ta med seg en donor man kjenner. For mer om de juridiske konsekvensene av å lage egne avtaler, for eksempel med en venn som donor, se artikkelen Private avtaler angående barn. For mer informasjon om assistert befrukting, klikk deg inn på menypunktene til venstre." http://www.llh.no/nor/dine/barn/assistert_befruktning/Assistert+befruktning,+donorer+og+foreldreskap.b7C_wlvM3w.ips Men jeg ville ikke tatt dette for god fisk altså, det kan stille seg annerledes når det er snakk om privat avtale. Du må ta kontakt med advokat. Anonymous poster hash: 8941c...83c Dette er en privat avtale. Se altså linken "Private avtaler angående barn" i ditt eget innlegg. Biofar kan erkjenne farskap. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå