Aviale Skrevet 27. mai 2014 #1 Skrevet 27. mai 2014 (endret) Hei! Jeg har i flere år hatt lyst til å reise til Paris og Italia (alt av Italia, haha). I sommer har jeg endelig sjansen, jeg har 3 uker ferie i juli. Jeg er fortsatt ikke sikker på om jeg skal dra, siden jeg ikke har reist alene før, så jeg vil gjerne ha tips, råd og erfaringer! Jeg tenker å ta fly og starte i Paris, ta 3 hele dager der, og så ta tog til Roma. Videre vil jeg gjerne besøke Cinque Terre, Pompeii og Venezia (minst). Jeg reiser hjem med fly. Tenker å kjøpe en korttids interrail billett der nede. Totalt tenker jeg å bruke 10 000-15000 kr (fly og interrail blir totalt ca 4500 kr). Jeg er for øvrig reisevant, har planlagt mange turer og leser kart godt, er bare den alene-delen jeg er spent på. Tror jeg kommer til å kjede meg litt om det går mer enn 2 dager uten at jeg har noen å henge/snakke med i det hele tatt, men jeg trives generelt i eget selskap. Blir veldig takknemlig for svar på følgende spørsmål, og ellers generelle råd/erfaringer! 1. Tror du jeg har beregnet nok penger til turen? Tenker å bo på hostell/evt couchsurfe deler av turen. 2. Hvordan gjør man det praktiske når man reiser alene? F.eks hvis man er på stranda og vil bade, hvordan skal man passe tingene sine? Eller sove på toget? Fins det låsbare skap på alle hosteller? 3. Tips til hostell i Paris av ok standard? Helst ikke party 24/7, men gjerne et sted der det er lett å komme i kontakt med folk (vet f.eks at hostellet i Bergen har møte/kaffe på ettermiddagen for nyankomne turister) 4. Noen som har erfaringer med couchsurfing? 5. Hvordan er det å komme i kontakt med folk på hosteller, cafeer osv når man er alenereisende? Syns du det er enkelt? 6. Er det vanskelig å få rom på hosteller i Italia i juli, slik at man bør bestille på forhånd? 7. Noe spesielt man må huske på når man reiser alene? Tips til hvordan "takle" å spise alene på cafe/restaurant? 8. Koffert eller ryggsekk? Evt hvor mange liter ryggsekk vil du anbefale? Edit: 9. Har du tips til nettsteder der man kan søke etter en reisevenn? Som sagt, jeg blir veldig takknemlig for alle svar! Endret 27. mai 2014 av Aviale
pinar Skrevet 27. mai 2014 #2 Skrevet 27. mai 2014 Blir veldig takknemlig for svar på følgende spørsmål, og ellers generelle råd/erfaringer! 1. Tror du jeg har beregnet nok penger til turen? Tenker å bo på hostell/evt couchsurfe deler av turen. 2. Hvordan gjør man det praktiske når man reiser alene? F.eks hvis man er på stranda og vil bade, hvordan skal man passe tingene sine? Eller sove på toget? Fins det låsbare skap på alle hosteller? 3. Tips til hostell i Paris av ok standard? Helst ikke party 24/7, men gjerne et sted der det er lett å komme i kontakt med folk (vet f.eks at hostellet i Bergen har møte/kaffe på ettermiddagen for nyankomne turister) 4. Noen som har erfaringer med couchsurfing? 5. Hvordan er det å komme i kontakt med folk på hosteller, cafeer osv når man er alenereisende? Syns du det er enkelt? 6. Er det vanskelig å få rom på hosteller i Italia i juli, slik at man bør bestille på forhånd? 7. Noe spesielt man må huske på når man reiser alene? Tips til hvordan "takle" å spise alene på cafe/restaurant? 8. Koffert eller ryggsekk? Evt hvor mange liter ryggsekk vil du anbefale? Edit: 9. Har du tips til nettsteder der man kan søke etter en reisevenn? Som sagt, jeg blir veldig takknemlig for alle svar! Kan ikke svare på alle punktene, men jeg har reist en del, også alene og har da bodd på hosteller. Det er supert! Har møtt masse spennende mennesker, og såklart noen mindre bra. Jeg har ikke følt meg alene i det hele tatt, fordi det nesten er en selvfølge å komme i prat med folk, enten fordi man deler rom, sitter på fellesområdet osv. De stedene jeg har vært har vi alltid blitt litt små familiære. Samtidig er det aldri problem å trekke seg litt unna, med bok/musikk etc. En annen ting er at du på resien da møter folk som reiser motsatt rute og kan tipse deg om opplevelser, bra steder- og dårlige steder å bo, besøke osv. Det hender og man kommer i snakk med folk som gjerne skal samme sted, hvor man kan slå seg sammen om å dra videre. Ha med deg lås, og sjekk på forhånd at stedet du skal bo har mulighet for skap hvor du kan låse inn ting, spesielt verdisaker. Ryggsekk! Du kan sjekke ut hostelworld.com. Jeg syns aldri det har vært noe stort problem å komme i kontakt med folk, men mulig jeg er veldig sosial/utadvendt? Men det kommer nok litt ann på land og kultur også. Italia og Frankrike har jeg ikke så mye erfaring med, bare reist dit med venner/kjæreste/mor. Når jeg har vært alene på stranda har jeg unnlatt å ta med verdisaker, og kunn hatt med litt penger til det jeg trengte der og da. Men andre ganger har jeg hatt folk å dra med som jeg ble kjent med.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #3 Skrevet 28. mai 2014 1. Tror du jeg har beregnet nok penger til turen? Tenker å bo på hostell/evt couchsurfe deler av turen. Aner ikke... Er ikke så flink med sånt. 2. Hvordan gjør man det praktiske når man reiser alene? F.eks hvis man er på stranda og vil bade, hvordan skal man passe tingene sine? Eller sove på toget? Fins det låsbare skap på alle hosteller? På stranda tar du bare med det aller nødvendigste. Legg deg ved siden av noen som ser greie ut og spør om de kan holde et øye med sakene dine. Du kan også ha en liten vanntett beholder som du svømmer med. På toget har du verdisakene dine under hodet. Tull dem inn i en genser og bruk som hodepute. De fleste hosteller har låsbare skap. 3. Tips til hostell i Paris av ok standard? Helst ikke party 24/7, men gjerne et sted der det er lett å komme i kontakt med folk (vet f.eks at hostellet i Bergen har møte/kaffe på ettermiddagen for nyankomne turister) Beklager. 4. Noen som har erfaringer med couchsurfing? Couchsurfing er helt supert og egentlig mye bedre enn hosteller, synes jeg - i hvert fall hvis du finner en bra vert. Du må i midlertid bruke litt tid på å skrive til potensielle verter, så det er lettere med hostell sånn sett. På den annen side har Couchsurfing alltid grupper for de ulike byene, så du kan bruke nettverket til å treffe folk og gå ut sammen med andre, både lokale og turister. 5. Hvordan er det å komme i kontakt med folk på hosteller, cafeer osv når man er alenereisende? Syns du det er enkelt? Jeg er ikke veldig utadvendt, så jeg synes ikke det er så lett, men det kommer jo an på de andre også. Jeg har truffet folk på hosteller. Jeg foretrekker Couchsurfing sånn sett. 6. Er det vanskelig å få rom på hosteller i Italia i juli, slik at man bør bestille på forhånd? Det kan være at det er fullt enkelte steder, særlig hvis du skal til mindre byer hvor det bare er ett. Bestill på forhånd. Juli er riktignok ikke høysesong i Italia, men man vet aldri når det er større grupper som er på tur og har lagt beslag på rommene. 7. Noe spesielt man må huske på når man reiser alene? Tips til hvordan "takle" å spise alene på cafe/restaurant? Jeg tar med en bok i tilfelle jeg får lyst til å lese, men det er like greit å bare nyte maten og se på livet. 8. Koffert eller ryggsekk? Evt hvor mange liter ryggsekk vil du anbefale? Ryggsekk. Jeg ville nok tatt med en 80 liters for en såpass lang tur, men ikke pakk den full. Sats heller på å vaske klær minst én gang underveis. Edit: 9. Har du tips til nettsteder der man kan søke etter en reisevenn? Ikke egentlig. Jeg foretrekker som sagt Couchsurfing, så jeg synes det blir sosialt nok. Som sagt, jeg blir veldig takknemlig for alle svar! God tur! Anonymous poster hash: 2aaf6...467
Aviale Skrevet 28. mai 2014 Forfatter #4 Skrevet 28. mai 2014 Kan ikke svare på alle punktene, men jeg har reist en del, også alene og har da bodd på hosteller. Det er supert! Har møtt masse spennende mennesker, og såklart noen mindre bra. Jeg har ikke følt meg alene i det hele tatt, fordi det nesten er en selvfølge å komme i prat med folk, enten fordi man deler rom, sitter på fellesområdet osv. De stedene jeg har vært har vi alltid blitt litt små familiære. Samtidig er det aldri problem å trekke seg litt unna, med bok/musikk etc. En annen ting er at du på resien da møter folk som reiser motsatt rute og kan tipse deg om opplevelser, bra steder- og dårlige steder å bo, besøke osv. Det hender og man kommer i snakk med folk som gjerne skal samme sted, hvor man kan slå seg sammen om å dra videre. Ha med deg lås, og sjekk på forhånd at stedet du skal bo har mulighet for skap hvor du kan låse inn ting, spesielt verdisaker. Ryggsekk! Du kan sjekke ut hostelworld.com. Jeg syns aldri det har vært noe stort problem å komme i kontakt med folk, men mulig jeg er veldig sosial/utadvendt? Men det kommer nok litt ann på land og kultur også. Italia og Frankrike har jeg ikke så mye erfaring med, bare reist dit med venner/kjæreste/mor. Når jeg har vært alene på stranda har jeg unnlatt å ta med verdisaker, og kunn hatt med litt penger til det jeg trengte der og da. Men andre ganger har jeg hatt folk å dra med som jeg ble kjent med. Tusen takk for svar! Det høres bra ut om det er forholdsvis enkelt å komme i kontakt med folk på hosteller. Jeg er selv bare sånn passe utadvendt, kommer an på situasjonen, men om jeg reiser kommer jeg til å ta initiativ til å bli kjent med folk på hostellet osv... Har også vurdert couchsurfing, dersom jeg kan finne en jente som virker grei å bo hos Har du reist på hosteller og blitt kjent med folk som du så har reist videre sammen med? Evt erfaringer/råd om dette? Jeg syns det virker lettere å reise med noen deler av turen om det passer sånn, uten at man nødvendigvis trenger å henge sammen hele tiden. Anonymbruker: Setter stor pris på at du prøvde å svare på alle spørsmålene mine! Takk for tips om stranda, på toget, erfaringer med couchsurfing, booking og sekk! Vet at foreldrene mine har en stor sekk hjemme, håper den er stor nok. Skal også ta å se litt nærmere på couchsurfing og se etter passende verter
Safiye Skrevet 28. mai 2014 #5 Skrevet 28. mai 2014 Har desverre ikke så mye råd å komme med, men et tips for å spare mest mulig tid: lag deg kart med stopp der du vil innom. Dersom du vil reise Paris-Roma, er det best å ta en tur innom Venezia før Roma. Du sparer tid på dette som du heller kan bruke til å utforske byen.
Aviale Skrevet 28. mai 2014 Forfatter #6 Skrevet 28. mai 2014 Har desverre ikke så mye råd å komme med, men et tips for å spare mest mulig tid: lag deg kart med stopp der du vil innom. Dersom du vil reise Paris-Roma, er det best å ta en tur innom Venezia før Roma. Du sparer tid på dette som du heller kan bruke til å utforske byen. Jepp, takk for tips! Har allerede sett litt mer på kartet og funnet ut at jeg sikkert bør reise Paris - Venezia (eventuelt m/ overnattingsstopp) - Cinque Terre - Roma - Pompeii (eller Roma til slutt). Kommer også an på hvilken by jeg reiser hjem fra, fant ut at Milano er billigere enn Roma noen datoer. Noen som vet om 15 000 er nok til en slik tur? Jeg har sett på hostellpriser, ca 20€/natta flere steder, så syns det virker overkommelig selv da Hørte også en venninne som hadde opplevd gutter i Roma som veldig pågående (hey blonde girl, sexy, osv), noen som har erfaringer med dette? Hvordan respondere negativt til noe sånt på best mulig måte i Italia (ignorere, si nei, eller noe annet)? Tar også gjerne imot flere råd, tips og erfaringer!
pinar Skrevet 28. mai 2014 #7 Skrevet 28. mai 2014 Nå var jeg ca 9 når jeg var i Roma, så hadde ikke det problemet men har hørt fra en vennine som reiste rundt i hele Europa at Italienske gutter faktisk var de mest pågående. Men jeg ville bare ignorert. Det er stort sett det enkleste. Uansett hvor man er tror jeg. Et tips med mat, ikke gå på retsurant og sånn hver dag- kjøp mat i vanlige mat butikker og lignende. Mye å spare på det. Ja, jeg reiste rundt i sør amerika med en vennine og vi ble kjent ed folk vi holdt kontakt med som vi møtte igjen i andre land, f.eks møtte vi noen i Brasil som vi senere møtte i Chile. Var i mellom Amerika nå i Desember og møtte flere der jeg møtte igjen, reise videre med om vi skulle samme rute. Men da har jeg ogås ikke hatt en sånn helt konkret plan, bare visst hvor jeg skulle de flrste nettene.
Aviale Skrevet 28. mai 2014 Forfatter #8 Skrevet 28. mai 2014 Nå var jeg ca 9 når jeg var i Roma, så hadde ikke det problemet men har hørt fra en vennine som reiste rundt i hele Europa at Italienske gutter faktisk var de mest pågående. Men jeg ville bare ignorert. Det er stort sett det enkleste. Uansett hvor man er tror jeg. Et tips med mat, ikke gå på retsurant og sånn hver dag- kjøp mat i vanlige mat butikker og lignende. Mye å spare på det. Ja, jeg reiste rundt i sør amerika med en vennine og vi ble kjent ed folk vi holdt kontakt med som vi møtte igjen i andre land, f.eks møtte vi noen i Brasil som vi senere møtte i Chile. Var i mellom Amerika nå i Desember og møtte flere der jeg møtte igjen, reise videre med om vi skulle samme rute. Men da har jeg ogås ikke hatt en sånn helt konkret plan, bare visst hvor jeg skulle de flrste nettene. Skjønner, takk for tips om de guttene. Tenker også jeg må spare litt inn på å spise ute. Jeg har for øvrig cøliaki, så jeg kommer til å ta med frokostmat selv + evt noe til lunsj så jeg slipper å betale for det. Ja, er nok lettere å møte igjen folk om man ikke har en spikret plan på forhånd, og om man er der i lengre perioder. Jeg har lyst på reiseselskap deler av turen, men jeg er "planleggeren selv" og vet jeg helst vil ha booket overnatting på forhånd, spesielt når jeg reiser alene og det er høysesong. Får vel heller satse på å møte folk der jeg er for å finne på småting tror jeg Tar fortsatt gjerne imot erfaringer/råd!
Gjest energibånd Skrevet 28. mai 2014 #9 Skrevet 28. mai 2014 Modig du er TS, som vurderer å reise alene på ferie! Har aldri vært på "aleneferie", men har veldig lyst til det. Høres helt fantastisk ut, å kunne gjøre akkurat hva en har lyst til uten å måtte inngå kompromiss! Kanskje jeg skal reise litt alene i sommer jeg også!
pinar Skrevet 28. mai 2014 #10 Skrevet 28. mai 2014 Modig du er TS, som vurderer å reise alene på ferie! Har aldri vært på "aleneferie", men har veldig lyst til det. Høres helt fantastisk ut, å kunne gjøre akkurat hva en har lyst til uten å måtte inngå kompromiss! Kanskje jeg skal reise litt alene i sommer jeg også! Gjør det Får man ingen med så ikke la det stoppe deg, å reise er fantastisk!
Gjest energibånd Skrevet 28. mai 2014 #11 Skrevet 28. mai 2014 Gjør det Får man ingen med så ikke la det stoppe deg, å reise er fantastisk! Vurderer sterkt å gjøre det. Høres så avslappende og fint ut =) Har noen du noen land\byer du anbefaler for alenereisende?
pinar Skrevet 28. mai 2014 #12 Skrevet 28. mai 2014 Vurderer sterkt å gjøre det. Høres så avslappende og fint ut =) Har noen du noen land\byer du anbefaler for alenereisende? Du kan gjerne sende en pm, så jeg ikke kupper tråden til ts
Aviale Skrevet 29. mai 2014 Forfatter #13 Skrevet 29. mai 2014 Modig du er TS, som vurderer å reise alene på ferie! Har aldri vært på "aleneferie", men har veldig lyst til det. Høres helt fantastisk ut, å kunne gjøre akkurat hva en har lyst til uten å måtte inngå kompromiss! Kanskje jeg skal reise litt alene i sommer jeg også! Takk for det! Føler meg litt modig også, men har ikke bestemt meg heeelt enda. Jeg har aldri hatt spesielt lyst til å reise alene på en lengre tur, men jeg har bare ekstremt lyst til å reise et sted i sommer, og når alle vennene mine er opptatt/ikke har råd/ikke vil, må det i så fall bli på denne måten Takk pinar for at dere ikke kupper tråden mer enn høyst nødvendig Flere som har noe å komme med? Jeg lurer fortsatt på om noen kan si noe om de tror 15 000 er nok?
Aviale Skrevet 30. mai 2014 Forfatter #14 Skrevet 30. mai 2014 Jeg har nå satt opp en foreløpig reise, etter å ha sett på flybilletter og avstand med tog. Hadde satt pris på om noen kunne delt sine erfaringer, er dette for ambisiøst? 8.juli: Avreise til Paris 9.-11. juli: Paris Til Venezia med nattog 11. juli, eller med TGV til Milano + tog videre 12. juli: Venezia/eventuelt reisedag 13. juli: Venezia 14. juli: Venezia - Cinque Terre (evt med stopp i Pisa) 15-16. juli: Cinque terre 17. juli: Cinque Terre - Napoli 18. juli: Bor i Napoli, dagstur til Pompeii, Vesuv og Herculaneum 19. juli: Napoli, tog til Roma om ettermiddagen 20.-22. juli: Roma 23. juli: Reise hjem med fly fra Roma Jeg vet at min tur blir veldig planlagt ift andre interrailturer, men jeg føler meg litt avhengig av å undersøke reiseavstander osv på forhånd, slik at jeg ikke kommer til et nytt sted sent på kvelden, og at jeg vet jeg har et greit sted å bo. Da klarer jeg å slappe mye mer av på tur Er det noen bedre måter jeg kan legge opp reisen? Lurer også på om det er fullstendig turistkaos i Cinque Terre (for øvrig også Venezia og Pompeii) på dette tidspunktet, noen som vet? 1
Aviale Skrevet 1. juni 2014 Forfatter #15 Skrevet 1. juni 2014 *bump* Noen som har forslag til bedre måter å legge opp reisen på, eller ser dette greit ut? Det hadde også vært supert om noen vil dele erfaring fra Cinque Terre i juli!
Aranciata Skrevet 1. juni 2014 #16 Skrevet 1. juni 2014 Jeg har nå satt opp en foreløpig reise, etter å ha sett på flybilletter og avstand med tog. Hadde satt pris på om noen kunne delt sine erfaringer, er dette for ambisiøst? 8.juli: Avreise til Paris 9.-11. juli: Paris Til Venezia med nattog 11. juli, eller med TGV til Milano + tog videre 12. juli: Venezia/eventuelt reisedag 13. juli: Venezia 14. juli: Venezia - Cinque Terre (evt med stopp i Pisa) 15-16. juli: Cinque terre 17. juli: Cinque Terre - Napoli 18. juli: Bor i Napoli, dagstur til Pompeii, Vesuv og Herculaneum 19. juli: Napoli, tog til Roma om ettermiddagen 20.-22. juli: Roma 23. juli: Reise hjem med fly fra Roma Jeg vet at min tur blir veldig planlagt ift andre interrailturer, men jeg føler meg litt avhengig av å undersøke reiseavstander osv på forhånd, slik at jeg ikke kommer til et nytt sted sent på kvelden, og at jeg vet jeg har et greit sted å bo. Da klarer jeg å slappe mye mer av på tur Er det noen bedre måter jeg kan legge opp reisen? Lurer også på om det er fullstendig turistkaos i Cinque Terre (for øvrig også Venezia og Pompeii) på dette tidspunktet, noen som vet? Jeg har reist masse i Italia - alene, med kjaereste, med venner - og det er fantastisk! Så godt valg synes jeg. MEN juli er vanligvis en veldig varm måned i Italia, og jeg synes derfor du har altfor mange stopp. Du kommer til å bruke mye tid på varme tog og togstasjoner, og mye tid på å drasse bag eller koffert gjennom varme gater. Personlig ville jeg droppet Paris - jeg elsker Paris men store byer er ikke det beste i varmen og jeg ville heller spart det til en langhelg eller noe lignende. Når det gjelder dagene i Italia er jeg litt usikker. Tror kanskje jeg ville droppet Venezia, det er et av mine favorittsteder men i juli er det varmt og det kan lukte fra kanalene, og mer enn de fleste stedene i Italia så er det tjokka fullt av turister i juli. Man merker det mer der fordi byen er så liten og gatene ofte trange (mange steder er jo gatene egentlig bare fortau ved siden av kanalene.) Jeg har vaert der på mange forskjellige tidspunkter og ville nok ikke likt byen like godt om jeg bare hadde vaert der om sommeren. Cinque Terre er fantastisk og det er forsåvidt fullt der hele sesongen - en gang var jeg der 1. oktober og det var masse, masse folk, men samtidig er det jo veldig nydelig og det fine er at man har vannet, så jeg ville gjort det likevel. Cinque Terre - Napoli er laaaaangt, men skjonner at du vil til de stedene. Bare vaer forberedt på fullt tog og mye varme. Det blir mye aktivitet på den dagen du skal til Pompeii og de andre stedene, men hvis du tror det er nok... Jeg liker selv Napoli, mange gjor det ikke så vaer forberedt på soppel, menn som er mye mer innpåslitne enn noe annet sted i Italia osv. Jeg har selv vaert Couchsurfing host i mange år og digger det! Men når jeg reiser selv foretrekker jeg egentlig å bo på hotell (eller ungdomsherberge) men delta i CS-aktiviteter. Det er en super måte å gjore ting med lokale og andre reisende. Hosts som bor i populaere byer får MASSE requests, så en idé er jo å finne et sted litt utenfor allfarvei og se etter host der, da hadde du sikkert fått en veldig spennende opplevelse. Det er min erfaring at det er vanskeligere å finne host i Italia enn andre steder, nettopp fordi det er så mange turister og fordi det er et ganske dyrt land. Roma er jo fantastisk samme om det er sommer eller vinter, bare vit at det er masse folk. Kort oppsummert: jeg ville droppet Paris og/eller Venezia, også ville jeg kanskje tatt med et eller annet sted som er mye mindre turistifisert for å ha en litt annen opplevelse også. Italia er fantastisk men hvis man gjor klassikeren Venezia-Firenze-Roma i juli (vet at du ikke skal til Firenze, da) så er man sammen helt utrolig mange andre mennesker, og de er de dyreste stedene i landet. 1
Aviale Skrevet 2. juni 2014 Forfatter #17 Skrevet 2. juni 2014 Jeg har reist masse i Italia - alene, med kjaereste, med venner - og det er fantastisk! Så godt valg synes jeg. MEN juli er vanligvis en veldig varm måned i Italia, og jeg synes derfor du har altfor mange stopp. Du kommer til å bruke mye tid på varme tog og togstasjoner, og mye tid på å drasse bag eller koffert gjennom varme gater. Personlig ville jeg droppet Paris - jeg elsker Paris men store byer er ikke det beste i varmen og jeg ville heller spart det til en langhelg eller noe lignende. Når det gjelder dagene i Italia er jeg litt usikker. Tror kanskje jeg ville droppet Venezia, det er et av mine favorittsteder men i juli er det varmt og det kan lukte fra kanalene, og mer enn de fleste stedene i Italia så er det tjokka fullt av turister i juli. Man merker det mer der fordi byen er så liten og gatene ofte trange (mange steder er jo gatene egentlig bare fortau ved siden av kanalene.) Jeg har vaert der på mange forskjellige tidspunkter og ville nok ikke likt byen like godt om jeg bare hadde vaert der om sommeren. Cinque Terre er fantastisk og det er forsåvidt fullt der hele sesongen - en gang var jeg der 1. oktober og det var masse, masse folk, men samtidig er det jo veldig nydelig og det fine er at man har vannet, så jeg ville gjort det likevel. Cinque Terre - Napoli er laaaaangt, men skjonner at du vil til de stedene. Bare vaer forberedt på fullt tog og mye varme. Det blir mye aktivitet på den dagen du skal til Pompeii og de andre stedene, men hvis du tror det er nok... Jeg liker selv Napoli, mange gjor det ikke så vaer forberedt på soppel, menn som er mye mer innpåslitne enn noe annet sted i Italia osv. Jeg har selv vaert Couchsurfing host i mange år og digger det! Men når jeg reiser selv foretrekker jeg egentlig å bo på hotell (eller ungdomsherberge) men delta i CS-aktiviteter. Det er en super måte å gjore ting med lokale og andre reisende. Hosts som bor i populaere byer får MASSE requests, så en idé er jo å finne et sted litt utenfor allfarvei og se etter host der, da hadde du sikkert fått en veldig spennende opplevelse. Det er min erfaring at det er vanskeligere å finne host i Italia enn andre steder, nettopp fordi det er så mange turister og fordi det er et ganske dyrt land. Roma er jo fantastisk samme om det er sommer eller vinter, bare vit at det er masse folk. Kort oppsummert: jeg ville droppet Paris og/eller Venezia, også ville jeg kanskje tatt med et eller annet sted som er mye mindre turistifisert for å ha en litt annen opplevelse også. Italia er fantastisk men hvis man gjor klassikeren Venezia-Firenze-Roma i juli (vet at du ikke skal til Firenze, da) så er man sammen helt utrolig mange andre mennesker, og de er de dyreste stedene i landet. Tusen takk for så langt og utfyllende svar! Når det gjelder Paris så har jeg alltid hatt lyst til å reise dit, og flybillettene dit var veldig billige (800 kr en vei fra en ganske liten flyplass her i Norge). Jeg skjønner at storbyer ikke er det beste i varmen, men jeg har egentlig ingen planer om å shoppe og slike ting. Planene mine der er å se Eiffeltårnet, kanskje Louvre (selv om det sikkert er stappfullt) og bare oppleve byen - dvs kan jeg godt slappe av i parken en hel dag om det er veldig varmt. Det er forresten her jeg først og fremst tenker å couchsurfe, siden det er det første stedet jeg kommer til og fordi jeg ikke kan noe fransk (om jeg bor med noen, kan jeg forhåpentligvis lære et par ord/fraser som jeg trenger). Setter stor pris på at du deler dine erfaringer fra turer til Italia. Jeg kommer helt sikkert til å reise dit flere ganger, men samtidig er det jo også viktig å ikke gape over for mye. Venezia føler jeg er noe man bare MÅ se når man først er der, selv om det er lassevis med turister og veldig varmt. Derfor tenkte jeg at én dag sikkert er nok (dvs. ankomme ettermiddag/kveld, en hel dag der, reise neste dag). Jeg har ingen spesielle attraksjoner jeg vil se, derfor tenker jeg at jeg kan gå litt utenfor turistsentrumet og se litt. Men jeg skal absolutt tenke meg om et par ganger til om det virkelig er verdt det. Hvis ikke må jeg finne et annet sted å overnatte i nærheten av Torino/Milano der TGV-en fra Paris stopper. Så bra at du anbefaler Cinque Terre uansett Jeg er veldig forberedt på å gå i "kø" der, det er jo tross alt høysesong. Men du som har vært der, vet kanskje om det holder å gå med vanlige joggesko? Jeg har forresten sjekket på rome2rio.com hvor langt det er fra Cinque terre til Napoli, det er 5-6 timer ren togtur (altså 7-8 timer inkl bytte av tog). Så jeg tror det skal gå greit på en dag, selv om det sikkert blir en slitsom og varm dag. Jeg har forresten ikke tenkt å ta Pompeii, Vesuv og Herculaneum på én dag, det blir litt mye. Jeg tror nok det bare blir Herculaneum og Vesuv, siden jeg sikkert vil ha en hviledag på dette tidspunktet (har 2 dager i Napoli-området). En slektning hadde forresten vært i Napoli med cruise, og der anbefalte de ingen å gå alene. Det er sikkert greit om man passer seg, men siden jeg reiser alene tror jeg kanskje at jeg drar til Sorrento eller noe i stedet. Da kan jeg også bo på et billigere hotell og ta en hviledag ved et basseng eller noe. Har du forresten tips om hva man bør ha på? Når det er så varmt vil jeg bare gå i minishorts og t-skjorte, men skjønner at det ikke går overalt (selvsagt ikke på store attraksjoner i Roma, museer osv). Vet du om man kan gå med minishorts langs Cinque terre, i Roma (utenom attraksjonene), Napoli og Venezia uten å få uønsket oppmerksomhet? Takk for tips, råd og erfaringer Jeg tror jeg reiser til Paris, siden jeg har så lyst til det, men skal tenke litt mer på Venezia og om det er verdt det.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 #18 Skrevet 2. juni 2014 Har du forresten tips om hva man bør ha på? Når det er så varmt vil jeg bare gå i minishorts og t-skjorte, men skjønner at det ikke går overalt (selvsagt ikke på store attraksjoner i Roma, museer osv). Vet du om man kan gå med minishorts langs Cinque terre, i Roma (utenom attraksjonene), Napoli og Venezia uten å få uønsket oppmerksomhet? Som jente alene på tur bør du ikke gå med minishorts noe sted, beklager. Ta heller på et løst sommerskjørt som går til knærne. Anonymous poster hash: 2aaf6...467 2
Aranciata Skrevet 2. juni 2014 #19 Skrevet 2. juni 2014 Tusen takk for så langt og utfyllende svar! Så bra at du anbefaler Cinque Terre uansett Jeg er veldig forberedt på å gå i "kø" der, det er jo tross alt høysesong. Men du som har vært der, vet kanskje om det holder å gå med vanlige joggesko? Jeg har forresten sjekket på rome2rio.com hvor langt det er fra Cinque terre til Napoli, det er 5-6 timer ren togtur (altså 7-8 timer inkl bytte av tog). Så jeg tror det skal gå greit på en dag, selv om det sikkert blir en slitsom og varm dag. Jeg har forresten ikke tenkt å ta Pompeii, Vesuv og Herculaneum på én dag, det blir litt mye. Jeg tror nok det bare blir Herculaneum og Vesuv, siden jeg sikkert vil ha en hviledag på dette tidspunktet (har 2 dager i Napoli-området). En slektning hadde forresten vært i Napoli med cruise, og der anbefalte de ingen å gå alene. Det er sikkert greit om man passer seg, men siden jeg reiser alene tror jeg kanskje at jeg drar til Sorrento eller noe i stedet. Da kan jeg også bo på et billigere hotell og ta en hviledag ved et basseng eller noe. Har du forresten tips om hva man bør ha på? Når det er så varmt vil jeg bare gå i minishorts og t-skjorte, men skjønner at det ikke går overalt (selvsagt ikke på store attraksjoner i Roma, museer osv). Vet du om man kan gå med minishorts langs Cinque terre, i Roma (utenom attraksjonene), Napoli og Venezia uten å få uønsket oppmerksomhet? Takk for tips, råd og erfaringer Jeg tror jeg reiser til Paris, siden jeg har så lyst til det, men skal tenke litt mer på Venezia og om det er verdt det. Bare hyggelig! Vanlige joggesko er mer enn nok i Cinque Terre, det er ikke spesielt vanskelig terreng, det er stier som er veldig opptråkket. Bra at du har litt mer tid i Napoli-området, og Sorrento er sikkert et passende sted å bo siden det er sommer og du da kan bruke litt tid på stranda også. Men Napoli er ikke så ille, typisk cruise å si at det er veldig farlig! Ja, det er lommetyver osv. men det er også en spennende by. Jeg vil si at folk går med veldig mye forskjellig i Italia i dag, og man ser mer shorts enn tidligere, for eksempel, men kanskje enig med personen over her som sier at det er bedre med skjort eller noe litt lenger enn minishorts. Jeg glemte forresten å si at jeg synes Italia er et genialt sted å reise alene - masse å se, hyggelige folk, osv. Dette blir en supertur!
Aviale Skrevet 2. juni 2014 Forfatter #20 Skrevet 2. juni 2014 Bare hyggelig! Vanlige joggesko er mer enn nok i Cinque Terre, det er ikke spesielt vanskelig terreng, det er stier som er veldig opptråkket. Bra at du har litt mer tid i Napoli-området, og Sorrento er sikkert et passende sted å bo siden det er sommer og du da kan bruke litt tid på stranda også. Men Napoli er ikke så ille, typisk cruise å si at det er veldig farlig! Ja, det er lommetyver osv. men det er også en spennende by. Jeg vil si at folk går med veldig mye forskjellig i Italia i dag, og man ser mer shorts enn tidligere, for eksempel, men kanskje enig med personen over her som sier at det er bedre med skjort eller noe litt lenger enn minishorts. Jeg glemte forresten å si at jeg synes Italia er et genialt sted å reise alene - masse å se, hyggelige folk, osv. Dette blir en supertur! Takk for svar! Bra at det holder fint med joggesko langs Cinque Terre. Jeg syns også Sorrento egentlig var bedre når stranda/havet er nærmere der, og så slipper jeg å bekymre meg så mye som jeg hadde gjort i Napoli (selv om det sikkert hadde gått fint altså). Ok, jeg får ta å kjøpe et par lengre skjørt, finner sikkert noe billig i Paris Har også tenkt å kjøpe en lang, tynn bomullskjole eller noe sånt som er god å reise i. Så bra det er genialt å reise i Italia alene, er litt spent på å reise alene for første gang, men det høres bra ut! Gleder meg, nå må jeg bare vente til lønning, så kan jeg bestille billetter Interrail-billetter: Sjekket forresten litt på interrail-billetter her om dagen, og skjønner ikke helt hvordan det fungerer. - Kjøper man interrail-billett der, eller er det lurest å bestille på forhånd? På interrail.eu selger de interrail-billetter som de sender gratis i posten, inkl kart og noen ekstra greier, og de selger jo sikkert hos NSB også. - Hvordan fungerer det når man skal kjøpe billetter til togene underveis? - Noen som vet hvordan man booker plass på TGV fra Paris-Milano? På nettsidene til interrail.eu stod det bare tlf nr til tyske, italienske og andre togselskaper, kan man booke fra dem, eller går det evt an å booke via NSB? Setter stor pris på svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå