Gå til innhold

Hvilke jordbær syns du er best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med å finne gode jordbær, og skulle gjerne hatt noen kurver til helgen.

De norske har smakt ok et par ganger, men idag kjøpte jeg en kurv og de smakte rett og slett gjær :-?

De belgiske syns jeg heller ikke noe om.. de ser veldig pene ut, men de smaker ingenting.

Hvilke jordbær syns du er best?

Skrevet

De norske, helt klart. Jeg spiser faktisk aldri noen andre typer jordbær enn de norske. Mange av de utenlandske kan godt se veldig fristende ut og lukte godt, men så smaker de ingenting eller bare surt. Det er enda litt tidlig for de beste norske bærene, men jeg smakte nå noen gode her for leden. De norske er vel verdt ventingen. :-)

Skrevet

De norske selvsagt! Men synes de belgiske er en god erstatning mens jeg venter...

Gjest the imp
Skrevet

Jeg synes definitivt de norske bærene er best, men jeg er i tillegg relativt kresen på typen bær også, etter å ha jobbet som jordbærplukker i mange år. Synes Korona er de beste bærene. Bær som f.eks Bounty synes jeg er bedre i syltetøy.

Skrevet
De nordnorske ;)

Du har jo rett da :)

Gjest Ethereal
Skrevet

I år lar nok de nordnorske jordbærene vente på seg; dårlige modningsforhold i fem grader og regn :(

Gjest Gjesta
Skrevet

Synes de spanske og italienske bærene er gode, men jeg elsker jordbær fra lillehammer-området! ()De store, gode og sure...nam..*slurp*.)

Clea

Gjest Catwoman
Skrevet

Grunnen til at de norske ofte er best er fordi her plukkes de modne, mens importerte jordbær plukkes halvmodne, og modnes på veien. De blir ikke like søte og gode da.

De beste jordbærene er de som jeg dyrker selv :-)

Skrevet
Grunnen til at de norske ofte er best er fordi her plukkes de modne, mens importerte jordbær plukkes halvmodne, og modnes på veien. De blir ikke like søte og gode da.  

En annen grunn er at det er kaldere her i Norge og dermed bruker jordbærene lengre tid på å modnes, det gjør dem søtere og bedre. :)

Skrevet

En del av de norske bærene man får kjøpt for eksempel i Oslo blir også plukket halvmodne og modnet i "haller". De er ikke så veldig gode.

Men de man får kjøpt direkte fra gårdsutsalg etc er vanligvis veldig gode.

Skrevet
En del av de norske bærene man får kjøpt for eksempel i Oslo blir også plukket halvmodne og modnet i "haller". De er ikke så veldig gode.

Men de man får kjøpt direkte fra gårdsutsalg etc er vanligvis veldig gode.

Foreldrene mine dyrket jordbær før, og vi plukket aldri halvmodne bær. Selv de som skulle sendes ut i butikk var helt modne da de ble plukket. Ikke hørte jeg om andre som plukket halvmodne bær heller. Men det kan jo være noe de har begynt med de seneste årene da.

Corona er den beste dessert og "spise rett fra kurven" bæra, mens Senga Sengana lager det beste syltetøyet. (det finnes andre sorter også, men det var de to "vi" dyrket)

Skrevet

Har kjøpt belgiske jordbær flere ganger allerede, mens jeg venter på de gode norske!

Har bare vært borti en kurv belgiske som har vært sure, og synes ikke de er smakløse heller. Søte og gode og friske, selv om de ikke er like gode som de gode norske.

Annonse
Skrevet
De nordnorske ;)

Helt enig! Jo lenger nord jo bedre. Kjølig klima og mye lys gjør bærene utrolig søte og gode!

De aller beste jordbærene vokser i hagen til farmor! :sikle:

Skrevet

Jordbær fra Ringsaker!!! :wow:

Skrevet

Maridalsjordbær!!!!!!!! De som selges på Kjelsås eller som man får på selvplukk. Det er noe annet med de bærene som man har plukket selv! (kanskje ikke hvis man har hatt det som sommerjob...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...