AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #1 Skrevet 27. mai 2014 Er så redd for å si noe som ikke taler til min fordel. Kan jeg f.eks. fortelle om det hvis jeg opplever at det er for mye stress, for mye å gjøre i forhold til ressurser og lignende? Eller er det kroken på døra? Anonymous poster hash: a70b0...cb5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #2 Skrevet 27. mai 2014 Det kan du si, men da er det en god ide å ha tenkt på forslag til tiltak. Anonymous poster hash: d3de2...08e 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #3 Skrevet 27. mai 2014 Jeg har lært at jeg ikke skal være ærlig med leder hvis det er noe man ikke er fornøyd med... Jeg var ærlig, og det har endt med at min leder verken ser eller hilser på meg, og hvis jeg spør henne om noe så får jeg ikke svar - noe som igjen fører til at jeg ikke får gjort jobben min og enda mer mas fra andre ansatte.. Anonymous poster hash: 1d6fd...4d1 2
Leini Skrevet 27. mai 2014 #4 Skrevet 27. mai 2014 Det er jo det en medarbeider samtale skal være. -En plass hvor man skal kunne prate om hva som er bra og hva som kan forbedres. Jeg har vært på noen, og jeg har ledet noen. Er man leder så er det et godt verktøy for å få innspill på hva som fungerer og ikke. En god leder bryr seg om sine ansatte, og det er helt hodeløst at man ikke takler kritikk.. Har du noe å sette fingeren på, skriv det ned slik at du får formulert det slik at det blir korrekt. Fort gjort å bli litt nervøs på slike møter og da stokker det seg raskt. Ha gjerne forslag til hvordan det kan ordnes. 2
Leini Skrevet 27. mai 2014 #5 Skrevet 27. mai 2014 Hva sier man IKKE på medarbeidersamtale: Ikke baksnakk andre ansatte, ikke kom med massiv kritikk. Ta imot tilsnakk fra leder på en konstruktiv måte. Kort sagt vis folkeskikk 6
QueenOfTheSidewalk Skrevet 27. mai 2014 #6 Skrevet 27. mai 2014 Man skal ikke gi forslag med mindre man blir spurt om det, ikke nevne det som er slitsomt. Egentlig ingenting negativt, men for å mate egoet til sjefen, kan man spørre, vri og vende på det sånn at han/hun tror det er han/henne som kommer med fantastiske forslag, når det egentlig er ditt 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #7 Skrevet 27. mai 2014 Kommer jo helt an på hvordan sjefen er. Jeg har ikke hatt problemer med å si det jeg har følt og ment. Du er jo allerede ansatt og sjefen kjenner deg jo (forhåpentligvis). Jeg har ikke hatt problemer med å si at jeg er misfornøyd med den og den personen og lei av de og de måtene å fordele arbeidsoppgaver på. Men det kommer helt an på sjefen. Hadde jeg jobba på samme arbeidsplass som på vgs så vet jeg ikke om jeg hadde turt på gå på medarbeidersamtale engang for hun sjefen var helt vill i trusa. Psykopatkjerring. Anonymous poster hash: c021d...486
Catlin Skrevet 27. mai 2014 #8 Skrevet 27. mai 2014 Kan det ikke sies i det "åpne rom" så sier jeg det heller ikke på en medarbeidersamtale.
Snikk Skrevet 28. mai 2014 #9 Skrevet 28. mai 2014 Er så redd for å si noe som ikke taler til min fordel. Kan jeg f.eks. fortelle om det hvis jeg opplever at det er for mye stress, for mye å gjøre i forhold til ressurser og lignende? Eller er det kroken på døra? Anonymous poster hash: a70b0...cb5 Du blir garantert sagt opp hvis du sier at du opplever for mye stress. Nei, herlighet. Det var da en veldig bombastisk innstilling du har til det hele? Selvfølgelig kan du si at du kjenner på stress. Du kan vel egentlig si det meste (kanskje bortsett fra å baksnakke kolleger, som andre nevner her), men alt kommer an på hvordan du sier det. Har du noe negativt å komme med, så sørg også for å ha forslag til løsninger klare, og prøv å ikke plassere skyld på enkeltpersoner. Hvis du har en arbeidsgiver med respekt for deg, regner jeg med at de bare vil bli glade for innspill!
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #10 Skrevet 28. mai 2014 Du blir garantert sagt opp hvis du sier at du opplever for mye stress. Nei, herlighet. Det var da en veldig bombastisk innstilling du har til det hele? Selvfølgelig kan du si at du kjenner på stress. Du kan vel egentlig si det meste (kanskje bortsett fra å baksnakke kolleger, som andre nevner her), men alt kommer an på hvordan du sier det. Har du noe negativt å komme med, så sørg også for å ha forslag til løsninger klare, og prøv å ikke plassere skyld på enkeltpersoner. Hvis du har en arbeidsgiver med respekt for deg, regner jeg med at de bare vil bli glade for innspill! Vel, man bør likevel være restriktiv for hva man sier, for i neste øyeblikk blir det brukt mot deg. Anonymous poster hash: b7307...e2e
NoFuss Skrevet 28. mai 2014 #11 Skrevet 28. mai 2014 Det kommer helt an på sjefen.. og miljøet på arbeidsplassen. Det er dessverre ikke alle steder at medarbeidersamtaler blir tatt like grundig, noen får unna "samtalen" på fem minutter hvor det ikke er rom for en egentlig samtale. Noen vil bare høre at alt går bra. Skal du få fram noe om stresset så prøv å tenke ut hvordan dette kan endres før du går i samtalen sånn at du har forslag til løsninger. Skal du klage på andre så tenk på hvordan du vinkler det. Vær åpen for kritikk og ikke gå i forsvar (da tenker jeg piggene ut), noter det du hører og så kan du heller klikke i vinkel inne på toalettet for deg selv etterpå. Jeg har vært gjennom flere medarbeidersamtaler på forskjellige arbeidsplasser og det er utrolig stor variasjon på kvaliteten, og mye avhenger av lederens personlighet og holdninger til samtalen.
Carazko Skrevet 28. mai 2014 #12 Skrevet 28. mai 2014 En leder er åpen for alle innspill (bortsett fra direkte drittkasting og baksnakking som mange har nevnt), gitt at du er villig til å komme med evt. løsninger på de fremsatte problemene. Dessverre har mange bedrifter sjefer som ikke er dyktige ledere. Disse styrer etter utdaterte, hierarkisme modeller. De anser seg ofte som "over" deg, på rangstigen. Det er disse som skaper problemer dersom man går til dem med elementer som stress på jobben, dårlig ressursallokalisering etc. Se an den du skal ha samtalen med. Dersom h*n er av den sistnevnte typen, la det bli med å jatte med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå