Gå til innhold

Valp -tilvenning til bur

Julie

Anbefalte innlegg

Hei!

Knøttet har kommet i hus og jeg har så smått begynt å tenke på dette med tilvenning til bur. Sånn som det er nå, er det alltid noen hjemme sammen med henne, men utover høsten så må hun nok være hjemme alene sammen med "gamla" (eldste hunden).

Er det noen som har forslag til hvordan jeg skal gå frem? Hun ligger i buret om natta og det går helt fint. Prøvde så smått å ha henne i buret en liten stund på dagtid i dag, men da ble det masse hyling og gneldring. Skjønner at jeg må gå forsiktig fram og ikke la henne ligger der for lenge av gangen, men samtdig er jeg redd hun tolker det som "åh, bare jeg skriker nok så får jeg altså viljen min!" hvis jeg slipper henne ut for fort.

Noen tanker rundt dette/forslag?

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Samboeren til en kollega av meg driver masse med hunder, og han har dem i bur hele tiden nesten...

Han sier at hunder i grunn trives i bur når de først er vant med det, å og gneldringa i starten kun må overhøres, at man må være harde og holde ut. Så etter få dager skal alt være bra.

Med min hund funka jo ikke det der, pga meg seff, jeg greide ikke og la han sitte der så lenge og ule... Men vi fant en annen løsning, fordi det var en utehund (alaskan malamutt) vi plasserte han ute, og der har den vært siden :) Lett løsning, når vi først tok den.

Men det med bur-tilvenning er ikke lett...

Når dyret sitter den og hyler, er det jo grusomt og høre på, det høres jo ut som om den blir mishandlet. Han jeg snakka om i stad mener som sagt det er best og plassere den i buret og være hard. Om dette funker på alle vet jeg ikke. Men jeg hadde nok tatt det varsomt slik som du gjør.

Om du lar hunden være der litt, og tar den ut med en gang den SLUTTE og hyle... Aldri når den klynker....

Da blir det mer som en belønning :)

Ønske deg lykke til med den lille :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hunden ligger i buret om natta er jo kjempepositivt.

Prøv deg frem og begynn med å bare gå ut i noen minutter om gangen, en tur på butikken osv. Etter en stund tror jeg at det skal gå helt fint.

Vi hadde stort hell med å gi godbiter i buret. Lokket med oss hunden inn i buret og ga henne en godbit. Men vi lukket ikke døra når vi hadde gitt henne godbiten. Til slutt løp hun nn i buret når vi ropte nam-nam :ler:

Tror at det beste er å bare ta et lite skritt om gangen. Noen hunder fikser dette fort, mens andre "aldri" slår seg til ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd!

Må nesten ha henne i bur om natta, ellers er jeg redd hun kan gå løs på inventaret (spes. med ledninger,stikkontaker osv...skummelt). Får vel bare ta tilvenningen gradvis ja, og satse på at det går seg til av seg selv.

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har hunden vår i bur om natta. Men det var mye hyling når han var valp. men nå så går han inn der hvis han vil være i fred (kjekt og ha ett sted hvor hunden kan slappe av når man har tre barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør buret til et hyggelig sted på dagen. Eks la burdøra stå opp og legg leker/godbiter/bein i buret. La henne velge selv hvor hun vil spise/leke. Som regel så vil de forbinde buret med noe positivt etter dette. Og kun la henne være noen minutter. Det beste er å la henne være der en stund og slippe henne ut før hun begynner å pipe. Og når døra står oppe har hun mulighet til å legge seg der når hun er trøtt, sliten, vil være i fred. En bekjent av meg la alltid valpen i buret ( med døra åpen ) når den sovnet og etterhvert skjønte den at buret er sove/hvile plassen.

Ellers er det fint å trene på å være hjemme løs uten bur også. ( altså at det ikke er lov å tygge på ting ).

Begge deler er et pluss. At hunden er vandt med bur men likevel kan være hjemme uten å herpe ting.

benytt sommeren på å trene masse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen!

Døra står alltid åpen på dagtid. Det med godbiter var en god ide,samt å legge henne inni der når hun sovner. Merker at hun blir mer rolig/stille dersom gamla ligger i kurva si ved siden av buret.

Ellers prøver jeg å stoppe henne fra å bite på inventar, det går ganske greit.

Hva slags hund har du LaToya?

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 3 år og vi konkurrer. Har ikke deltatt så mye, ( bare 3 jaktprøver så langt )men har store planer for høsten. Synes dette er sikkelig morsomt :D

Synes fuglehunder er virkelig toppen :D

Er ubeskrivelig å være i fjellet, stand og masse ryper. Norsk flott natur og man blir nesten ruset :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gav voffsen vår mat i buret. Det ufarliggjorde gankse mye. Nå går han og legger seg i buret når han vil :) syns det er veldig greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ligger i buret nå, har ligget der i snart en time og det har gått helt smertefritt! :-)

LaToya; har ambisjoner om å få til å stille på jaktprøver vi også, er veldig spent på hvordan det vil gå! Skal bruke store deler av sommeren til å trene tenkte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...