Pringle Skrevet 27. mai 2014 #1 Skrevet 27. mai 2014 Slanking er ikke mystisk. En slankemetodes effektivitet avgjøres av to aspekter - gir den kaloriunderskudd, og er den lett å følge? Det første er objektivt, kalorier inn/ut er ren matte. Det andre er avhengig av brukerens preferanser, helsetilstand, livssituasjon og personlighet. Man KAN gå ned i vekt uansett metode, såfremt den gir kaloriunderskudd. Men metoder som baserer seg på viljestyrke og utsetter personen for mangeltilstander, er vanskelige å følge for de fleste. Det er heller ikke nødvendig. Men mange tror at man må lide for å gå ned i vekt. Vektmestring foregår på tre nivåer, viktig å ikke rote dem sammen. For vektnedgang er ett konsept nødvendig og uomtvistelig: Kaloriunderskudd. For å få kaloriunderskudd finnes det mange metoder: BMR-estimering og kaloritelling, lavkarbo, faste, hard trening, ikke spise på kvelden, kutte ut brød og poteter, lettprodukter, suppekur, banankur, osv osv. For å klare å gjennomføre metoden og holde ut, dvs ikke føle seg sulten hele tiden, sprekke, og gi opp, finnes det mange tips: Spise mye grønnsaker, porsjonskontroll, måltider, spise variert, få i seg nok av alt man trenger, lage maten selv, spise mat man liker, spise mindre godterier, mindfullness, cheat days, tygge tyggegummi, tygge maten tjue ganger, drikke mye vann, kosttilskudd, lettbrus, appetitthemmende piller. Jeg synes det er veldig enkelt å gå ned i vekt, når jeg først hadde bestemt meg. Men jeg vet at mange sliter. Derfor prøver jeg om denne snutten kan være til hjelp for noen. Jeg mener ikke å være frekk eller nedlatende. Men jeg har lite empati (Asperger), så jeg klarer ikke alltid sette meg inn i andres situasjon. Noen innspill?
Leehyori Skrevet 27. mai 2014 #2 Skrevet 27. mai 2014 Jeg startet som 83kg og er 1.65 cm høy. Jeg har gått ned 12 kg på to år, altså så veier jeg 71kg nå. Jeg gikk ikke på noen spesifik diett, jeg bare endret livsstilen. Jeg sluttet med uvaner rett og slett. Før så spiste jeg gjerne Burger king hver dag, spiste en pose jelly beans, en pose skittles og en sjokolade bar ++ brus, energi drikke ++ spilte world of warcraft 24/7. Jeg rørte kun på rumpa når jeg skulle på do eller kjøpe mer junk. Jeg innså ikke at jeg var feit, jeg trodde jeg så bra ut, jeg trodde vekten var genetisk og kroppsbygningen arvelig osv. "STOR" benbygning osv. Det var samboeren min som sa nok var nok, han viste meg diverse bilder av meg, jeg kunne se at magen sto ut. Jeg slettet det bilde og tenkte aldri mer. For å gå ned i vekt så begynte jeg å: drikke vann, masse drikke grønn te, blader, ikke te poser. spise sakte unngå brød unngå frityr spiste masse fet mat (holder deg mett lengre) jeg spiste ris, men lite kanskje 100g jeg spiser søt potet jeg spiser selleri rot masse grønnsaker helst brokoli og asparges spiser masse kjøtt, stekt, kokt osv. av trening så startet jeg med tre ganger i uken 500 kalorier, hver økt. Nå så trener jeg alt fra 3-6 ganger Selvtilliten stråler, mange bekjente og venner gir meg komplimenter og det beste av alt, jeg kunne begynne å gå i hvite klær :D Til og med hvite bukser! Før så var det helt jævlig, ingen klær var fine, alltid var noe feil. Jeg elsker kroppen min nå, og den forbedrer seg hver dag. Jeg har til og med bestilt ny bikini til sommeren 1
Gjest Nanne70 Skrevet 27. mai 2014 #3 Skrevet 27. mai 2014 Bra innspill, Pringle Det kan også være greit å være klar over at vektnedgang og fettforbrenning i stor grad styres av hormoner, som igjen påvirkes av kosthold, aktivitetsnivå og enkelte andre faktorer. Visse næringsstoffer, vitaminer og mineraler er avgjørende for at kroppen skal forbrenne fett. Satt litt på spissen kan man faktis både trene, ligge i kaloriunderskudd og gjøre "alt riktig" men fortsatt ikke oppleve vektnedgang, og da kan det faktisk skyldes "feil" kosthold.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #4 Skrevet 27. mai 2014 Satt litt på spissen kan man faktis både trene, ligge i kaloriunderskudd og gjøre "alt riktig" men fortsatt ikke oppleve vektnedgang, og da kan det faktisk skyldes "feil" kosthold. Eller det kan skyldes for lite søvn, stress, medisiner, sykdom, og andre ting som påvirker hormonbalansen. Anonymous poster hash: 54d4b...1a4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #5 Skrevet 27. mai 2014 Kutte karbo og trene styrke. Ingenting forbrenner fett bedre. Anonymous poster hash: 5b4ec...86d
Pringle Skrevet 27. mai 2014 Forfatter #6 Skrevet 27. mai 2014 Bra innspill, Pringle Det kan også være greit å være klar over at vektnedgang og fettforbrenning i stor grad styres av hormoner, som igjen påvirkes av kosthold, aktivitetsnivå og enkelte andre faktorer. Visse næringsstoffer, vitaminer og mineraler er avgjørende for at kroppen skal forbrenne fett. Satt litt på spissen kan man faktis både trene, ligge i kaloriunderskudd og gjøre "alt riktig" men fortsatt ikke oppleve vektnedgang, og da kan det faktisk skyldes "feil" kosthold. Er du sikker på dette? Er det ikke bare overskudd og appetitt som påvirkes? Som igjen kan overstyres med ren viljestyrke - antall kalorier inn/ut er det eneste som direkte påvirker vekt/fettprosent?
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #7 Skrevet 27. mai 2014 Er du sikker på dette? Er det ikke bare overskudd og appetitt som påvirkes? Som igjen kan overstyres med ren viljestyrke - antall kalorier inn/ut er det eneste som direkte påvirker vekt/fettprosent? Alle forskere på overvekt er enige om at hormoner styrer vekten, og så vidt jeg vet kan ikke hormoner overstyres av viljestyrke. Dette er alle hormoner som påvirker vekt og apetitt i en eller annen form: Insulin Kortisol Ghrelin Veksthormon Leptin Adrenalin Noradrenalin Skjoldbruskkjertelhormon T4 er lagringsformen for skjoldbruskkjertelhormon, mens T3 er den aktive formen i blodet. CCK Testosteron Anonymous poster hash: 54d4b...1a4
-Missi- Skrevet 27. mai 2014 #8 Skrevet 27. mai 2014 Det viktigste er faktisk å finne en måte man kan leve med. For det handler ikke bare om å gå ned i vekt, det handler om å bli det og ikke gå opp igjen. Det er faktisk det vanskeligste å finne noe man kan leve med ut livet ikke bare for en kort periode. Her er det nevnt mange bra ting men det som er temmelig basic- øk aktivitetsnivået, tren, gå turer osv. Kutt ut junk og øk intaket av grønnsaker og rent fisk og kjøtt. Da er en god del gjort og noe man kan leve med. Vil du spise pulver resten av livet? ikke det nei ? Tren og spis sunt i stedet mye bedre for helsa og noe man kan leve med
Gjest Nanne70 Skrevet 27. mai 2014 #9 Skrevet 27. mai 2014 Eller det kan skyldes for lite søvn, stress, medisiner, sykdom, og andre ting som påvirker hormonbalansen. Anonymous poster hash: 54d4b...1a4 Ja, det glemte jeg å ta med
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #10 Skrevet 27. mai 2014 Dette høres kanskje sprøtt ut, men jeg begynte å spise oftere og mindre, OG aldri etter klokken 19/20 på kvelden. Gikk ned to kilo i uken Anonymous poster hash: 7c01c...d1c
Pringle Skrevet 27. mai 2014 Forfatter #11 Skrevet 27. mai 2014 Dette høres kanskje sprøtt ut, men jeg begynte å spise oftere og mindre, OG aldri etter klokken 19/20 på kvelden. Gikk ned to kilo i uken Anonymous poster hash: 7c01c...d1c Nei, det høres ikke sprøtt ut i det hele tatt. Du gjorde noe som medførte kalorirestriksjon. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå