Gå til innhold

Hva kan en logoped hjelpe med?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jo at de jobber med språk.. Men hvordan gjør de det?

Jeg har en 3,5 åring som vi vurderer (i samarbeid med barnehagen) å koble inn en logoped. Han har ganske dårlig språk, men det har blitt veldig mye bedre i det siste. Største problemet er egentlig at han ikke er intressert i å bruke språk mens han er i barnehagen, og snakker ikke mye der. Han snakker veldig mye hjemme da.

Men hvordan kan en logoped hjelpe? Jeg aner virkelig ikke hvordan de jobber, og føler det er litt flaut å spørre barnehagen. Er det hjelp ved uttale av ord? Hvilken metoder brukes?

Anonymous poster hash: 18d8b...0d3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke så mye om logoped. det ikke har vært aktuelt for oss ettersom vår gutt ikke hadde noe språk eller språkforståelse i utgangspunktet, men har god erfaring med PRT, både når det gjelder å motivere barnet til å snakke og for å shape uttale.

Du kan lese litt om det her: http://www.statped.no/Global/1_Tema/autisme/2012%2005%2010%20Egeberg%2008%20PRT%20Pivotal%20Response%20Treatments.pdf

Fant ikke så veldig mye om det på nett for det er ikke så kjent i norge. I linken står det om PRT i forbindelse med autisme, men det er ikke slik at barnet må ha autisme for å ha utbytte av denne formen for trening. I bhg der gutten min går så bruker de dette også med friske barn som sliter med språket :)

Gjest Whitestripes
Skrevet

Jeg vet jo at de jobber med språk.. Men hvordan gjør de det?

Jeg har en 3,5 åring som vi vurderer (i samarbeid med barnehagen) å koble inn en logoped. Han har ganske dårlig språk, men det har blitt veldig mye bedre i det siste. Største problemet er egentlig at han ikke er intressert i å bruke språk mens han er i barnehagen, og snakker ikke mye der. Han snakker veldig mye hjemme da.

Men hvordan kan en logoped hjelpe? Jeg aner virkelig ikke hvordan de jobber, og føler det er litt flaut å spørre barnehagen. Er det hjelp ved uttale av ord? Hvilken metoder brukes?

Anonymous poster hash: 18d8b...0d3

Logopeder jobber nok forskjellig, men felles for dem, er at de leker språket inn med ulike metoder. De øver opp ordforråd, begreper, uttale, jobber med språklig bevissthet, munnmotorikk, konsentrasjon og oppmerksomhet. Nå kommer det seg jo helt an på hvilke språklige utfordringer barnet har, så hvis du lurer på hvordan logopeden jobber med ditt barn, bør du be om et møte med ped.leder og logopeden. Ofte ønsker barnehagen og logopeden at man skal gjøre noen av de samme tingene hjemme som man gjør i barnehagen - i forhold til språk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...