Gå til innhold

Bruke kort i utlandet?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal til London snart og lurer på om jeg kan bare kan dra kortet der, eller om jeg må ta ut pund? Synes det er vanskelig å beregne hvor mye jeg kommer til å bruke iløpet av en uke, så hadde jo vært best å bare dra kortet.

Er det dyrere?

Er det usikkert?

Eller går det greit?

Anonymous poster hash: 1b7fe...b93
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mer usikkert og heller ikke så mye dyrere, men i mange forretninger er det vanlig at de ikke tar kort, og de tar heller ikke kort når du handler for små beløp. England er ikke så verst, men i mange andre land kan du glemme å bruke kort. Så ta ut pund som du har til småkjøp, mat og drikke.

Anonymous poster hash: 44dcf...636
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid med meg et kredittkort som jeg bruker. Pengene betaler jeg tilbake med en gang jeg kommer hjem. De aller fleste plasser aksepterer, og foretrekker, kredittkort, og du er sikret dersom noe skulle skje og penger skulle forsvinne fra kontoen på kortet.

Anonymous poster hash: 597f4...97b
Skrevet (endret)

Jeg skal til London snart og lurer på om jeg kan bare kan dra kortet der, eller om jeg må ta ut pund? Synes det er vanskelig å beregne hvor mye jeg kommer til å bruke iløpet av en uke, så hadde jo vært best å bare dra kortet.

Er det dyrere?

Er det usikkert?

Eller går det greit?

Deter billigere, det er sikrere og det er fortsatt beste måten å betale på.

Bare husk rådet til #2 over. Kortbruk er fortsatt ikke like vanlig som i mer siviliserte land :-)

Endret av Druid
AnonymBruker
Skrevet

Det koster vel gjerne litt å dra kortet i utlandet, men ikke plagsomt mye. Jeg ville brukt kontanter til småting og kort på dyrere ting. Noen krever pass/førerkort for å tillate bruk av bankkort.

Anonymous poster hash: 3d580...620

AnonymBruker
Skrevet

Deter billigere, det er sikrere og det er fortsatt beste måten å betale på.

Bare husk rådet til #2 over. Kortbruk er fortsatt ikke like vanlig som i mer siviliserte land :-)

Så Norge er mer sivilisert enn England og Tyskland, da? Den dagen folk begynte å reise for å utvide horisonten sin bittelitt er det håp for menneskeheten.

• Liker 5
Skrevet

Så Norge er mer sivilisert enn England og Tyskland, da? Den dagen folk begynte å reise for å utvide horisonten sin bittelitt er det håp for menneskeheten.

Det var ett lite stikk, jeg er utrolig frustrert over at vi fortsatt etter over 30 år, enda ikke har fått erstattet mynt og seddel med mer moderne betalingsmidler. Ting tar så gudjammerlig tid, og fordi det tar så grusomt lang tid, så mister vi nyttige nyvinninger. På mange måter mistet vi litt ballen på småpengekort, og det er mange elektroniske betalingsmuligheter som ikke er utnyttet godt nok.

Dessuten ser jeg at en overgang til betalingskort i større grad kan lære folk opp i hva penger ER for noe. De siste årenes politiske debatt har dokumentert at mange mennesker ikke vet hva penger er og hvordan økonomi fungerer.

AnonymBruker
Skrevet

Før du reiser bør du i hvert fall forsikre deg om at kortet er åpnet for bruk i utlandet.

Anonymous poster hash: 23a6d...ac2
  • Liker 2
Gjest constance90
Skrevet

Det begynner vel å bli mer og mer normalt at gebyrene for å bruke kortet i utlandet fjernes. Det er vel kun på minibanker de enda krever gebyr?

Hvis du får valget mellom å betale i norsk eller utenlands valuta så velger du alltid utenlandsk. Det er hvertfall et spørsmål du får på Heathrow.

AnonymBruker
Skrevet

Det var ett lite stikk, jeg er utrolig frustrert over at vi fortsatt etter over 30 år, enda ikke har fått erstattet mynt og seddel med mer moderne betalingsmidler. Ting tar så gudjammerlig tid, og fordi det tar så grusomt lang tid, så mister vi nyttige nyvinninger. På mange måter mistet vi litt ballen på småpengekort, og det er mange elektroniske betalingsmuligheter som ikke er utnyttet godt nok.

Dessuten ser jeg at en overgang til betalingskort i større grad kan lære folk opp i hva penger ER for noe. De siste årenes politiske debatt har dokumentert at mange mennesker ikke vet hva penger er og hvordan økonomi fungerer.

Jeg skulle likt å se dokumentasjon på at betalingskort i større grad lærer folk hva penger faktisk er enn det kontanter gjør.

Uansett, TS' problemstilling viser jo at ikke alle skjønner at penger fungerer forskjellig avhengig av hvor du drar i verden. Det er jo andre tråder her som viser at folk ikke har respekt for kulturen med å tipse. Men for all del, det er bare å fortsette å ramle rundt i verden og tro at alt som er norsk er best, bare fordi det er norsk.

• Liker 3
Skrevet

Uansett, TS' problemstilling viser jo at ikke alle skjønner at penger fungerer forskjellig avhengig av hvor du drar i verden. Det er jo andre tråder her som viser at folk ikke har respekt for kulturen med å tipse. Men for all del, det er bare å fortsette å ramle rundt i verden og tro at alt som er norsk er best, bare fordi det er norsk.

TS problemstilling er kun den at det gjennomgående presenteres som at det er billigst og tryggest med cash, og h?n skal ha kreditt for å prøve å oppdatere seg.

Tipskultur er nesten ett helt eget fagområde, og selv profesjonelle sliter med dette. Det er heller ikke vanskelig å forstå at folk misliker tipsing på amerikansk nivå; det ER en uinteligent måte å gjøre det på, og det beste beviset på det, er at det stort sett kun i USA de driver på sånn.

Men det har lite med om man bruker cash or card; mere hvor mye cash du må ha med deg og hvordan du må budsjettere når du reiser dit.

Skrevet

Det begynner vel å bli mer og mer normalt at gebyrene for å bruke kortet i utlandet fjernes. Det er vel kun på minibanker de enda krever gebyr?

Hvis du får valget mellom å betale i norsk eller utenlands valuta så velger du alltid utenlandsk. Det er hvertfall et spørsmål du får på Heathrow.

Siste rådet ditt er viktig, og gjelder generelt.

Jeg ser at i mange land med markant dårligere økonomi enn oss, TVINGER de NOK. Dette har med gebyrene for butikken å gjøre, så jeg ser i gjennom fingrene med det og tar det på kosten av at de aksepterer kort.

Ett lite poeng rundt det første punktet ditt : det er litt 50/50 mellom gebyr og ikke gebyr, og jeg anbefaler at man regner på det før man velger hva man vil gå for. Grunnen er at du uansett betaler ett gebyr, forskjellen er bare at i de gebyrfrie legger gebyret inn i valutapåslaget. Der valutapåslaget på gebyr belastede kort typisk er så lite at det spises opp av kortselskapets bedre valutakurs, vil valutapåslaget på gebyrfrie kort fort kunne overstige gebyrprisen. Det handler om hvor mye man tar ut hver gang.

Skrevet

Jeg pleier å ta ut penger, nok til "lommepenger" + litt til. Så bruker jeg stort sett penger og kort om hverandre utover helt til jeg ser hvor mye penger det går. Bruker så kort på det jeg kan av større kjøp og kontantene til småkjøp og tipsing/mat.

Går det mye penger bruker jeg mer kort, bruker jeg mindre bruker jeg av kontantene.

Har jeg beregnet godt bruker jeg resten av kontantene opp på flyplassen på vei hjem igjen.

Skrevet

I London kan du bruke kort de fleste steder. I mindre utviklede land bør du ha nok kontanter til å klare deg under hele oppholdet, men det trenger du ikke tenke på nå :)

Bare husk dette:

- Pass på at kortet ditt er åpnet for bruk i utlandet. Ring banken hvis du er i tvil.

- Pass på at banken din ikke tar gebyrer for kortbruk i utlandet. Gebyrer og gebyrfritt er like vanlig nå til dags, så det kommer an på hvilken bank du har og hva slags avtale du har med banken. Hvis banken din tar gebyrer er det nok bedre for deg å ta ut pund og begrense kortbruken mest mulig. Vil forresten anbefale deg å bytte til en gebyrfri bank til neste gang.

- Når du betaler med kort får du som regel spørsmål om du vil betale i pund eller norske kroner. Svar alltid pund/lokal valuta. Da blir det billigere. Butikken legger på litt ekstra hvis du betaler i annen valuta enn den lokale, og det blir dermed dyrere for deg.

- Ta ut litt pund før du reiser nedover, slik at du har noe i bakhånd i tilfelle noe skulle skje med kortet eller banken din.

- Ha mer enn ett kort. Du vet aldri når det kan komme til nytte.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jeg er da fullstendig klar over at det er forskjellig fra land til land, det er jo derfor jeg spesifikt spør om London i innlegget mitt. Har jo selvfølgelig tenkt til å ta ut litt pund, men som sagt i hi synes jeg er det vanskelig å beregne hvor mye jeg må ta ut hvis jeg skal være der en hel uke uten å bruke kort.

Takk for svar.

Skrevet

Det er ingen problem å bruke kort i London. Jeg har alltid litt kontanter i lommeboken likevel da, det er alltid greit å ha. Du kan nok basere deg på å bruke kort de aller fleste steder (Små kiosker o.l. er det eneste jeg har opplevd ikke tar kort), men ta ut litt kontanter så du slipper å dra kortet bare du skal ha en flaske vann.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...