AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #1 Skrevet 27. mai 2014 Jeg var inntil nylig student, og bodde en stund i kollektiv med to jenter. Leiligheten var veldig fin og hadde potensiale til å være et utrolig koselig sted å bo. Vi spleiset på ekstra greier som lys og puter og fordelte ukentlig husvask mellom oss. Her skulle vi ha det fint! Men gleden ble snart redusert da det ble tydelig at den ene jenta ikke skjønte grunnleggende hygiene og orden. Smurte hun seg en skive etterlot hun disken full av smuler og smørklatter og uten å legge kniven i oppvaskmaskina. Laget hun middag, ble steikepanna stående full av størknet fett på komfyren hele dagen, og middagsrester ble også bare stående på disken - gjerne i to-tre dager. Koste hun seg med potetgull, lå det et dryss av smuler under stuebordet, som hun aldri støvsugde bort. Og så videre.. Når det var hennes vaskeuker, tok hun bare en kattevask av leiligheten. Ikke snakk om å støvsuge bak sofaen eller tørke støv i hyller. Kun en kjapp runde med støvsugeren og et lite sveip av grønnsåpe over gulvet. Badet rørte hun ikke. Vi tok det opp med henne flere ganger, og hun skjerpet seg litt, men snart falt det tilbake igjen. Jeg tror rett og slett ikke hun visste bedre. Ingen hadde lært henne hvordan husarbeid funker. Hun så ikke rotet og matrestene selv. For oss to andre ble det demotiverende, for vi ryddet opp etter oss og brukte tid på å holde leiligheten koselig, og allerede samme dag var disken full av smuler og matrester igjen.. Jeg tror jeg hadde hatt mer kontakt med denne jenta i dag om hun ikke hadde vært så sjuskete, jeg fikk henne helt opp i halsen. Hadde også en kjæreste som ikke hadde lært husarbeid hjemme. Han var 24 da vi bodde sammen, og måtte få hjelp til å koke poteter. Han hadde aldri tenkt på å dra frem sofaen når man vasket, eller at tepper trengte å ristes, eller at man burde skifte sengetøy jevnlig. Det var helt nytt for ham. Dette skapte gnisninger mellom oss fordi jeg kunne slike ting, og da ble det liksom til at jeg gjorde mest også. Ikke alltid jeg hadde tålmodighet til å lære en voksen mann huslige oppgaver heller.. Så min oppfordring til foreldre er: lær barna deres å holde hus og hjem i orden! Jeg hjalp til med husavask fra jeg var ganske liten. Det er verdifull kunnskap å få med seg, fordi mangel på huslighet fort kan gjøre en upopulær i samboerskap med mennesker som voksen. Hvis du vil gjøre noe godt for barnas fremtidige kjærlighetsforhold, sørg for at de ikke blir slubberter som den andre må mase på og rydde opp etter! Anonymous poster hash: ef212...71b 19
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #2 Skrevet 27. mai 2014 Så enig! Jeg har vaskedag med mine to på 3 og 5 år i dag. De er ikke veldig til nytte ennå, men de synes det er morsomt å delta, og de får naturlig inn hva som må gjøres og hvordan.Anonymous poster hash: 8f22c...87a 2
spektralkatt Skrevet 27. mai 2014 #3 Skrevet 27. mai 2014 ja, det er viktig å lære seg verdien av husarbeid. jeg var vel heller slik som de sjuskete samboerne dine da jeg var ung, men har etter hvert lært.. litt. i affall. nok til å få en pertentlig unge. tror det er noen foreldre som ikke reflekterer noe særlig over at det faktisk er jobben deres å forberede barna på voksenlivet... også tror jeg at det er en del unge som egentlig har lærer det, og blitt stilt krav til hjemme, som syns det er innmari deilig å slippe voksne som maser om rydding, og foretrekker å bare la det flyte. Hybelhus er jo ofte utrolig grisete. 1
Gjest lurven Skrevet 27. mai 2014 #4 Skrevet 27. mai 2014 Man kan lære seg det selv.. jeg har aldri blitt lært opp i husarbeid, men begynte med det etter at jeg flytta hjemmefra, fordi jeg vil ha det reint og ryddig rundt meg
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #5 Skrevet 27. mai 2014 Jeg hadde fått god opplæring i husarbeid da jeg flyttet for meg selv, men likevel var jeg et rotehue uten like! Med en far som hadde støv på hjernen og litt til, var det en befrielse for meg å ha det rotete, og litt møkkete rundt meg. Men jeg bodde ikke sammen med andre da, og den eneste det gikk ut over var meg selv. Barna mine kan også rydde, vaske, lage mat osv hvis de vil, men det er ikke alltid de vil. Jeg vet at jeg har gitt dem kunnskapen, og håper jeg har lært dem opp godt nok slik at de bruker den når de flytter for seg selv. Poenget er at det er ikke alltid foreldrene som har skylden for rotete unge voksne! Anonymous poster hash: 6cc18...712 2
FalconPunch Skrevet 27. mai 2014 #6 Skrevet 27. mai 2014 (endret) . Endret 20. februar 2018 av FalconPunch
Arianna Skrevet 27. mai 2014 #7 Skrevet 27. mai 2014 Sukk, ja, dette er faktisk kjempeviktig. Jeg har vokst opp med vaske- og ryddehjelp, så for vår del var det aldri naturlig å gjøre noen oppgaver i hjemmet. Vi skiftet aldri på senga selv, ryddet aldri vårt eget rom engang, og en maskin med klær hadde jeg ikke satt på selv heller. Merket fort når jeg flyttet for meg selv at dette var en vane jeg skulle ønske jeg hadde fått inn allerede som liten. En av de største feilene mine foreldre har gjort, tror jeg! Følte meg rett og slett uvitende, lat og skikkelig håpløs! Lærte jo heldigvis fort, og for meg er det jo en selvfølge å ha det rent. Men vet om flere som overhodet ikke ser det selv, og gud så irriterende det kan være. Her i huset skal minsten uten tvil få være med på vaskedag allerede som liten, og få inn den vanen fra starten av!
Gjest Faerunpedia Skrevet 27. mai 2014 #8 Skrevet 27. mai 2014 Jeg har aldri lært noe hjemme, men skjønte jo at jeg måtte gjøre noe da jeg flyttet hjemmefra. Det ble mange telefoner hjem igjen i begynnelsen, men alt dreier seg om innstilling, ikke hva man har lært eller ikke.
LatersBaby Skrevet 27. mai 2014 #9 Skrevet 27. mai 2014 Som om jeg skulle sagt det selv! Syns mange barn blir sydd puter på under armene. Datteren min på 5 - snart 6, rydder alltid opp etter seg selv, tar tallerken og annet hun har brukt og setter det i oppvaskmaskinen, søler hun - tørker hun opp. Dessuten må hun også hjelpe til med bretting av tepper og ordne i sofaen. Enkle ting som enhver 5 åring kan klare.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #10 Skrevet 27. mai 2014 Jepp, helt enig. Da jeg flyttet hjemmefra visste jeg ikke hvordan en vaskemaskin fungerte og kjøpte en periode nye sokker på rimi når jeg gikk tom for rene sokker. Skiftet sjeldent på sengen, vasket nesten aldri.. uuhg, ekkelt å tenke tilbake på. Nå er jeg rensligheten selv, men tok noen år med læring. Anonymous poster hash: 6940c...d0b
Maximillian Cohen Skrevet 27. mai 2014 #11 Skrevet 27. mai 2014 Man kan lære seg det selv.. jeg har aldri blitt lært opp i husarbeid, men begynte med det etter at jeg flytta hjemmefra, fordi jeg vil ha det reint og ryddig rundt meg Helt enig. Jeg hadde nok av oppgaver og ansvar da jeg bodde hjemme, men rengjøring, matlaging og rydding var ikke blant disse. Jeg lærte altså minimalt om husarbeid hjemmefra. Det som imidlertid er fint er jo at det ikke akkurat er noen månelandingsoperasjon, så jeg hadde ingen problemer med å holde det både reint og ryddig da jeg flyttet for meg selv. Når det er sagt så syns jeg allikevel det er viktig at datteren min er med på husarbeidet; gode rutinger er viktig.
Kjempeliten Skrevet 27. mai 2014 #12 Skrevet 27. mai 2014 Fått bra nok opplæring i husarbeid hjemme men i hybelen min ser det ut som en dass. Det er kun fordi jeg bor alene da, og rydder og vasker ordentlig om jeg får besøk. Det er deilig å slippe mas fra andre xD Da jeg bodde i kollektiv så passa jeg på å vaske og rydde etter meg da. Vet om kollektiv der de har sjekklister på det som skal gjøres. Et tips til dere kanskje? Og kanskje en liten plakat med info om hva slags såpe/utstyr som brukes til hva. Det henger i alle studentboligene her hvertfall
Gjest snoopy_93 Skrevet 27. mai 2014 #13 Skrevet 27. mai 2014 Husker jeg synes deg var så stas å hjelpe mamma med gulvvask da jeg var litta! Så da jeg bodde i hybel vasket jeg gulvet osv en gang i uka Tror alle barn har godt av å lære slikt fra de er små slik at det blir en "god vane"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå