AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #1 Skrevet 27. mai 2014 Ser stadig noen her som holder på å "sulte i hjel" pga uforutsette utgifter. Det er jo greit nok om en generelt har veldig dårlig råd, men ser også de som egentlig har god råd, men som har en eller annen sutreforklaring på hvorfor de plutselig har 0 på konto pga uforutsette utgifter. Det jeg da lurer på, siden de egentlig har nok penger, er om det ikke er vanlig å ha en buffer, nettopp for uforutsette utgifter? Det ser jo ut til at mange tror at om de har en tusenlapp til overs i slutten av mnd, så har de buffer... Man må jo faktisk spare opp så man har en del ekstra for å takle ting som plutselig kan skje mener jeg. Hvor mange har en buffer? Hvor høy plutselig utgift kunne dere taklet akkurat i dag f.eks?Anonymous poster hash: 9c045...258
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #2 Skrevet 27. mai 2014 Jeg (student, i 20-årene, ingen barn, eier ikke bolig) har buffer på noe over 50.000. Har aldri hatt behov for mer enn 10.000, men greit å ha. Imidlertid ser jeg for meg at den bufferen minker når jeg kjøper bolig en gang, for da kommer noe av det til å gå til EK. Er ikke plass til alt på BSU i lengden. Jeg kjenner imidlertid mange som har buffer på 0, så jeg tror det er relativt vanlig. Når det er sagt, så kan jeg godt si at jeg er blakk og ikke har råd til ditt og datt, men det betyr bare at lønningskontoen har tippet under 1000 kr og jeg ønsker å være litt sparsommelig, ikke at jeg faktisk ikke har penger noe sted. Anonymous poster hash: a58c9...825 1
Gjest constance90 Skrevet 27. mai 2014 #3 Skrevet 27. mai 2014 Som student så bygger jeg opp bufferen på sommeren som varer hele semesteret. Så gjentar jeg så mange år det trengs. Gleder meg til å kunne jobbe fullt igjen 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #4 Skrevet 27. mai 2014 Jeg hadde og har "alltid hatt" en buffer på rundt 40 000, men da jeg nødig ville la drømmeleiligheten gå, så spyttet jeg rubb og rake inn i leiligheten. Nå har jeg altså 0 igjen og kan ikke takle noen uforutsette utgifter. Heldigvis kommer skattepengene snart og så får jeg starte sparingen på nytt... Men jeg kan ikke si jeg angrer. Skulle det dukke opp noe helt primært i morgen får jeg ta det på kredittkort, jeg vet at jeg greier å betale det tilbake...Anonymous poster hash: 780ae...418 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #5 Skrevet 27. mai 2014 Jeg og kjæresten min (20 og 27 år) har en buffer/sparekonto på 250.000 kr. Kjekt å ha. Anonymous poster hash: ff3bf...c6d
Gjest Magdalene Skrevet 27. mai 2014 #6 Skrevet 27. mai 2014 Har en buffer på noen hundre tusen, men kunne fint klart en utgift akkurat i dag på mer enn det.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #7 Skrevet 27. mai 2014 Har en buffer på noen hundre tusen, men kunne fint klart en utgift akkurat i dag på mer enn det. Men det er da ingen buffer, men en sparekonto? Eller har du en sparekonto i tillegg?Anonymous poster hash: 780ae...418 1
asterix Skrevet 27. mai 2014 #8 Skrevet 27. mai 2014 (endret) En buffer er jo alt man har mulighet til å bruke i en nødssituasjon. Jeg har i hvert fall bufferen min på høyrentekonto for å få rentene så lenge jeg ikke trenger bruke den. Og siden jeg har god økonomi generelt er det sjelden trenger bruke noe av den, så da gir den meg noen tusen i renteinntekter i året. Jeg har 100 000 stående som buffer. I en krise kan jeg lett på dagen betale 150 000 ved å ta ut på kredittkort i tillegg. Sparing utenom dette gjør jeg ved å betale ned ekstra på lån. Endret 27. mai 2014 av asterix 3
Gjest Magdalene Skrevet 27. mai 2014 #9 Skrevet 27. mai 2014 (endret) Men det er da ingen buffer, men en sparekonto? Eller har du en sparekonto i tillegg?Anonymous poster hash: 780ae...418 Har en sparekonto i tillegg, så jo det er en buffer. Endret 27. mai 2014 av Magdalene
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #10 Skrevet 27. mai 2014 Jeg har ca 150 000 i buffer, og kjæresten litt mer. Holder på å minske den nå, da det er unødvendig med så høyt beløp på sparekonto. Anonymous poster hash: 0a6fa...de9
Gjest Magdalene Skrevet 27. mai 2014 #11 Skrevet 27. mai 2014 da det er unødvendig med så høyt beløp på sparekonto. Anonymous poster hash: 0a6fa...de9 Siden når var det unødvendig å spare penger?
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #12 Skrevet 27. mai 2014 Vi har tenkt "hva hvis" i alt vi har gjort. Når vi kjøpte hus f.eks kjøpte vi ett vi kan betjene med kun en inntekt. En inntekt dekker alle våre månedlige kostnader. Vi sparte til våre to biler, som er kjøpt kontakt i stedet for å ta opp lån. Vi har ikke studielån, fordi vi begge jobbet ved siden av studiene. Siden det i utgangspunktet går rundt med en lønn har vi spart den andre lønningen. Den har gått til en bufferkonto der det nå står ett års lønn, samt at noe har gått til ekstra nedbetaling av huslån, sparing til ferieturer osv. Når jeg ble gravid, noe som ikke var helt planlagt, fant vi fort ut at siden barnet er født når hun er så vil jeg måtte bli hjemme med henne til hun er 1 år og 9 måneder før hun har krav på barnehageplass. Jeg må altså ta ut ulønnet permisjon i 9 måneder. Jeg er derfor sjeleglad, både for at vi har apart opp en del penger, og for at vi kan få det til å gå rundt på en inntekt. Hadde vi hatt dobbelt så stort huslån f.eks (banken kunne gi oss langt mer enn vi tok opp i lån), og dermed hadde vært avhengige av to lønninger hadde det jo vært krise at barnet er født når hun er (dagmamma finnrs omtrent ikke hvor vi bor). Vi har alltid vært veldig opptatt av å ikke leve over evne, og at vi er sikre på at vi alltid har nok hvis noe skulle skje. Anonymous poster hash: bfb96...63d 6
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #13 Skrevet 27. mai 2014 Spennende post. Jeg har ingen buffer, men relativt høy inntekt, ca 700 i året. Har enebolig og underkant av 2 mill i lån. Da jeg kjøpte eneboligen i fjor sommer fikk jeg svar fra banken at jeg kunne sitte med lån opp til 4 millioner, dersom jeg hadde utleieenhet. Så jeg har trua på at jeg kunne skaffet flere hundre tusen på kort tid i banken, uten å sitte på kontanter i dag. Prioriterer nedbetaling av lån -dame, 32 år, singel, sørøstlandet Anonymous poster hash: 23a25...63b 1
Anneline80 Skrevet 27. mai 2014 #14 Skrevet 27. mai 2014 Har en "buffer" på ca. 130 000, i den forstand at de står på en sparekonto. Ved behov (alt fra 0 til 3-4 ganger i året) tar jeg ut penger herfra, og litt spyttes inn hver måned. Gikk betraktelig ned da jeg kjøpte bolig, og vil nok svinge mye, men i og med at pengene er tilgjengelige ved behov, kaller jeg de buffer. Likevel har jeg nok en mer reell buffer på mellom 1000 og 5000 på brukskonto til enhver tid.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #15 Skrevet 27. mai 2014 Siden når var det unødvendig å spare penger? Vi skal spare pengene, men ønsker høyere avkastning. Det er unødvendig å ha så mye penger i buffer, til lav rente. Anonymous poster hash: 0a6fa...de9 1
Thorn Skrevet 27. mai 2014 #16 Skrevet 27. mai 2014 Jeg ble nesten 26 før jeg innså at det er viktig med en bufferkonto. Begynte å spare i det små i fjor siden jeg studerte fulltid uten studielån, og økte sparingen i januar siden jeg nå har full studiestøtte. Nå har jeg 11 000 på en dedikert bufferkonto, rett under 30 000 på sparekonto og årets BSU-kvote er fyllt opp. Så hvis det skulle bli nødvendig har jeg 65 000 lett tilgjengelig. Forhåpentligvis blir det ikke nødvendig, så jeg satser på oppunder 90 000 i løpet av året.
Gjest Magdalene Skrevet 27. mai 2014 #17 Skrevet 27. mai 2014 Vi skal spare pengene, men ønsker høyere avkastning. Det er unødvendig å ha så mye penger i buffer, til lav rente. Anonymous poster hash: 0a6fa...de9 Det er sant. Jeg har ikke skrevet hvor jeg har min buffer, men det er ikke på en vanlig sparekonto akkurat 😉
TrickyCicci Skrevet 27. mai 2014 #18 Skrevet 27. mai 2014 Buffer er vel strengt talt alt man kan bruke dersom noe uforutsett skjer, uavhengig v om det står på brukskonto, sparekonto, i aksje el? Vi har rundt 150 000 nå, men har bestilt en del hagearbeid som spiser en del av det.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #19 Skrevet 27. mai 2014 Har ingen buffer akkurat nå, men har nettopp ryddet unna en del utgifter, så nå er dette første prioritet...Anonymous poster hash: e6bbf...5ec
Anneline80 Skrevet 27. mai 2014 #20 Skrevet 27. mai 2014 Er forresten selv overrasket over venner og kollegaer i 30- og 40-årene med gode lønninger, egen bolig osv. som selv har uttalt at de aldri har hatt mer enn 5-10 000 på sparekonto, eller buffer nok til å dekke både vaskemaskin og kjøleskap om uhellet er ute.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå