AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #1 Skrevet 27. mai 2014 Jeg og min kjære kommer fra veldig veldig forskjellige familier. Min familier er kristne og strort sett avholdsmennesker. Hans familie er veldig åpne og høylytte om deres mening om at kristendom er roten til alt ondt. Vet jo at vi bare må gjøre det som føles riktig for oss, men jeg vet at en av mødrene våre uansett blir utrolig skuffet om vi velger kirkelig eller borgerlig, ( for oss er det litt det samme)... Og så er det festen da.... Min mor kommer til å sitere bibelvers i talen og sin, svigermor kommer til å høylytt sukke og skjære grimaser ( worst case senario), jeg vil jo så gjerne at de skal ha det hyggelig alle sammen, og vil bare presse alle. Men jo mer jeg tenker på bryllupet jo mer gruer jeg meg.... Noen som har noen erfaringer med bryllup der familiene er veldig forskjellig?Anonymous poster hash: fdafc...712
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #2 Skrevet 27. mai 2014 Jeg syns dere burde advare begge sidene. Sett de ned og forklar at den andre familien er religiøse/ikke religiøse og at det er en fin ting å ta hensyn til. Høres ut som dere hverken er spesielt religiøse eller mot religion, så jeg ville ha bedt de ta hensyn til de to som skal gifte seg og ikke dra inn religion i det, hverken på den ene eller den andre måten. Anonymous poster hash: 4bd25...17d 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #3 Skrevet 27. mai 2014 Vi endte med å droppe festen, rett og slett. Giftet oss kjapt og greit på formiddagen, uten noe opplegg etterpå. Som dere har vi enormt forskjellige familier, og jeg ser ikke at vi hadde klart å få til noe som var hyggelig for alle. Litt synd, men sånn blir det noen ganger når forskjellene blir FOR store. Det er nok mye som kan ordnes ved god planlegging og litt velvilje fra gjestene, men noen ganger nytter det ikke, og da må man bare ta konsekvensen av det. Gå for en vennefest siden, og en hyggelig bryllupsreise, hvis du synes at lunsjbryllup er litt stusselig. Anonymous poster hash: 0fc37...3d4 4
Druid Skrevet 27. mai 2014 #4 Skrevet 27. mai 2014 Stort sett går det bra. Foreldre _PLEIER_ innordne seg, selv om jeg har vært i minneverdige bryllup der man har tatt av på konfliktområder. Bare gjør det til DERES bryllup, så ikke foreldrene sitter å føler det er de som inviterer til fest (og forventer respekt.) 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #5 Skrevet 27. mai 2014 Jeg syns dere burde advare begge sidene. Sett de ned og forklar at den andre familien er religiøse/ikke religiøse og at det er en fin ting å ta hensyn til. Høres ut som dere hverken er spesielt religiøse eller mot religion, så jeg ville ha bedt de ta hensyn til de to som skal gifte seg og ikke dra inn religion i det, hverken på den ene eller den andre måten. Anonymous poster hash: 4bd25...17d Vi er ikke veldig kristne eller veldig ateistiske, det hadde kanskje vært enklere om vi selv hadde en sterk mening om det... jeg kommer til å ha en alvorsprat med min mor, men min samboer har ( som menn flest?) vanskeligheter med å motsi sin mor. Hun er et lite rivjern som har en tendens til å overtale han... Jeg syntes jo også det blir feil å si til min mor at hun ikke kan holde den talen hun ønsker... Samtidig som jeg jo er litt enig med svigermor om at dette kan bli litt mye.... TsAnonymous poster hash: fdafc...712
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #6 Skrevet 27. mai 2014 Vi er ikke veldig kristne eller veldig ateistiske, det hadde kanskje vært enklere om vi selv hadde en sterk mening om det... jeg kommer til å ha en alvorsprat med min mor, men min samboer har ( som menn flest?) vanskeligheter med å motsi sin mor. Hun er et lite rivjern som har en tendens til å overtale han... Jeg syntes jo også det blir feil å si til min mor at hun ikke kan holde den talen hun ønsker... Samtidig som jeg jo er litt enig med svigermor om at dette kan bli litt mye.... TsAnonymous poster hash: fdafc...712 Men Herregud da, de er jo voksne mennesker! 😦 Jeg tenker at alle må få holde de talene de selv ønsker. Dere kan legge føringer på at alle tåler skal holdes under fem minutter lange så bli det ikke så langt. Hva så om din mors tale ikke passer din svigermor, den er jo ikke til henne! Og omvendt... Ikke "kjeft" på deg dette altså, bare blir oppgitt over at voksne mennesker ikke jlarer å oppføre seg som folk rundt andre med andre meninger enn dem selv. Ta en prat med alle parter, si det som det er at dere er redd for kvalme og at dere forventer at alle bidrar til p gjøre dette til en flott dag for DERE. Enten blir de da dau og innser hvor umodne de er, eller så forsvarer se seg selv og da får dere true med å droppe hele festen og bare gifte dere i Italia med bare forlovere tilstede ellernoe...bedre minne for dere det.. All lykke til dere og stor klem til deg (klem)Anonymous poster hash: 39a31...90a 6
ekkoet Skrevet 27. mai 2014 #7 Skrevet 27. mai 2014 Jeg er ikke religiøs av meg, men i denne sammenheng mener jeg at din mor skal holde den talen hun vil. Din svigermor bør kunne bite i seg evt kommentarer denne dagen for deres skyld. Om du føler deg komfortabel med å be din mor besinne seg litt med mengden bibel-, jesus- og guds-referanser kan du selvsagt gjøre det, det vil nok mildne frontene.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #8 Skrevet 27. mai 2014 Det høres akkurat ut som hos oss. Min familie er kristne, og morfar f.eks kommer nok til å ta med noen bibelvers i talen sin. Hans familie er ateister, og jeg har allerede fått høre flere ganger at jeg hjernevasker min kjære og tydeligvis ikke er bra for ham siden vi skal gifte oss i kirken. Hans familie drikker alltid alkohol til maten, min familie er avholds. Vi gjør det enkelt: fortellet på forhånd til de som pleier å være mest høylytte om meningene sine at de får holde dem for seg selv den ene dagen. Bryllupet blir i kirken. Festen på hotell. De som vil ha alkohol til maten får det, de som ikke vil får brus/farris osv. Det blir ett par kristelige sanger, og ett par ikke-kristelige. Folk får vitterlig bite tennene sammen, og kose seg sammen med oss uten å kritisere den ene dagen. Vi har innsett for lengst at ingen scenarioer gjør alle 100% fornøyde uansett.Anonymous poster hash: c92e1...3e6 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #9 Skrevet 27. mai 2014 Bruker vi ikke å lage oss fantasier om hvordan det KAN bli? Det er tid for alt,men erfaringen min sier at i slike selskaper så tar voksne mennesker hensyn til hverandre. Og oppfører seg selvsagt. Om din mor siterer bibelvers, og svigers sitter og lager grimaser, så har ikke svigers hverken takt,tone eller høflighet. At din mor vil sitere et vers ser jeg er naturlig for henne, og det har vel vært en del av oppveksten din. Det vet vel svigers også. Tror oppegående folk med dannelse kan omgå hverandre i selskap slik at alle har det kjekt. Det er det som er så fint at ulike personer kan treffes slik. Ja, jeg har vørt i mange slike. De er ikke forskjellig utenom religionen? Og folks tro skal man respektere, så lenge man ikke prøver å prakke på noen annet sitt syn uten å ha blitt bedt om det. Det gjelder din sviger også. Anonymous poster hash: a4461...940
Camoso Skrevet 27. mai 2014 #10 Skrevet 27. mai 2014 Ja, har det akuratt likt her! Hans familie er avholds og kristne, mens min er stikk motsatt... Vi ønsket oss ett alkoholfritt bryllup av mange grunner (små barn tilstede, vi drikker ikke selv, mange på min side som ikke greier å stoppe og mest sannsynlig vil lage ubehagelig stemning) og dette har blitt slått hardt ned på av min familie. Men jeg tenker: det er VÅR dag. Vi må gjøre det vi føler oss mest komfortabel med, så får folk heller la være å komme om de ikke ønsker å respektere dette:)
NoFuss Skrevet 28. mai 2014 #11 Skrevet 28. mai 2014 Alkoholfritt eller ikke, det bestemmer brudeparet. Ellers er jeg av den oppfatning at ateister må tåle å høre et par bibelvers og kristne må tåle et par vovede vitser en gang i mellom. Jeg har opplevd et bryllup hvor både brudgommens og brudens familie var kristne, de to kristne familiene kom fra hvert sitt land og det var utpreget forskjell på hvordan de to gruppene fra samme kristne organisasjon feiret bryllup. Den norske grupperingen var stille og adstadig og rørte ikke alkohol - veldig bedehusaktig, danset heller ikke noe særlig. Den utenlandske grupperingen danset og lo og hadde det utrolig morsomt. Noen tok seg et glass vin, ingen ble overstadige. Rart å se hvor forskjellig det kan være. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #12 Skrevet 28. mai 2014 Men Herregud da, de er jo voksne mennesker! Jeg tenker at alle må få holde de talene de selv ønsker. Dere kan legge føringer på at alle tåler skal holdes under fem minutter lange så bli det ikke så langt. Hva så om din mors tale ikke passer din svigermor, den er jo ikke til henne! Og omvendt... Ikke "kjeft" på deg dette altså, bare blir oppgitt over at voksne mennesker ikke jlarer å oppføre seg som folk rundt andre med andre meninger enn dem selv. Ta en prat med alle parter, si det som det er at dere er redd for kvalme og at dere forventer at alle bidrar til p gjøre dette til en flott dag for DERE. Enten blir de da dau og innser hvor umodne de er, eller så forsvarer se seg selv og da får dere true med å droppe hele festen og bare gifte dere i Italia med bare forlovere tilstede ellernoe...bedre minne for dere det.. All lykke til dere og stor klem til deg (klem)Anonymous poster hash: 39a31...90a Jeg var nettopp i en barnedåp i kirken sammen med svigermor, og la oss bare si at hun IKKE greide å oppføre seg... Så dette er ikke bare noe jeg finner opp altså, det er en reell frykt jeg har for at hun skal sukke, himle med øynene, kommenter og generelt uttrykke sin misnøye over religion... Min mor på sin side er omentrent like blind på seg selv og ser ikke at andre kan føle at det er litt upassende å bruke store deler av en bryllupstale til å "spre det glade budskap..." Jeg skal definitivt prate med min mor (selv om jeg vet hun kommer til å bli såret), men svigermor er jeg mer usikker på om vi når inn til for "hun har alltid rett." Huff! kjenner jeg gruer meg til hele greia... TS Anonymous poster hash: fdafc...712
misstealover Skrevet 28. mai 2014 #13 Skrevet 28. mai 2014 Ville snakket med begge sider og gjort de klar over det Våre familier er ganske forskjellige. Vi er nordnorske, men fra forskjellige steder. Han og hans familie banner hele tiden, mens min familie ikke er noe særlig glad i banning. Min far hater banning. Jeg kommer fra en mer religiøs og kristen familie (er ikke troende selv), mens han kommer fra en familie som ikke er særlig religiøs av seg. De har også ulik humor. Kan godt hende det blir litt klæsj om vi noen gang gifter oss/samles. Men jeg ville nok snakket med begge sider og forklart hvordan den andre familien er.
Gjest Linneah2013 Skrevet 28. mai 2014 #14 Skrevet 28. mai 2014 Jeg og min kjære kommer fra veldig veldig forskjellige familier. Min familier er kristne og strort sett avholdsmennesker. Hans familie er veldig åpne og høylytte om deres mening om at kristendom er roten til alt ondt. Vet jo at vi bare må gjøre det som føles riktig for oss, men jeg vet at en av mødrene våre uansett blir utrolig skuffet om vi velger kirkelig eller borgerlig, ( for oss er det litt det samme)... Og så er det festen da.... Min mor kommer til å sitere bibelvers i talen og sin, svigermor kommer til å høylytt sukke og skjære grimaser ( worst case senario), jeg vil jo så gjerne at de skal ha det hyggelig alle sammen, og vil bare presse alle. Men jo mer jeg tenker på bryllupet jo mer gruer jeg meg.... Noen som har noen erfaringer med bryllup der familiene er veldig forskjellig?Anonymous poster hash: fdafc...712 Gi beskjed til begge familiene om å ta hensyn til hverandre denne dagen ihvertfall. Det burde de kunne respektere.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #15 Skrevet 28. mai 2014 Jeg var nettopp i en barnedåp i kirken sammen med svigermor, og la oss bare si at hun IKKE greide å oppføre seg... Så dette er ikke bare noe jeg finner opp altså, det er en reell frykt jeg har for at hun skal sukke, himle med øynene, kommenter og generelt uttrykke sin misnøye over religion... Min mor på sin side er omentrent like blind på seg selv og ser ikke at andre kan føle at det er litt upassende å bruke store deler av en bryllupstale til å "spre det glade budskap..." Jeg skal definitivt prate med min mor (selv om jeg vet hun kommer til å bli såret), men svigermor er jeg mer usikker på om vi når inn til for "hun har alltid rett." Huff! kjenner jeg gruer meg til hele greia... TSAnonymous poster hash: fdafc...712 Vet du, da hadde jeg droppet hele greia. Truet med det hvertfall. Og så heller ha fest med venner og separate middager med familiene. Er jo ikke noe atas hvis dette ikke blir et fint minne for dere en gang! Æsj, blir sint på dine vegne jeg...Anonymous poster hash: 39a31...90a 2
Gjest Skrevet 28. mai 2014 #16 Skrevet 28. mai 2014 Jeg hadde nok satt hardt mot hardt og sagt ifra at dette er vår dag, kan dere ikke oppføre dere så ser vi oss nødt til å kun invitere venner o.l. til festen og utelate familien!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå