Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må høre litt hva andre mener om dette, så jeg prøver dere på KG :)

En venninne av meg har en datter på 15 år. De er veldig gode venner, og av og til forteller venninnen min ting om datteren som overrasker meg litt. Jeg er ikke overrasket over ting datteren gjør, men overrasket over at hun snakker med sin mor om dette. For noen uker siden fortalte f.eks venninnen min om noe som hadde skjedd den helga. Datteren på 16 år hadde fortalt moren sin at hun og kjæresten hadde prøvd anal sex. Hva?! Jeg ble veldig satt ut, og forventet at venninnen min skulle forklare hvor sjokkert hun var, men hun var ikke det. Hun var jo ikke overbegeistret over at datteren hadde anal sex, men sa til meg at hun lenge har visst at datteren var seksuelt aktiv. De pratet nemmelig om slike ting hele tiden. Hun og datteren kunne prate om alt, og hun var veldig glad for at de var "bestevenner".

Er ikke dette litt merkelig? Mor og datter som bestevenner?

Videre fortalte venninnen min at hun og datteren godt kunne sitte sammen en hel kveld og diskutere gutter og sex. Akkurat som hun gjør med oss andre (voksne) venninner.

Hvor går denne grensen tenker jeg?

Jeg er veldig positiv til et åpent forhold mellom foreldre og barn, men et sted går det en grense.

Mine tenåringsdøttre kan komme til meg om alt, det vet de. Men selv om jeg sier dette til de, ønsker jeg virkelig ikke å høre om de har analsex eller ikke. Mine døttre får ikke drikke alkohol, men har gått min regel i mot, og endt opp full et par ganger. De gangene har de ringt meg. Jeg har fått telefon om at de har drukket, er lei seg, men trenger hjelp. Et slikt "åpent" forhold er jeg glad jeg har. Trenger de hjelp, kan de kontakte meg, uansett. De blir ikke "slaktet" i ettertid. Men å prate med min yngste på 16 om analsex?! Nei! Det er rart i mine øyne.

Hva mener dere? Er det bedre destod mer åpenhet det er, eller skal ikke foreldre og barn være bestevenner?

Anonymous poster hash: 4682c...a3f

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må høre litt hva andre mener om dette, så jeg prøver dere på KG :)

En venninne av meg har en datter på 15 år. De er veldig gode venner, og av og til forteller venninnen min ting om datteren som overrasker meg litt. Jeg er ikke overrasket over ting datteren gjør, men overrasket over at hun snakker med sin mor om dette. For noen uker siden fortalte f.eks venninnen min om noe som hadde skjedd den helga. Datteren på 16 år hadde fortalt moren sin at hun og kjæresten hadde prøvd anal sex. Hva?! Jeg ble veldig satt ut, og forventet at venninnen min skulle forklare hvor sjokkert hun var, men hun var ikke det. Hun var jo ikke overbegeistret over at datteren hadde anal sex, men sa til meg at hun lenge har visst at datteren var seksuelt aktiv. De pratet nemmelig om slike ting hele tiden. Hun og datteren kunne prate om alt, og hun var veldig glad for at de var "bestevenner".

Er ikke dette litt merkelig? Mor og datter som bestevenner?

Videre fortalte venninnen min at hun og datteren godt kunne sitte sammen en hel kveld og diskutere gutter og sex. Akkurat som hun gjør med oss andre (voksne) venninner.

Hvor går denne grensen tenker jeg?

Jeg er veldig positiv til et åpent forhold mellom foreldre og barn, men et sted går det en grense.

Mine tenåringsdøttre kan komme til meg om alt, det vet de. Men selv om jeg sier dette til de, ønsker jeg virkelig ikke å høre om de har analsex eller ikke. Mine døttre får ikke drikke alkohol, men har gått min regel i mot, og endt opp full et par ganger. De gangene har de ringt meg. Jeg har fått telefon om at de har drukket, er lei seg, men trenger hjelp. Et slikt "åpent" forhold er jeg glad jeg har. Trenger de hjelp, kan de kontakte meg, uansett. De blir ikke "slaktet" i ettertid. Men å prate med min yngste på 16 om analsex?! Nei! Det er rart i mine øyne.

Hva mener dere? Er det bedre destod mer åpenhet det er, eller skal ikke foreldre og barn være bestevenner?

Edit: ser jeg skrev feil øverst. Datteren til venninnen er 16 år. TS

Gjest brutal_mann
Skrevet

Grensen går der begge føler seg komfortable. Dog, som svigersønn eller svigerdatter så hadde jeg satt pris på mer diskresjon.

• Liker 2
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Det der blir for drøyt for min smak.

Gjest Kvinneline
Skrevet

Jeg har alltd hatt et åpent og ærlig forhold til min mor, men ikke på lik linje som venninnen din og hennes datter. Litt mer som du forklarer ditt forhold til dine døttre. Mamma ble "glad" da jeg ringte henne i røvlefylla som nykonfirmert, fordi hun ønsket å beskytte meg. Bedre å ringe henne enn å sove i grøfta som hun sa, selv om det ble konsekvenser for meg. Stakkars tennåringsmødre :fnise:

Jeg hadde derimot ALDRI snakket med henne om sex osv i tenåringstiden min! Men flott at noen har et slikt forhold, tror jeg :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en datter på 17 og en sønn på 19 og har vel det jeg vil kalle et åpent forhold til begge to. Jeg vet at eldstemann har regelmessig sex og at yngste fortsatt er jomfru, men der stopper det også. Noe mer er det ikke naturlig at vi prater om og forteller hverandre. Da ser jeg selvfølgelig bort fra prevansjon. Det prater vi om, det samme med sikker sex, men ikke detaljer fra deres samliv. Da ville jeg nok fått problemer i forhold til sønnens 18-årige kjæreste :ler:

Er ikke alt vi foreldre skal vite...

Anonymous poster hash: 61cd9...ff5

AnonymBruker
Skrevet

Hun har åpenbart ikke lært datteren sin om privatliv og å sette grenser for hva man deler med andre enn partner. Ikke akkurat et eksempel til etterfølgelse.

Anonymous poster hash: a6765...638
Skrevet

Jeg ser ikke noe galt i at de snakker om alt med hverandre. Folk er forskjellige, for meg som har et veldig bra forhold med min mor er fortsatt sex ikke et tema, for det er jeg ikke komfortabel med å snakke om med henne.
Det virker som de er komfortable med det, så ja, hvorfor ikke.

Skrevet

Jeg har ett veldig åpent og godt forhold til mine gutter, og vi har snakket litt rundt sex, men aldri til DET nivået.

Men jeg reagerer ikke egentlig så mye på akkurat det at de har ett slikt forhold, jeg reagerer mere på at venninen din snakker med DEG om dette.

• Liker 8
Skrevet (endret)

Så hyggelig av henne å spre detaljene om datterens sexliv til andre. Fantastisk bestevenninne.

Og ja, dette hadde blitt for drøyt for meg, men hvis man først skal ha et ekstremt fortrolig forhold til moren sin, så bør hun virkelig klare å holde det mellom dem.

Endret av Cathrine88
  • Liker 7
Gjest New_Girl
Skrevet

Så hyggelig av henne å spre detaljene om datterens sexliv til andre. Fantastisk bestevenninne.

Og ja, dette hadde blitt for drøyt for meg, men hvis man først skal ha et ekstremt fortrolig forhold til moren sin, så bør hun virkelig klare å holde det mellom dem.

Det var min tanke også. Ikke noe i veien for at en mor og en datter kan ha et såpass åpent forhold at de kan snakke om sex. Men at denne moren forteller det videre til sine venninner er uakseptabelt.

Hvis hun har et ønske om å fortsette å ha en datter som er såpass fortrolig så burde hun lære seg å holde tett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg er enig. Har nevt dette til min venninne flere ganger også. Har sagt slike ting som: Blir ikke ***** sint når du forteller meg om dette, og datteren din forteller deg sikkert dette fordi hun stoler på deg. Hver gang jeg har antydet at hun ikke bør fortelle datterens hemmeligheter videre, fniser hun det bare bort. Hun hadde ikke noe i mot at datteren snakket om henne, og trodde heller ikke at datteren brydde seg så mye. Ts.

Skrevet

Ja, jeg er enig. Har nevt dette til min venninne flere ganger også. Har sagt slike ting som: Blir ikke ***** sint når du forteller meg om dette, og datteren din forteller deg sikkert dette fordi hun stoler på deg. Hver gang jeg har antydet at hun ikke bør fortelle datterens hemmeligheter videre, fniser hun det bare bort. Hun hadde ikke noe i mot at datteren snakket om henne, og trodde heller ikke at datteren brydde seg så mye. Ts.

Det kan selvsagt godt hende at datteren synes det er greit , ettersom hun er 16 år og ikke helt ser konsekvensene, men om ti år er det ikke nødvendigvis like morsomt at alle venninnene til moren vet alt om hva hun gjorde da hun var 16.

AnonymBruker
Skrevet

Du bør råde henne til å slutte å utlevere datteren (og kjæresten) sin slik, og nekte å snakke om dette med henne. Jeg hadde en kollega som snakket om ALT angående sin datter i lunsjen, år etter år. Ikke analsex, men kjæreste, hans dårlige egenskaper, hennes dårlige egenskaper, sykdom, alle karakterer, depresjon, planer og oppturer og nedturer gjennom hele oppveksten. Det toppet seg med tenåringsgraviditet, alle detaljer fra svangerskap og fødsel, hvor udugelig hun og han var med økonomi, bolig, jobb osv. Så hjalp moren henne, og skaffet datteren sin en jobb på vår arbeidsplass. Det var og er kleint. Vii møter henne ukentlig som et voksent og ordentlig menneske, og jeg og alle andre vet ALT om henne og hennes mann og hennes barn, fra migrene, matvaner, hvor rotete de har det og manglende sparekonto, hvilken prevensjon som sviktet for 8 år siden osv.osv.

Anonymous poster hash: fb6f9...19b
  • Liker 1
Gjest Kvinneline
Skrevet

Det kan selvsagt godt hende at datteren synes det er greit , ettersom hun er 16 år og ikke helt ser konsekvensene, men om ti år er det ikke nødvendigvis like morsomt at alle venninnene til moren vet alt om hva hun gjorde da hun var 16.

Det tenkte jeg også på. Hun venninnen din ts, har hun flere venninner hun prater med om dette da? Hvis det kun er deg kan du jo si dette til henne. At datteren hennes kanskje ikke ønsker at alle skal få vite det hun forteller moren sin?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør råde henne til å slutte å utlevere datteren (og kjæresten) sin slik, og nekte å snakke om dette med henne. Jeg hadde en kollega som snakket om ALT angående sin datter i lunsjen, år etter år. Ikke analsex, men kjæreste, hans dårlige egenskaper, hennes dårlige egenskaper, sykdom, alle karakterer, depresjon, planer og oppturer og nedturer gjennom hele oppveksten. Det toppet seg med tenåringsgraviditet, alle detaljer fra svangerskap og fødsel, hvor udugelig hun og han var med økonomi, bolig, jobb osv. Så hjalp moren henne, og skaffet datteren sin en jobb på vår arbeidsplass. Det var og er kleint. Vii møter henne ukentlig som et voksent og ordentlig menneske, og jeg og alle andre vet ALT om henne og hennes mann og hennes barn, fra migrene, matvaner, hvor rotete de har det og manglende sparekonto, hvilken prevensjon som sviktet for 8 år siden osv.osv.

Anonymous poster hash: fb6f9...19b

Huff, det er virkelig synd at noen mødre gjør slikt.

Venninnen min er akkurat lik. Hun snakker ikke bare om datterns sexliv, men også om skoleproblemer, sykdom osv. Tildligere har ikke dette opprørt meg så fælt, men nå begynner jeg å bli oppgitt over måten hun utleverer datteren på. Datteren blir eldre, og begynner liksom voksenlivet nå.

Vil ikke høre det mer. Også fordi jeg synes dette vennskapet deres er merkelig da. At mor og dattee deler slik informasjon blir liksom ikke naturlig for meg. Hva sier venninnen min til sin datter om sitt sexliv da? Hvilke 16åringer synes det er kult å høre om morens sexliv..?

AnonymBruker
Skrevet

Det tenkte jeg også på. Hun venninnen din ts, har hun flere venninner hun prater med om dette da? Hvis det kun er deg kan du jo si dette til henne. At datteren hennes kanskje ikke ønsker at alle skal få vite det hun forteller moren sin?

Nei, det er nok flere desverre. Vi har vært venninner siden vi var små. Vokst opp i samme gate, og vi er en stor gruppe "kjærringer" hær som går godt i lag. Vil tro hun forteller de andre det samme om datteren desverre.

Skrevet

Jeg syntes det er veldig rart selv.

Kjenner fler som har omtalt sin mor som sin beste venn i alle år, noe jeg stusser litt på.. Altså, i russetiden, på slutten av ungdomskolen, og du blir spurt hvem din bestevenn svarer du mamma over Lise? Syntes sånne ting er utrolig rart, ikke minst litt usunt. Ikke fordi det er usunt å ha et godt forhold med sin mor altså, men det bør være et visst skille mellom mor og venn. Man kan ha et godt forhold til mor uten å nødvendigvis fortelle at man driver å har analsex som 16åring.

Skrevet

Det er jo bare positivt at de kan være så åpne med hverandre. Jeg har aldri hatt et nært forhold til min egen mor og ønsker derfor å ha et så nært forhold som mulig til mine egne barn. Og selvfølgelig være deres bestevenn, rett og slett fordi det er noe jeg savnet (og fremdeles savner) i forholdet til min mor... Jeg håper også at mine barn vet at de kan snakke med oss om absolutt alt.

Min samboer og hans foreldre var også mer åpne om enkelte ting. Og jeg mener at det er viktig å ha et nært/åpent forhold til sine foreldre. Foreldrene er de personene man skal kunne gå til uansett hva det gjelder.

Men når jeg snakker om mine barn til andre, så utelater jo jeg selvsagt enkelte ting og detaljer, fordi det er jo ting man ikke forteller alle og enhver mann. Hvis du synes det er ukomfortabelt at din venninne snakker om disse tingene, så må du si ifra til henne at du trenger ikke å høre om alle detaljene.

AnonymBruker
Skrevet

Resultatet av slike mor-datter forhold der man skal være som venninner, ser man i tv-serien Unge Mødre.

Det er ofte det det ender opp med nemlig, når mødre ikke klarer å lære døtrene sine til å f.eks. bruke prevensjon og døtrene vet at mamma står klar til å hjelpe dem om de ender opp som alenemødre på trygd i en alder av 18.

Et godt og sunt mor-datter forhold er ikke et venninneforhold. Man kan selvsagt tulle og tøyse, dra på ferie og shoppingturer,og ha et nært forhold der man prater om viktige og personlige ting,men en mor bør ha en viss autoritet.Hun skal ikke alltid være enig med datteren og applaudere alt hun gjør. Jeg hadde også reagert om min datter pratet om sexlivet sitt til meg. Synes det vitner om utrolig usikre og umodne mødre, hvis de skal være venninner med egne døtre. Mamma pratet til meg om prevensjon da jeg var tenåring, men hvilken type sex jeg har kunne jeg aldri i livet tatt opp med henne. Og hva er vitsen med det egentlig?

Anonymous poster hash: a2396...572

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...