AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #1 Skrevet 26. mai 2014 Er veldig usikker på hva slags vielse vi skal ha. Jeg ønsker jo å gjøre alt på samme dag, slik at tilreisende får med seg "mest mulig" om dere skjønner. Men, siden vi ikke skal vies i kirken er det færre alternativer for oss. Human-etisk er ett av to alternativer. Koster over 4000 kroner, og er ikke så livssynsnøytralt som jeg ville ha likt. Men de kan jo komme til lokalet, forhåpentligvis, har ikke spurt. Ellers er Tinghuset alternativet, noe som er gratis og helt nøytralt. Men de har ikke åpent lørdager der vi bor. Isåfall må man ta vielsen fredagen (midt på dagen), og festen lørdag. Har allerede booket mye til bryllupsfesten, så å bare "ta det kjapt på tinghuset" er ikke et alternativ, vi ønsker også en fest for familie og venner. Det er også forventet at vi holder festen, så det er ikke et alternativ å la vær. Veldig usikker her. Kommende mann er helt nøytral, han har ingen spesiell formening. For meg er uansett det viktigste at vi blir gift, derfor kan jeg "godta" at det blir Human-etisk, men det er ikke helt ideelt... Et annet problem er jo kjole, jeg tviler på at jeg orker å kle meg opp i den to dager på rad, så hvis det blir på Tinghuset ville jeg nok gått kledd i en enklere kjole der og bryllupskjolen på lørdagen. Æsj, alt blir liksom "feil" her på en måte! Måtte bare få ut litt frustrasjoner, kanskje noen har et par gode tanker jeg ikke har tenkt på Anonymous poster hash: ffb11...b0b
Gjest Ciegus Skrevet 27. mai 2014 #2 Skrevet 27. mai 2014 Sliter med akkurat det samme, gitt. HEF føles feil for oss da de ikke vil ha religiøse innslag overhodet, og man må melde seg inn. Å gifte seg på tinghuset gjør at det "bare" blir fest dagen etter. Jeg gidder ikke kle meg opp i bryllupsstas to dager på rad, mange gjester, spesielt familien, vil gå glipp av vielsen og det blir mye mer stress (langt unna). Så går vi for tinghus må vi forenkle bryllupet slik at det blir mer fest og mindre bryllup. Er så usikker, og mest sur over at det skal være så vanskelig å få en religionsnøytral vielse i dette landet uten å betale 10 000 i avgifter og reisekostnader. Hvor bor dere? Humanistforbundet er mer åpne/nøytrale enn HEF, og billigere (1500 hvis en er medlem). Men de holder ikke til i hele landet. I Bergen og på Østlandet kan de være et greit alternativ. De er dessverre for langt unna oss.
ToveM Skrevet 27. mai 2014 #3 Skrevet 27. mai 2014 Hvorfor går det ikke an å ha festen på fredagen? Søsteren min giftet seg faktisk i kirken på en fredag, og hadde festen den dagen. Jeg giftet meg på tinghuset fredagen, bare med forloverne tilstedet. Dro så til min hjemby og feiret der med fest om lørdagen. Nå ville ikke jeg ha noen stor fest, så det ble feiret hjemme hos foreldrene mine.Nå hadde ikke jeg brudekjole heller da, bare en enkel kjole og brudebukett.
Gjest Ciegus Skrevet 27. mai 2014 #4 Skrevet 27. mai 2014 Godt forslag å ha alt på fredagen. For vår del går ikke det uten at vi må flytte hele bryllupsfesten til et sted der få av gjestene bor (vi skal egentlig ha den på mannens hjemsted), så det er ikke aktuelt med mindre vi forenkler hele festen og bare inviterer foreldre + søsken. Men om dere bor samme sted som tinghuset er, bør dere vurdere det, TS. Og kanskje samle alle til en frokost/lunsj på lørdag om dere vil ha noe på lørdagen også?
Fortunatus Skrevet 27. mai 2014 #5 Skrevet 27. mai 2014 Vi gifter oss en mnd før vi har festen, da vi også har samme problemstilling. For oss syns vi det blir bedre, da vi kan planlegge lørdagen med alle gjestene og det ikke blir så mye dødtid :-) for oss ble ikke hef aktuelt
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #6 Skrevet 27. mai 2014 Vielse på forhånd og fest en lørdag har blitt en vanlig løsning i min omgangskrets. Her må vi nemlig kjøre 1 1/2 time for å komme til sorenskriveren, så det passer liksom dårlig å dra med alle gjestene uansett. En bonus er da også at selve vielsen blir en privat og intim sak, og på festen er det "bare fest". Noen bruker to ulike antrekk, mens andre bruker den samme kjolen. Anonymous poster hash: 00b28...397
melly666 Skrevet 27. mai 2014 #7 Skrevet 27. mai 2014 nå skriver du ikke hvor og når du skal ha bryllupet, men hvis det er lenge til og du skal gifte deg på østlandet virker unitarforbundet som et godt valg. De har blitt så populære de siste årene, at de starter å koste en del - men du får det så nøytralt som du ønsker. Men datoene forsvinner raskt, så man må være tidlig ute. Lykke til uansett
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #8 Skrevet 27. mai 2014 Tusen takk for mange gode alternativer! Vi kan dessverre ikke ha alt en fredag, pga mange tilreisende og rett og slett lokalet som vi kan komme inn i tidligst fredag kl 17. Det jeg syns er "mest" dumt med å ha to separate dager, er at jeg har jo kjøpt brudekjole... Som jeg føler blir litt for mye til kun intim seremoni på Tinghuset om dere skjønner hva jeg mener Ellers har jeg ingen store negative ting med å ha seremonien en annen dag, bortsett fra at jeg vet en del folk veldig gjerne vil se vielsen. Jeg bor ikke på Østlandet, så det ville nok ha blitt en del utgifter med frakt av person fra Unitar, men jeg skal sjekke nærmere opp i det! Syns også det er godt å høre at flere har valgt å ha fest én dag og vielse en annen. At det ikke bare er vi som eventuelt er "rare" Ville nok ha tatt det i løpet av samme uke i alle fall, om det er slik det blir Anonymous poster hash: ffb11...b0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå