Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig fått meg kjæreste og vennene mine maser litt om å få møte henne. De snakket om å arrangere en fest i juni hvor alle kunne møtes. Problemet er at kjæresten min har sosial angst og hvis denne festen blir noe av og alle kommer, så vil det være 13 fremmede der for henne. Hun vil også gjerne møte vennene mine, men ikke alle på en gang fordi det kan bli litt mye. Hun vil heller ikke at de skal vite at hun har sosial angst, iallefall ikke sånn med en gang. Så jeg lurte på er det noen som har noen tips til hvordan vi kan gjøre dette? Å møte to stykker samtidig, ble mer enn nok for henne.

Anonymous poster hash: a4a60...94e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har nylig fått meg kjæreste og vennene mine maser litt om å få møte henne. De snakket om å arrangere en fest i juni hvor alle kunne møtes. Problemet er at kjæresten min har sosial angst og hvis denne festen blir noe av og alle kommer, så vil det være 13 fremmede der for henne. Hun vil også gjerne møte vennene mine, men ikke alle på en gang fordi det kan bli litt mye. Hun vil heller ikke at de skal vite at hun har sosial angst, iallefall ikke sånn med en gang. Så jeg lurte på er det noen som har noen tips til hvordan vi kan gjøre dette? Å møte to stykker samtidig, ble mer enn nok for henne.

Først vil jeg si at dersom du er av typen som er supersosial og elsker å ha mange folk og venner rundt deg, så kan det hende dette forholdet blir vanskelig å finne ut av for dere som par.

Men det virker jo som du er veldig glad i dama, så da betyr det kanskje ikke så mye for deg at hun har sosial angst. Da har du vel tenkt over dette i forkant.

Uansett: Jeg forstår at hun ikke vil at du skal annonsere for all verden at hun har sosial angst, siden det kan være stigmatiserende.

Men hva om du sier det på en litt annen måte? Det er viktig å være åpen med vennene dine, men uten at kjæresten din føler at du utleverer henne.

Jeg ville sagt til vennene at kjæresten din svært gjerne vil møte dem og bli kjent med dem, men at hun er litt beskjeden/blir litt usikker i store forsamlinger, så hun vil helst ikke møte dem alle på en gang. Og så ville jeg ha invitert dem hjem, et par stykker av gangen, eller kanskje bare en, og hatt en kveld hjemme med god mat og hyggelig prat, slik at hun kan bli kjent med dem.

Jeg syns dette er en fin måte å si det på til vennene dine. Og dersom det blir alvor mellom dere, vil vel vennene dine uansett - en eller annen gang - få vite hva hun sliter med?

Og er det gode venner, så vil de synes at det er helt greit.

Lykke til med kjæresten!

• Liker 15
Skrevet

Jeg har selv sosial angst og kjenner til det. Kanskje dårlig tips, men det er hvordan jeg har gjort det i starten, og det er å komme litt senere enn alle de andre. Drikke seg tio mot, rett og slett. Og har man møtt de én gang, blir det ofte enklere andre gang :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sosial angst. Alkohol løser det problemet :P

Anonymous poster hash: f97d3...e9a
  • Liker 2
Gjest Coolaid
Skrevet

Finn på noe med en av vennene sammen med kjæresten. For eksempel en aktivitet hvor man gjør noe for da blir fokus mindre på hverandre - som for eksempel bowling.. Eller kan dere treffes for en kaffe eller noe og som er tidsbegrenset og er over om en liten stund. Da kan det bli lettere å forhold seg til det uten at det blir for lenge. Eksponering for det man er redd for fungere veldig bra.

Så flott at du tenker på kjæresten din og hjelper med dette. :)

Gjest bustyvel
Skrevet

Be etpar av dem hjem til deg/dere, og hygg dere med film/taco e.l.?

AnonymBruker
Skrevet

Drikke seg til mot, ja. Superkonstruktivt forslag :ironi:

Anonymous poster hash: 01965...e1c
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Drikke seg til mot, ja. Superkonstruktivt forslag :ironi:

Anonymous poster hash: 01965...e1c

Hvorfor ikke, i denne situasjonen?

Hvis man har møtt folkene en gang og er litt mer avslappet så er det som regel bedre neste gang man møtes.

Her gagner det mer enn det skader.

Anonymous poster hash: 16a77...a40

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også sosial angst. Var faktisk ute i går med ei venninne. Fikk brått vite at det kom en gutt. Har en laaang mobbehistorie bak meg, og har fått masse stygge kommentarer på utseende. Er derfor jeg har litt sosial angst. Synes det er ekkelt når folk ser på meg. Vil ikke at de skal rope ut at jeg er stygg. (Vet det ikke skjer, men tiltenker det ofte) Er ikke overvektig eller stygg. Var bare utrolig stygg når jeg var barn. Har blitt ganske pen. Men det hjelper ikke angsten.

Når dere over skriver at drikke hjelper mot angsten, kan jeg ikke si det gjør det på meg. Jeg kjenner at angsten er der, og situasjonen er ubehagelig. Jeg sitter ikke der stille, men kommuniserer veldig bra. Men har et veldig indre ubehag, og vil helst forlate situasjonen. I går drakk jeg tre glass med rødvin. Selvfølgelig kunne jeg kjenne at jeg ble litt brisen, men kunne kjenne at angsten absolutt var tilstede. Hvor mye drikker dere da egentlig? Klarer dere å slappe mye bedre av? For det klarer ikke jeg i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 38213...8f1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke et snev av sosial angst, og er en skikkelig ekstrovert som kan snakke med en stein.

En sånn fest for å møte meg høres ganske drøyt ut selv for meg, som gjerne "gjør meg selv" til midtpunkt på fest, holder taler foran mange mennesker osv.

Gjør som normale folk; treff litt og litt etterhvert ;)

Ikke fortell eller forklar noe, bare si at du synes ideen er litt vel i overkant når dere nettopp har blitt sammen og du tar henne med etterhvert når anledningen passer seg.

Så introduserer du gradvis, slik de fleste jo gjør.

Anonymous poster hash: f5c83...49f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sosial angst, og dette som første møtet hadde ikke vært så kult.. Kanskje senere når man kjenner dem, men ikke med en gang. Og om man må drikke seg til motet så er det i utgangspunktet feil.

Møt en og en da vel, eller dele gruppen i to. Ikke skrik ut at hun har angst hvertfall, da kan hun tro at de andre liker henne mindre, eller lignende. Det hjelper ikke akkurat på angsten :)

Anonymous poster hash: 6b429...cf8
Skrevet

Kan hende denne sommerfesten blir lettere for henne dersom hun i hvert fall får muligheten til å bli kjent med noen av de på forhånd - i en situasjon der hun er mer komfortabel. Kanskje dra på kino eller i teateret, der man kan møtes for en kaffe eller noe først, og så over i en situasjon hvor fokuset rettes mot noe annet (filmen, teaterstykket). Et par andre kan dere jo ha på besøk - spise middag/spille spill/se film... igjen, en litt mer avvæpnet situasjon.

På den måten får hun noen få av vennene dine i mindre doser først, og samtidig flere "å støtte seg på" under sommerfesten.

Håper det løser seg! :)

Skrevet

Gjør som på Big Bang Theory =) La hun treffe noen få om gangen, en til å begynne med, så to... La hun bli trygge på vennene dine og gi henne en sjans til å bli trygg blant litt flere mennesker =)

Kan jo også hinte til vennene dine om at hun er litt sjenert så det hadde vært fint om de var greie med henne.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips :) Skal nok prøve å få spredt møtingen litt utover. Og nei jeg er ikke sånn supersosial :)

- TS

AnonymBruker
Skrevet

Skjenk henne før dere går på festen

Anonymous poster hash: 4a504...0c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...