AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #1 Skrevet 26. mai 2014 Det er full krasj mellom far og datter for tiden! Dvs. min datter omtrent ikke synet av ham. Hosting, harking, snufsing er lyder hun tåler lite av i utgangspunktet. Når det gjelder faren er det null- toleranse. Det virker som om hun går og lytter etter slike lyder, bare for å kjefte... Hun kaller han ekkel, teit, osv. om hun hører en slik lyd. Når han spør hvordan det har vært på skolen, eller en annen opplevelse hun har vært på, er svaret "slutt og mas", åhhhh, "ikke mas om det nå", hun vil mao. ikke fortelle noe. Det hender at de får en fin samtale på kvelden når vi er opp og sier god natt. Vel og bra det, men hverdagen er ganske uutholdelig ift. til dette. Hun er også på samme måte mot lillebroren. Faren er ofte ute og reiser i forbindelse med jobb, hun viser generelt stor frustrasjon også mot meg, henger seg opp i det som er negativt, og prater helst om det. Hun er egentlig ei generøs, god, trygg og snill jente, men nå vet jeg ikke hva vi skal gjøre. Tenker på ferien i sommer, blir helt matt av å tenke på hvor mye kjeft og negativitet vi må høre på, om det fortsetter som det er nå. Har forsøkt å snakke med henne om dette, men hun virker forvirret over sin egen frustrasjon, som om det ikke er noe hun klarer å styre. Har noen et godt råd? Anonymous poster hash: c69fa...c47
kisskissbangbang Skrevet 26. mai 2014 #2 Skrevet 26. mai 2014 Godt råd? Hold ut til puberteten er over! Litt flåsete sagt, såklart, og hun burde få noen konsekvenser om hun er direkte ekkel med dere. Men jeg har null problem med å tro på at hun er forvirret og at hun ikke har kontroll over følelsene sine. Det er ganske mange år siden jeg var i starten av puberteten, men jeg kan enda huske hvor slitsomt det var. Kan ikke du? 8
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #3 Skrevet 26. mai 2014 Er du selv frustrert over at mannen din er mye borte og reiser? Kan være hun snapper opp det og reagerer med å "straffe" faren, mer eller mindre ubevisst? Anonymous poster hash: a80be...ab6
bippo Skrevet 26. mai 2014 #4 Skrevet 26. mai 2014 Jeg syns å huske at jeg var slik selv, et mareritt å være med. Men det ga seg da hormonene roet seg ned, så det er nok ikke langvarig
absinthia Skrevet 26. mai 2014 #5 Skrevet 26. mai 2014 Ta det med ro, det er antagelig bare noen år til det går over! I mellomtiden kan du jo forsøke å få henne til å tenke på at voksne mennesker og søsken også har følelser og på hva hun selv hadde følt om noen ga henne tilbakemelding med sukk og stønn og lite trivelige kommentarer når hun var oppriktig interessert i å være snill og grei mot dem. Snakk ordentlig til henne om dette eller lignende ting, - ikke kjeft eller vær sur og la henne gjerne få noe alenetid uten det hun kaller for mas, iblant om det er det hun vil Når barn og kanskje spesielt jenter er i denne alderen, får man et inntrykk av at ingenting når inn, men det gjør det, det synes bare ikke så godt hjemme, men du kommer til å legge merke til at hun plutselig har blitt "menneskelig"igjen en vakker dag. Bortsett fra vanlige pubertetsfakter kan det jo hende at hun er i litt ekstra dårlig humør om hun ikke synes hun har det helt bra på skolen eller i forhold til venner. Dette kommer kanskje frem, når hun meddeler seg? Om ikke, så får du forsøke å lure det ut av henne. 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #6 Skrevet 26. mai 2014 Jeg kalte pappa mye værre til en ekkel i den alderen der. Det går over. Anonymous poster hash: 28b72...bf3
LunaLove Skrevet 26. mai 2014 #7 Skrevet 26. mai 2014 Kanskje hun straffer pappa litt for å være lite hjemme? Hun er en hormonfyllt jente, hold ut 4
FrkHumle Skrevet 26. mai 2014 #8 Skrevet 26. mai 2014 Haha, sånn var jeg i den alderen også! Irriterte meg over slafsing, uvaner og så videre... Du kan trøste deg med at det vil gå over. (Når hun flytter hjemmefra....)
Jolene Skrevet 26. mai 2014 #9 Skrevet 26. mai 2014 Velkommen puberteten! (det går over TS , hold ut!) 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #10 Skrevet 26. mai 2014 Jeg er sikker på at du har skrevet innlegg om dette før, bare at da var det lillebroren som var det store problemet til datteren din. Jeg synes rett og slett at datteren din høres bedriten ut. Jeg var også full av hormoner i den alderen der, men jeg synes det er direkte stygt å kalle faren sin for ekkel fordi han hoster. Eller kjefte på han fordi han spør hvordan dagen hennes har vært. Her må du sette foten HARDT NED, for datteren din høres ut som at hun kommer til å bli (eller allerede er) en skikkelig drittkjerring. Blir lei meg på mannen din sine vegne. Anonymous poster hash: 6d9ca...583 11
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #11 Skrevet 26. mai 2014 Spesielt fedre får nok gjennomgå i puberteten, jeg husker denne tiden godt selv! Jeg var en hormonbombe til jeg flyttet hjemmefra, får håpe du er heldigere enn mine foreldre var Anonymous poster hash: f4019...922
strawberry Skrevet 26. mai 2014 #12 Skrevet 26. mai 2014 Kan kjenne meg veldig igjen i dette, dessverre fikk pappa gjennomgå her også Heldigvis hadde vi også noen gode samtaler f.eks på kveldstid, men det gikk veldig mye i kjefting, krangling, alt var galt. Hadde også et veldig godt forhold til mamma, noe som jeg ser på som positivt i ettertid (at jeg hadde iallefall god kontakt med en av dem).
dillyduzit Skrevet 26. mai 2014 #13 Skrevet 26. mai 2014 (endret) Jeg er sikker på at du har skrevet innlegg om dette før, bare at da var det lillebroren som var det store problemet til datteren din. Jeg synes rett og slett at datteren din høres bedriten ut. Jeg var også full av hormoner i den alderen der, men jeg synes det er direkte stygt å kalle faren sin for ekkel fordi han hoster. Eller kjefte på han fordi han spør hvordan dagen hennes har vært. Her må du sette foten HARDT NED, for datteren din høres ut som at hun kommer til å bli (eller allerede er) en skikkelig drittkjerring. Blir lei meg på mannen din sine vegne. Anonymous poster hash: 6d9ca...583 Her er jeg faktisk enig, kanskje ikke at hun er bedriten, men frekk er hun i hvertfall. Heldigvis for mine foreldre så slapp de dette, til en viss grad. Jeg gjorde noen opprør, men å si at pappa var ekkel fordi han hostet? Nei, vet du hva. Enten så kan du være like bitch tilbake, da kan hun få en liten smakebit på hvordan hun er, eller så setter du foten hardt ned og sier i fra allerede at en slik oppførsel ikke er akseptabelt. Det skal sies at min tvillingsøster kjeftet og smellet på pappa i mange, mange år (av 3 barn, så fikk de gjennomgå med 1, heldigvis). Jeg tror forsatt ikke disse to har noe godt forhold til hva jeg og min bror har. Men på en annen side, hun kunne likegodt ha fått personligheten sin fra noen andre foreldre, not a fan. Endret 26. mai 2014 av dillyduzit
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #14 Skrevet 26. mai 2014 Jeg er sikker på at du har skrevet innlegg om dette før, bare at da var det lillebroren som var det store problemet til datteren din. Jeg synes rett og slett at datteren din høres bedriten ut. Jeg var også full av hormoner i den alderen der, men jeg synes det er direkte stygt å kalle faren sin for ekkel fordi han hoster. Eller kjefte på han fordi han spør hvordan dagen hennes har vært. Her må du sette foten HARDT NED, for datteren din høres ut som at hun kommer til å bli (eller allerede er) en skikkelig drittkjerring. Blir lei meg på mannen din sine vegne. Anonymous poster hash: 6d9ca...583 Her syns jeg du overdriver kraftig. Det kan være mange grunner til at hun oppførser seg som hun gjør. Kanskje krangler hun med noen på skolen? Sliter med å henge med? Det kan være vanskelig å åpne seg for foreldrene sine i denne alderen. Så klart unnskylder det ikke å kalle faren sin ekkel osv, men å kalle datteren bedriten og en fremtidig drittkjerring av den sak er ikke greit. Jeg stemmer for en ordentlig kjekk datter og far dag. Bare de to, uten noen andre. Kanskje hun føler faren ikke ser henne eller gir henne for lite oppmerksomhet, og den eneste muligheten å få den på er å være oppsternasig. Lykke til TS! Anonymous poster hash: f4019...922 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #15 Skrevet 26. mai 2014 -- Hun kaller han ekkel, teit, osv. om hun hører en slik lyd. Når han spør hvordan det har vært på skolen, eller en annen opplevelse hun har vært på, er svaret "slutt og mas", åhhhh, "ikke mas om det nå", hun vil mao. ikke fortelle noe. -- Har noen et godt råd? Anonymous poster hash: c69fa...c47 Det kan høres ut som om datteren din nå er klar for å registrere seg på kvinneguiden. Anonymous poster hash: 9d2a9...9f5 4
Gjest Eurodice Skrevet 26. mai 2014 #16 Skrevet 26. mai 2014 Jeg er sikker på at du har skrevet innlegg om dette før, bare at da var det lillebroren som var det store problemet til datteren din. Jeg synes rett og slett at datteren din høres bedriten ut. Jeg var også full av hormoner i den alderen der, men jeg synes det er direkte stygt å kalle faren sin for ekkel fordi han hoster. Eller kjefte på han fordi han spør hvordan dagen hennes har vært. Her må du sette foten HARDT NED, for datteren din høres ut som at hun kommer til å bli (eller allerede er) en skikkelig drittkjerring. Blir lei meg på mannen din sine vegne. Anonymous poster hash: 6d9ca...583 Jeg kunne ikke vært mer enig i det du skriver. Jeg forstår meg ikke på tenåringsforeldre idag. Istedenfor å sette disse frekke barna kraftig på plass, slikker de dem oppetter ryggen og lar dem herje fritt. Hormoner meg midt i ryggen! 7
Kattugla Skrevet 27. mai 2014 #17 Skrevet 27. mai 2014 Det er full krasj mellom far og datter for tiden! Dvs. min datter omtrent ikke synet av ham. Hosting, harking, snufsing er lyder hun tåler lite av i utgangspunktet. Når det gjelder faren er det null- toleranse. Det virker som om hun går og lytter etter slike lyder, bare for å kjefte... Hun kaller han ekkel, teit, osv. om hun hører en slik lyd. Når han spør hvordan det har vært på skolen, eller en annen opplevelse hun har vært på, er svaret "slutt og mas", åhhhh, "ikke mas om det nå", hun vil mao. ikke fortelle noe. Det hender at de får en fin samtale på kvelden når vi er opp og sier god natt. Vel og bra det, men hverdagen er ganske uutholdelig ift. til dette. Hun er også på samme måte mot lillebroren. Faren er ofte ute og reiser i forbindelse med jobb, hun viser generelt stor frustrasjon også mot meg, henger seg opp i det som er negativt, og prater helst om det. Hun er egentlig ei generøs, god, trygg og snill jente, men nå vet jeg ikke hva vi skal gjøre. Tenker på ferien i sommer, blir helt matt av å tenke på hvor mye kjeft og negativitet vi må høre på, om det fortsetter som det er nå. Har forsøkt å snakke med henne om dette, men hun virker forvirret over sin egen frustrasjon, som om det ikke er noe hun klarer å styre. Har noen et godt råd? Anonymous poster hash: c69fa...c47 Når jeg leser innlegget ditt, er min første tanke at hun har fra starten av ikke fått klare nok grenser eller konsekvenser når hun har oppført seg dårlig. Hun har åpenbart lagt seg til noen stygge uvaner og jeg synes dere bør slå hardt ned på det og fra nå av vise nulltoleranse for stygt ordbruk og ufin holdning mot andre. Ikke minst for lillebrors skyld. Det er ingen fortjent at hun får fritt folde seg ut som en liten hustyrann, at hun er "hormonell" kan til viss grad være en forklaring, det er derimot ikke en god nok unnskyldning for denne type oppførsel. Alle går gjennom puberteten, men ikke alle behandler folk rundt seg som dritt av den grunn. 5
skruf Skrevet 27. mai 2014 #18 Skrevet 27. mai 2014 Har en tenåring i hus, og ei som er på vei til å bli tenåring om noen år (som vi allerede nå har merket opprørske tilstander av..). Bedriten oppførsel blir rett og slett ikke akseptert. Hadde noen av de kalt meg eller faren ekkel og andre ting så ville det blitt reaksjoner. Greit at de er tenåringer, men man skal ikke akseptere hva som helst og skylde på alderen. Full forståelse av at hormoner løper løpsk, men vi skal tross alt leve sammen under samme tak som en familie. 8
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #19 Skrevet 27. mai 2014 Her syns jeg du overdriver kraftig. Det kan være mange grunner til at hun oppførser seg som hun gjør. Kanskje krangler hun med noen på skolen? Sliter med å henge med? Det kan være vanskelig å åpne seg for foreldrene sine i denne alderen. Så klart unnskylder det ikke å kalle faren sin ekkel osv, men å kalle datteren bedriten og en fremtidig drittkjerring av den sak er ikke greit. Jeg stemmer for en ordentlig kjekk datter og far dag. Bare de to, uten noen andre. Kanskje hun føler faren ikke ser henne eller gir henne for lite oppmerksomhet, og den eneste muligheten å få den på er å være oppsternasig. Lykke til TS! Anonymous poster hash: f4019...922 Jeg kaller bare en spade for en spade. Enkelte foreldre og tenåringer trenger en reality check. Så enkelt er det. Anonymous poster hash: 6d9ca...583 4
sebastianen Skrevet 27. mai 2014 #20 Skrevet 27. mai 2014 Hun er dessverre under ombygging.... Når det er sagt er det ingen grunn til å tilate dårlig oppførsel ovenfor andre . 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå