AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #1 Skrevet 26. mai 2014 Jeg vasker alt ovennevnte, samt håndklær og sengetøy, på 90 grader for å være på den sikre siden. (Vet det egentlig holder med 60 grader). Men undertøy (trusene til småguttene våre har av og til litt flekker...) vasker jeg aldri sammen med kjøkkenhåndklær, selv om det vaskes på 90. Hvordan gjør andre dette? Er jeg overhysterisk? Ser jo at det blir litt tungvint og lite miljøvennlig Anonymous poster hash: 93114...e9a
Gjest Skrevet 26. mai 2014 #2 Skrevet 26. mai 2014 Min maskin har kokvask på 95 grader. Der går det kun kjøkkenhåndklær, kluter og hvite "fillehåndklær". Jeg kjører sengetøy, håndklær og underbukser på 60 grader. Synes det blir mer enn rent nok. Har du problemer med flekker, så kan du jo eventuelt bløtlegge over natta før det går i vaskemaskinen. 1
Heart7086 Skrevet 26. mai 2014 #3 Skrevet 26. mai 2014 Jeg samler opp sengklær og vasker disse for seg, som oftest på 90 g(Hender jeg vasker det på 60, om det f.eks ikke er brukt mer enn en natt eller to, eller bare har logge klart på seng for eventuelle gjester. Gjør det samme med håndklærne, og vasker gulvmopper, kluter og slikt i en egen maskin.(men kopphåndklær hives sammen med det som måtte passe) Truser må jeg innrømme at går sammen med vanlig hverdagsvask(30 el 40 grader tror jeg), husker min mor vasket de sammen med vanlige klær også(om de ikke av en eller annen grunn var veldig skjetten, eller med blodflekker og lign)
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #4 Skrevet 26. mai 2014 Jeg samler opp sengklær og vasker disse for seg, som oftest på 90 g(Hender jeg vasker det på 60, om det f.eks ikke er brukt mer enn en natt eller to, eller bare har logge klart på seng for eventuelle gjester. Gjør det samme med håndklærne, og vasker gulvmopper, kluter og slikt i en egen maskin.(men kopphåndklær hives sammen med det som måtte passe) Truser må jeg innrømme at går sammen med vanlig hverdagsvask(30 el 40 grader tror jeg), husker min mor vasket de sammen med vanlige klær også(om de ikke av en eller annen grunn var veldig skjetten, eller med blodflekker og lign) Æsj. Anonymous poster hash: 1b2b0...2ff 18
Gjest Yrsa Skrevet 26. mai 2014 #5 Skrevet 26. mai 2014 Jeg vasker hvite underbukser og alt av kluter og håndklær sammen på 95 grader. Dette er så varmt at bakteriene dør - jeg har i hvert fall ikke blitt syk selv om jeg har gjort det sånn i årevis. Vasker sengetøy også på 95 grader, men det er så mye at det tar jeg i en maskin for seg selv.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #6 Skrevet 26. mai 2014 Jeg vet jeg kan gjøre det, men jeg gjør det ikke likevel. Det blir bare ekkelt i mitt hode. Truser, sokker, sengetøy og håndklær vasker jeg sammen på 60 grader, sorterer etter farger. Mopper vasker jeg for seg på 90, kjøkkenkluter og kopphåndduker vasker jeg for seg selv på 90. Klarer bare ikke tanken på å blande. Kjører truser, sokker, håndklær og sengetøy med jevne mellomrom på 90 grader. Det er forresten lurt å blande stort og lite i vaskemaskinen, da vaskes det bedre i trommelen. Anonymous poster hash: 8f49f...78c 2
_Aries Skrevet 27. mai 2014 #7 Skrevet 27. mai 2014 Jeg vasker det ikke sammen. Men det er fordi jeg vasker truser, sokker og sånt på 60C, ellers hadde jeg hatt et rimelig stort forbruk da gjentatte ganger med kokvask ødelegger strikken i sokkene og trusene. Jeg vasker de heller 2 ganger på 60, dersom det skulle være nødvendig. Samme med sengetøy, vasker de på 60C. 1 sengetrekk + 1 putevar. Vrenger det og setter på en gang til om det er nødvendig. Vaskekluter, håndduker og kjøkkenkluter vasker jeg alltid på 90C. Det største feilen mange gjør er å overfylle vaskemaskina, så plaggene ikke får bevegd seg. 1
-Butterfly- Skrevet 27. mai 2014 #8 Skrevet 27. mai 2014 Hmm, er det virkelig nødvendig å kokvaske kjøkkenkluter/håndklær? Jeg vasker alltid slikt sammen med vanlige håndklær på 60 grader. Vasker også gjerne undertøy sammen med dette... Kjøkkenkluter og håndklær brukes jo uansett bare i noen få dager av gangen, kan vel ikke bli så store bakteriebomber av det...? 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #9 Skrevet 27. mai 2014 Uproblematisk å vaske det sammen, men i praksis vasker jeg som regel undertøy på 60 grader og vaskekluter, kjøkkenkluter og den slags på 95. Anonymous poster hash: 88339...1cd
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #10 Skrevet 27. mai 2014 Hmm, er det virkelig nødvendig å kokvaske kjøkkenkluter/håndklær? Jeg vasker alltid slikt sammen med vanlige håndklær på 60 grader. Vasker også gjerne undertøy sammen med dette... Kjøkkenkluter og håndklær brukes jo uansett bare i noen få dager av gangen, kan vel ikke bli så store bakteriebomber av det...? Jeg tenker slik som deg... Nå skal jeg til å henge opp klesvask, der oppvaskhåndklær, sengetøy fra gjestesenga brukt 2 netter, vanlig tøy og noen truser er kastet i maskinen om hverandre. Jeg vasker kluter, sengetøy brukt mer enn ett par dager og babyens tøy separat da. Men tenker stort sett at det blir rent på 60 grader uansett.Anonymous poster hash: 91cb7...a1f
Gjest Evans Skrevet 27. mai 2014 #11 Skrevet 27. mai 2014 Sengetøy, håndleder + kjøkkenkluter: 60 grader Sengetøy, håndkleder + truser: 60 grader (tar ikke kjøkkenkluter sammen med truser, men kan fint vaske det sammen med sengetøy og håndkleder). Vaskefiller brukt på gulvet: alene på 60 grader. Sokker + annet tøy: 40 grader Ull + annet fin: Håndvask på 30 grader
Kontormus Skrevet 27. mai 2014 #12 Skrevet 27. mai 2014 Kjøkkenkluter er vel det som det sitter mest bakterier i av det vi har i huset. De går på kokevask sammen med andre vaskekluter og håndklær. Sengetøyet går også på kokevask, alene. Småbarnstøy som er lyst og i bomull likeså. Eget undertøy går på 60 grader. Vet at vasken kan blandes, men syns den tanken er ufyselig fordi alt romles rundt i det samme møkkavannet.
netpuppy Skrevet 27. mai 2014 #13 Skrevet 27. mai 2014 Sengetøy, alle typer håndduker og kluter vasker jeg på 95 gr. Undertøy og sokker vasker jeg der det er plass, enten sammen med vanlige klær 60/40 gr eller på kokvask. Så de blir vel kokt med jevne mellomrom, men ikke hver gang. Jeg har aldri tenkt på å separere kjøkkenkluter fra resten.. Men så bytter jeg de ganske ofte og skyller de godt når jeg bruker de, så tror ikke de skal være skitnere enn noe annet. De blir uansett kokt godt
ekkoet Skrevet 27. mai 2014 #14 Skrevet 27. mai 2014 Kjører følgende i hver sine puljer: Sengetøy - baderomshåndkler - Hvitt undertøy: 60 grader Mørkt undertøy 60 grader Kjøkkenhåndkler: 60 grader. Om jeg synes noe lukter -> 90grader
Grønt blad Skrevet 27. mai 2014 #15 Skrevet 27. mai 2014 Alt som kokes på 90/95, vaskes sammen, uavhengig av hva det er.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #16 Skrevet 27. mai 2014 En artikkel om klesvask http://www.dagbladet.no/2010/09/22/tema/bolig/klikk/vask/13511011/ Anonymous poster hash: afd02...abe 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #17 Skrevet 27. mai 2014 Er det virkelig så vanlig å vaske sengetøy på kokvask hver gang man vasker? Alle som jeg kjenner vasker "bare" på 60 grader.... Anonymous poster hash: 67b79...78d 11
Gjest Whitestripes Skrevet 27. mai 2014 #18 Skrevet 27. mai 2014 Her går alt som skal på 60 grader sammen i maskina. Da forsvinner alle bakterier, så jeg må innrømme at jeg synes det er en smule hysterisk å tenke "æsj" om å vaske dette sammen. Veldig sjelden jeg kjører noe på 90 grader. 23
Gjest gurimalla Skrevet 27. mai 2014 #19 Skrevet 27. mai 2014 Her går alt som skal på 60 grader sammen i maskina. Da forsvinner alle bakterier, så jeg må innrømme at jeg synes det er en smule hysterisk å tenke "æsj" om å vaske dette sammen. Veldig sjelden jeg kjører noe på 90 grader. Thank God - flere som gjør som meg. Trodde et øyeblikk at jeg var unormal... Min mor er forresten yrkeshygieniker og mener dette er bra nok. 6
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #20 Skrevet 27. mai 2014 Hmm, er det virkelig nødvendig å kokvaske kjøkkenkluter/håndklær? Jeg vasker alltid slikt sammen med vanlige håndklær på 60 grader. Vasker også gjerne undertøy sammen med dette... Kjøkkenkluter og håndklær brukes jo uansett bare i noen få dager av gangen, kan vel ikke bli så store bakteriebomber av det...? "Hvor ofte kjøkkenkluten skal skiftes ut, avhenger av bruken, ikke av antall dager den er i bruk. Hvis den er tydelig skitten bør den byttes ut selv om den nylig er skiftet. Det er mange bakterier som har gode forutsetninger for å vokse og formere seg i kjøkkenkluter. Alle bakterietyper som har gode vekstvilkår ved fuktighet og temperaturer på opptil 60 °C vil også trives i kjøkkenklutene. Tørkerull kan være et godt alternativ til kjøkkenkluten." http://www.klikk.no/bolig/rengjoring/article792461.ece Anonymous poster hash: 8f49f...78c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå