AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #1 Skrevet 26. mai 2014 Hei. Jeg har mye problemer med ryggen og får fort veldig vondt hvis jeg tar markløft eller knebøy uten belte. Problemet mitt er at jeg ikke finner et bra belte, og jeg aner ikke hvor det skal sitte. Skal jeg ha det på hoftene eller over hoftene? Anonymous poster hash: 7cd02...4a2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #2 Skrevet 26. mai 2014 Belte er for å holde buksa oppe. Anonymous poster hash: 69523...cee 1
Nuttery Skrevet 26. mai 2014 #3 Skrevet 26. mai 2014 Jeg tror det skal være over hoftene. Bruker ikke belte selv, men ser det er det andre gjør. Kan det hende du får vondt fordi du løfter for mye i forhold til det korsryggen/magen klarer? Det gjorde nemlig jeg før. Et godt tips er å legge på verre vekter og heller løfte flere repetisjoner en periode til styrken bygger seg opp. Belte er jo en form for falsk trygghet.. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #4 Skrevet 26. mai 2014 Jeg kan få vondt i ryggen av å bare ta stangen i markløft. Det er ikke vondt der og da, men noen timer senere så er det helt forferdelig. Med belte så tar jeg 70 kg i mark. Jeg er veldig svai i ryggen og har så lenge jeg kan huske hatt veldig vondt i ryggen hvis jeg er i for mye aktivitet. Burde jeg bare kutte ut belte uansett? TS Anonymous poster hash: 7cd02...4a2
Gjest multibox Skrevet 26. mai 2014 #5 Skrevet 26. mai 2014 Om du får vondt av markløft/knebøy er ikke belte løsningen. Fiks teknikken din, tøy ut, finn problemet og LØS det. Ikke bruk sko med demping når du tar markløft/knebøy forresten. Dersom du ikke vet hva du må fikse på for å optimalisere teknikken din, invester i en PT-time eller to. 2
Chiqette Skrevet 27. mai 2014 #6 Skrevet 27. mai 2014 Belte hjelper ikke mot smerter under markløft/knebøy, og er hovedsakelig kun for og stabilisere korsrygg ved tunge løft. Skaff deg en PT time som kan hjelpe deg med teknikk.. 2
Supraspinatus Skrevet 27. mai 2014 #7 Skrevet 27. mai 2014 Belte reduserer heller ikke risikoen for ryggskader, og noen mener den øker risikoen siden man kan øke belastningen. Den hjelper deg heller ikke noe med teknikken. Selv knebøyer jeg tunge løft med belte, men jeg klarer ikke markløfte med belte i det hele tatt. Les denne artikkelen: http://www.friskogfunksjonell.no/belte-til-styrketrening/
Nuttery Skrevet 27. mai 2014 #8 Skrevet 27. mai 2014 Du skal ikke være svai i ryggen. Det er en uting, og gjør vondt. Rett og slett en ubalanse. Hilsen en som var supersvai i ryggen, og gikk time på time hos fysio for å rette opp muskulatur...
Gjest Steamboat Skrevet 27. mai 2014 #9 Skrevet 27. mai 2014 Du skal ikke være svai i ryggen. Det er en uting, og gjør vondt. Rett og slett en ubalanse. Hilsen en som var supersvai i ryggen, og gikk time på time hos fysio for å rette opp muskulatur... Hjalp det, hva var problemet og hvordan fikset de det?
Nuttery Skrevet 27. mai 2014 #10 Skrevet 27. mai 2014 Hjalp det, hva var problemet og hvordan fikset de det? Vel, problemet var som så: Jeg var veldig svai i ryggen, og "lut" i overkroppen. Ergo jeg hadde for sterke muskler i korsryggen, men ingenting i magen, slik at jeg manglet 1/2 til å bære vekta. Øverst hadde jeg nesten ingenting mellom/rundt skulderbladene, men masse i brystet, som igjen gjorde at jeg løftet feil. Fikk forskjellige strekkeøvelser, og styrkeøvelser for å rette opp. Planking, noen TRX øvelser for ryggen osv var fine øvelser. Husk å gjøre de RIKTIG!! Altså, en feil utført planke gjør like mye skade som en god en ville gjort godt.. Nå har muskulaturen balansert seg ut, og jeg merker jeg har mye mindre smerter/plager. Før klarte jeg såvidt 40 kg mark, nå klarer jeg 70 uten smerter Og ikke minst uten belte.
Gjest Steamboat Skrevet 27. mai 2014 #11 Skrevet 27. mai 2014 Vel, problemet var som så: Jeg var veldig svai i ryggen, og "lut" i overkroppen. Ergo jeg hadde for sterke muskler i korsryggen, men ingenting i magen, slik at jeg manglet 1/2 til å bære vekta. Øverst hadde jeg nesten ingenting mellom/rundt skulderbladene, men masse i brystet, som igjen gjorde at jeg løftet feil. Fikk forskjellige strekkeøvelser, og styrkeøvelser for å rette opp. Planking, noen TRX øvelser for ryggen osv var fine øvelser. Husk å gjøre de RIKTIG!! Altså, en feil utført planke gjør like mye skade som en god en ville gjort godt.. Nå har muskulaturen balansert seg ut, og jeg merker jeg har mye mindre smerter/plager. Før klarte jeg såvidt 40 kg mark, nå klarer jeg 70 uten smerter Og ikke minst uten belte. Tusen takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå