Elle Melle Skrevet 16. juni 2004 #1 Skrevet 16. juni 2004 Eller rettere sagt: Hvor mye hvetemel kan jeg bruke i en deig når jeg bare har en pakke tørrgjær? Jeg skulle selvfølgelig bake mye i dag, men har glemt å kjøpe gjær...
-Fisken- Skrevet 16. juni 2004 #2 Skrevet 16. juni 2004 JEg har lært at om man dobler eller tredobler oppskriften, skal man ikke bruke mer en én pakke gjær.
Gjest Madam Felle Skrevet 16. juni 2004 #3 Skrevet 16. juni 2004 I kg hvetemel = 1 pakke gjær 2kg hvetemel = 2 pakker gjær osv.
Arkana Skrevet 16. juni 2004 #4 Skrevet 16. juni 2004 I kg hvetemel = 1 pakke gjær 2kg hvetemel = 2 pakker gjær osv. Det har jeg også lært.
Gjest tusjen Skrevet 16. juni 2004 #5 Skrevet 16. juni 2004 Jeg dobler ikke automatisk gjærmengden selv om jeg dobler deigen... Liker ikke gjærsmaken.. Jeg er kjempenøye med å elte deigen og heve den.. Selv med en pakke gjær blir det bra.. tusjen som akkurat har laget skillingsboller...
Diaz Skrevet 16. juni 2004 #6 Skrevet 16. juni 2004 Du kan godt dobble oppskriften uten og dobble gjær mengden, kan hende du må la den heve litt ekstra for og få den til og gå orntlig opp, men ellers er det ibgen forskjell. Eneste er hvis du skal bake gjærbakst med mye fett i(smør, hel melkfløte, evt mye olje), da må du dobble gjærmengden i takt med kg mel. (ca 1 kg mel = 1 pose gjær)
Elle Melle Skrevet 16. juni 2004 Forfatter #7 Skrevet 16. juni 2004 Tusen takk! Enkel huskeregel Madam Felle!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå