Gå til innhold

Anfall av fråtsing. Hvor feiler jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så har det skjedd igjen.

Saken er at jeg begynte å trene for 8 uker siden, og spiser veldig sunt i ukedagene. I helgene spiser jeg litt usunt, men blir generelt så slapp og dårlig i magen av sukker at jeg har liten inntak av slikt.

Opplegget har gått bra, men jeg føler humøret svinger veldig sammenlignet før. Da spiste jeg mye dårlig mat som la seg på kroppen og selv om jeg var plaget med mye forstoppelse og oppblåst mage før, så var jeg lykkeligere da.

Har hatt 3 dager hvor humøret har vært så langt nede, at jeg har løpt til butikken og kjøpt "alt" av snacks som jeg både blir dårlig og slapp av, og virkelig spiser alt. Kan bli alt fra 1000-2500 kalorier, grovt regnet.

I tillegg merker jeg at jeg har blitt så utrolig matlei. Enten føler jeg meg ikke mett, eller så blir jeg fort sulten. Eller så tar enkelte måltider lang tid å forberede innimellom, sammenlignet før da jeg spiste brødskiver med peanøttsmør (et eksempel). Ikke minst at matbudsjettet mitt nå ikke er så bra, er student.

Gjennomsnittlig kosthold for meg:

Frokost: Havregryn (kokt eller i en skål), bær/nøtter. Appelsinjus eller melk til.

Lunsj: Et grovt rundstykke med hvitost, makrell i tomat eller skinke/agurk. Alt ettersom.

Mellommåltid: En skyr, litt kesam eller en banan.

Middag: Åpent. Spiser variert, kanskje for variert. Spiser i hovedsak grønnsaker og kjøtt/kylling/fisk. Noen poteter eller ris, noe saus

Kveldsmat: Salat, kesam eller knekkebrød med pålegg.

Er så matlei. Drikker masse vann så jeg får metthetsfølelsen. I tillegg har jeg eksamensperioder så selv en salat føler jeg tar for mye tid og det å koke havregrøt på morgenen er dyrebare minutter.

Anonymous poster hash: 1c256...6da
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første som slår meg er at du får i deg for lite fett

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Ikke rart du sprekker og er slapp.

Alt for lite mat og for lite fett.

Kjør på med mer mat og mer proteiner og fett til alle måltider. Kylling, egg, fet fisk, karbonandeig, avokado, oljer, nøtter etc. Da vil du ikke bare føle deg god og mett etter måltidene, men di vil holde deg mett lengre og ha et mer stabilt blodsukkeret som gjør at du ikke har behov for sukker og annet dritt.

Om du er matlei så må du finne på nye måter lage mat på. Hva med hjemmelaget burger med søtpotetfries? Sataysaus med kylling? Pizza? Ingridsblogg.no har mye inspirasjon.

• Liker 1
Skrevet

Det der hørtes ut som meg i fjor høst og tidligere. Sulten, godtesjuk og matlei! Jeg snudde på flisa og innførte "gourmetmat" - altså, det er vanlig mat og enkelt tilberedt, men variert og delikat. Lite ferdigmat og lettprodukter. Smaken min forandret seg og jeg har ikke det suget etter usunne ting, isteden har jeg alltid lyst på mat når det er tid for neste måltid. Men jeg spiser også litt "godis" innimellom, når det får plass i "budsjettet". Jeg har også måttet lære meg hvordan det kjennes ut å være passe mett og hva en porsjon er - jeg spiste meg alltid overmett.

Et tips: Dropp juicen, og spis frukt kun sammen med noe fett/protein.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Første som slår meg er at du får i deg for lite fett

Bruker ekte smør fra Tine på alt av knekkebrød, steker mat i olje, spiser en del avokado til middag, salat eller som pålegg innimellom. Kanskje det er for lite?

AnonymBruker
Skrevet

Ikke rart du sprekker og er slapp.

Alt for lite mat og for lite fett.

Kjør på med mer mat og mer proteiner og fett til alle måltider. Kylling, egg, fet fisk, karbonandeig, avokado, oljer, nøtter etc. Da vil du ikke bare føle deg god og mett etter måltidene, men di vil holde deg mett lengre og ha et mer stabilt blodsukkeret som gjør at du ikke har behov for sukker og annet dritt.

Om du er matlei så må du finne på nye måter lage mat på. Hva med hjemmelaget burger med søtpotetfries? Sataysaus med kylling? Pizza? Ingridsblogg.no har mye inspirasjon.

Åja sånn, nå skjønner jeg hva første innlegg mente. Fett og proteiner til alle måltid? Er det ikke litt vanskelig å få til? Skinke som pålegg, går det under protein? :)

Takk for konkrete tips, skal gå på bloggen og se på det du skriver her så kanskje jeg får til å lage en ukesmeny jeg forstår å lage :)

Men kan du hjelpe meg å forstå hva du mener med mer mat? Jeg blir veldig mett på det jeg har nevnt i første innlegg, så tanken på å spise mer skremmer meg, jeg forsøker å spise akkurat det jeg trenger for vektnedgang samtidig som jeg trener, og jeg trener ikke hver dag heller. Trener annenhver dag, og i uker med mye som skjer blir det minst 3 ganger per uke med styrketrening og joggeturer og kanskje noen turer ut i skogen og på fjellet når det er vær for det.

Håper du svarer meg, selv om jeg brukte lang tid å svare i tråden :) Hadde blitt så glad, er ikke noe moro å få fråtsekick :(

AnonymBruker
Skrevet

Det der hørtes ut som meg i fjor høst og tidligere. Sulten, godtesjuk og matlei! Jeg snudde på flisa og innførte "gourmetmat" - altså, det er vanlig mat og enkelt tilberedt, men variert og delikat. Lite ferdigmat og lettprodukter. Smaken min forandret seg og jeg har ikke det suget etter usunne ting, isteden har jeg alltid lyst på mat når det er tid for neste måltid. Men jeg spiser også litt "godis" innimellom, når det får plass i "budsjettet". Jeg har også måttet lære meg hvordan det kjennes ut å være passe mett og hva en porsjon er - jeg spiste meg alltid overmett.

Et tips: Dropp juicen, og spis frukt kun sammen med noe fett/protein.

Veldig interessant Pringle, tar til meg å snu litt selv, Runforit har noen veldig fine tips til noe å lage, jeg tar gjerne imot frokost og lunsj-tips om du har? :) Så fint å få erfaringer fra andre. Ble nysgjerrig på hva du mener med vanlig gourmetmat, jeg lager mye mat selv og baker det meste av brød og knekkebrød selv, men når det er mye å gjøre innimellom så blir maten ikke så prioritert kan jeg si :)

Hva tenkes om brødmat generelt da? det er på en måte det eneste jeg blir skikkelig mett av og som holde meg mett lengst, med mindre vi har spist tung middag som taco. I taco spiser jeg ikke saus eller "usunt" tilbehør utenom speltlefsen som er rundt, den er kanskje ikke det sunneste. :dagens-rose:

Skrevet (endret)

Veldig interessant Pringle, tar til meg å snu litt selv, Runforit har noen veldig fine tips til noe å lage, jeg tar gjerne imot frokost og lunsj-tips om du har? :) Så fint å få erfaringer fra andre. Ble nysgjerrig på hva du mener med vanlig gourmetmat, jeg lager mye mat selv og baker det meste av brød og knekkebrød selv, men når det er mye å gjøre innimellom så blir maten ikke så prioritert kan jeg si :)

Hva tenkes om brødmat generelt da? det er på en måte det eneste jeg blir skikkelig mett av og som holde meg mett lengst, med mindre vi har spist tung middag som taco. I taco spiser jeg ikke saus eller "usunt" tilbehør utenom speltlefsen som er rundt, den er kanskje ikke det sunneste. :dagens-rose:

Jeg spiser ikke mye brød selv, stort sett bare om jeg får det servert, ellers en del knekkebrød, og da standard Wasaprodukter ol, så jeg kan ikke svare spesifikt på dette! Noen blir mer sultne av brød, andre må ha det for å føle seg mette, dette må du bare finne ut av selv. "Gourmetmaten" min er bare vanlig mat - noe kjøtt, grønnsaker og stivelse til middag, jeg har en rulleringsplan med laksefilet, koteletter, kylling, kjøttdeig - pasta, ris, byggryn, potet(mos), søtpotetmos - salat, erter eller grønne bønner. Eller gryterett (chili con carne) eller suppe. Eller cheese on toast - det er en av de få unntakene hvor jeg spiser brød hjemme. Jeg spiser hva som helst når jeg spiser ute, men prøver å balansere hvor ofte jeg spiser de enkelte rettene så det blir variert. De andre måltidene kan være mye forskjellig, enten knekkebrød med pålegg, melk, frukt og grønt, eller havregrøt med smørøye og en bit grønnsak, eller en smoothie med frukt, melk og yoghurt, eller yoghurt med nøtter, eller ost, frukt og evt nøtter, eller litt kjøttpålegg eller sursild og grønt evt også frukt; en stund spiste jeg gjerne to egg, frukt og grønt til frokost... jeg ser dette blir litt av en utlegning, så poenget må være å finne noe du liker, som passer til ditt behov, din smak og din livssituasjon. En enkelt matvare er ikke sunn eller usunn, hele kostholdet må ses under ett og opp mot hva du trenger.

Det er heller ikke "farlig" å spise litt snop innimellom, så lenge det faktisk er bare "litt" og "innimellom". Men ikke stress med dette. Lar du være å "stemple" mat som usunn, syndig eller ulovlig, kan det være lettere å unngå disse "anfallene" av fråtsing.

En annen ting du kan gjøre, hvis du er sikker på at du får i deg alt du trenger og ikke er eller nærmer deg undervektig, er å jobbe litt med hvordan du tolker og reagerer på signaler fra kroppen din. Det er ikke farlig å kjenne litt sultfølelse innimellom, og man må ikke spise noe bare fordi man får lyst på det. Mat og snop er lett tilgjengelig overalt i dag, og det er mange som ønsker at vi skal spise mest mulig. For vår egen helse er mange av oss nødt til å legge bånd på oss. Mens andre må nesten tvinge seg til å spise. Rart i grunnen...

Endret av Pringle
  • Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Åja sånn, nå skjønner jeg hva første innlegg mente. Fett og proteiner til alle måltid? Er det ikke litt vanskelig å få til? Skinke som pålegg, går det under protein? :)

Takk for konkrete tips, skal gå på bloggen og se på det du skriver her så kanskje jeg får til å lage en ukesmeny jeg forstår å lage :)

Men kan du hjelpe meg å forstå hva du mener med mer mat? Jeg blir veldig mett på det jeg har nevnt i første innlegg, så tanken på å spise mer skremmer meg, jeg forsøker å spise akkurat det jeg trenger for vektnedgang samtidig som jeg trener, og jeg trener ikke hver dag heller. Trener annenhver dag, og i uker med mye som skjer blir det minst 3 ganger per uke med styrketrening og joggeturer og kanskje noen turer ut i skogen og på fjellet når det er vær for det.

Håper du svarer meg, selv om jeg brukte lang tid å svare i tråden :) Hadde blitt så glad, er ikke noe moro å få fråtsekick :(

Proteiner er egg, kylling, karbonadedeig, svinekjøttdeig, skinkepålegg etc. Fett er olje, nøtter, fet fisk, avokado etc. Trege karbs er søtpotet, havregryn, grønnsaker etc.

Få inn en god balanse av dette til alle måltider og fokuser karbohydratene spesielt rundt middagstider rundt og etter trening.

Eks

Frokost

2 egg(stek opp eggerøre med olje og litt fløte)med masse skinkepålegg og et par knekkebrød

Lunsj

100 gram laks med avokadosalat og nøtter med en rømmeklatt

Mellom

Frukt og nøtter

Middag

200 gram kjøtt med 1 søtpotet, masse grønnsaker og f.eks hjemmelaget saus

Kvelds

Havregrøt med nøtter

Før trening

1 banan

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...