Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor sto det i Koranen tror jeg hvordan universe fungerer? osv ? langt tilbake, men dette ble oppdaga nå for litt med mikroskoper og slik utstyr?

Anonymous poster hash: 56acf...f80

Det der må du gjerne finne kilder på. Hvis Koranen hadde gitt en presis forklaring på universets oppbygning for et firesifret antall år siden hadde det vært historiens største nyhetssak. Det er naturligvis ikke tilfelle. Vi må gjerne være uenige, men du må jo også forholde deg til den virkelige verden.

Anonymous poster hash: 0ac41...305

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS:

Vet du hva? Jeg er ikke enig med deg. :)

Jeg tror vi alle har en sjel og jeg tror det er den, ikke verider, opplevelser, kultur osv. som gjør at vi f.eks faller for hverandre.

Jeg er ikke troende, ikke "alternativ" eller noe, men en sjel tror jeg vi har.

Du kan ikke påstå at du ikke er alternativ men samtidig si at du trur vi har en sjel.

Hva er en sjel? Kan du definere hva du mener med ordet "sjel"?

Møter du en mann, så møter du også hans verdier som er et resultat av måten han tolket sine opplevelser gjennom livet sitt på. Det er de som har skapt han slik han er, og det er det som definerer han som den personen han her.

Skrevet

De som tror på feil gud eller ikke tror i det heletatt ender opp i helvette. Altså ikke meg. :)

Men hvis du tror på én gud så tror du på feil gud i forhold til andre religioner, og per deres "regler" så ender du opp i helvette. Alle ender opp i helvete, med andre ord. Hvis alle religioner har rett. Paradoks, siden gud sier at du kommer til himmelen. Kanskje du kommer til både himmelen og helvette? Litt som schrødingers katt teorien.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg angrer alltid på at jeg går inn i de diskusjonene her. Det ender som regel med at en eller annen går inn i en evinnelig sirkelargumentasjon av typen "Bibelen/Toraen/Koranen har alltid rett! For det står i Bibelen/Toraen/Koranen! Og den har som kjent alltid rett, det står jo i Bibelen/Toraen/Koranen. Og den har jo alltid rett".

• Liker 2
Skrevet

Men hvis du tror på én gud så tror du på feil gud i forhold til andre religioner, og per deres "regler" så ender du opp i helvette. Alle ender opp i helvete, med andre ord. Hvis alle religioner har rett. Paradoks, siden gud sier at du kommer til himmelen. Kanskje du kommer til både himmelen og helvette? Litt som schrødingers katt teorien.

Feil gud relativ til andre religioner spiller ingen rolle. Det er riktig gud i forhold til virkeligheten som avgjør.

Skrevet

Hvem bestemte at en menneske trenger søvn? evolusjon det også?

Etter å ha løpt en maraton, trenger du å hvile musklene dine?

Svaret på dette er nok den største faktoren til at vi trenger å sove, selv om hjernen i 5-10% av søvnen drømmer og dermed er aktiv, så vil resten av søvnen være hjernens "maraton-hvil" etter en hel dag hvor den har jobbet hardt og lenge.

AnonymBruker
Skrevet

Det der må du gjerne finne kilder på. Hvis Koranen hadde gitt en presis forklaring på universets oppbygning for et firesifret antall år siden hadde det vært historiens største nyhetssak. Det er naturligvis ikke tilfelle. Vi må gjerne være uenige, men du må jo også forholde deg til den virkelige verden.

Det der finnes helt klare kilder på! det sto i Koranen hvordan universe fungerer, FOR LENGE siden ble dette skrevet mye før verden oppdaga det.

AnonymBruker
Skrevet

Det der finnes helt klare kilder på! det sto i Koranen hvordan universe fungerer, FOR LENGE siden ble dette skrevet mye før verden oppdaga det.

Det fascinerende er at du antagelig tror på dette selv. Selvbedrag av rang. Jeg beklager, men jeg klarer ikke ta det alvorlig med mindre du kan bevise det. Og da mener jeg ikke "Joda, det er sant" eller å henvise til en eller annen søkt religiøs kvasivitenskapelig kilde, men etter de krav vitenskapen stiller til både seg selv og andre. Det blir rett og slett for dumt. Beklager.

• Liker 1
Skrevet

Enten så dør vi og kommer et annet sted, eller så dør vi og blir bare borte. I første tilfelle kan vi sikkert glede oss over det, i andre tilfellet er vi ikke der til å mene noe om saken uansett. Slått meg til ro med det, jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Enten så dør vi og kommer et annet sted, eller så dør vi og blir bare borte. I første tilfelle kan vi sikkert glede oss over det, i andre tilfellet er vi ikke der til å mene noe om saken uansett. Slått meg til ro med det, jeg.

Ja og om det skjer, og man ikke har trodd på Skaperen, hva skjer da?

Skrevet

Skaperen av verden? Nå er jeg ikke helt med her... hvem er det?

Det er meg! Death-halloween-costume-angel-smiley-emo

AnonymBruker
Skrevet

Ja og om det skjer, og man ikke har trodd på Skaperen, hva skjer da?

Det finnes tusenvis av religioner som hevder de har svaret. La oss si 1000 for eksempelets skyld. Jeg avviser 1000 av dem, du avviser 999 av dem. De fleste tror noe annet enn deg, samme hvilken religion du tilhører.

Vi ligger altså omtrent like dårlig an. Heldigvis er jeg selv ikke i tvil om at jeg bare blir borte, så jeg går ikke rundt og bekymrer meg. Det er de som er troende, som tror det faktisk skjer noe, som bør uroe seg over at de avviser alle andre forklaringer. Vi som føler oss trygge på at vi bare dør og blir borte kan slappe av.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trur sjela vår kommer over til den andre siden. Trur også noen blir født på ny, andre kanskje være hjelperen til en nær slekning ei lita periode. Jeg trur på en paralell verden. Den vi er i og den som er parallelt med vårse der alle sjelene er. Jeg trur ikke vi bare forsvinner.

Anonymous poster hash: f121c...eeb
Skrevet

Jeg trur sjela vår kommer over til den andre siden. Trur også noen blir født på ny, andre kanskje være hjelperen til en nær slekning ei lita periode. Jeg trur på en paralell verden. Den vi er i og den som er parallelt med vårse der alle sjelene er. Jeg trur ikke vi bare forsvinner.

Jeg mister litt troen på menneskeheten av denne tråden.

Forventer du at andre skal forsøke å validere ditt argument? Hvis du skal komme med slike argumenter må du nesten vise til hvor i Koranen dette står.

Håper for din skyld du ikke viser til dette: http://wikiislam.net/wiki/Qur'an_Explains_the_Universe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mister litt troen på menneskeheten av denne tråden.

Hvorfor det? Er det så galt å tru noe sånt? Jeg har ikke noen kristen tru, men har en alternativ tankegang.

Skrevet

Fordi det er ulogisk. Det er allmennkunnskap hvordan hjernen fungerer, men folk velger fremdeles å tro på en sjel. Det gir ikke mening.

Skrevet

Du kan ikke påstå at du ikke er alternativ men samtidig si at du trur vi har en sjel.

Hva er en sjel? Kan du definere hva du mener med ordet "sjel"?

Møter du en mann, så møter du også hans verdier som er et resultat av måten han tolket sine opplevelser gjennom livet sitt på. Det er de som har skapt han slik han er, og det er det som definerer han som den personen han her.

Jaja, alternativ på akkurat det området da. Jeg tror vi har en sjel. Jeg tror ikke på gud, jeg tror ikke på alternativ medisin, jeg tror ikke på healing, spøkelser osv. Det er slike ting jeg ser på som "alternativt", men jeg er vel alternativ på sjel-området, da.

Hva jeg mener med sjel er vanskelig å forklare. Min aller beste venninne døde for 5 år siden, uken før hun døde sa hun noe rart til meg. Hun ba meg sette meg ned å se litt på trærne, se at høsten var på vei. En uke etter var hun død, uten forvarsel, ikke syk eller noe, alikevell en naturlig død. Jeg satte meg ned i hagen og kikket på trærne, det var vindstille og på et av trærne blåste bladene. Kun ett, og det var det jeg så på.

Jeg drømmer om henne ca. en gang i uken, vi snakker sammen, og hver gang jeg våkner etter den drømmen er jeg så glad! Full av energi (i motsetning til alle andre morgener).

Selvfølgelig kan alt dette bare være i mitt hode, men jeg tror ikke det, og da må jeg faktisk få lov til det! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er ulogisk. Det er allmennkunnskap hvordan hjernen fungerer, men folk velger fremdeles å tro på en sjel. Det gir ikke mening.

Kanskje det ikke gir deg noen mening, men for meg gjør det det. Ingen vet sikkert uansett hva som skjer når vi dør. Flere har hatt nær døden opplevelser. Om det er en drømmetilstand eller noe reelt er heller ikke godt å si.

AnonymBruker
Skrevet

Jaja, alternativ på akkurat det området da. Jeg tror vi har en sjel. Jeg tror ikke på gud, jeg tror ikke på alternativ medisin, jeg tror ikke på healing, spøkelser osv. Det er slike ting jeg ser på som "alternativt", men jeg er vel alternativ på sjel-området, da.

Hva jeg mener med sjel er vanskelig å forklare. Min aller beste venninne døde for 5 år siden, uken før hun døde sa hun noe rart til meg. Hun ba meg sette meg ned å se litt på trærne, se at høsten var på vei. En uke etter var hun død, uten forvarsel, ikke syk eller noe, alikevell en naturlig død. Jeg satte meg ned i hagen og kikket på trærne, det var vindstille og på et av trærne blåste bladene. Kun ett, og det var det jeg så på.

Jeg drømmer om henne ca. en gang i uken, vi snakker sammen, og hver gang jeg våkner etter den drømmen er jeg så glad! Full av energi (i motsetning til alle andre morgener).

Selvfølgelig kan alt dette bare være i mitt hode, men jeg tror ikke det, og da må jeg faktisk få lov til det! :)

Kjenner jeg fikk litt frysninger. Noen ganger virker det som om noen vet at tiden er inne. Min bestefar hadde gjort opp alle regninger rett før han døde.. Om det er tilfeldig eller ikke vites ikke.

Skrevet

Jeg ønsker ikke å ta fra deg dette, ettersom det uansett er noe du blir påvirket av på en veldig fin og god måte, men hjernen er merkelig. Bare tenk på drømmene du har hatt og husket, hvor ekstreme har ikke noen av dem vært? Hjernen elsker å finne sammenheng i alt, og når du var liten kan jeg banne på at du ble skremt av skyggen på veggen som lignet på et monster, men som i ettertid ble forklart at var buskene på utsiden av huset som gatelyktene skinte på som forårsaket skyggen inne.

Når du da husket ordene til din venninne, og så et løv som blåste i vinden, så er det godt forklart hvorfor du dro den sammenhengen, din hjerne elsker å dra slike sammenhenger. Når du ikke klarer å finne en sammenheng så er ikke den opplevelsen så viktig og det er noe som bare forsvinner, noe du glemmer.

Kan du f.eks. forklare "deja-vu"? Igjen snakker vi om hjernens ønske om å forstå ting, lage mønstre, lage sammenhenger. Så når du f.eks. ser en katt og får et "deja-vu" så går din hjerne tilbake og merker at "whoops, den formen og settingen ligner ekstremt på denne som jeg har opplevd tidligere" og man får den følelsen selv om det er to komplett forskjellige katter som løper over veien på samme sted, mens du satt i samme bilen og kjørte, kanskje var den samme sangen på den forrige gangen og det triggret din hjerne til å tru at dette har hendt før.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...