Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg får betalt spisepause, fordi sjefen min krever at det skal være noen tilstede hele tiden for å ta tlf., ta i mot bud osv. Resultatet er at jeg spiser på pulten min, har sjelden lengre pause enn 10-15 minutter. Er dette egentlig lov? Kan han forlange at man skal være SÅ tilgjengelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine ansatte har det slik. Vi kan ikke stenge butikken for å spise. Ellers tar de seg små pauser igjennom dagen etter behov. Alternativet for deg blir vel å be om ubetalt pause.

Skrevet

Nei, selv om du har betalt spisepause skal pausen skal vare minst 30 minutter. Og du har rett til å forlate arbeidsrommet i pausen så fremt ikke driften på arbeidsplassen blir innstilt av at du forlater (og bortsett fra butikkansatte er det vel de færreste steder hvor det skjer).

Gjest Gjesta
Skrevet

Du skal ha matpausa di, uansett om den er betalt eller ikke! 10 min. matpause hører ingen steder hjemme!

:-?

K

Gjest Ugla i.i.
Skrevet
Jeg får betalt spisepause' date=' fordi sjefen min krever at det skal være noen tilstede hele tiden for å ta tlf., ta i mot bud osv. Resultatet er at jeg spiser på pulten min, har sjelden lengre pause enn 10-15 minutter. Er dette egentlig lov? Kan han forlange at man skal være SÅ tilgjengelig?[/quote']

Ja, det er lov!

Ugla, ikke innlogget.

Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet i en kommune, vi har betalt 30 min. spisepause og vi kan ikke forlate jobben for å spise, men må spise mens vi jobber.

Gjest Poirot
Skrevet
Nei' date= selv om du har betalt spisepause skal pausen skal vare minst 30 minutter. .

Ikke nødvendigvis. Vet om mange kommuneansatte som kun har 20 minutter betalt pause.

Skrevet

Det står i arbeidsmiljøloven at har man arbeidsdag over 5½ time skal man ha minst 30 minutters sammenhengende spisepause.

Gjest Poirot
Skrevet

Fra arbeidsmiljøloven:

Dersom arbeidstida er over 5 1/2 time i døgnet, skal arbeidet avbrytes med minst en hvilepause. Pausen fastsettes ved skriftlig avtale mellom arbeidsgiveren og arbeidstakerne eller deres tillitsvalgte, men slik at pausene til sammen skal være minst 1/2 time hvis arbeidstida er minst åtte timer i døgnet. Blir partene ikke enige, treffer Arbeidstilsynet avgjørelsen. Når hensynet til arbeidstakernes helse tilsier det, kan Arbeidstilsynet påby en annen ordning enn den partene har avtalt.

Arbeidstakerne skal forlate arbeidsrommene i pausen med mindre driften i disse er helt innstilt. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves, men slik at pausen tas ved første anledning.

Når virksomhetens art gjør det nødvendig, kan arbeidsgiveren i stedet for pause som nevnt i første ledd, la arbeidstakerne innta sine måltider i pauser under arbeidets gang og slik at arbeidstakerne, om nødvendig, hele tida må oppholde seg på arbeidsstedet. I slike tilfelle og i tilfeller hvor det ikke finnes tilfredsstillende spiserom eller hvilerom, skal pausen ansees som en del av arbeidstida.

Som du ser er det individuelt hvorvidt en spisepause SKAL vare 30 minutter, hvis man har andre pauser i løpet av dagen. En vanlig statlig arbeidsdag fra 08-15.45 er forøvrig under 8 timer, ergo har man kun krav på 1 pause som ikke trenger å vare i 30 minutter....

Siste avsnitt besvarer forøvrig spørsmålet til hovedinnlegger. Hun har imidlertid krav på 15 minuttet til, hvis hun jobber over 8 timer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...