Gå til innhold

Har man automatisk felles formue/gjeld som gift?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Med mindre man legger opp til det selv (særeie osv), har man, når man inngår ekteskap, felles formue og gjeld?

Per kjøpte hus i 2008 og giftet seg med Kari i 2011. Blir Kari automatisk 100% på huset, med mindre man legger opp til noe annet selv?

Har googlet mye men finner ikke denne informasjonen på skatteetaten eller lovdata.

Takker for hjelp,

Anonymous poster hash: fe50f...c12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Utgangspunktet er selvfølgelig at en hver stifter gjeld bare for seg selv, og dermed at man bare er ansvarlig for egen gjeld, på tross av at man lever i et ekteskap. Og kreditorer kan bare ta beslag i den delen av felleseiet som er den ektefellen med gjeld sin del.

Forøvrig er eksemplet du illustrere ikke illustrerende på spørsmålet du stiller. Her oppstiller du et faktum der Per har ervervet et hus FØR ekteskapets inngåelse, og da er han eneeier av denne boligen, og den kan skjevdeles etter el. § 59, da boligen "klart kan føres tilbake til" midler som Per hadde ved ekteskapets inngåelse. Med mindre det foreligger veldig sterke argumenter som taler for et medervervsameie (at Kari har ved bidrag og felles prosjekt gjort seg medeier i boligen).

Anonymous poster hash: 2c7c0...82a
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei og takk for svar :)

Jeg kjenner ikke til dette i det hele tatt, så at utgangspunktet er et selvfølge sier meg veldig lite.

Jeg bor utlands men er skattepliktig til Norge et år til, så prøver å finne ut hvordan det skal føres under bolig/fast eiendom. Er klar over loven her, men ikke i Norge.

Da antar jeg at jeg etter norsk lov ikke skal føre verdi eller gjelden av huset, basert på det du skriver.

AnonymBruker
Skrevet

Hei og takk for svar :)

Jeg kjenner ikke til dette i det hele tatt, så at utgangspunktet er et selvfølge sier meg veldig lite.

Jeg bor utlands men er skattepliktig til Norge et år til, så prøver å finne ut hvordan det skal føres under bolig/fast eiendom. Er klar over loven her, men ikke i Norge.

Da antar jeg at jeg etter norsk lov ikke skal føre verdi eller gjelden av huset, basert på det du skriver.

Jeg forstår ikke helt hva du mener med dette.

Men du bør kanskje sjekke dette opp nærmere med en advokat, dersom du er usikker. Det kan være greit. I noen tilfeller er det omstendigheter og detaljer som skiller den ene saken fra den andre, og gjør at man anvender unntak i stedet for utgangspunkt, osv.

AnonymBruker
Skrevet

Nei hun eier ikke noe i huset. Men dersom hun hjelper på lån, oppussing og husmorarbeid kan hun arbeide seg opp eierskap i huset. Eller for eksempel står for utgifter som gjør det mulig å betale for huset alene. Men står Per for alle utgifter på huset og de ellers deler felles utgifter eier hun ingenting i huset.

§ 59. Skjevdeling.

Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen.

Vil retten til å utta midler etter første ledd føre til et åpenbart urimelig resultat, kan den helt eller delvis falle bort. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på ekteskapets varighet og ektefellenes innsats for familien.

Dersom sterke grunner taler for det, kan en ektefelle gis rett til å holde utenfor delingen hele eller deler av verdien av felleseie som ikke omfattes av første ledd.

Anonymous poster hash: 4bb58...d16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva du mener med dette.

Men du bør kanskje sjekke dette opp nærmere med en advokat, dersom du er usikker. Det kan være greit. I noen tilfeller er det omstendigheter og detaljer som skiller den ene saken fra den andre, og gjør at man anvender unntak i stedet for utgangspunkt, osv.

Hei og takk igjen for svar begge to,

Det er ingen tvist eller noe, jeg lurer på hvordan fylle inn den norske selvangivelsen under Bolig og Eiendom.

I landet de bor i regnes begge to som eier av huset siden de er gift, selv om Per kjøpte huset før de ble gift. Alt mitt blir ditt i landet det gjelder, men det handler om norsk selvangivelse, og hvis norsk lov sier at det er kun Per som eier, siden han skaffet eiendelen, så er det vel kun Per som skal føre det i selvangivelsen. Kari trenger da ikke føre noe som helst under Bolig og eiendom siden hun ifølge norsk lov ikke eier noe.

Riktig?

Skrevet

Men hvis Per og Kari er gift i utlandet, og dermed eier boligen Per hadde før de giftet seg sammen på grunn av ekteskapslovgivningen i det landet, eier Kari eiendom i utlandet. Hvis Kari er skattepliktig til Norge, skal denne oppgis i norsk selvangivelse.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her,

Det trodde jeg også, men siden jeg må fylle inn etter norske regler bør det vel ikke spille noen rolle hva utenlandsk lov om ekteskap er? Jeg har ikke lagt en krone i huset, men er blitt eier pga ekteskap etter loven her.

Ifjor for selvangivelse for 2012 skrev jeg om dette i post 5, de sa da jeg hadde fylt inn riktig ved å ikke sette noe om bolig/hjeld, men synes likevel det var litt merkelig.

Får ta enda en telefon til dem,

Ha en fin dag og takk for hjelpen

AnonymBruker
Skrevet

Du eier ingenting i Pers hus, og har dermed ikke gjelden heller. Formuen han s,blir hans formue.

Skremmende å lese hvor lite folk vet. Det gjelder deres livsituasjon og økonomi

Anonymous poster hash: a94aa...aea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...