siljga Skrevet 26. mai 2014 #1 Skrevet 26. mai 2014 Hei Jeg skal skrive en skoleoppgave om livskvalitet vs. levestandar og generelt om hva vi nordmenn foretrekker og ulike synspunkter på dette. Jeg tenker som det at ungdom går for tidlig inn i arbeidslivet, (samtidig som jeg synes at det er kjempe bra at enn lærer verdien av penger) men jeg lurer gjerne på hva dere foretrekker fremfor livskvalitet og levestandar og gjerne litt hvordan en normal hverdag fungere for dere? Stresser dere mye osv? Håper på respons Hilsen silje
Gjest meh Skrevet 26. mai 2014 #2 Skrevet 26. mai 2014 Jeg vil heller si at mange unge går for sent inn i arbeidslivet. Det er ingen grunn til at alle og enhver skal ha 13 år skole + 3-6 års høyskoleutdanning. For mange er dette sløsing med tid og sløsing med offentlige midler. For mange som tar utdanning mest pga statusen det innebærer, ville yrkesskole og fagbrev vært mer enn nok. 2
snusmumriken Skrevet 26. mai 2014 #3 Skrevet 26. mai 2014 Du kan jo f.eks. bruke levestandardindexen til FN (HDI?) og sammenlikne med slike lykke-undersøkelser for å understreke forskjeller og likheter. Utifra preferanser så kan jeg kun snakke for meg selv; ønsker en viss levestandard (slik jeg har det nå, som student, er mer enn nok), men livskvalitet er så mye viktigere enn penger. Jeg leste en gang at noen forskere hadde funnet frem til at det mest avgjørende faktoren for folks lykke, var evne til å tilgi. (Men finner den ikke nå!) Også interessant: http://content.time.com/time/magazine/article/0,9171,2019628,00.html Dette var litt av vært, lykke til med oppgave Interessant tema, synes jeg!
siljga Skrevet 26. mai 2014 Forfatter #4 Skrevet 26. mai 2014 Du kan jo f.eks. bruke levestandardindexen til FN (HDI?) og sammenlikne med slike lykke-undersøkelser for å understreke forskjeller og likheter. Utifra preferanser så kan jeg kun snakke for meg selv; ønsker en viss levestandard (slik jeg har det nå, som student, er mer enn nok), men livskvalitet er så mye viktigere enn penger. Jeg leste en gang at noen forskere hadde funnet frem til at det mest avgjørende faktoren for folks lykke, var evne til å tilgi. (Men finner den ikke nå!) Også interessant: http://content.time.com/time/magazine/article/0,9171,2019628,00.html Dette var litt av vært, lykke til med oppgave Interessant tema, synes jeg! Tusen takk for svar fra dere begge Dette kommer til å hjelpe til med oppgaven min! Lurer også på hva dere tenker angående ordene levestandard og livskvalitet.. Hvilke tanker som dukker opp etc? Til deg meh så vil jeg også si at jeg er enig med utdanning osv, men tingen er den at i dagens samfunn så trenger man faktisk en utdanning for å komme videre her i livet med det som vi ser på en grei stilling og grei lønn. (derfor jeg velger å skrive om dette temaet) fordi alle er så opptatte av å ha en høy stilling. Arbeidserfaring er bra og viktig men jeg mener at vi setter for høye krav til hverandre og oss selv.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #5 Skrevet 26. mai 2014 Det er vel ikke uvanlig at 40-åringer hopper av karusellen med karrierejag, og velger å gå ned i levestandard for å ha økt livskvalitet. Det nytter ikke med digert hus og banken full av penger om en aldri har tid til å nyte det. Mange velger også å ha dårligere levestandard (jobbe redusert stilling ol) for å ha tid sammen med barna når de er små - noe som igjen får på livskvalitet. En blir ikke nødvendigvis lykkelig av å ha høy levestandard - en trenger innhold i livet sitt Anonymous poster hash: a5f4a...c99
Cata Skrevet 26. mai 2014 #6 Skrevet 26. mai 2014 På den annen side så er det noen av oss "arbeidsnarkomane" også. For min del henger levestandard og livskvalitet sammen. Ikke bare på grunn av pengene, selv om de naturligvis er en viktig del av det, men jeg liker rett og slett å jobbe - og jeg liker å jobbe mye. I allfall i perioder. Sånt blir det penger av, men for min del gir det også ekstra glede å kunne ta fri etter en periode med intensivt arbeid. Jeg tror mer fritid ikke ville gitt meg samme gleden, for da hadde det vært mindre å "ta fri fra". Samtidig gir jo de ekstra pengene meg frihet til å reise og bo bra, eller gjøre andre morsomme ting når jeg først tar ferie/fri.
siljga Skrevet 26. mai 2014 Forfatter #7 Skrevet 26. mai 2014 Takk igjen for gode svar! De forskjellige synspunktene blir alle tatt med! Du sier noe der med at noen trapper ned stillingen når en får barn gjerne for å være hjemme med dem når de er små osv. Men er det flere der ute som stresser seg halvt ihjel for å få barna levert i barnehagen (helt nede i 9 måneders alderen) i 8 tiden for så å gå på jobb til 4 og ikke hente opp barna før halv 5 da. Hvilke livskvalitet gir vell dette til barna? Jeg tror vi mennesker er født stresset. Der er få mennesker jeg kjenner som under 50-60 tar livet med ro og virkelig nyter hva vi har rett foran øynene våres.
kubrak Skrevet 26. mai 2014 #8 Skrevet 26. mai 2014 Hei Jeg skal skrive en skoleoppgave om livskvalitet vs. levestandar og generelt om hva vi nordmenn foretrekker og ulike synspunkter på dette. Jeg tenker som det at ungdom går for tidlig inn i arbeidslivet, (samtidig som jeg synes at det er kjempe bra at enn lærer verdien av penger) men jeg lurer gjerne på hva dere foretrekker fremfor livskvalitet og levestandar og gjerne litt hvordan en normal hverdag fungere for dere? Stresser dere mye osv? Håper på respons Hilsen silje Er det ikke sånn at man god levestandard fremmer livskvalitet? Mener det var en eller filosof som sa at det eneste som til syvende og sist har verdi er lykke. Men for alt jeg vet skiller man helt sikker mellom lykke og livskvalitet, men jeg tror de er veldig nært beslektet uansett.
siljga Skrevet 26. mai 2014 Forfatter #9 Skrevet 26. mai 2014 Er det ikke sånn at man god levestandard fremmer livskvalitet? Mener det var en eller filosof som sa at det eneste som til syvende og sist har verdi er lykke. Men for alt jeg vet skiller man helt sikker mellom lykke og livskvalitet, men jeg tror de er veldig nært beslektet uansett. Du sier noe der. Men så er det hva man anser som levestandard da. Vi nordmenn ønsker ofte en høy levestandars. Og rundt dette blir det ofte mye jobbing og lite tid til resten. Resulterer dette da igjen til livskvalitet? Det er dette jeg vil skrive rundt. Masse jobb og lite tid blir ofte kaotisk og stress, eller hva mener du? Takk for svar forresten :D
kubrak Skrevet 26. mai 2014 #10 Skrevet 26. mai 2014 Du sier noe der. Men så er det hva man anser som levestandard da. Vi nordmenn ønsker ofte en høy levestandars. Og rundt dette blir det ofte mye jobbing og lite tid til resten. Resulterer dette da igjen til livskvalitet? Det er dette jeg vil skrive rundt. Masse jobb og lite tid blir ofte kaotisk og stress, eller hva mener du? Takk for svar forresten :D ja tror nok generelt sett folk legger for mye i skole, karriere og status, for faktum er jo at husly og mat på bordet får man jo uansett, så å si. Man skal liksom gå master, ha sommerjobb i feriene, evt. også deltidsjobb, og tilslutt stå med A til B i snitt innen man er fylt 24 Og så er det om å gjøre karriere i en høyt ansvarsfull og intensiv jobb der du tar med deg jobben hjem. Og det bare for å få litt bedre lønn i et land man har det godt uansett. Leste et sted at Norge var det landet i Europa det lønte seg minst å ta høyere utdanning i. Og på toppen av det skal man lykkes på familiefronten, ha kone og to barn. Høres ut som et kjør eller hva. Men det er vel smak og behag, noen trives med det også. Mens andre bare følger flokken, fordi det er det som forventes av dem.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #11 Skrevet 27. mai 2014 Artig tema. For meg er det aller viktigst å ha fullstendig frihet 24/7 hele året. Da kan jeg gjøre som jeg vil akkurat når jeg vil uten å bry meg om a4 livet så altfor mange sitter fast i. De om det. Jeg har og skal heller ikke ha kjæreste eller barn. Dette hadde for meg blitt et fengsel, og jeg hadde måttet hensynta disse hele tiden. Det hadde ikke gått så bra... Man må leve livet mens man kan:-) Anonymous poster hash: c242e...da1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #12 Skrevet 27. mai 2014 Gjør leksene dine selv! Anonymous poster hash: f98a0...610
siljga Skrevet 27. mai 2014 Forfatter #13 Skrevet 27. mai 2014 Gjør leksene dine selv! Anonymous poster hash: f98a0...610 Sist jeg sjekket så ba jeg ingen her inne om å gjøre leksene for meg Research derimot er ikke forbudt å gjøre før en setter seg ned med en oppgave som innebærer mye forskjellige synspunkter. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #14 Skrevet 27. mai 2014 Har vært flere artikler de siste årene som viser at arbeidstakere velger å ta avspassering enn å få lønn for ekstra timer man har hatt. Fritid er viktigst for folk flest vil jeg påstå. Så livskvalitet "vinner" der. Men på den andre siden så er normenn i verdenstoppen når det gjelder oppussning av bolig, så levestandard er en høy prioritet. Så vil skal vel nyte livskvaliteten vår i våre flotte hus og hytter med høy levestandard når vi går av med pensjon! Anonymous poster hash: 4d82d...3b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå