Gå til innhold

Hvordan få lån til å nedbetale gjeld?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det har seg sånn at jeg har pådratt meg en del gjeld fra mitt siste samboerforhold, og har ingen mulighet til å betale på det, enda.

Gjelda var i utgangspunktet på ca. 100.000,- men etter halvannet år, er jeg fortsatt aktiv jobbsøket og gjelda står på vent. Den er nå på over 200.000.

Dette er gjeld ifm. ett firma jeg og min eks-samboer drev, hvor det er snakk om ca. 15 ulike selskaper/kreditorer jeg skylder penger.

Jeg håper så klart å få meg en jobb snart, helst igår, for å kunne begynne å betale. Men på sikt er det jo litt begrenset hvor mye jeg kan klare å betale ut hver måned til 15 ulike selskaper..

Min eneste redning er egentlig å få ett (forbruks?)lån å betale ned all gjelda med, sånn at jeg ville hatt ETT lån å forholde meg til. Men jeg får jo logisk nok ikke noe lån selv, og har ingen i familien eller andre kjente som kan hjelpe meg heller, med å ta opp ett lån for meg.

Hva kan jeg gjøre? Finnes det steder som ville gitt meg ett lån? Kanskje ikke mens jeg fortsatt er jobbsøker, men etter jeg får meg fast jobb?

Anonymous poster hash: c85af...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ingen som kan stå som kausjonist for 200.000 i en vanlig bank?

Altså.. 6mnd som arbeidsløs er bare tull. Du kan gå på Nav.no og der ser du hav av jobber som ikke trenger utdannelse, men dem trenger arbeidskraft. Er det ikke på plassen du bor. Så må du flytte.. om du ikke vil leve i gjeld resten av livet.

Det her er bare latskap. 6mnd er lang tid.

Anonymous poster hash: 69cf4...de5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør få hjelp til å lage avtaler med de du skylder penger og du BØR betale inn ekstra hver mnd nå. Du sier ingenting om ha du har av støtte, men uansett bør du kunne klare å betale ned på minst to av de hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en ringerunde til alle kreditorene i morgen, og prøv å få i gang en dialog i håp om å få til en nedbetalingsavtale. Dette skulle du ha gjort for 6 mnd siden, men bedre seint enn aldri.

Snakk med banken din og hør om muligheten til å få et lån der for å kunne betale ned noe av det du har i gjeld i hvert fall.

Skaff deg jobb. Ring rundt til alle sykehjem, boliger for psykisk utviklingshemmede osv i nærheten og få deg ekstravakter. Det trengs alltid, og spesielt nå når det nærmer seg sommer og ferietid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta en ringerunde til alle kreditorene i morgen, og prøv å få i gang en dialog i håp om å få til en nedbetalingsavtale. Dette skulle du ha gjort for 6 mnd siden, men bedre seint enn aldri.

Snakk med banken din og hør om muligheten til å få et lån der for å kunne betale ned noe av det du har i gjeld i hvert fall.

Skaff deg jobb. Ring rundt til alle sykehjem, boliger for psykisk utviklingshemmede osv i nærheten og få deg ekstravakter. Det trengs alltid, og spesielt nå når det nærmer seg sommer og ferietid.

Jeg har vært i kontakt med alle kreditorene tidligere, fikk det utsatt en stund, men det tok lengre tid å få meg en jobb enn jeg trodde. Jeg har gjort og gjør alt i min makt for å finne en jobb, søker flere jobber daglig, vært i avisen, vikarbyråer osv. Så det skal ikke stå på innsats. I tillegg har jeg ett barn som jeg har delt omsorg for, så det er ikke "bare" å flytte til ett annet sted, selv om tanken så klart har slått meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen sted du kan få hjelp til denne gjelden? Er det ikke mulig å kontakte en advokat og få fri rettshjelp til å annullere noe av gjelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er det ingen sted du kan få hjelp til denne gjelden? Er det ikke mulig å kontakte en advokat og få fri rettshjelp til å annullere noe av gjelden?

Det er mulig. Men får trolig ikke annullert noe, siden gjelda er forholdsvis "ny". Hadde vel stilt seg annerledes om den var 10-20 år gammel og jeg ikke klarte å betale på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig. Men får trolig ikke annullert noe, siden gjelda er forholdsvis "ny". Hadde vel stilt seg annerledes om den var 10-20 år gammel og jeg ikke klarte å betale på den.

Jeg skjønner du finner det slitsomt. Men hvordan er det, har du mulighet til å kvitte deg med en og en om gangen? Kanskje ta den kreditoren med minst beløp først, eller er ikke det mulig? Og hva med han eksen din, har han også gjeld eller overtok du all gjeld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Hvor mye har du i inntekt nå? Se hvor mye du kan spare på alt og begynn å betale. 200 000 kr er ikke så mye, men blir mindre uoverkommelig med tiden.

Lag deg en oversikt over hvem du skylder hva og start med den som har hlyeste rente eller minste sum (hvis renten er lik).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eneste redning er egentlig å få ett (forbruks?)lån å betale ned all gjelda med

Dette er aldri redningen. Du bare flytter et lån! Det løser svært lite.

Problemet ditt er jo at du ikke har jobb.

En eller annen jobb klarer man oftest å finne ila 6 mnd hvis man er aktiv jobbsøker, oppsøker bedrifter, butikker, steder selv osv. Legg ut på facebook eller liknende at du leter etter jobb. Å ha 200k i gjeld man må betale burde føles som en krise stor nok til at man gjør hva som helst for å få en jobb. Å sitte hjemme og sende søknader er da ikke nok (sier ikke at du gjør det TS, men mange tror at det er slik man får jobb). Du må fokusere på å skaffe deg en inntekt, ikke på å flytte lånene et annet sted. I mens betaler du det lille du kan til den med minst beløp og forsøker å bli kvitt kreditorene sakte men sikkert. Når du får jobb intensiverer du nedbetalingen. Ingen ferier, ingen kinoturer, ingenting kos før gjelden er betalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært i kontakt med alle kreditorene tidligere, fikk det utsatt en stund, men det tok lengre tid å få meg en jobb enn jeg trodde. Jeg har gjort og gjør alt i min makt for å finne en jobb, søker flere jobber daglig, vært i avisen, vikarbyråer osv. Så det skal ikke stå på innsats. I tillegg har jeg ett barn som jeg har delt omsorg for, så det er ikke "bare" å flytte til ett annet sted, selv om tanken så klart har slått meg.

Som jeg nevnte i mitt forrige innlegg, ekstravakter i helsevesenet kan alle vanlig arbeidsdyktige mennesker, som er villige til å stå på litt få.

Anonymous poster hash: 6d16b...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som jeg nevnte i mitt forrige innlegg, ekstravakter i helsevesenet kan alle vanlig arbeidsdyktige mennesker, som er villige til å stå på litt få.

Anonymous poster hash: 6d16b...27d

Dette er altså ikke en tråd jeg har laget for å då tvil om mine evner til å skaffe arbeid. Jeg har vært vikar i helsevesenet tidligere, men får altså ingen stilling der nå, fordi alle har begynt å kreve faglig bakgrunn eller nylig erfaring, hvilket jeg ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Forbrukslån? Renten er jo svindyr. Optil 20 prosent.

Snakk med banken har du hus? Da kunne du lånt på det til billig rente.

Alt er at du snakker med selskapene du skylder penger og forklare de situasjonen.

Kontakt må du ha,eller så vil det bare vokse deg over hodet

Anonymous poster hash: f83f5...855
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skrev halvannet år ledig? Det er 1.5 år ledig, og den er drøy i så tilfelle.

6 mnd ledig er vel normalt,spørs hvor i landet osv. tiden går fort som ledig.

Har du vært innkalt til møte med navn den tiden? Jeg kjenner ingen som har gått ledig 6 mnd heller som ikke har blitt innkalt. Det er jobber å få. Si meg hvor du bor så skal jeg skaffe deg jobb. Det er tusenvis av jobber ledig,om du går inn på nav,men du får kanskje ikke det du egentlig ønsker,men når gjelden vokser for hver mnd, så er det ikke tvil hva jeg ville ha gjort.

Anonymous poster hash: f83f5...855
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er altså ikke en tråd jeg har laget for å då tvil om mine evner til å skaffe arbeid. Jeg har vært vikar i helsevesenet tidligere, men får altså ingen stilling der nå, fordi alle har begynt å kreve faglig bakgrunn eller nylig erfaring, hvilket jeg ikke har.

Årsaken til problemene dine er jo at du ikke greier å få deg jobb.

At det kreves faglig bakgrunn eller nylig erfaring er jo bare tull. Jeg er selv ekstravakt i tillegg til annen jobb, og hadde overhode ingen bakgrunn fra helsevesenet eller noen relevant utdanning da jeg begynte. Og det er stadig stor mangel på folk og det tas inn ufaglærte uten erfaring hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Årsaken til problemene dine er jo at du ikke greier å få deg jobb.

At det kreves faglig bakgrunn eller nylig erfaring er jo bare tull. Jeg er selv ekstravakt i tillegg til annen jobb, og hadde overhode ingen bakgrunn fra helsevesenet eller noen relevant utdanning da jeg begynte. Og det er stadig stor mangel på folk og det tas inn ufaglærte uten erfaring hele tiden.

Denne tråden har sporet helt av. Som sagt, det er ikke så lett å få jobb som folk tror! Jeg har søkt aktivt siden august i fjor da vi fikk b.hageplass, snart 1 år. Jeg får hjelp fra Nav, har gått på jobbkurs, folk har latt meg jobbe praksis KUN for å forenkle mine sjanser for åfå noe fast, jeg før minst 10 ulike jobbsøk på mail hver dag, hvorav det alltid er 2-3 stillinger å søke uten faglig bakgrunn, som butikk, salg, kundeservice, lager, renhold etc. Jeg søker ALT! Men uten relevant erfaring, når man aldri helt opp. Jeg har vært på intervjuer, gått rundt med åpne søknader, samt fått spalteplass i lokalavisa å fortalt om situasjonen, fikk ett "tilbud" etter det, og det var en pyramidejobb.. Og hva helsevesenet angår, har jeg vært i kontakt med fem kommuner rundt meg å spurt om vikar/sommerjobb, men ingenting å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor sitter du med all gjelden? Har du ett enkeltmannsforetak?

Vi hadde ett enkeltmannsforetaksom eksen min drev, men firmaet sto på meg. Derfor har jeg fått all dritten, fordi han aldri betalte regningene for firmaet. Og jeg var ung og naiv, og stolte blindt på han, og fulgte derfor ikke opp driften å hva han holdt på med.

Eksen min var bitter etter bruddet og synes jeg fortjener dette. Heldigvis klarte jeg å snakke meg ut av mye av gjelda etter bruddet å fikk mye over på han, men det resterende hadde allerede gått til inkasso, og da var det for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

NAV har gratis gjeldsrådgivning og de er faktisk flinke til det.

Anonymous poster hash: 1f418...d45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...