AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #1 Skrevet 26. mai 2014 Hei, jeg trenger litt tips Jeg vet ikke eksakt hva jeg veier nå, men tipper ca 70 kg, er 170cm høy, kvinne, bruker størrelse 38-40 i klær. Jeg er normalvektig ifølge BMI og på ingen måte "feit", men jeg trives bedre på 60 kg så jeg vil tilbake dit. Det er ikke viktig at det må skje før 1.september, jeg skal ikke noe spesielt, men jeg bare tenkte det var greit å sette en dato så jeg har noe å jobbe mot. Det er viktig for meg at vektnedgangen er sunn og varig, og at jeg blir i bedre form på veien. Har lenge hatt lyst til å begynne å løpe, men har slitt veldig med en dårlig ankel og et dårlig kne (ikek samme bein) så jeg er litt redd for å skade meg. Jeg har brukt trenings-dvder i to måneder nå, og stortrives med det, og nå kjenner jeg at både ankelen og kneet er mye sterkere så kanskje det er håp for jogging i sommer? Bruker forskjellige dvder, startet med 30 day shred, og gikk inn fem centimeter rundt magen med den, pluss at jeg ble sterk nok til å gjøre en hel masse øvelser jeg aldri har fått til før. Nå trener jeg litt forskjellig, Jillian Michaels og Bob Harper sine videoer, og litt nybegynner-yoga. Til sammen ca 1,5-2 timer 5-6 dager i uka, med full jobb er det vanskelig å få tid til mer enn 2 timer på hverdager, men jeg har mer tid i helgene. Det er nok rett og slett kosthold det står på med tanke på vekten, og det skal jeg diskutere med legen min på time i morgen, jeg har flere allergier så det er noen ekstra utfordringer jeg må ta hensyn til. Foruten å gå ned i vekt ønsker jeg å komme i god form, få bedre kondis og bli sterkere. Jeg sliter med stiv nakke og skuldre pga kontorjobb, så det hadde vært utrolig godt å bli kvitt disse plagene. Så, for å komme til saken, jeg trenger litt diverse råd her: 1. Med et sunt og variert kosthold+kaloriunderskudd og variert trening 5-6 dager i uka, er 10 kg til 1.sept et fornuftig mål, eller burde jeg gi meg selv mer tid? 2. Jeg har kjempelyst til å begynne med løping som sagt, har noen lyst til å gi meg litt tips om hvordan jeg går frem som helt grønn nybegynner? Jeg har elendig kondis og to svake ledd, om det har noe å si. Det er veldig fine naturstier med variert terreng rett ved der jeg bor, så jeg trenger ikke løpe på asfalt. Har også tilgang til løpebane/friidrettsbane på søndager. 3. Er det viktig med pulsklokke når man trener kondis? Jeg kjøper gjerne en om det er nyttig/viktig, men jeg har null peiling på dette så tenker man får mer ærlig svar her enn i sportsbutikken Ellers bør jeg vel kjøpe batteri til badevekten i morgen så jeg finner ut hva jeg faktisk veier Anonymous poster hash: 21dfa...d21
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #2 Skrevet 26. mai 2014 10 kg ned før 1.september er realistisk. De andre spørsmålene er jeg helt sikker på at andre her inne kan gi gode svar på. Anonymous poster hash: f45f4...64c 1
Leehyori Skrevet 27. mai 2014 #3 Skrevet 27. mai 2014 1. Med et sunt og variert kosthold+kaloriunderskudd og variert trening 5-6 dager i uka, er 10 kg til 1.sept et fornuftig mål, eller burde jeg gi meg selv mer tid? Svar: Det er helt opp til deg selv, altså om du klarer det. Tanken er kanskje fin i ditt hodet, men du vil være både fysisk og psykisk sliten, jobb, trene, kosthold evt. barn evt. tid til venner? Det går ann, men jeg syns du bør bruke lengre tid. 2. Jeg har kjempelyst til å begynne med løping som sagt, har noen lyst til å gi meg litt tips om hvordan jeg går frem som helt grønn nybegynner? Jeg har elendig kondis og to svake ledd, om det har noe å si. Det er veldig fine naturstier med variert terreng rett ved der jeg bor, så jeg trenger ikke løpe på asfalt. Har også tilgang til løpebane/friidrettsbane på søndager. Svar: Prøv elipse maskin? Jeg får vondt og for kramper i beina om jeg skal løpe eller jogge. Elipse fungerer kjempe bra for meg.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2014 #4 Skrevet 30. mai 2014 1. Med et sunt og variert kosthold+kaloriunderskudd og variert trening 5-6 dager i uka, er 10 kg til 1.sept et fornuftig mål, eller burde jeg gi meg selv mer tid? Svar: Det er helt opp til deg selv, altså om du klarer det. Tanken er kanskje fin i ditt hodet, men du vil være både fysisk og psykisk sliten, jobb, trene, kosthold evt. barn evt. tid til venner? Det går ann, men jeg syns du bør bruke lengre tid. 2. Jeg har kjempelyst til å begynne med løping som sagt, har noen lyst til å gi meg litt tips om hvordan jeg går frem som helt grønn nybegynner? Jeg har elendig kondis og to svake ledd, om det har noe å si. Det er veldig fine naturstier med variert terreng rett ved der jeg bor, så jeg trenger ikke løpe på asfalt. Har også tilgang til løpebane/friidrettsbane på søndager. Svar: Prøv elipse maskin? Jeg får vondt og for kramper i beina om jeg skal løpe eller jogge. Elipse fungerer kjempe bra for meg. Takk for svar Jeg uttrykte meg kanskje ikke helt klart i åpningsinnlegget: det er kun snakk om endringer i kosthold, og det at jeg har lyst til å begynne å løpe som variasjon til den treningen jeg allerede holder på med. Altså: jeg trener allerede 5-6 dager i uken. Så tid/energi er med andre ord ingen problem. Har ikke barn og rekker fint å treffe venner og være sosial Jeg har ikke prøvd ellipsemaskin før, men en venninne av meg har en hjemme hos seg, så jeg kan prøvekjøre hennes God idé! Anonymous poster hash: 21dfa...d21
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2014 #5 Skrevet 31. mai 2014 Et veldig snilt nybegynnerprogram for å komme i gang med løping er couch to 5k, som nettopp tar deg fra sofapotet uten kondis til å kunne løpe 5 km i ett. Det finnes flere gratis apper som coacher deg gjennom. Jeg hadde suksess med appen Get running. Matmessig vil jeg anbefale å telle kalorier med My fitness pal. Lykke til!Anonymous poster hash: 05df5...33b
Gjest multibox Skrevet 31. mai 2014 #6 Skrevet 31. mai 2014 Bruk 1-2 uker på å telle kcal-forbruk og hvor mye du trenger i løpet av en dag. Legg deg på ca 500kcal underskudd om dagen, tren TUNG styrke+cardio 3-5 dager i uken. Da skal du LETT miste 0,5-1kg i uken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå