Gå til innhold

Bytte etternavn uten å være gift?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min samboer har begge to etternavn hver. Vi skal ha barn og ønsker bare et etternavn. Både meg og samboeren har funnet et av navnene som begge vil bruke, tanken er at hele familien skal ha samme etternavn.

Vi er ikke gift, skal gifte oss en gang men ikke akkurat nå for det skjer så mye annet for tida. Er det da sært å bytte til samme etternavn nå? Går det i det hele tatt ann?

Anonymous poster hash: 87a8f...372

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er sært. Kjenner bare 1 som har gjort det fordi hun er samboer og har barn med en mann som er gift på annen kant (separert, men selve skilsmissen drøyer på 10. året sist jeg spurte..).

Anonymous poster hash: 41fde...4b9
  • Liker 1
Skrevet

Nå for tiden kan man hete akkurat hva man vil. Jeg er akkurat i gang med et skifte selv. Siden mine foreldre ble skilt vil jeg ha begge sitt etternavn. Mamma vil ikke gå tilbake til sitt "pike-etternavn" fordi hun kjenner så mange med samme navn, så mine foreldre har fortsatt min fars etternavn, mens jeg skal ha mammas pikenavn i tillegg! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan hete hva du vil (nesten) - så ja, det er fysisk mulig. Personlig syns jeg det er litt sært - men det tror jeg ikke du skal tenke så mye over :)

Anonymous poster hash: 80161...56e
Skrevet

Nei det er ikke sært. Det er mange som har gjort dette nettopp pga barna sine.

• Liker 7
Skrevet

Skjønner ikke at det skal være mer sært enn å bytte når man er gift. Som samboere med barn er man en familie uansett, og da kan det være fint å hete det samme.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det :) Hadde et svært uvanlig etternavn som kun personer jeg er i slekt med heter (ca 10 stk). Men den familien der vil jeg holde meg langt unna, de er skrullete i hodet hele gjengen. Vil ikke bli koblet til dem gjennom navn. Dessuten er navnet utrolig vanskelig å uttale og nesten ingen klarte å si det riktig.

Jeg tenkte å bytte navn når vi giftet oss. Men etter at vi fikk vårt første barn og han da fikk pappaens etternavn (et helt vanlig sen-navn) følte jeg for å bytte med en gang slik at alle het det samme. Gjorde jo ingenting om jeg byttet da eller tre år senere da vi giftet oss.

Så det er fullt mulig å bytte navn med en gang, og jeg syns det var en fordel å ha det i boks før bryllupet. Alt skal jo godkjennes, du må bytte ut alle idkortene dine, osv. Mye styr å få orden på.

Anonymous poster hash: dd8fd...bda
AnonymBruker
Skrevet

TS her :)

Takk for svar.

For meg er det en fremmed tanke å bytte etternavn uten å være gift. Men samtidig føles det ikke unaturlig på en måte. Siden flere her har gjort/ hørt om andre som gjør det så tror jeg ikke det er så veldig uvanlig heller.

• Liker 1
Skrevet

Jeg og min samboer har begge to etternavn hver. Vi skal ha barn og ønsker bare et etternavn. Både meg og samboeren har funnet et av navnene som begge vil bruke, tanken er at hele familien skal ha samme etternavn.

Vi er ikke gift, skal gifte oss en gang men ikke akkurat nå for det skjer så mye annet for tida. Er det da sært å bytte til samme etternavn nå? Går det i det hele tatt ann?

Det går an, med mindre det skal byttes til et etternavn som er beskyttet. Da må hver og en som har navnet godkjenne det.

Skrevet

Det går an, med mindre det skal byttes til et etternavn som er beskyttet. Da må hver og en som har navnet godkjenne det.

Man kan få navnet hvis man har en tilknytning til det, og jeg vil tro samboerforhold med barn stiller ganske likt med ekteskap her. Skal ikke si det for sikkert, men jeg tipper man får det gjennom uten godkjenning fra alle som har navnet.
  • Liker 2
Skrevet

I dag er man like mye familie om man er samboer eller er gift. Så lenge etternavnet ikke er beskyttet, så går det helt fint å skifte etternavn slik at hele familien har samme etternavn. Kjenner flere som har gjort det, og kan ikke se noe som helst merkelig med det. Giftermål og navneskifte er uansett to forskjellige ting som gjøres hver for seg.

• Liker 2
Skrevet

Enig med Jade om at det er to forskjellige ting. Man kan også fint skifte etternavn som singel, noe jeg skal gjøre når passet mitt går ut om et par år. Tar min mors pikenavn som er mye lettere å uttale. Og en del andre grunner som jeg ikke skal ta her.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Ser ingen problemer med å bytte etternavn selv om man ikke er gift.

Jeg tok mannens etternavn når vi var samboere. Hadde egentlig ingen planer om å gifte oss. Nå ble det til at vi giftet oss noen år senere da

Skrevet

Nei, de må faktisk ikke det, ikke når det er snakk om å ta partnerens navn når man er gift eller har vært samboer mer enn en viss tid. (Evt samboere med barn, de mener jeg stiller på linje med gifte også her.)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samboere uten felles barn kan ta hverandres navn når de har bodd sammen i to år og bekrefter at de er samboere på søknadstidspunktet, på linje med ektefeller trengs det da ikke godkjenning for beskyttede etternavn. Samboere med felles barn stiller på lije med ektefeller uansett, som Susan Sto Helit sier.

Anonymous poster hash: b9724...4c2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Samboere er likestilt med ektepar når det gjelder etternavn.

Anonymous poster hash: dcdea...47d

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er sært. Da ville jeg heller giftet meg først uten å gjøre så mye utav det, og heller laget en stor fest senere.

Skrevet

Jeg synes det er rimelig sært å bytte etternavn når man ikke er gift. Jeg skjønner tankegangen din godt, men jeg ville allikevel stusset noe voldsomt over det hvis jeg møtte noen som hadde gjort det på den måten.

AnonymBruker
Skrevet

Dere som synes det er "sært" å bytte etternavn uten å være gift, men ok om man er gift. Hvorfor det? Bare pga tradisjon?

Valget om å høre formelt sammen (gifte seg) og hva man hetet til etternavn er to fullstendig separate valg.

Jeg er forøvrig enig i at det virker litt merkelig å synes det er viktig å ha samme etternavn, men ikke ville ha papirene i orden. Jeg syns jo det formelle rundt ekteskap er viking, mens etternavnendring er bare tull. Men det er jo vanlig å snu ting på hodet (dvs få barn først og gifte seg senere, f.eks), så dette passer jo helt inn i den bakvendte måten mange liker å leve på nå for tiden.

Anonymous poster hash: dcdea...47d

Skrevet

Jeg synes at hva man heter hører sammen med hvem man hører sammen med. Og jeg mener samboerskap er hakket mindre "nå er vi en familie" enn giftemål. Når man gifter seg hører man formelt sammen på alle mulige måter, og det er da det er naturlig å bytte navn dersom man ønsker det.

Ja, jeg er samboer selv. Har ingen planer om å bytte navn før vi evt gifter oss.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...