Gå til innhold

Gressklipper som ikke starter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva kan det være? Har skifta tennplugg, byttet olje og tømt og hatt på ny bensin. Det er gnist i tennpluggen når jeg trekker så elektrisitet er det jo. Noen som har noen gode råd?

Anonymous poster hash: ee5f6...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det liv? At den hoster litt og stopper, eller er det helt dødt?

Har den en slik gummiknott som lar deg pumpe frem bensin?

Hvordan er det med choke og innstillingen på denne?

Det finnes ingen dødmannsknapp som må være på/bryter som skulle vært holdt inne (du hadde vel gjerne ikke fått gnist i pluggen uten denne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte har slike små motorredskaper en kran som må åpnes...

Etter at du har prøvd å starte, har du tatt ut pluggen og sjekket om den er bløt av bensin? Er pluggen tørr, kommer det ikke bensin til sylinderen. Da må du sjekke slikt som den eventuelle kranen, forgasser, flotør (om den har) osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det liv? At den hoster litt og stopper, eller er det helt dødt?

Har den en slik gummiknott som lar deg pumpe frem bensin?

Hvordan er det med choke og innstillingen på denne?

Det finnes ingen dødmannsknapp som må være på/bryter som skulle vært holdt inne (du hadde vel gjerne ikke fått gnist i pluggen uten denne).

Når jeg prøver el-start står den bare å harker. Drar jeg i snoren kommer det ingen lyd utenom fra selve snora.

Har gummiknott som pumper bensin ja. Merker er mcculloch.

Det er automatisk chok. Ingen dødmannsknapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ofte har slike små motorredskaper en kran som må åpnes...

Etter at du har prøvd å starte, har du tatt ut pluggen og sjekket om den er bløt av bensin? Er pluggen tørr, kommer det ikke bensin til sylinderen. Da må du sjekke slikt som den eventuelle kranen, forgasser, flotør (om den har) osv.

Skal sjekke det med pluggen nå. Hvor finner jeg en evt kran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her. Det kommer bensin på pluggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke mekaniker, men har du gnist og bensin så høres det ut som det er blandingen som er for sur, at du har for mye bensin i forhold til luft.

Når du sier at den står og harker på elstart, mener du da at startmotoren trekker rundt uten at det skjer noe mer, eller at det høres ut som den fyrer av og til?

Er det en gammel/mye brukt maskin. Sjekket om luftfilteret er tett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke mekaniker, men har du gnist og bensin så høres det ut som det er blandingen som er for sur, at du har for mye bensin i forhold til luft.

Når du sier at den står og harker på elstart, mener du da at startmotoren trekker rundt uten at det skjer noe mer, eller at det høres ut som den fyrer av og til?

Er det en gammel/mye brukt maskin. Sjekket om luftfilteret er tett?

Klipperen er ca 1 år gammel. Brukt bare en sesong. Ville ikke starte i år. Har tømt forgasseren hvis det er riktig uttrykk. Luftfilteret ser ok ut. Når jeg bruker el-starten så trekker den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Startgass på boks funka her når vi ikke kunne fatte og forstå hvorfor klipperen ikke starta opp.

Anonymous poster hash: cd773...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel teori: Har du gnist og bensin, så må du sjekke kompresjon og teningstidspunkt (men tegningstidspunkt er ikke så enkelt å sjekke).

Ta ut pluggen og hold tommelen over hullet. dersom du ikke klarer å holde det tet når du drar den rundt har du kompresjon.

Kan og være motoren er "sur" etter at du har prøvd å starte mange ganger. Vent så bensinen i sylinderen får tørke ut, og prøv med litt startgass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tsejG

Av det du beskriver har jeg enda ikke helt fått tak på om klipperen virkelig harker, hoster og fyrer delvis mens du kjører el-starteren?

Gjør den det, og den får bensin, har gnist og luftfilteret er OK, så er det i grunn bare to faktorer som hindrer start:

1: Blandingsforholdet er galt; - forgasseren har gjerne en skrue der dette kan justeres.

2: Coilen er defekt; - gnisten er "falsk", for lav/vaklende spenning.

Fyrer den ikke med startgass er det mest sannsynlig coilen.

Husk også at en gressklipper (og andre små bensindrevne maskiner) bør lagres tørt gjennom vineren, batteri tas ut og lades et par ganger, og sylinder tilsettes noen dråper olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...