Harlekin Skrevet 26. mai 2014 #1 Skrevet 26. mai 2014 http://www.klikk.no/foreldre/article909957.ece?utm_source=apsis&utm_medium=nyhetsbrev&utm_campaign=385075 Dette kan da ikke stemme? Man må jo være aktiv jobbsøker for å få dagpenger, og kunne ta jobber på kort varsel. Det er ikke akkurat forenelig med å være hjemme med en ettåring. 5
juliane Skrevet 26. mai 2014 #2 Skrevet 26. mai 2014 Nei, man får ikke dagpenger når man har barn man ikke har barnepass til. Det er jo akkurat det vi har kontantstøtte til. 4
Druid Skrevet 26. mai 2014 #3 Skrevet 26. mai 2014 Hva er reglene for dagpenger nå hvis man sier opp jobben?
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #4 Skrevet 26. mai 2014 Nei, man får ikke dagpenger når man har barn man ikke har barnepass til. Det er jo akkurat det vi har kontantstøtte til. Man får dagpenger fordi man er arbeidsledig så lenge man har barnepass på kort varsel (og det er ingenting i veien for at hun sier hun har dagmamme i bakhånd, noen er flinke til å pynte på sannheten.). Kontantstøtte var i utgangspunktet ment å kompansere foreldre uten barnehageplass for tapte av subsidiert barnepass som de med barnehageplass dro fordel av (dette var altså før man hadde krav på barnehageplass og dagmamma var vanlig...). Anonymous poster hash: 5ad05...0a7
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #5 Skrevet 26. mai 2014 Voksen dame som vil ha plass i barnehage? Dette skurrer.Anonymous poster hash: bb6e0...868 8
Harlekin Skrevet 26. mai 2014 Forfatter #6 Skrevet 26. mai 2014 Man får dagpenger fordi man er arbeidsledig så lenge man har barnepass på kort varsel (og det er ingenting i veien for at hun sier hun har dagmamme i bakhånd, noen er flinke til å pynte på sannheten.). Kontantstøtte var i utgangspunktet ment å kompansere foreldre uten barnehageplass for tapte av subsidiert barnepass som de med barnehageplass dro fordel av (dette var altså før man hadde krav på barnehageplass og dagmamma var vanlig...). Anonymous poster hash: 5ad05...0a7 Hun sier jo at dagmamma ikke er å oppdrive. Hadde hun hatt dagmamma tilgjengelig, hadde hun jo ikke trengt å være hjemme fra jobb ... Nei, det jeg reagerte på er nesten at Klikk skrev at det var fullt mulig å si opp jobben, få dagpenger og gå hjemme med barnet. Litt av en oppfordring, liksom. 10
happiest Skrevet 26. mai 2014 #7 Skrevet 26. mai 2014 Når det gjelder den saken, så syne jeg at dersom man ikke har råd til barn (noe man bør vite på forhånd), så bør man ikke få barn akkurat da! Eller i allefall planlegge å bli gravid slik at barnet blir født i "tide". Når det gjelder støtte osv, så har ikke jeg noe peiling på det!
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #8 Skrevet 26. mai 2014 Et fryktelig dårlig råd å gamble med å si opp jobben. Som arbeidssøkende blir en gjerne satt på jobbsøkerkurs og andre tiltak, men pliktig oppmøte og en mister evt stønaden. Ikke særlig smart å lyve på seg en barnevakt, for du vil få bruk for den. Anonymous poster hash: cc3d5...0a0 2
ViljaH Skrevet 26. mai 2014 #9 Skrevet 26. mai 2014 Når det gjelder den saken, så syne jeg at dersom man ikke har råd til barn (noe man bør vite på forhånd), så bør man ikke få barn akkurat da! Eller i allefall planlegge å bli gravid slik at barnet blir født i "tide". Når det gjelder støtte osv, så har ikke jeg noe peiling på det! Man kan ikke akkurat bare bestille barn og så kommer de på ønsket dato. Det er ikke så lett. Og hvis man skal ha råd til å være uten lønn et år før man får barn, da blir det små årskull.. 3
happiest Skrevet 26. mai 2014 #10 Skrevet 26. mai 2014 Man kan ikke akkurat bare bestille barn og så kommer de på ønsket dato. Det er ikke så lett. Og hvis man skal ha råd til å være uten lønn et år før man får barn, da blir det små årskull.. Man kan ikke "bestille" til riktig tid. Men man kan jo planlegge litt. Er jo lov å slutte å prøve noen måneder dersom det krasjer med barnehage og man ikke har råd til å være hjemme. Dette må hun ha vist på forhånd.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #11 Skrevet 26. mai 2014 Hva er reglene for dagpenger nå hvis man sier opp jobben? 2 mnd karantene mener jeg det er. Uten stønad altså. Så det lønner seg jo rimelig dårlig.Anonymous poster hash: 8cff1...ea3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #12 Skrevet 26. mai 2014 Man kan ikke akkurat bare bestille barn og så kommer de på ønsket dato. Det er ikke så lett. Og hvis man skal ha råd til å være uten lønn et år før man får barn, da blir det små årskull.. Det burde disse strengt tatt tenkt på FØR de kjøpte en bolig med gjeld på 5 millioner! Det er ikke særlig smart økonomisk planlegging, spesielt med tanke på at de faktisk planla flere barn. En ting er å kunne betjene lånet når man er i full jobb, men de har allerede avdragsfrihet og NULL slingringsmonn om shit happens, og det er mye som kan kræsje økonomien.... Med den slags innsikt, så tviler jeg ikke på at de også er i stand til å ta kortsiktige avgjørelser som f.eks si opp jobben og satse på trygd fremfor ulønnet perm. Anonymous poster hash: 5ad05...0a7 5
ViljaH Skrevet 26. mai 2014 #13 Skrevet 26. mai 2014 Man kan ikke "bestille" til riktig tid. Men man kan jo planlegge litt. Er jo lov å slutte å prøve noen måneder dersom det krasjer med barnehage og man ikke har råd til å være hjemme. Dette må hun ha vist på forhånd. Jeg vet, jeg har laget to barn på det viset, som er født på sommer pga barnehageinntak. Det jeg sier er at alle harikke så lett for å bli gravide, at de kan velge bort halve året som prøvemåneder. Og vi har fortsatt ganske mange barn som ikke er planlagt/arbeidsuhell, men som likevel er velkommen. Det er ikke og skal aldri være slik at alt som ikke er planlagt, fjernes. Og det med å ha råd til å være hjemme, dusier det så enkelt. Hjelper ikke å ha god utdannelse og lønn, når boligprisene er helt på vidvanke. 2
ViljaH Skrevet 26. mai 2014 #14 Skrevet 26. mai 2014 Det burde disse strengt tatt tenkt på FØR de kjøpte en bolig med gjeld på 5 millioner! Det er ikke særlig smart økonomisk planlegging, spesielt med tanke på at de faktisk planla flere barn. En ting er å kunne betjene lånet når man er i full jobb, men de har allerede avdragsfrihet og NULL slingringsmonn om shit happens, og det er mye som kan kræsje økonomien.... Med den slags innsikt, så tviler jeg ikke på at de også er i stand til å ta kortsiktige avgjørelser som f.eks si opp jobben og satse på trygd fremfor ulønnet perm.Anonymous poster hash: 5ad05...0a7 Det er nok her problemet ligger, de har kjøpt dyrere bolig enn de egentlig lever godt med.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #15 Skrevet 27. mai 2014 326.000 i dagpenger??? Er det mulig da? Når jeg var ledig,så var jeg å snakket med nav,for dette var et ukjent område for meg. Ble ledig i januar, og hadde dagpenger januar, begruar,mars 2014. Når de skulle beregne så sa han at jeg ville få høyeste sats. For det var et tak der. Summen jeg fikk var 970 kr dag. Det blir ikke 326.000 Anonymous poster hash: 8a1f8...b04
Harlekin Skrevet 28. mai 2014 Forfatter #16 Skrevet 28. mai 2014 326.000 i dagpenger??? Er det mulig da? Når jeg var ledig,så var jeg å snakket med nav,for dette var et ukjent område for meg. Ble ledig i januar, og hadde dagpenger januar, begruar,mars 2014. Når de skulle beregne så sa han at jeg ville få høyeste sats. For det var et tak der. Summen jeg fikk var 970 kr dag. Det blir ikke 326.000 Anonymous poster hash: 8a1f8...b04 Det er et tak, ja, men på 6G (ca. 523 970 kroner for 2014 etter et kjapt Google-søk). Det er grunnbeløpet i folketrygden, og man får ikke mer enn det selv om man har tjent mer.
Sissan1 Skrevet 28. mai 2014 #17 Skrevet 28. mai 2014 6 G i 2014 = 530 220 = max dagpengegrunnlag Dagpenger = 2,4 promille av dagpengegrunnlaget = 1 272 pr dag FØR skatt med lønn over 6G Dagpenger pr år, ca 62,4% = 330 800 For å få dagpenger må du være aktivt arbeidssøkende, og det kan bli krevet tiltak som flytting. Dårlig og risikabelt råd å si opp jobben på mange måter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå