Gå til innhold

Hjelp! Jeg må bytte pedal på sykkelen til jr. Hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Pedalen på min sønns sykkel knakk og jeg må bytte den ut.

Men jeg blir ikke helt klok på dette her. Passer alle typer? Eller er det noe spesielt jeg må ta hensyn til?

Har f,eks sett på denne: http://www.gmax.no/produkt/322312/bike-tec-pedaler-9-16-alu-sort

og denne: http://www.xxl.no/sykkel/sykkeldeler/sykkelpedaler-og-cleats/vrige-pedaler/merida-kids-pedal-1-2-sort/p/1043227_1_style

Har størrelse på sykkelen eller type sykkel noe å si?

Han har en 20" barne/junior-sykkel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør på sports-butikker :)

Skrevet

Barnesykler har ofte annen størelse på på pedalen og gjengene/kranken en voksensykler.

Jeg tipper den du linker til fra XXL vil passe. Du trenger en 15 fastenøkkel for å ta av pedalen, helst en lang en, da de ofte sitter godt.

Skrevet

Hei igjen! :)

Her jeg bor ef det ingen sportsbutikker, det er derfor jeg sitter og klør meg i hodet og leter på nett! ;)

Men takk for hjelpen, det jeg bestiller fra xxl, så får vi håpe det passer! :)

Skrevet

Husk at den venstre pedalen er omvendt gjenget. Når du skal skru den ut må du skru med klokka, ikke mot, slik du vanligvis ville gjort. Som Kim sa er det vanligvis 15 mm fastnøkkel som trengs for å skru pedaler på eller av, men du må sjekke om det gjelder denne sykkelen. Ikke bruk skiftenøkkel, det blir ikke like fast som fastnøkkel, og du får ikke like bra drag. Det kan være hardt å få av pedaler, det kan være enklere hvis dere er to; en som holder pedalen på den andre siden, og en som trøkker på fastnøkkelen på pedalen på den andre siden.

Pass på at du legger fastnøkkelen slik at når pedalen løsner vil hendene dine bevege seg fra tennene på kranken, ikke mot. Jeg gjorde den tabben en gang...

Når du får de nye pedalene må du se etter hvilken av det står L på, det er den som skal på venstre side. Hvis du prøver å skru venstrepedalen i på høyre og omvendt, ødelegger du gjengene på krankarmene hvis du i det hele tatt får dem inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...