AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #1 Skrevet 26. mai 2014 Det ble litt mer dramatisk enn vi hadde forventet da pus fødte. Det var et kull på 4 kattunger der kun 2 overlevde. De to som lever virker som skikkelige fightere, men de er veldig små i forhold til normalen. Har vært hos dyrlege og siste pusen ble født der. Vi har også tatt røntgen for å sjekke at det ikke var fler kattunger igjen. Morkaka til siste kattungen kom ikke ut, men pus har fått en sprøyte for å stimulere slik at den skal komme ut. Jeg klarer ikke slå meg helt til ro med at dette skal gå bra uten at jeg hjelper til, men dyrlegen mente vi skulle ha is i magen i forhold til det med å gi de tillegg. Er det noen her som har opplevd lignende? Og har det gått bra? Vil så gjerne at dette skal gå bra for de alle, men vanskelig å vite om det beste er at jeg holder meg unna eller at jeg hjelper til. Anonymous poster hash: 94a2c...e3c
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #2 Skrevet 27. mai 2014 Var lite svar å få her, kanskje ikke så mange som har vært i samme situasjon. Den minste av de døde idag men jeg så den komme, gjorde alt vi kunne, men den var for svak. Nå er det en igjen og selvom han er veldig liten så virker han som en fighter og vi gjør det vi kan for å hjelpe den med å komme seg. Ser ut som pusemamma har fått litt mer morsinstinkter nå og tar den mer til seg i varmen så vi får bare håpe på det beste. Anonymous poster hash: 94a2c...e3c
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #3 Skrevet 27. mai 2014 Pass på så han siste holder varmen. Jeg kjenner ei som er katteoppdretter og har hatt mange kattekull. Flere ganger har hun måtte gi erstatning til kattunger som var mindre enn de andre. Mating hver 2-3 time tror jeg det var døgnet rundt. Det aller beste er at han er hos moren, men du kan gi tillegg om han ikke får nok melk hos moren.Anonymous poster hash: fc3b4...144
Meij Skrevet 27. mai 2014 #4 Skrevet 27. mai 2014 Kan ikke skade å gi litt erstatning hvis d er behov.. Pass på at den har det lunt og godt ❤️ Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #5 Skrevet 28. mai 2014 Jeg jobber på animal shelter og vi får inn veldig mange kattunger som ikke har moren sin. Vi holder de varme (konstant tilgang på varme gjennom elektrisk varmeteppe, men med mulighet for de kan bevege seg bort fra varmen. Vi bruker også rissokker (sokker fyllt med ris, varmet i mikro) om vi ikke har tilgang på annet) De blir matet med erstatning annenhver time døgnet rundt til de får tenner (3-4uker gamle) og kan bli tilvent annen mat. Avogtil får vi inn kattemor med unger og de veier vi et par ganger i døgnet for å se at de øker i vekt. Øker de ikke i vekt så gir vi erstatning. Anonymous poster hash: c9b75...141
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #6 Skrevet 28. mai 2014 Vi har brukt varmeflaske pakket inn i teppe i kassa og vært innom ca hver 1,5-2time for å hjelpe til med å legge til moren og gitt erstatning når vi har slitt med å få den til å die. Men nå ser det dårlig ut for den siste. Passer på den, men moren skyver den fra seg. Anonymous poster hash: 94a2c...e3c
Minya Skrevet 28. mai 2014 #7 Skrevet 28. mai 2014 Med mindre kattungene var for lenge fra moren etter at de først ble født, så er det vanlig at kattemor støter fra seg unger som ikke er liv laga. Det er mulig at de er født for tidlig eller at det er noe annet galt med dem, som feks innavl om katten din ble drektig pga en paring med et for nært familiemedlem, eller at kattemor ikke har nok melk, instinktivt er klar over dette og vet at hun ikke vil klare å holde liv i ungene. Da "tenker" kattemamma "Live goes on" og går fra ungene. Det er sårt og vondt for oss mennesker å stå og se på at kattungene blir støtt bort, men det er som regel en medisinsk forklaring på det.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #8 Skrevet 28. mai 2014 Vi har brukt varmeflaske pakket inn i teppe i kassa og vært innom ca hver 1,5-2time for å hjelpe til med å legge til moren og gitt erstatning når vi har slitt med å få den til å die. Men nå ser det dårlig ut for den siste. Passer på den, men moren skyver den fra seg. Anonymous poster hash: 94a2c...e3c Jeg ville da valgt å kun mate med erstatning hver 2.time siden den ikke dier nok fra moren. Som Minya sier så har mulig kattemor støtt bort ungen fordi hun har forstått at den ikke vil overleve. De har instinkter for dette. Når det er sagt så kan dere mulig redde livet til kattungen allikevel selv om den ikke dier fra mora. Vei kattungen før du mater (bruk kjøkkenvekt slik at veiingen blir korrekt) og beregn at den skal legge på seg 5% av kroppsvekten. Vei etter at du er ferdig med å mate for å bekrefte at den har spist 5%. Veier den 100 gram nå så skal den spise 5 gram slik at den veier 105 gram etter matingen. Etter 2 timer mater du på ny: Vei-mat-vei. Pass på at du også stimulerer kattungen så den får tisset/bæsjet (varmet våtserviett/bomullsdott fuktet med lunkent vann i stumpen fungerer bra). Anonymous poster hash: c9b75...141
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå