Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer og jeg har nå vært prøvere i snart ett år nå. Vi forventet ikke å få det til på første forsøk, men vi regnet begge med at spiren ville sitte etter 3-5 forsøk. Etter den forrige prøveperioden bestemte vi oss derfor for å få sjekket om alt er som det skal. For å få svar så raskt som mulig valgte vi å bestille time på Volvat fremfor å dra til vår fastlege.

Undersøkelsen på Volvat startet med at vi forklarte hvor lenge vi har vært prøvere, om jeg har regelmessig mens, om vi har hatt sex på riktige tider, osv, osv. Deretter ble det foretatt en gynekologisk undersøkelse av meg. Ifølge legen så alt fint ut - hun kunne ikke se noen cyster på eggstokkene eller noe annet som skulle tilsi at jeg ikke kan bli gravid.

Legen spurte meg så noen spørsmål til, deriblant om jeg har mye kviser på ryggen og brystet. Jeg svarte at jeg har fått skikkelig masse kviser - mest i ansiktet, litt på ryggen og en nå og da på brystet - etter at jeg sluttet på p-piller (Yasmin). Da sa legen at det var sannsynlig at jeg har PCOS og at blodprøver nok ville bekrefte dette.

Når vi dro følte jeg meg først veldig lettet. Fikk inntrykk av at det kun skulle en liten pille til for å hjelpe oss å bli gravide (forutsatt at sædprøven som samboer leverte er bra).

Siden da har jeg lest en del på nett om PCOS og den følelsen av lettelse er helt borte. I tillegg til at dette er en diagnose jeg ikke ønsker er jeg nå bare forvirret! Sett bort ifra dette med kvisene føler jeg kanskje at legen var litt kjapp med å stille en mulig diagnose...

- Jeg har regelmessig menstruasjon (syklus på ca. 30 dager)

- Jeg tror også at jeg har regelmessig eggløsning. Har fått positivt utslag på EL tester, har kraftig El slim og har tydelig vondt på høyre/venstre side hver syklus.

- UL viste at jeg ikke hadde cyster på eggstokkene.

- Jeg har en normal bmi. Jeg er 161 høy og 60 kg. Kunne nok med fordel gått ned noen kilo for å bedre selvfølelsen, men dette vet jeg av erfaring at jeg ville greid om jeg trente mer, kuttet godis og var litt nøyere med hva jeg får i meg til middag hver dag.

- Jeg har ikke den type hårvekst som gjerne kjennetegner PCOS. Jeg har litt kraftig hårvekst på leggene og nedentil, men dette er nok heller arvelig betinget (mamma er akkurat lik og pappa har også kraftig hårvekst).

- Jeg kjenner meg ikke igjen i de andre symptomene på sider som denne heller...

Jeg vet ikke helt hva jeg ønsker å oppnå med dette innlegget, men lurte vel helst på om det er noen andre der ute som synes diagnosen PCOS virker snodig tatt i betraktning regelmessig mens og ingen cyster i eggstokkene?

(Jeg skal tilbake for ny blodprøve 1/6 og vi får vel endelig svar en uke eller to etter det tenker jeg...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min samboer og jeg har nå vært prøvere i snart ett år nå. Vi forventet ikke å få det til på første forsøk, men vi regnet begge med at spiren ville sitte etter 3-5 forsøk. Etter den forrige prøveperioden bestemte vi oss derfor for å få sjekket om alt er som det skal. For å få svar så raskt som mulig valgte vi å bestille time på Volvat fremfor å dra til vår fastlege.

Undersøkelsen på Volvat startet med at vi forklarte hvor lenge vi har vært prøvere, om jeg har regelmessig mens, om vi har hatt sex på riktige tider, osv, osv. Deretter ble det foretatt en gynekologisk undersøkelse av meg. Ifølge legen så alt fint ut - hun kunne ikke se noen cyster på eggstokkene eller noe annet som skulle tilsi at jeg ikke kan bli gravid.

Legen spurte meg så noen spørsmål til, deriblant om jeg har mye kviser på ryggen og brystet. Jeg svarte at jeg har fått skikkelig masse kviser - mest i ansiktet, litt på ryggen og en nå og da på brystet - etter at jeg sluttet på p-piller (Yasmin). Da sa legen at det var sannsynlig at jeg har PCOS og at blodprøver nok ville bekrefte dette.

Når vi dro følte jeg meg først veldig lettet. Fikk inntrykk av at det kun skulle en liten pille til for å hjelpe oss å bli gravide (forutsatt at sædprøven som samboer leverte er bra).

Siden da har jeg lest en del på nett om PCOS og den følelsen av lettelse er helt borte. I tillegg til at dette er en diagnose jeg ikke ønsker er jeg nå bare forvirret! Sett bort ifra dette med kvisene føler jeg kanskje at legen var litt kjapp med å stille en mulig diagnose...

- Jeg har regelmessig menstruasjon (syklus på ca. 30 dager)

- Jeg tror også at jeg har regelmessig eggløsning. Har fått positivt utslag på EL tester, har kraftig El slim og har tydelig vondt på høyre/venstre side hver syklus.

- UL viste at jeg ikke hadde cyster på eggstokkene.

- Jeg har en normal bmi. Jeg er 161 høy og 60 kg. Kunne nok med fordel gått ned noen kilo for å bedre selvfølelsen, men dette vet jeg av erfaring at jeg ville greid om jeg trente mer, kuttet godis og var litt nøyere med hva jeg får i meg til middag hver dag.

- Jeg har ikke den type hårvekst som gjerne kjennetegner PCOS. Jeg har litt kraftig hårvekst på leggene og nedentil, men dette er nok heller arvelig betinget (mamma er akkurat lik og pappa har også kraftig hårvekst).

- Jeg kjenner meg ikke igjen i de andre symptomene på sider som denne heller...

Jeg vet ikke helt hva jeg ønsker å oppnå med dette innlegget, men lurte vel helst på om det er noen andre der ute som synes diagnosen PCOS virker snodig tatt i betraktning regelmessig mens og ingen cyster i eggstokkene?

(Jeg skal tilbake for ny blodprøve 1/6 og vi får vel endelig svar en uke eller to etter det tenker jeg...)

Jeg fikk diagnosen pcos , uten at jeg skjønner at jeg kan ha den. For de bare trodde det. De tok ingen blodprøver, fant ingen cyster eller noe på eggstokkene.

Jeg har ingen tegn til Pcos , ingenting. Gikk til en annen lege, og han sa at jeg ikke hadde pcos. Så jeg vet ikke hva jeg skal tro. :)

Skrevet

Kviseproblemer kan følge pcos, men uten cyster, unormal hårvekst eller urehelmessig mens har du ikke diagnosekriteriene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Utifra det du sier vil jeg tørre å påstå at legen har vært alt for snar med å stille en diagnose på deg.

Har mannen din tatt sædprøve?
Jeg fikk pcos diagnose i fjord på denne tiden etter 1,5 år prøving. Jeg hadde cyster på eggstokkene, kviser og uregelmessig mens. Jeg fikk da resept på pergotime som jeg begynte med. Siden det ikke hjelpe oss i løpet av to cykluser så tok mannen sædprøve, den var heldigvis helt fin og jeg trappet opp til 3x pergotime kur, tok dette i tre cykluser til før jeg endelig ble gravid :) Er så 27 uker på veg :)

Du skrev ikke noe om hvilke pille du skulle ta, er det snakk om pergotime så er dette noe som kan hjelpe mange, selv de med pcos :) Så om du har det eller ikke så er ikke håpet ute :) Tror for øvrig ikke at du har det :) Lykke til :)

Anonymous poster hash: 3e722...564
  • Liker 1
Skrevet

Jeg også føler at legen har vært litt kjapp i å foreslå en sannsynlig diagnose siden jeg ikke har de "viktigste" symptomene, nemlig cyster og uregelmessig mens.

Jeg har fått tatt en blodprøve, men må tilbake for å ta en til om en uke, og samboer har fått tatt en sædprøve. Vi skal få svar på alt samlet når resultatet av min siste blodprøve er klart.

Aller helst håper jeg at det ikke er noe galt og at vi rett og slett bare trenger litt tid på å få det til. Jeg følte meg imidlertid lettet over "diagnosen" med en gang fordi jeg da så en "løsning" på problemet. Men, det er ikke egentlig problemene med å få barn jeg tenker mest på når jeg sier at jeg ikke ønsker at det skal være PCOS for de vil vel forhåpentligvis Pergotime løse. Det jeg bekymrer meg for er andre ting, slik som høyere sannsynlighet for å utvikle diabetes, vektøkning/liv på streng lavkarbo diett for å holde vekta, at kvisene ikke forsvinner med mindre jeg begynner på p-piller igjen (noe jeg ikke ønsker da vi nå har et uendelig mye bedre sexliv enn før fordi jeg faktisk blir våt), eller at jeg får noen av de andre symptomene etterhvert...altså ting jeg muligens må slite med hele livet/frem til overgangsalder!

AnonymBruker
Skrevet

Du har i hvertfall ikke PCOS. Da må det isåfall være snakk om PCO.

Anonymous poster hash: 029db...0bc
  • Liker 1
Skrevet

Du har ikke PCOS, basert på det du skriver.

Basert på det du skriver om ultralydbildene har du heller ikke PCO (kun cyster på eggstokkene, men ingen andre symptomer).

Ikke ta pergo uten å ha konsultert med en annen lege. I tilfeller som ditt gjør det det bare vanskeligere å bli gravid og øker sannsynligheten for spontanabort, da det tuller med den naturlige hormonbalansen og fører til tynnere livmorslimhinne.

Er mannen sjekket ut av saken? Ofte finner man feilen der når kvinnen har regelmessige sykluser.

• Liker 1
Skrevet

Hei:-)

Jeg er også veldig usikker på om jeg har fått diagnosen urettmessig. Jeg har fått den på bakgrunn av utseende på eggstokkene mine. Altså mange små cyster. Jeg har ingen av de andre symptomene som kraftig hårvekst, kviser eller overvekt. Jeg har gått på P-piller i mange år, men har nå sluttet. Fikk da eggløsning etter 2 uker og mensen 14 dager etter det. Nå blir det veldig spennende og se om mensen kommer like regelmessig fremover.. Syns det er litt rart at man kan sette en diagnose bare på bakgrunn av utseende på eggstokkene..

Skrevet

Min samboer har avlevert sædprøve, men vi venter fortsatt på svar der. Svaret på den vil vi få samtidig som vi får svaret på blodprøvene mine. Vil anta at blodprøvene vil bekrefte eller avkrefte PCOS diagnosen. Om blodprøvene viser seg å være normale, men diagnosen fortsatt blir PCOS vil jeg nok forsøke å få en second opinion, ja.

Det virker som jeg ikke er den eneste som synes dette var snodig og det var litt godt å høre:)

Til Surfine: Kanskje du også bør få en second opinion? Men, i og med at du faktisk har mange små cyster på eggstokkene dine er det kanskje hakket mer sannsynlig at diagnosen PCO er riktig i ditt tilfelle. Hovedgrunnen til at jeg tviler på om jeg har det er nettopp det at UL ikke viste noen cyster i det hele tatt.

Skrevet

Forresten, er det noen som kan forklare hva Pergotime er og hvordan det funker på en enkel og grei måte?

(Dersom det er PCOS kan det jo være at dette blir aktuelt).

Skrevet

Forresten, er det noen som kan forklare hva Pergotime er og hvordan det funker på en enkel og grei måte?

(Dersom det er PCOS kan det jo være at dette blir aktuelt).

Jeg har ikke erfaring med Pergo, men du søke www.felleskatalogen.no på nett, der er det også en fane hvor du kan finne pakningsvedlegg. Pergo brukes for å sette igang eggløsning, men det høres det ut som du får til uten hjelp.

Skrevet

Min samboer har avlevert sædprøve, men vi venter fortsatt på svar der. Svaret på den vil vi få samtidig som vi får svaret på blodprøvene mine. Vil anta at blodprøvene vil bekrefte eller avkrefte PCOS diagnosen. Om blodprøvene viser seg å være normale, men diagnosen fortsatt blir PCOS vil jeg nok forsøke å få en second opinion, ja.

Det virker som jeg ikke er den eneste som synes dette var snodig og det var litt godt å høre:)

Til Surfine: Kanskje du også bør få en second opinion? Men, i og med at du faktisk har mange små cyster på eggstokkene dine er det kanskje hakket mer sannsynlig at diagnosen PCO er riktig i ditt tilfelle. Hovedgrunnen til at jeg tviler på om jeg har det er nettopp det at UL ikke viste noen cyster i det hele tatt.

Høres veldig fornuftig ut med en second opinion for din del! Om det viser seg at det blir vanskelig for oss og bli gravide skal jeg også søke hjelp, men foreløpig syns jeg det er rart at jeg kan ha denne diagnosen når jeg ikke har uregelmessig menstruasjon, eller andre symptomer.. Ønsker dere masse lykke til med prøvingen:)

Skrevet

Dersom prøvene kommer tilbake negativ vil nok legen gå bort fra pcos-diagnosen og utforske andre alternativer. Jeg ville ventet med en utredning hos ny lege tid du får resultatene 😊 jeg ble også undersøkt for pcos, men fikk helt normale hormon prøver. Nå skal jeg inn til gyn igjen og se etter andre årsaker til den hormonelle ubalansen.

Diagnoser tar litt tid vettu! :) kan tenke meg at flere gynekologer ville startet med de samme prøvene.

Skrevet

Litt usikker på om du svarte meg eller Surfine88, Pialill, men jeg kommer ikke til å kontakte noen ny lege før vi får resultatene på prøvene og forklaring på hva de betyr i hvert fall. Vi var hos Helena Enger på Volvat og jeg har lest mye positivt om henne. Jeg tror nok hun er en dyktig lege, men føler at hun kanskje var litt kjapp med å mistenke PCOS...

Og ja, jeg vet at diagnoser tar tid... Er bare så utrolig utålmodig - jeg har vært klar for barn i flere år og var ikke forberedt på at det kunne ta så lang tid som det nå har gjort, og muligens mye lenger om noe faktisk er galt :(

Skrevet

Litt usikker på om du svarte meg eller Surfine88, Pialill, men jeg kommer ikke til å kontakte noen ny lege før vi får resultatene på prøvene og forklaring på hva de betyr i hvert fall. Vi var hos Helena Enger på Volvat og jeg har lest mye positivt om henne. Jeg tror nok hun er en dyktig lege, men føler at hun kanskje var litt kjapp med å mistenke PCOS...

Og ja, jeg vet at diagnoser tar tid... Er bare så utrolig utålmodig - jeg har vært klar for barn i flere år og var ikke forberedt på at det kunne ta så lang tid som det nå har gjort, og muligens mye lenger om noe faktisk er galt :(

Svarte deg :).

Det er grusomt vanskelig å vente ja! Skal krysse fingrene for at du finner ut av det ;)

• 3 uker senere...
Skrevet

Det er jammen ikke lenge siden jeg skrev her inne at jeg var usikker på min diagnose, men i går oppdaget jeg altså at jeg var gravid og vi har så vidt ikke begynt å prøve en gang. Pga min "PCO diagnose" bestemte vi oss for å slutte med piller og starte og hoppe av i svingen da jeg hadde fått høre jeg ville få veldig uregelmessig mensen. Jeg rakk å få mensen en gang og nå er jeg jammen 5 uker på vei. Vi er helt paffe begge to, men veldig glade! Nå gjenstår det bare å krysse fingrene:-)

Krysser samtidig alt jeg har for dere andre her inne:-)

• Liker 1
Skrevet

Gratulerer så mye!

Skrevet

Tusen takk! Forstår det fortsatt ikke helt:-D

Skrevet

Det er visst blitt strengere på å stille PCOS diagnosen og man må oppfylle 2 av 3 kriterier som heter Rotterdam kriterier. Dessverre er det visst slik at mange leger overdiagnoserer dette etter hva jeg har hørt. Man trenger ikke ha cyster på eggstokkene for å ha PCOS.

Kan lese om det her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Polycystic_ovary_syndrome

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...