Gå til innhold

"MINE" skattepenger...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser ofte i div debatter noen som klager over at "mine skattepenger" "sløses bort" på ting ikke de selv har nytte/glede av. Ofte er det de som kanskje ikke betaler så voldsomt mye skatt som klager? De fleste vanlige lønnsmottakere betaler da ikke så voldsomt mye skatt her i landet?

Selv betaler jeg i underkant av 300 000 i skatt i året og synes det er helt greit at andre som har behov for det får støtte fra div offentlige ordninger.

Hvor mye skatt betaler du, og unner du andre å få fordeler av velferdssystemet vårt fordi du betaler skatt?

Anonymous poster hash: ac079...559
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Unner fordeler av velferdssystemet vårt til alle som behøver det.

De som raker til seg uten å ha behov for det irriterer meg grenseløst.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Enig med Chloe.

Jeg skatter ikke sånn voldsomt mye, i underkant av 200 000. Mannen min skatter vel rundt 300 000. Synes det er flott at de som trenger hjelp får det, og ser ikke på det som "mine" skattepenger (er også klar over at de fleste i livsløpsperspektiv tar ut mer enn de får inn, og at for eksempel barnas skolegang også går av disse pengene).

Men jeg lar meg provosere av de dummeste trådene på KG. Blir sliten/deprimert av å jobbe, ønsker støtte til flytting/TV/bil fra NAV, vil ikke ta opp studielån hva kan jeg få i støtte osv. Det er kanskje ikke "mine" skattepenger, men fellesskapets kasse er ikke bunnløs den heller, og jeg synes at en del har lagt seg til en kravmentalitet som er i drøyeste laget.

Anonymous poster hash: c7142...425
  • Liker 6
Skrevet

Jeg skatter endel 400 000+.

En del av skatten nyter jeg direkte godt av ved å leve i Norge med de fordelene som er.

Resten av skatten ser jeg jeg på som "forsikring". Det er penger man putter inn i felleskassen som man kanskje en dag kan trenge selv. Men forhåpentligvis blir jeg aldri ufør/syk/osv og slipper å heve denne forsikringen.

Jeg misunner heller ikke de som er ufør og må bruke av disse pengene.

Men selvfølgelig misliker man forsikringssvindlere som gjør regnstykket dyrere for oss andre.

Man liker heller ikke å se pengene sløst bort i byråkrati., budsjettsprekker osv.

Men jeg greier ikke helt å hisse meg opp over disse tingene. Jeg tror jeg aldri har brukt uttrykket "mine skattepenger" i en engasjert samtale.

Nærmeste jeg kommer er vel å si noe slikt som "jaja, så det er der skattepengene går", feks om en bekjent som jobber i staten skal på kurs i italia.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg irriterer meg ikke så mye over velferdsgoder som kommer de som trenger det til hjelp, kanskje meg selv også om jeg måtte trenge det. Syns dette er bra med Norge, vi betaler ikke så mye i inntektsskatt. Selv har jeg skattet ganske mye.

Det som jeg føler man har fullt lov til å kalle sløseri av skattepenger er vedtak som politikere gjør, som er dårlig forvaltning av ressurser. Ting som er dårlig planlagt og ekstremt kostbart uten at det gjør noen noe godt, penger som kunne vært brukt på bedre formål for å heve samfunnet til noe enda bedre..

Endret av debattanten
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler at denne posten er opprettet fordi noen vil fortelle hvor mye de skatter - og dermed indirekte fortelle at de tjener veldig, veldig bra..

Anonymous poster hash: 7370c...77a
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler at denne posten er opprettet fordi noen vil fortelle hvor mye de skatter - og dermed indirekte fortelle at de tjener veldig, veldig bra..

Anonymous poster hash: 7370c...77a

Selvfølgelig.

Det var de også veldig flike til å presisere :fnise:

Anonymous poster hash: 87e75...b48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...