AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #1 Skrevet 26. mai 2014 Vi har to rasekatter som har vært innekatter hele sitt liv. Går ute i bånd med den ene om vår/sommer. Den minste liker kun å være på altanen og synes det å være ute ellers er skummelt. Hun går vi derfor mindre ut med. Vi ha fått en til katt og hun har ikke fått vært ute i bånd enda. Hun fikk vi som fosterhjemskatt og da kunne vi ikke komme nært henne. Nå er hun en kosepus og trives godt hos oss. Hun er født ute. De blir alle tre med på flyttelasset når vi flytter til et 150 kvm. rekkehus.. Det har vi hage og terrasse på 40 kvm. I hagen på baksiden av huset har vi tenkt å lage kattegård som de kan ha fri tilgang til. Vi vil ikke at de skal gå fritt ute, da det er like ved en vei, og ikke så veldig mange steder for en katt å oppholde seg. Pluss at vi er redd for at de to rasekattene ikke helt skal klare seg selv ute. Er det mulig å "lære de opp" til å kun være på terrassen og ute foran huset (inngjerdet med port) ? Selvsagt i hovedsak sammen med oss, iallfall i begynnelsen. Eller er dette dødfødt? Terrassen er i 2.etasje, men på ene siden er hagen vår der som kattegården skal være, så de kan i prinsippet hoppe over gjerdet fra terrassen til hagen vedsiden av kattegården. Den minste vil nok være minste problemet, hun vil nok trives veldig godt med terrassen og hagen. Kunne sole seg i trygge omgivelser;) Den eldste rasekatten er veldig smart, så jeg tror vi kan klare å lære henne opp til det... Men de har jo instinkter.. Den siste pusen tror jeg det blir vanskeligere å lære opp til å holde seg innenfor gjerdene.. Noen tips til dette? Anonymous poster hash: 1694c...659
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #2 Skrevet 26. mai 2014 Tror ikke at du kan dressere en katt til å kun være på verandaen. De er nysgjerrige og plutselig skjer det noe et sted som de vil utforske, eller blir skremt av. Vil du ikke at de skal stikke av (eller bli stjålet) må du lage en sikker luftegård. Anonymous poster hash: 07d44...4a4 3
Gjest Newbitch Skrevet 26. mai 2014 #3 Skrevet 26. mai 2014 Katt i bånd?! Hva med å la de være dyr og ikke utstillingsdukker? 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #4 Skrevet 26. mai 2014 Nei, dere må nok belage dere på at kattene kun kan være ute når de er forsvarlig inngjerdet. Det skal være mulig å holde dem inne uten tak hvis man lager vegger som skrår innover og er vanskelig å klatre i - spør på et katteforum om det. Og Newbitch, spar deg. Heller katter som luftes i bånd, enn katter som går løse og blir tatt av reven, påkjørt, slåss med nabokattene, driter og pisser på naboenes eiendom og plutselig forsvinner sporløst. Anonymous poster hash: 1ae9e...3b6 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #5 Skrevet 26. mai 2014 Katt i bånd?! Hva med å la de være dyr og ikke utstillingsdukker? Utstillingsdukker?! Våre katter er sterilisert og har aldri vært på utstilling! Vi fikk denne rasen fordi de egner seg som innekatter.. Den siste katten er en huskatt som ble funnet som kattunge ute, og når hun kom til oss i fosterhjem som 1 åring var hun livredd mennesker.. Og nå er hun en stor koseklump! Så pass deg før du uttaler deg! Det har også vært en god del tyveri av rasekatter i byen vi bor i, så det gjør meg ekstra bekymret... TS Anonymous poster hash: d663e...fea 1
Brimi Skrevet 26. mai 2014 #6 Skrevet 26. mai 2014 Hvis du har facebook, så kan du melde deg inn i gruppa som heter kattegruppa på facebook. Mange der har gode råd angående kattegård :-)
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #7 Skrevet 26. mai 2014 Hvis du har facebook, så kan du melde deg inn i gruppa som heter kattegruppa på facebook. Mange der har gode råd angående kattegård :-) Det skal jeg gjøre;) Men er det "godt nok" å kun ha kattegård? Får litt dårlig samvittighet i og med at vi har så stor terrasse og uteplass. Men det vi tenker da er å ha et "løåebånd" på terrassen, som de kan være i når vi er der ute med de.. Men ville jo helst at de skulle få gått fritt. Dette itillegg til utegården. TS Anonymous poster hash: d663e...fea
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #8 Skrevet 26. mai 2014 * løpebånd Anonymous poster hash: d663e...fea
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #9 Skrevet 26. mai 2014 Sjekk ut mulighetene for å sette opp noe nettinggreier rundt terrassen, noe som ikke stenger for lys, men likevel hindrer kattene fra å hoppe over. Ellers er bånd og sele en mulighet så lenge kattene er rolige, og det settes opp slik at de ikke kan hoppe utfor og bli hengende, men jeg tror det blir vanskelig med tre katter i bånd. Anonymous poster hash: 1ae9e...3b6
Brimi Skrevet 26. mai 2014 #10 Skrevet 26. mai 2014 Det skal jeg gjøre;) Men er det "godt nok" å kun ha kattegård? Får litt dårlig samvittighet i og med at vi har så stor terrasse og uteplass. Men det vi tenker da er å ha et "løåebånd" på terrassen, som de kan være i når vi er der ute med de.. Men ville jo helst at de skulle få gått fritt. Dette itillegg til utegården. TSAnonymous poster hash: d663e...fea Du kan jo lage kattegården så stor du bare vil. Vet om flere som har gjerdet inn hele tomta si for eksempel. Men hør på den gruppa, de kan komme med tips om hvor stor, materialer osv.
Aurora M. Skrevet 27. mai 2014 #11 Skrevet 27. mai 2014 (endret) Pusina mi har kattegård på hytta, el. d.v.s vi har katte-og menneskegård. Jeg har gjerdet inn hele terrassen, tak og vegger med cintoflex. En kan nesten ikke se at det er netting der. Der har hun hyller og leker å kose seg med, og matmor han bord og stoler, solseng og god plass til gjester. De liker jo aller best å være ute sammen med menneskene sine, og det funker veldig bra med tanke på inn/ut, siden det bare er å sette terrassedøra på en liten pusegløtt. Jeg har gjort det slik både p.g.a gaupa, og fordi jeg ofte er der korte perioder og det kan bli mye stress å få huket tak i en pusina i jaktmodus når jeg plutselig må dra hjem.. Endret 27. mai 2014 av Aurora M. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå