Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg og min kjære ble sammen var jeg uten arbeid pga personlige problemer, da ble det naturlig for han at jeg tok alt av husarbeid, sto opp og smurte nisten hans den uken vi ikke hadde barna og nistene til alle når vi hadde barna, jeg hadde middagen klar så og si på minuttet når de kom hjem, og gjorde alt av husarbeid (dette falt jo etter hvert naturlig for meg også, klart at den som er hjemme skal ta mesteparten)..

Nå har jeg startet å jobbe igjen og skal denne uken med jobb og avtaler ha full uke.
Det er 3 kveldsvakter og en dag vakt, i morgen er det tannlege, noe som innebærer at jeg skal "dopes" ned for å klare behandlingen og derfor ikke kommer til å være her når mann og barn kommer hjem da jeg ikke vil at ungene skal se meg slik...

Men så sitter jeg å tenker, vil huset se helt bombet ut?
Når jeg har vært borte enten på jobb eller andre ting på kveldene kommer jeg alltid hjem til et overfylt kjøkken med oppvask (selv om maskinen er tom og står åpen), leker, tepper og andre ting på gulvet og generelt et rotehus som jeg vet da vil ta meg lang tid å ordne opp i dagen etter..

Nå når jeg skal jobbe så mye og har disse møtene i dag og i morgen vil jo det kreve enten mer av han eller at huset flyter over..

Når jeg jobber kvelden er jeg ikke hjemme før halv 11, og når jeg jobber dagen starter jeg kl 7.
Derfor vil det hvertfall 3 dager bli han sin jobb å ordne frokost, han må jo også legge ungene på kvelden og kjøre hit og dit etter han har vært på jobb..
Er det riktig av meg å si at han også burde gjøre litt husarbeid som å vaske klær, sette inn i maskinen osv?

Jeg har i dag støvsugd og vasket slik at det er rent nok til at det bare bør støvsuges en gang til denne uken, men kjøkken og slikt må tas hver dag etter måltider osv..

Jeg er så bekymret for om jeg blir sittende med alt dette igjen...

Hvordan ordner dere turnus jobb, hus og familie?

Anonymous poster hash: 6b385...c9c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved å kommunisere - og planlegge - og fordele.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan kanskje trappe ned på "kjøre hit og dit"- biten? Ordne carpool for ungene, eller la dem ta bussen eller sykle om de er gamle nok til det.

Anonymous poster hash: 9d9d8...185
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan kanskje trappe ned på "kjøre hit og dit"- biten? Ordne carpool for ungene, eller la dem ta bussen eller sykle om de er gamle nok til det.

Anonymous poster hash: 9d9d8...185

Vi bor rett ved en motorvei så de kan ikke komme seg til treninger selv, er to dager fast i uken også eventuelt kamper utenom, vanligvis max 3 ganger vi må kjøre iløpet av uken, så kommer jo lekser også inni her da..

Er litt spent på om han vil forstå hvor mye jeg faktisk gjør iløpet av en uke, etter denne uken er over ;) nå blir han jo mer eller mindre "alene pappa" igjen for en uke i og med at han må ordne middag, lekser, legging, bading, rydde av og dekke på osv ;)

• Liker 1
Skrevet

Sett deg ned med han og snakk!

Selvsagt synes han det er behagelig at du tar deg av alt, men du sliter deg ut om du gjør det.

Si at: Nå som jeg er igang med å jobbe, så må vi få en ordning på fordeling av husarbeidet. Her er en liste over det som må gjøres daglig, her er en liste over det som må gjøres ukentlig. Hvordan synes du der er rimelig at vi fordeler det?

Synliggjør alle oppgavene. Be han komme med innspill. Behandle han som en likeverdig partner.

Om du gjør alt for han, så indikerer du egentlig at han ikke er voksen, og ikke kan ta ansvar for seg selv.

Og så tar dere en evaluering etter en måned, og snakker om hvordan det fungerer.

Selvsagt skal han bidra.

Er det hans barn, forresten? Det er rimelig at han drar lasset litt mer i forhold til dem, i så fall.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Sett deg ned med han og snakk!

Selvsagt synes han det er behagelig at du tar deg av alt, men du sliter deg ut om du gjør det.

Si at: Nå som jeg er igang med å jobbe, så må vi få en ordning på fordeling av husarbeidet. Her er en liste over det som må gjøres daglig, her er en liste over det som må gjøres ukentlig. Hvordan synes du der er rimelig at vi fordeler det?

Synliggjør alle oppgavene. Be han komme med innspill. Behandle han som en likeverdig partner.

Om du gjør alt for han, så indikerer du egentlig at han ikke er voksen, og ikke kan ta ansvar for seg selv.

Og så tar dere en evaluering etter en måned, og snakker om hvordan det fungerer.

Selvsagt skal han bidra.

Er det hans barn, forresten? Det er rimelig at han drar lasset litt mer i forhold til dem, i så fall.

Det er han sine barn ja :)

Jeg tok en prat med han i går, men da kom han med den at han jobber jo 100% og jeg jobber bare på ekstravakter, altså noen ganger veldig mye andre ganger bare noen vakter i uken, dermed mente han at så lenge jeg ikke har 100% fast stilling (noe jeg ikke ser for meg at jeg får eller kan klare innen helsevesenet) skal jeg ta det jeg gjør nå..

Altså han er flink til å hjelpe til i helgene, da tar han gjerne klesvask og oppvaskmaskin, men han er litt flinkere til å gå ut i garasjen for å gjøre alt som bør gjøres der, også si til meg at han har jo holdt på i heeeele dag og at det også må gjøres, så står jeg igjen med alt husarbeidet som jeg har oppi halsen fordi jeg gjør det hver uke....

Gulvene bør støvsuges 3 ganger i uken, vaskes en gang, kjøkkenet tar jeg gjerne to ganger om dagen til bunns, minst en klesvask om dagen, vasker over badet minst en gang i uken, barna skal ha næringsrik mat, hunden skal luftes, mat skal handles inn, blomster vannes, ungene skal bades og legges, lekser skal gjøres osv, og ikke minst nister skal smøres..

Selv står jeg opp å smører min egen niste når jeg skal på jobb, han sover lenge når han har fri fordi han jo jobber 100%, mens det blir forventet at jeg står opp og smører niste når jeg har fri, at jeg starter dagen min klokken 6 når jeg har vært hjemme halv 11 på kvelden og skal på jobb på kvelden igjen osv..

Jeg elsker han over alt og vi har det veldig fint sammen ellers, og den perioden jeg ikke jobbet hadde vi en fin rutine med barn og slikt, men jeg kjenner at jeg virkelig er redd for hvordan det skal gå nå som jeg skal jobbe mye.

Jeg skal også jobbe 80% hele sommeren mens han har fri 4 uker med barna, må ikke tro det er noe middag på bordet og nistesmøring når jeg skal på jobb da..

Bææh er vel egentlig bare litt lei av at det hele tiden skal komme opp at stakkars han som jobber 100% er jo mye mer verdt enn meg som jobber så mye jeg kan få og mer enn min kropp egentlig tåler..

TS

Skrevet

Dropp nistemøring for han og hans unger! Det får de greie selv.

Senk terskelen for orden i huset. Gjør det du har ork til.

Om han klager, så får han hjelpe til.

Klart at han "synes" at du skal gjøre såpass mye, men det synes jo ikke du, og din mening er like mye verdt som hans.

Er han glad i deg, så tar han i et tak. Hvis ikke så ser han på deg mer som en husholderske og ekstramamma. Det er i din interesse at du ikke sliter deg ut.

Du har gått i en klassisk damefelle der du står på pinner i starten, og nå har mønsteret satt seg, og han synes det er greit sånn. Det er ikke lett å bryte det opp nå, men du er nødt.

Om du jobber f.eks. 50% med ekstravakter, så skal han gjøre 1/3 av husarbeidet pluss alt ekstra for ungene. Kan være greit å begynne med å få på plass det.

Hvis det ikke fungerer, så får du innlede full streik. Dropp å stå opp når du har fri. Vask dine egne klær, lag din egen mat. Om han blir sur, så si at for DEG er det ikke rimelig å skulle gjøre så mye.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Finn ut hvor mye du gjennomsnittlig jobber iløpet av noen uker, og fordel oppgaver etter det. Jobber du cirka 80% skal husarbeid fordeles ca 60/40. Husk å ta med både inne-oppgaver og ute-oppgaver (snømåking, gressklipping, vedlikehold etc) i beregningen. Blir han vanskelig, så skriver du ned alle oppgaver og lager avkryssingslister.

For øvrig kan sikkert ungene gjøre en del også.

Men det er ikke sikkert din standard opprettholdes, støvsuging 3 ganger i uka og rundvask på kjøkkenet MÅ ikke gjøres - men daglig oppvask, nistemat og matlaging er ting noen må gjøre uansett, og da får han ta ca halvparten.

Anonymous poster hash: 2db16...189

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Finn ut hvor mye du gjennomsnittlig jobber iløpet av noen uker, og fordel oppgaver etter det. Jobber du cirka 80% skal husarbeid fordeles ca 60/40. Husk å ta med både inne-oppgaver og ute-oppgaver (snømåking, gressklipping, vedlikehold etc) i beregningen. Blir han vanskelig, så skriver du ned alle oppgaver og lager avkryssingslister.

For øvrig kan sikkert ungene gjøre en del også.

Men det er ikke sikkert din standard opprettholdes, støvsuging 3 ganger i uka og rundvask på kjøkkenet MÅ ikke gjøres - men daglig oppvask, nistemat og matlaging er ting noen må gjøre uansett, og da får han ta ca halvparten.

Anonymous poster hash: 2db16...189

Når jeg er hjemme støvsuger jentungen en gang i uken (faren syns synd på ho og fra han slipper hun derfor unna) de rydder av bordet en gang hver i uken og rydder rommet sitt, for dette får de 100 kroner (gutten er 8 og jenta er 10) opprettholder han dette blir det jo litt lettere for han hvertfall :)

Så lenge han kunne støvsugd en gang før helgen så går det bra, og satt inn og tatt ut av maskinen når det trengs isteden for å sette alt på benken og tro at det tar seg selv, vaske av benker og komfyren når det trengs osv så skal jeg ikke "kreve" så mye mer.. men vanligvis når jeg er borte står oppvasken og venter på meg sammen med alt annet..

ts

Gjest Violetta
Skrevet

En ting: Han hjelper ikke til når han gjør husarbeid. Det er hans ansvar like mye som ditt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En ting: Han hjelper ikke til når han gjør husarbeid. Det er hans ansvar like mye som ditt.

Ja bare det at han vil ha stjerner i taket og gull medalje når han "hjelper" til :danse:

TS

Skrevet

Ja bare det at han vil ha stjerner i taket og gull medalje når han "hjelper" til :danse:

TS

Høres ut som om han trenger en liten realitetsorientering.

Hvem gjorde husarbeidet da han bodde alene? Mamman hans???

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om han trenger en liten realitetsorientering.

Hvem gjorde husarbeidet da han bodde alene? Mamman hans???

Nei hun vasket bare vinduene :fnise:

Selv støvsugde han helgen før ungene kom som regel, av og til hver helg hvis det var virkelig ille, og vasket en gang i mnd..

Satt inn i maskinen på morgenen (når han orket..) og vasket klær når det måtte, en gang i uken den uken han ikke hadde ungene ;)

Men er jo pga at jeg lager mye mat (vanlig middag med andre ord) at det blir så mye oppvask, selv hadde han det godt på brødskiver og boksmat til middag, men gud forby om jeg sier at det blir brødmat en dag eller gryterett fra pose :sjokkert:

Denne uken blir det grandis, pølse med stappe og brød, fiskepinner med kokt potet (ja uten grønnsaker eller saus) de dagene jeg jobber kvelden fikk jeg beskjed om så jeg må nok kjøpe inn litt (mye) frukt for at ungene skal få i seg noe sunt også ;)

TS

Skrevet

Nei hun vasket bare vinduene :fnise:

Selv støvsugde han helgen før ungene kom som regel, av og til hver helg hvis det var virkelig ille, og vasket en gang i mnd..

Satt inn i maskinen på morgenen (når han orket..) og vasket klær når det måtte, en gang i uken den uken han ikke hadde ungene ;)

Men er jo pga at jeg lager mye mat (vanlig middag med andre ord) at det blir så mye oppvask, selv hadde han det godt på brødskiver og boksmat til middag, men gud forby om jeg sier at det blir brødmat en dag eller gryterett fra pose :sjokkert:

Denne uken blir det grandis, pølse med stappe og brød, fiskepinner med kokt potet (ja uten grønnsaker eller saus) de dagene jeg jobber kvelden fikk jeg beskjed om så jeg må nok kjøpe inn litt (mye) frukt for at ungene skal få i seg noe sunt også ;)

TS

Huff. Håper han har noen gode sider også!

Ellers så virker det ikke som om det var bo-evnene hans som lokket deg til han.

Er han komfortabel med å dra en større del av lasset økonomisk for å slippe unna en del (ikke alt) husarbeidet? Du kan jo lage en timeoversikt over hvor lang tid du bruker på ulike aktiviteter.

Jeg tror det handler om at du må synliggjøre det du gjør hjemme, og ikke la deg manipulere. Ikke gå på akord med deg selv, det blir vanskeligere å få til en endring jo lengre dette får vedvare.

AnonymBruker
Skrevet

Huff. Håper han har noen gode sider også!

Ellers så virker det ikke som om det var bo-evnene hans som lokket deg til han.

Er han komfortabel med å dra en større del av lasset økonomisk for å slippe unna en del (ikke alt) husarbeidet? Du kan jo lage en timeoversikt over hvor lang tid du bruker på ulike aktiviteter.

Jeg tror det handler om at du må synliggjøre det du gjør hjemme, og ikke la deg manipulere. Ikke gå på akord med deg selv, det blir vanskeligere å få til en endring jo lengre dette får vedvare.

Han har utrolig mange gode sider og egenskaper, og mye av situasjonen ehr har jeg nok satt meg i selv fordi jeg ønsket å gjøre et godt "inntrykk" når vi ble sammen og å lette han sin fritid slik at det ble mer tid på oss sammen isteden for husarbeid, men nå når jeg også jobber, har fått lappen og alt det han "krevde" så må jo mer gå på oss begge to, og nå er han jo meget godt vant ;)

Blir spennende i sommer når jeg kommer sliten hjem fra jobb og han har vært hjemme hele dagen, ikke tro at jeg skal være noe bedre enn han er nå da ;)

Da er det hjem, sette seg i sola/sofaen og slappe av hele kvelden, ikke lage mat, bare ta min tallerken ut på kjøkkenet og sette den der slik han gjør ;) Da vil det nok gå mer opp for han tror jeg ;)

ts

Gjest Linneah2013
Skrevet

Når jeg og min kjære ble sammen var jeg uten arbeid pga personlige problemer, da ble det naturlig for han at jeg tok alt av husarbeid, sto opp og smurte nisten hans den uken vi ikke hadde barna og nistene til alle når vi hadde barna, jeg hadde middagen klar så og si på minuttet når de kom hjem, og gjorde alt av husarbeid (dette falt jo etter hvert naturlig for meg også, klart at den som er hjemme skal ta mesteparten)..

Nå har jeg startet å jobbe igjen og skal denne uken med jobb og avtaler ha full uke.

Det er 3 kveldsvakter og en dag vakt, i morgen er det tannlege, noe som innebærer at jeg skal "dopes" ned for å klare behandlingen og derfor ikke kommer til å være her når mann og barn kommer hjem da jeg ikke vil at ungene skal se meg slik...

Men så sitter jeg å tenker, vil huset se helt bombet ut?

Når jeg har vært borte enten på jobb eller andre ting på kveldene kommer jeg alltid hjem til et overfylt kjøkken med oppvask (selv om maskinen er tom og står åpen), leker, tepper og andre ting på gulvet og generelt et rotehus som jeg vet da vil ta meg lang tid å ordne opp i dagen etter..

Nå når jeg skal jobbe så mye og har disse møtene i dag og i morgen vil jo det kreve enten mer av han eller at huset flyter over..

Når jeg jobber kvelden er jeg ikke hjemme før halv 11, og når jeg jobber dagen starter jeg kl 7.

Derfor vil det hvertfall 3 dager bli han sin jobb å ordne frokost, han må jo også legge ungene på kvelden og kjøre hit og dit etter han har vært på jobb..

Er det riktig av meg å si at han også burde gjøre litt husarbeid som å vaske klær, sette inn i maskinen osv?

Jeg har i dag støvsugd og vasket slik at det er rent nok til at det bare bør støvsuges en gang til denne uken, men kjøkken og slikt må tas hver dag etter måltider osv..

Jeg er så bekymret for om jeg blir sittende med alt dette igjen...

Hvordan ordner dere turnus jobb, hus og familie?

Ta denne diskusjonen med en gang, bli enige om hvordan husarbeidet skal fordeles osv, så det ikke skapes unødvendig konflikt. Er jo en overgang for dere begge dette, han har vært vant til at du er hjemme og derfor, logisk nok, gjør husarbeidet, så for han må den vanen endres når du nå er ute i jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Ta denne diskusjonen med en gang, bli enige om hvordan husarbeidet skal fordeles osv, så det ikke skapes unødvendig konflikt. Er jo en overgang for dere begge dette, han har vært vant til at du er hjemme og derfor, logisk nok, gjør husarbeidet, så for han må den vanen endres når du nå er ute i jobb.

Jeg har pratet med han flere ganger den siste tiden og sagt at det skremmer meg å gå ut i jobb når jeg ser hvordan huset er etter jeg har vært borte en kveld, han har tatt inn over seg noe heldigvis og til nå har vi hjulpet hverandre denne uken, men først nå starter jo jobben min for fult denne uken så blir spennende å se :)

Men jeg tror kanskje han har forstått hva jeg mener og at det vil være sånn tålig hvertfall :)

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...