Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei leste innlegg her om dagen at sjefen ikke liker at folk er syke. Det samme mått jeg oppleve idag. Jeg har hatt svake ryggsmerter i 3 uker nå legen anbefalte sykemelding. Men jeg turte ikke å ta fordi sjefen liker ikke at folk blir syke. Men i helgen har jeg hart veldig vondt klarer nesten ikke å stå opp fra senga. Og jeg jobber i en butikk det det er mye å gjøre hele tiden. Ringte sjefen klokken 07:00 idag tidlig og sa ifra om at jeg ikke kommer på jobb. Jeg kunne høre hun ble sur og spurte hva slags vondt har du? Jeg sa jeg har hatt vondt i ryggen i 3 uker men det har gått bra hittil jeg har klart å komme på jobb men jeg har hatt kjempe smerter siden fredag. Og da sa hun jeg har ikke sett noe når jeg jobbet med deg forrige uke. Jeg sa at ryggsmerter kan ingen se. Og jeg burde ha sykemeldt meg første dagen fordi jeg trodde det skulle gå bra men nå er jeg nødt til å være hjemme fordi legen anbefaler det. Så spurte hun om kommer du resten av uka? Jeg vil vite det idag. Jeg sa nei jeg tror ikke jeg kommer. Sjefen var bare sur sa god bedring med en sur tone og la på røret. Og i det samme satt jeg der og tenkte kanskje det var feil gjort av meg å ta sykemelding.

Anonymous poster hash: 83e33...729

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du gjorde alt rett. Det eneste du bør revurdere er selve jobben. Du jobber så lenge du kan til tross for smerter, da synes jeg du fortjener å jobbe et sted med en bedre sjef enn det der.

God bedring!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

jeg har hatt prolaps osv. og det vet jeg er utrolig vondt, men er du hjemme så anbefaler jeg deg ihvertfall ikke og ta noen smertestillende og hoppe i senga eller sitte å se på tv. Helt motsatt.. OPP OG STÅ. gå lange turer hele dagen.. eneste som hjelper for ryggen.

Anonymous poster hash: 64b87...9a4
  • Liker 1
Skrevet

Sjefen har da for faen ikke noe med hvorfor du er syk!

Neste gang den sure megga spør, kan du parere med "Det skal du faktisk ta rennafart og drite i! Gir beskjed når jeg er frisk!"

• Liker 3
Skrevet

Sjefen har vel ett problem med att når noen er vekk, må en ha en person inn i stedet avt. leie inn vikar.

Så er det jo sånn i dette landet att folk misbruker sykesystemet att når folk sier de er syke, så tror en ikke på det, ikke før det er bevist. Sånn tenker jeg selv og, å jeg har innflytelse på ansettelser, og unngår folk en tror en kan få problemer med i fremtiden.

Har du problemer med ryggen så få kartlagt hva det er og gjør det slik att arbeidsgiver vet mest mulig på forhånd. Tenk om du selv hadde en bedrift med ansatte, hvordan ville du att ting skulle foregå ?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du skal ikke gå i mot legens anbefaling. Blir det verre og du får enda større problemer som følge av at du går på jobb mot elgens råd har du bare deg selv å skylde på.

Det er synd at sjefen blir sur. Sjefen skal respektere dette og selv om hun får et problem skal ikke det taes ut på deg.

Det du kunne gjort for å gjøre situasjonen enklere var å informere sjefen om plagene dine og legens anbefaling straks du visste om det.

Det stiller deg i mye bedre lys og gjør planlegingen lettere for sjefen om du hadde holdt sjefen informert hele veien, enn å ringe kl 07 på mandag og si at du blir borte hele uken.

EDIT: Typo. Men den var litt artig så jeg lar den stå.

Endret av ekkoet
  • Liker 4
Gjest Newbitch
Skrevet

Mens du er sykemeldt kan du jo ta et norskkurs

AnonymBruker
Skrevet

Har jeg skrevet noe feil?

• Liker 1
Skrevet

Med grunnlag i? Hvorfor er du så ekkel?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skit i surmagrede innlegg når det gjelder sykemelding/NAV ts, for her på dette forumet og i nettdebatter generelt er det dessverre mange som liker å slenge dritt til sykemeldte og trygdede.

Du må respektere legens sykemelding, spesielt om h*n mener det kan bli verre. For blir det verre så blir det ennå vanskeligere å få ny jobb senere, det er ikke vits å ofre hele fremtiden sin for en enkelt jobb bare fordi en skal vise at en er flinkis. Husk at det er du som må ta den kostnaden, for sjefen din tar ikke fem flate øre for å skvise deg ut hvis du blir langvarig sykmeldt. En leder og bedrift kan og vil gjøre det som er best for bedriften, ikke den ansatte, det skal man alltid ha i bakhodet og sette grenser i forhold til det.

Anonymous poster hash: 95db7...108
Skrevet

Kledelig brukernavn.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS her

jeg fikk sykemelding for en uke. Hadde time rundt 14:30 så måtte kjøpe tabletter som legen annefalte meg så ble ferdig alt nå klokka er nesten 16 og jeg har ennå ikke levert sykemeldingen min til sjefen. Må man levere samme dagen legen skriver ut sykemeldingen eller kan jeg levere imorgen? Jeg jobber på rema og den er jo oppe helt til 23 men nå orker jeg ikke å dra

Gjest iGirl
Skrevet

Hei TS her

jeg fikk sykemelding for en uke. Hadde time rundt 14:30 så måtte kjøpe tabletter som legen annefalte meg så ble ferdig alt nå klokka er nesten 16 og jeg har ennå ikke levert sykemeldingen min til sjefen. Må man levere samme dagen legen skriver ut sykemeldingen eller kan jeg levere imorgen? Jeg jobber på rema og den er jo oppe helt til 23 men nå orker jeg ikke å dra

Legg den i posten i dag du.

AnonymBruker
Skrevet

Glemmer ALDRI den gangen min tidigere sjef sendte melding når jeg lå på sykehuset (en torsdag kanskje) om jeg kom på jobb på lørdag… Ble helt satt ut! Dette var da den type sjef som helst ikke ville jobbe selv, så ble jo selvfølgelig en ubehagelig situasjon for han om han måtte jobbe selv/funne noen andre.

Måtte bare dele.. Poenget er: Ikke bry deg om sjefen blir sur om du er syk. Er du syk så er du syk. God bedring og lykke til dersom du søker ny jobb :)

Anonymous poster hash: 1fbb0...9db
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjefen din er nok ikke sur fordi du er syk, men fordi du ringer i dag når du begynner kl 7.00. Det er ikkd bare bare og få tak i folk så tidlig.

Hadde nok vert bedre om du tok sykemeldingen fra legen første gang du var der slik at sjefen din fikk litt tid og forberede seg på. Eller gitt beskjed i går kveld.

Anonymous poster hash: 8e73b...a09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som arbeidsgiver, så velger jeg å poste her anonymt.

Som noen har nevnt over her, har faktisk ikke arbeidsgiver rett til å vite hvorfor du er sykemeldt, men jeg regner med du ønsker å ha et åpent og godt forhold til sjefen din.... da anbefaler jeg deg å være åpen og ærlig om dine vondter, og holde h*n orientert om hvordan det går.

Når ansatte er syke, skaper det situasjoner som kan gjøre det vanskelig for arb. giver. Klokken var 07 om morran. Hvor enkelt er det å få andre inn i din jobb i løpet av dagen? For meg virker det som dette ikke er noe som kom plutselig, og med det syntes jeg faktisk du burde forberedt lederen om at du sansyngligvis ikke kom på jobb de neste dagene.

Nå vet ikke jeg hvordan økonomien i den aktuelle remabutikken er, men det er også som dere alle vet, svinedyrt med sykefravær. Det ER noe vi alle budsjetterer med, men å gå over budsjett kan faktisk være ganske skjebnesvangert for mange bedrifter. Er man syk, så er man syk, men det kan fortsatt skape magevondt for en leder.

Ideen over om å legge sykemelding i postkassen syntes jeg er feigt!! Gå inn å ta en prat med h*n og fortell hvordan det ligger ann. Prøv heller å få en ordentlig samtale om hva som er planene fremover. Hvordan du har tenkt å bli bedre, og hvor lenge du tror du blir borte. Da er det lettere å planlegge vikarbruk. Og forhåpentligvis vil lederen få bedre forståeelse for dine smerter.

Anonymous poster hash: 152db...e89
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Glemmer ALDRI den gangen min tidigere sjef sendte melding når jeg lå på sykehuset (en torsdag kanskje) om jeg kom på jobb på lørdag… Ble helt satt ut! Dette var da den type sjef som helst ikke ville jobbe selv, så ble jo selvfølgelig en ubehagelig situasjon for han om han måtte jobbe selv/funne noen andre.

Måtte bare dele.. Poenget er: Ikke bry deg om sjefen blir sur om du er syk. Er du syk så er du syk. God bedring og lykke til dersom du søker ny jobb :)

Det handler faktisk om å ha mulighet til å planlegge vikarer dersom det er behov. Det normale er at du gir beskjed til legen din om hvor lenge du er vekke, har du ikke gjort det syns jeg det er helt rimelig at han ringer og spør.

Anonymous poster hash: 43340...0c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det handler faktisk om å ha mulighet til å planlegge vikarer dersom det er behov. Det normale er at du gir beskjed til legen din om hvor lenge du er vekke, har du ikke gjort det syns jeg det er helt rimelig at han ringer og spør.

ikke legen, men SJEFEN skulle det stå

Gjest constance90
Skrevet

jeg har hatt prolaps osv. og det vet jeg er utrolig vondt, men er du hjemme så anbefaler jeg deg ihvertfall ikke og ta noen smertestillende og hoppe i senga eller sitte å se på tv. Helt motsatt.. OPP OG STÅ. gå lange turer hele dagen.. eneste som hjelper for ryggen. Anonymous poster hash: 64b87...9a4

Helt enig. Finn ut hva som skaper smerten, skjelett eller musklatur, og gå og få behandling for det. Ryggsmerter blir ikke bedre ved å ligge i ro. Ta med deg telefonen med et par filmer, still deg på elipsemaskin på treningssenteret et par timer hvis du ikke vil ut å gå. Gå, gå, gå. Når du er frisk så bør du trene masse styrke

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det var virkelig ikke det det handlet om. Jeg lå på sykehuset med store smerten og uten diagnose på en torsdag eller fredag. Da er det åpenbart at jeg ikke kunne møte på jobb 1-2 dager etterpå. Er ikke alltid man vet nøyaktig hvor lenge man er syk og må ligge på sykehus (?) og da er det sjefens jobb å ta sine forhåndsregler. Hører selvfølgelig mye annet til historien og hans "trackrecord" med å håndtere sykdom og steppe inn selv, men det er en annen historie. Poenget i forhold til TS er at en sjef ikke kan bli SUR når de ansatte er syke.. Man velger da ikke å være syk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...