Gå til innhold

Villrosestiklinger til hekk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en stor og fin villrosebusk som blomstrer i fantastisk røde farger. Det er så mange blomster gjennom hele sommeren og alle mine hageinteresserte venner er misunnelige. Jeg derimot synes at busken tar for mye plass, og den stikker så inn i h* mye - ikke en millimeter uten torner på denne.

Kan jeg ta ørten stiklinger av denne busken, sette de ut langs veikanten/tomtegrensen for å få en ugjennomtrengelig hekk der? Så kan jeg eventuelt gi vekk resten av busken...

I så fall: Når tar jeg stiklingene? Forholdsregler & fremgangsmåte? Høres alltid så enkelt ut når hagefolk snakker om stiklingene sine, mens jeg bare ender opp med uendelig mange ubesvarte spørsmål. :plystre:

Anonymous poster hash: f3e30...7b9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enklest er å grave opp rotskudd. Har den rotskudd?

Er du sikker på at det ikke er en podet rose?

Det går an å ta stiklinger om sommeren, men det er en omfattende prosess. Du må bl.a. overvintre de frostfritt, og bør ha et drivhus tilgjengelig. Ofte stryker opptil 80% med i løpet av det første året.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så mange? Oi da, det var overhodet ikke slik jeg hadde tenkt. Hva er overlevelsesraten for stiklinger som er bare trykt ned i ett hull?

Er det kanskje andre planter dette her er lettere å gjøre med?

Anonymous poster hash: f3e30...7b9
Skrevet

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, leste et intervju med en som samlet på roser en gang, men roser er av de vanskeligere å formere. Å bare trykke en stilling ned i et hull fungerer ikke hos oss, med mindre den alt har en rot. Et rotskudd, altså.

Tror søtmispel er enklere. Leddved også. Men du kan få veldig billige hekkplanter på tilbud nå. Så sparer du noen år mens du venter på hekk.

Skrevet

Villroser har jo som regel godt med rotskudd som er enkle å flytte og få til å vokse. Rotskuddene er jo vanskelig å oppdage om man regelmessig kjører over de med gressklipperen, så det kan være lurt å ikke klippe for nært busken. Og om dine hageinteresserte venner kan jo fint få grave opp noen stiklinger til sine hager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...