Gå til innhold

Potteplanter for menn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tjolahopp!

Er en mann i midten av 20 åra som ikke har grønne fingre.
Her er det stort og store vinduer så deler av min omgangskrets med høyere østrogen nivå en meg fortalte meg at jeg burde få inn noen planter.

Kjøpte diverse planter la oss si 10-15 stk, etter nærmere 2 år er det 2 stk av de som er i live (en kaktus som stor trives!! og et bonsai tre) har jevnlig fylt på i vindusposten da ting har dødd. Kunne godt tenkt meg planter som varte.

Så mitt spørsmål til dere med grønne fingere eller dere som har vært i min situasjon men funnet en løsning er, er det noen blomster eller grønne planter som ikke er krevende?

Eventuelt har noen en oppskrift på hvordan man tar vare på en plante som krever omsorg og litt pusing?

Føler personlig jeg har lagt veldig mye arbeid i å holde dem i live, jeg spør de i butikkene. Jeg har målt opp hvor mye vann de skal ha, jeg gir dem plantenæring, har flyttet dem rundt for å se om de trives bedre men som oftest går det 2-3 mnd før røttene er døde.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, livet er ikke lett.

Hva slags planter som er riktig for deg avheninger jo også hvordan det er inne hos deg.

Umiddelbart så høres det ut som om grønne planter er tingen for deg.
Har du forsøkt bambus? De tåler mye og er flott pynt.
Eller elefantfot (tror den heter det).

Kan være at blomstene ble utsatt for mye sol/varme, selv om du flyttet de rundt.

Skrevet (endret)

Få deg selvvanningspotter og følg instruksjonene som ofte følger med. Når man har en selvvanningspotte har man en mye mindre dose gjødsel i vannet som ligger i beholderen og avgis til planten etter hvor mye den drikker.

Høres ut som du vanner for mye, planter drikker ikke en bestemt mengde vann hver dag, det varierer kraftig i forhold til planteart, luftfuktighet, bladtype, lys, mm.

Du kan også ha en oasisbit nederst i potteskjuleren om du ikke går for selvvanningspotter.

Edit: I hvilken himmelretning peker denne vindusposten? I den sterkeste solen kan en del planter ha godt av litt skygging for sol. Det kan lett bli 50 grader i vinduet og det er det slett ikke alle planter som liker særlig godt.

Endret av absinthia
Skrevet

Fredslilje! Den dør veldig sjeldent av overvanning, og den sier selv i fra når den er tørst. ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fredslilje! Den dør veldig sjeldent av overvanning, og den sier selv i fra når den er tørst. ;)

Helt enig! Hadde fredslilje gjennom hele studietida og kunne være borte en måned om gangen. Hadde den bare i dusjen og dagen etterpå var den glad og fornøyd igjen. Den henger med bladene og ser død ut, Men den planta tåler mye!

Anonymous poster hash: f0173...f23

• Liker 2
Skrevet

Hoya er nok noe for deg ;) De trenger sjelden vann :)

Skrevet

Fredslilje er fantastisk! Umulig å drepe :)

Og eføy. Den trenger mye vann, men er veldig lettstelt

Skrevet

Jeg har hatt fredslilje to ganger... Begge er borte nå, for å si det slik :unsure::sjenert:

Men hos meg dør omtrent alt... Har et oliventre som utrolig nok lever enda og en lyngaktig liten sak som er hvitgrå med mange mange grener, vet ikke helt hva den heter.

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp sukkulenter. Se etter tykke og mørkegrønne blader. De holder på vannet og bør ikke vannes ofte. Tåler mye sol.

Anonymous poster hash: ce9ae...805

• Liker 1
Skrevet

Hehe, livet er ikke lett.

Hva slags planter som er riktig for deg avheninger jo også hvordan det er inne hos deg.

Umiddelbart så høres det ut som om grønne planter er tingen for deg.

Har du forsøkt bambus? De tåler mye og er flott pynt.

Eller elefantfot (tror den heter det).

Kan være at blomstene ble utsatt for mye sol/varme, selv om du flyttet de rundt.

Hei du,

Takk for svaret:)

Faktisk så har jeg en bambusplante som stor trives, jeg har også en stor fredslilje på fot som også har holdt seg over et år å har blomstret etter jeg kjøpte den.

Plantene som ikke er glad i meg er de som er i vindusposten.

• Liker 1
Skrevet

Få deg selvvanningspotter og følg instruksjonene som ofte følger med. Når man har en selvvanningspotte har man en mye mindre dose gjødsel i vannet som ligger i beholderen og avgis til planten etter hvor mye den drikker.

Høres ut som du vanner for mye, planter drikker ikke en bestemt mengde vann hver dag, det varierer kraftig i forhold til planteart, luftfuktighet, bladtype, lys, mm.

Du kan også ha en oasisbit nederst i potteskjuleren om du ikke går for selvvanningspotter.

Edit: I hvilken himmelretning peker denne vindusposten? I den sterkeste solen kan en del planter ha godt av litt skygging for sol. Det kan lett bli 50 grader i vinduet og det er det slett ikke alle planter som liker særlig godt.

Heisann :)

Jeg har nok tatt knekken på dem med drukning og tørste.

Jeg har vinduspost i øst og vest, hadde en potterose som også levde et halvt års tid i vest, har krydderurter i øst(kjøkken) sånne man kjøper på rimi, de har jeg satt i nye potter med ny jord og overraskende nok får jeg til disse til å leve veldig lenge spesielt i fin været selvfølgelig.

Jeg bør kanskje ta meg en tur å prøve en selvvanningspotte (hadde aldri hørt om det engang hehe)

Har veldig lyst til å få til at blomstene skal leve og blomstre.

Må ærlig innrømme det at det har begynt å gi meg litt glede av å se de få plantene som vokser å koser seg.

• Liker 1
Skrevet

Fredslilje er fantastisk! Umulig å drepe :)

Og eføy. Den trenger mye vann, men er veldig lettstelt

Hello,

Har faktisk en stor fredslilje som står på fot, var nok nære å drepe den for alle bladene helt slappe, så i et siste håp druknet jeg den helt så vannet sto like over jorden, å da kom den på et svisj det overrasket meg veldig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler sukkulenter!! :-) Jeg har flere av de, og de finnes i mange forskjellige former! De trenger sjeldent vann og vokser sakte, så de har man lenge.

Anonymous poster hash: 59a60...039
Skrevet

Fredslijle er en slags vannlilje, så den liker å stå med føttene i vann. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så lett å finne fine planter som tåler mye direkte sol (vinduskarm).

Anonymous poster hash: cef74...5cb
Skrevet

Jeg anbefaler sukkulenter!! :-) Jeg har flere av de, og de finnes i mange forskjellige former! De trenger sjeldent vann og vokser sakte, så de har man lenge.

Anonymous poster hash: 59a60...039

(Google-søk sukkulent)

Det er noe kjent ved denne planten lurer litt på om mamma har eller om bestemor kanskje hadde det.

Får ta en tur innom mestergrønn å gi den et forsøk;)

Skrevet

Jeg har et pengetre det er helt umulig å drepe. Eller, det holdt på å dø da det bodde noen år i skygge. Men jeg redda noen stilker som jeg putta i jord og satte i sola. De slo rot og nå har de vokst som et uvær. I tillegg sier den fra når den vil ha vann! Dvs bladene blir tynnere og blassere.

Fantastisk plante :)

AnonymBruker
Skrevet

(Google-søk sukkulent)

Det er noe kjent ved denne planten lurer litt på om mamma har eller om bestemor kanskje hadde det.

Får ta en tur innom mestergrønn å gi den et forsøk;)

Sukkulenter er en plantefamilie. Aloe (vera), agave, kaktus osv er forskjellige typer sukkulenter.

Anonymous poster hash: ce9ae...805

• Liker 1
Skrevet

Svigermors tunge er en grønn plante som tåler mye, både tørke og sol.

Har du testet med orkideer? Dersom du har et sted de trives så er de også veldig lette å holde, blomstrer lenge, og kommer igjen og igjen. Men de dør ganske fort dersom de ikke liker forholdene.

Planter er kjempegøy når man får de til! :)

Skrevet

Svigermors tunge er en grønn plante som tåler mye, både tørke og sol.

Har du testet med orkideer? Dersom du har et sted de trives så er de også veldig lette å holde, blomstrer lenge, og kommer igjen og igjen. Men de dør ganske fort dersom de ikke liker forholdene.

Planter er kjempegøy når man får de til! :)

Jeg er personlig veldig glad i orkideer og potteroser så har kjøpt inn disse flere ganger men de varer sjeldent mer enn 3 mnd. Vet ikke om det er at de får for mye sol eller for lite, eller at det er at de får for mye/lite vann. Har en orkide nå som fortstatt står i blomst men bladene begynner å bli veldig tunge å slitene.

Jeg føler at jeg får til de grønne plantene men ikke blomstene

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...