Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er mørk sjokolade sunt i den grad at en kan spise det hver dag? Eller er det sunt bare i forhold til vanlig lys sjokolade?

Mener ikke at jeg har tenkt å spise en hel plate hver dag, men noen biter. Vet at det har mye kalorier i seg, men det har jo også andre matvarer, som f.eks. nøtter. Og nøtter anbefales det jo å spise, til tross for kaloriinnholdet ;)

Anonymous poster hash: dbe36...0db
AnonymBruker
Skrevet

Hmm. Et raskt googlesøk ga meg alle svar jeg trengte. Foreslår at du også gjør det, TS.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 4541a...328

• Liker 3
Skrevet (endret)

Mørk sjokolade er fortsatt sjokolade. En liten bit i uka er (faktisk) godt for hjertet, men pass på at sjokoladen har skyhøy kakaoprosent.

Edit: Nøtter er sunt blant annet fordi de er stappfulle av proteiner. I motsetning til sjokolade ;)

Endret av Kaylee
Skrevet

Noen ruter 86% sjokolade hver dag blir av en del ansett som sunt og bra. Det kan i hvert fall ikke skade, er jo ikke mye sukker man får i seg.

• Liker 1
Gjest lillelarve
Skrevet (endret)

Tror mørk sjokolade skal være godt for hjertet, har jeg hørt/lest... Men ja, litt mørk sjokolade nå og da er faktisk bra for kroppen. Velg mørk sjokolade med lite sukker :)

Jeg elsker mørk sjokolade. Spiser du det i små mengder kan du spise litt hver dag. Jeg tror på det at man kan unne seg litt så lenge man holder seg innen en viss grense.

Endret av lillelarve
AnonymBruker
Skrevet

Spiser 30 gram om dagen jeg, men det er 86% kakaoinnhold. Jeg spiser nesten aldri noe annen sjokolade eller snacks/kaker så unner meg det med god samvittighet. Inneholder masse antioksidanter og mange mener det er veldig sunt. Men tre ruter (30g) er ca 180 kalorier så man kan ikke spise ubegrenset (som med alt annet), men man har ikke lyst på 200 g mørk sjokolade med 86% kakaoinnhold. Kite sukker er det også.

Anonymous poster hash: 329f3...2b8

Skrevet

Forresten, et lite tips til de som er ute etter det sunne i den mørke sjokoladen uten at det nødvendigvis trenger å komme fra sjokoladeplater: kjøp rå kakaobønner! Det er ikke like godt eller like mye «kos» som mørk sjokolade, men jeg synes smaken er ålreit, og jeg strør det for eksempel over yoghurt eller havregrøt for å få litt ekstra knas :)

Jeg kjøper disse, fra iHerb. Rå og hakket i biter:

http://www.iherb.com/Navitas-Naturals-Raw-Chocolate-Cacao-Nibs-16-oz-454-g/8257#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=cacaonibs&rc=6&sr=null&ic=3

AnonymBruker
Skrevet

Men hva er poenget med å spise ting som ikke smaker godt? Det er dette som er så forsrudd i kostholdsverdenen synes jeg. Mat skal jo være nytelse også, ikke bare noe en tvinger i seg for å få de helsemessige gevinstene. Har smakt råe kakaobønner og det smakte pjuk. Ville heller gått for sjokolade med veldig høyt kakaoinnhold!

Skrevet

Men hva er poenget med å spise ting som ikke smaker godt? Det er dette som er så forsrudd i kostholdsverdenen synes jeg. Mat skal jo være nytelse også, ikke bare noe en tvinger i seg for å få de helsemessige gevinstene. Har smakt råe kakaobønner og det smakte pjuk. Ville heller gått for sjokolade med veldig høyt kakaoinnhold!

Hvis du synes det smaker pjuk skal du så klart slippe å spise dem. Jeg derimot synes at de smaker godt, så hvorfor skal jeg da heller velge å spise sjokoladeplater i hverdagen når jeg like greit kan spise kakaobønner? Kakaobønnene passer jo dessuten sammen med mye av hverdagsmaten min, det gjør ikke sjokoladeplater.

Det at du ikke liker noe betyr ikke at ingen andre kan gjøre det ;)

AnonymBruker
Skrevet

Du skrev at de smakte allright, men synes du de smaker godt så forstår jeg jo at du spiser det. Folk har jo forskjellige smaksløker, men å spise ting som smaker allright er iallefall ikke min greie. Derfor jeg skrev det jeg gjorde.

Skrevet

Du skrev at de smakte allright, men synes du de smaker godt så forstår jeg jo at du spiser det. Folk har jo forskjellige smaksløker, men å spise ting som smaker allright er iallefall ikke min greie. Derfor jeg skrev det jeg gjorde.

Ålreit er da et positivt ladet ord, så når jeg skriver at noe smaker ålreit mener jeg ikke at det smaker vondt. Jeg er nysgjerrig på hva du legger i ordet, ettersom du skriver at du ikke spiser mat som smaker allright? I mitt hode er «ålreit mat» typisk hverdagsmat, altså mat man liker men som ikke nødvendigvis i seg selv er en gastronomisk opplevelse.

Blander man derimot kakaobønner med rosiner og nøtter blir det ganske digg snacks ;)

AnonymBruker
Skrevet

Allright = helt greit. Ganske nøytralt. Spiser selvfølgelig ikke bare ting jeg synes er veldig godt til hverdags, men når det nå er snakk om mørk sjokolade (som for mange blir et substitutt for vanlig sjokolade), så synes jeg det blir "høll i huet" å skulle erstatte dette med rå kakaobønner som snaker allright (helt ok/helt greit).

Ts: du kan jo teste ut begge deler, og gå for det du liker best, men å spise et par ruter mørk sjokolade er helt innafor (mener nå jeg)

Skrevet

Allright = helt greit. Ganske nøytralt. Spiser selvfølgelig ikke bare ting jeg synes er veldig godt til hverdags, men når det nå er snakk om mørk sjokolade (som for mange blir et substitutt for vanlig sjokolade), så synes jeg det blir "høll i huet" å skulle erstatte dette med rå kakaobønner som snaker allright (helt ok/helt greit).

Ts: du kan jo teste ut begge deler, og gå for det du liker best, men å spise et par ruter mørk sjokolade er helt innafor (mener nå jeg)

Hvis man spiser det som godteri kan jeg forstå at man ikke vil bytte det ut med kakobønner, hvis man ikke synes smaken på kakaobønner er særlig god. Rådet mitt gjaldt først og fremst de som spiser litt mørk sjokolade hver dag for å få i seg sunne næringsstoffer fra kakaoen.

For meg er kakaobønner hverdagsmat og 86% sjokolade helgekos :)

Skrevet (endret)

Jeg foretrekker ennå melkesjokolade, eller jeg har kakao i ett eller annet av mat eller drikke. Tror ikke noe på at melken opphever kakaoens gode virkning. Men det er viktig for meg å ikke spise for mye av gangen, da det kan trigge søtsug.

Endret av Pringle
Skrevet

Det er sant at det er mer sunne stoffer i mørk sjokolade enn lys, men man må fortsatt tenke på kaloriinnholdet og ikke spise for mye av det. Mørk sjokolade inneholder faktisk mer kalorier enn melkesjokolade - melkesjokolade er rundt 550 kalorier per 100 gram, mens mørk sjokolade er rundt 600 kalorier per 100 gram.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...