Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens. Etter jeg fant ut jeg var gravid har jeg ikke rørt en dråpe alkohol. Jeg mener det hører med det å være gravid, men det er så mange som syns jeg overreagerer. Fordi jeg ikke vil smake på det de andre drikker til middagen, eller fordi jeg ikke sier ja til en kald cider en varm sommerdag. For det kan jo ikke skade. Og nei, det er ikke sikkert det hadde vært såå farlig med en smak her eller et glass der, men jeg vil ikke. Hvorfor ta sjansen?

Har dere også nulltoleranse når det gjelder inntak av alkohol? Eller smaker dere på ting og tang?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Aldri hørt om at folk presser på gravide alkohol i 2014.

Anonymous poster hash: 5392b...f00

• Liker 32
Skrevet

Den dagen jeg finner ut at jeg er gravid kommer jeg til å gjøre som deg. Ikke smake på noe alkohol.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å smake litt er jo noe ganske annet enn å helle nedpå en hel cider eller et glass vin.

I såfall synes jeg du er hysterisk.

(Leste ikke innlegget ditt godt nok før mitt første svar.)

Anonymous poster hash: 5392b...f00

• Liker 4
Gjest New_Girl
Skrevet

Ja, jeg hadde nulltoleranse. Og jeg hadde ingen rundt meg som spurte om jeg ville ha. De tok det tvert i mot som en selvfølge at jeg ikke skulle ha.

Skjønner ikke hvorfor det skal være så viktig å smake på alkohol? Merkelige folk.

• Liker 9
Skrevet

Har så klart nulltoleranse! Tenker som du at det nok ikke hadde skadet all verdens å smake eller drikke en cider, men ser absolutt ingen vits i det når jeg kan drikke noe uten alkohol. Skal sies at jeg ikke er en person som liker vin/øl til maten, men heller foretrekker brus for smakens skyld. Det skal nok en del til for at fosteret skal ta skade av alkohol, og vi vet jo at mange har flere våte kvelder på byen i starten av graviditeten før de vet om den (det er vel snarere regel enn unntak for de som er unge og er mye på fest ;)). Likevel er det noe helt feil for meg med å ta sjansen på det, og jeg ser ikke vitsen rett og slett! Samme gjelder røyking. Syns det er feil å se høygravide som tar seg en røyk på parkeringsplassen på helsestasjonen før de setter seg inn i bilen... Nei, er man gravid så klarer man fint å la være med slike ting en periode i livet slik at barnet skal få en best mulig start.

Skrevet

Jeg ser heller ikke vitsen, selv om det sikkert skal mye til før det tar skade. I forrige helg var jeg og typen i bryllup og gjenganger var "du kan jo smake på litt selv om du er gravid" og "et glass går vel bra?", men jeg har bare ikke lyst. Hvis jeg skal smake på masse forskjellige greier iløpet av kvelden blir det jo noe tilsammen. Og når vi er på besøk hos svigers syns de alltid det er rart når jeg takker nei til et glass vin til maten, for deres barn tok ingen skade av det! Samme greia når jeg er på besøk hos pappa.

• Liker 1
Skrevet

Ja, selvsagt. Og jeg synes det er meget merkelig med drikkepress mot gravide i 2014 ... hvor har disse folkene oppholdt seg de siste årene? Under en stein?

• Liker 8
Skrevet

Jeg har smakt en mini-mini slurk her og der av kjæresten min, når han har bestilt seg øl- eller cidersorter jeg er nysgjerrig på. Kanskje fire ganger på nå nesten åtte mnd. Det hadde nok ikke vært skadelig å tatt ett glass med med noe med lav prosent noen få ganger heller, men det ser jeg ikke vitsen med. Det er heldigvis ingen som har prøvd å presse på meg noe med alkohol :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Drikker aldri alkohol når jeg er gravid. De som mener du overreagerer bør ta seg en bolle.

Anonymous poster hash: a8c8a...813
  • Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

For meg er det en selvfølge at gravide ikke drikker så hvis jeg var vertskap til en finere middag der du var invitert ville jeg ringt deg på forhånd og spurt hva du ville ha å drikke siden de som ikke drikker alkohol også fortjener god drikke til maten.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har smak EN liten slurk vin av mannen kanskje 4-5 ganger under graviditeten. Det er jo ca like mye alkohol som i munnskyllevann (ja man absorberer alkohol selv om man spytter ut). Ville ikke drukket en hel cider, det er jo opp til 4,5% alkohol og likt som øl! Alkoholfri cider drikker jeg selv om den kan inneholde opp til 0,0-ett-eller-annet-% alkohol. Skal man ikke drikke det må man holde seg unna syrnede melkeprodukter også, og det er hyteri!

Anonymous poster hash: a2537...614

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Evt kjøp alkoholfri, så holder de kjeft. Ser ut som vanlig alkohol.

Anonymous poster hash: a8c8a...813
  • Liker 1
Skrevet

Er det ikke en selvfølge blant folk flest at man har nulltoleranse ovenfor alkohol mens man er gravid? :klo: Stakkars den som hadde prøvd å prakke på meg noe som helst mens jeg var gravid, sånt gjør man bare ikke.

• Liker 4
Skrevet

Jeg drikker ikke alkohol under graviditet, men kan godt smake et par slurker av mannen av og til. Men det er rart at folk prøver å prakke det på deg...

• Liker 7
Gjest Magdalene
Skrevet

Nulltoleranse for alkohol for meg. Mannen drakk ikke noe jeg ikke hadde smalt før, så hadde ikke behov for å smake noe.

• Liker 1
Gjest bustyvel
Skrevet

Jeg vil ha nulltoleranse for det når jeg blir gravid, og forventer egentlig at alle andre gravide også tenker litt fornuftig, men er nå deres valg.

• Liker 1
Skrevet

Merkelig omgangskrets du har.

Selvfølgelig nulltoleranse. Jeg smaker heller ikke.

• Liker 2
Skrevet

Ikke det at jeg har vært gravid selv. Men det har jeg aldri opplevd.

Mitt inntrykk er heller det motsatte. Var på en venninnemiddag en kveld, der ei var gravid. Hun ville ha et halvt glass vin, vertinnen nektet og alle sa seg enig med vertinnen da den gravide protesterte.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har smakt noen slurker av vin når vi har vært ute og spist eller i selskap. Tilsammen tilsvarte det vel 2 ss vin. Dette var mot slutten av svangerskapet. Ville ikke drukket hele glass med alkoholholdig drikke, men ser ikke problemet med en smak. Har imidlertid ikke opplevd å bli presset til å smake, det har vært mitt eget valg.

Anonymous poster hash: 228a8...08a
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...