AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #1 Skrevet 25. mai 2014 Leste i vg i går ang det å komme på sykehjem for eldre. Leste om hva de må betale osv. Når du kommer på sykehjem så tenker en vel at da ligger de der, totalt hjelpesløs Demente og ute av denne verden. Ser de betaler 85 prosent av sin inntekt, for øvrig noe jeg syns er hårreisende for de som bor på tomannsrom, men det er en annen diskusjon. En bekjent av meg vil trolig komme på institusjon tidligere enn vanlig pga sitt handicap. Helt klar i hodet, men klarer seg ikke i leiligheten i 2 etasje. Omsorgsbolig er det lite trolig det blir for hun. Han har ikke bolig å selge. Han vil trenge mye praktisk hjelp osv. Hun har minstepensjon. Avhengig av en del hjelpemidler. Nesten blind, og nesten døv. Det blir en del utgifter til bare batterier til hjelpemidler. Spesialbriller som sist kostet 12700 kroner, noe nav ikke dekker. Personen er nøye hvordan en ser ut, og er avhengig også av frisør. Både pga synet, og annet handicap. Noe som koster. Med minstepensjon så blir det ikke mange kroner igjen. Hva gjør man da? Når pengene ikke strekker til for disse personene? Pr. i dag blir det eks bestilt spesialtaxi når hun skal ut. Det blir gjort ved besøk til barn, barnebarn og oldebarn. Det er det sosiale livet personen har, skal man miste det også? Selv om en er gammel så har en jo en del private utgifter, men blir man tvunget til å stoppe det? Eks er peersonen kristlig, og har støttet sin sak med 150 kr mnd i x antall år. Hva dekker egentlig instutisjoner, når de tar det meste av inntekten? Skulle en person ha behov for nytt gebiss,hvem betaler det? Eks med briller jeg skrev, så endrer synet seg til denne personen, så om to år kan det hende at en må ha andre briller osv. Pga handicapet så slites klærnene oftere, hva med utgifter til de? Pga sitt handicap må personen ha en del apotekvarer (spesial) som ikke nav eller blåresept dekker. Jeg ble veldig opprørert når jeg leste om dette i vg. Vet ikke hva netto minstetrygd er, men tipper 12000? Personen har ikke pårørende som kan dekke disse utgiftene Anonymous poster hash: db9b8...4ef
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #2 Skrevet 25. mai 2014 Dersom hun er klar i hodet og drar ut på besøk, fikser ting selv o.l. så får hun nok neppe sykehjemsplass, ettersom det er vanvittig trykk på disse plassene av folk som ikke kan gjøre noe som helst på egen hånd eller som er demente og ikke husker fra morgen til middag. Betalingen for institusjonsplass dekker så klart rommet du bor på, vask av dette, sengetøy, vask av private klær, standard toalettartikler som dopapir og håndsåpe, alle måltider, medisiner, bleier, utstyr til sårstell o.l., og ikke minst pleiepersonale. Frisør, klær, gebiss og briller må de dekke selv, mange sykehjem har egne frisører som kommer for å ta seg av beboerne slik at de slipper å reise ut hvis ikke de vil. Men jeg lurer jo fælt på hva som er handicappet til denne personen, siden du mener hun får det så mye verre enn alle andre? Anonymous poster hash: 81e58...4cb
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #3 Skrevet 25. mai 2014 Nå er det lege,hjemmesykepleie som har vurdert denne situasjonen da. Når jeg skrev besøk, så er det spesialbil, og det tar faktisk litt tid med planlegging osv. Vet jo ikke om det blir typisk dementhjem,men en kommunal instutisjon. Jeg ser jo på regnestykket at denne personen ikke vil klare å legge seg opp penger til eks briller. Spørsmålet mitt gjelder mye at hva gjøres når det ikke er nok penger? Ser bare på den daglige utgiften til hjelpemiddlene. Vet personen har mobil også. Betaler 190 kr mnd,så da skal det holde hardt med resten. Er det slik at man skal bli sosialklient på sine gamle dager? Og hvor har du lest at jeg mener denne personen er verre enn andre? Anonymous poster hash: db9b8...4ef
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #4 Skrevet 25. mai 2014 Nå vet jeg ikke hvor gammel denne personen er, men hva med BPA ( brukerstyrt personlig assistanse). Kanskje det kunne vært noe?Anonymous poster hash: a50c2...f8c
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #5 Skrevet 25. mai 2014 Alle alternativer er vurdert. Av lege, spesialister osv. Det er snakk om en eldre person Anonymous poster hash: db9b8...4ef
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #6 Skrevet 25. mai 2014 Alle alternativer er vurdert. Av lege, spesialister osv. Det er snakk om en eldre person Anonymous poster hash: db9b8...4ef Og hva ble resultatet? Anonymous poster hash: cbb20...705
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #7 Skrevet 25. mai 2014 Som jeg skrev innledningsvis, tidligere enn kanskje andre. Selv om hun ikke er dement så blir det instut. Anonymous poster hash: db9b8...4ef
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #8 Skrevet 26. mai 2014 Vet ikke hva som har stått i VG, men det er ikke 85% av hele inntekten. Det trekkes fra et fribeløp først, og så er det 75% av inntekt opp til 1G (grunnbeløpet), og 85% av overskytende. Slik blir egenandelen utregnet Det skal betales 75 % egenandel av grunnbeløpet i pensjonen, etter at det er trukket fra et fribeløp med kr 7.250,- pr. år. Det skal det betales 85 % av resten av pensjonen og av alle andre inntekter, etter at skatt og eventuelle gjeldsrenter er trukket fra. Hentet herfra: http://www.alesund.kommune.no/tjenester/omsorg-trygd-og-sosial/botilbud/egenandel https://www.nav.no/Pensjon/Vederlag+for+opphold+i+sykehjem+mv.347023.cms (fribeløpet her er ikke oppdatert). Anonymous poster hash: e510e...d9e
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #9 Skrevet 26. mai 2014 Å støtte en hjertesak med 150 i måneden er en god tanke, men om pengene ikke strekker til er selvsagt dette det første hun må kutte ned på. Jeg forstår ikke helt hvorfor du har valgt å nevne denne utgiften sammen med nødvendige kostnader, som klesslitasje, apotekvarer og gebiss? Anonymous poster hash: 80ee7...a75 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #10 Skrevet 26. mai 2014 Det er jo flere ting av det du nevner der som blir dekt da Jeg syns IKKE 85% er for mye betalt hvert fall. Anonymous poster hash: 60fc3...104
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå