Gå til innhold

Avvise venneforespørsel fra venn som spammer meg med linker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sorry, langt innlegg som kanskje kunne vært postet i teknologidelen av forumet.

Jeg hadde et opphold i Spania i vinter og ble kjent med en mann som jeg tenkte det ville være hyggelig å holde kontakt med. Vi utvekslet epostadresser og snart sendte han meg epost, pluss en masse linker til youtubevideoer. Jeg ba ham om å slutte å sende linker og dro en liten hvit løgn om at alle epostene hans automatisk ble merket som spam om han fortsatte. Det hjalp og han har sluttet med disse dumme epostene.

For en måneds tid siden registrerte han seg på Twitter og fant meg der og begynte å følge meg. Typisk nok tvitret han @mittnavn med linker igjen, faktisk de samme linkene som han hadde limt inn i en Skype-samtale vi hadde hatt kvelden før. Jeg bruker twitter delvis i jobbsammenheng og synes ikke det er noe kult at linker som ikke har noe med mine interesser og kompetanse å gjøre kommer opp når man søker på navnet mitt. Jeg ba ham om å fjerne tweetene og det gjorde han. Jeg skjønner forsåvidt at han kanskje ikke helt var klar over hvordan Twitter fungerer. Han sa at han hadde sluttet å følge meg, og for sikkerhets skyld har jeg blokkert ham.

Nå har han omsider registrert seg på Facebook og sendt meg en venneforespørsel. Jeg synes det er greit med Facebook som kommunikasjonsverktøy overfor venner, men merker at jeg bekymrer meg litt for hva han kan komme til å poste og kommentere. Jeg regulerer selv hva som står på veggen min og hvilke bilder jeg merkes i, men kommentarer på postene mine kan jeg ikke styre. Skal jeg avvise forespørselen? I så fall, skal jeg si noe til ham om hvorfor?

Dere lurer kanskje på hvorfor jeg ikke har kuttet ham ut for lenge siden. Han er en hyggelig fyr og helt normal når man møter ham face to face. Han er blant mange spanjoler som er rammet av krisen. Å bli arbeidsledig i en alder av 50 er ikke lett, så jeg har forsøkt å hjelpe ham med å rydde opp i CVen på 6 sider med mye ræl om hobbyer og hester 30 år tilbake i tid. Jeg har også forsøkt å forklare hvorfor han ikke får jobb som guide i Norge eller noen av de andre 500 jobbene han søker på hver eneste uke når han sender den CVen sammen med en standardsøknad som fyller to A4-sider hvor alskens mulige irrelevante jobber nevnes.

Sorry, dette ble litt langt. Jeg føler meg litt råtten og ekkel som bare vil kutte ham ut og blokkere ham, samtidig som jeg er lei av å drive med oppdragelse som ikke ser ut til å hjelpe stort. Fyren er jo nokså clueless når det gjelder etikette i sosiale medier, men det er også alt som er problematisk med ham. Setter pris på innspill.

Anonymous poster hash: a60e0...024

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...