AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #1 Skrevet 25. mai 2014 Vi har da havnet i en litt kinkig situasjon.. Mannen er i full jobb, og siden han ikke har tjent opp feriepenger i fjor velger han å ikke ta ut noe feire i sommer. Han skal altså jobbe hele sommeren. Jeg er student og hadde fått sommerjobb. Hadde en uforutsett regning som hele bufferen gikk til for bare litt siden, og vi har ikke fått opparbeidet ny buffer. Så får jeg altså beskjed om at jeg ikke trengst i sommer likevel. Det er jo helt krise for med samboers inntekt klarer vi omtrent kun utgiftene, men har nesten intet å leve for. Vi klarer oss i juni, men det er juli som blir krise. Vi får til å dekke husleie, strøm og barnehage, de andre regningene kan vi få utsatt. Jeg søker selvfølgelig og ringer rundt for harde livet etter nye jobb. Men om jeg ikke får noe jobb er vi nødt til å søke krisehjelp i juni måned. Vi må jo rett og slett ha noe å leve for i juli. Leste i en annen tråd at en mor hadde søkt om hjelp fra nav og det hadde blitt sendt bekymringsmelding. Er det noen automatikk i dette? Ser vi også må levere selvangivelse og da ser jo nav at vi også har en del kredittgjeld. Dette er på ganske mye, men det er gammel gjeld som vi prøver å betale ned på så mye vi klarer. Dette blir nå da ikke prioritert i sommer så klart, vi er jo nødt til å penger til mat i stede. Jeg tar noen vakter på et sykehjem når jeg har mulighet (er et ganske krevende studie, men jobber så mye jeg kan for å betale ned fortest mulig). Er da her jeg ble lovet jobb i sommer, men nå trengs det ikke likevel. Vi har et barn sammen og er i midten av tyveårene. Vi klarer oss bra ellers, er bare den ene måneden denne ene gangen vi trenger hjelp. Har aldri fått noe annet enn foreldrepenger hos nav tidligere. Vi vet at vi tar oss godt av barnet og at det er ingenting å utsette på hjemmesituasjonen da vi har et frisk, sunt, velutviklet og lykkelig barn. Har bare positive tilbakemeldinger fra barnehagen og helsestasjonen, så jeg er ikke "bekymret" med tanke på en undersøkelse av barnevernet. Er helt sikker på at en evt. sak ville blitt henlagt fort. Men man vil jo helst unngå det da det tar opp tid og tanker. Men er det altså slik at basert på vår økonomiske situasjon så kan nav sende bekymringsmelding? Vi klarer oss jo bra ellers, det er bare i sommer det (muligens, forhåpentligvis ikke) blir litt krise. Har mulighet til å låne litt av foreldre, men ikke til mat i en hel måned. Anonymous poster hash: 96773...279
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #2 Skrevet 25. mai 2014 Da jeg som alenemor, etter å ha levd noen måneder på sosialhjelp, fikk min eldste sønn i 88, fikk jeg da gutten var ca en måned brev fra sosialkontoret selv om jeg da levde på grunnstønad og ikk lenger hadde noe med dem å gjøre. Brevet startet med"Gratulerer, jeg ser i avisen idag at du har fått en gutt..." og da ville de tilby meg avlastning, slik at en navngitt person fra sosialkontoret kunne komme hjem til meg og passe mitt barn.Altså en fremmed som ikke hadde tilknytning til verken barnet eller meg. Aldri i livet! Jeg oppfattet henvendelsen som veldig frekk siden jeg aldri hadde bedt om denslags hjelp og jeg svarte aldri på brevet og det er jeg glad for idag. Sosialkontorets usmakelige uortodokse metoder for å få grepet om en tenkte jeg. Og jeg begynte å få litt paranoia om de spionerte på meg etter dette. Anonymous poster hash: 10990...7d7
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #3 Skrevet 25. mai 2014 Tviler sterkt på at dere har rett til sosialhjelp i en slik situasjon. Studenter får ike sosialhjelp om sommeren, særlig ikke når man har partner som jobber. Klarer dere regninger til hus og alt annet har dere ikke rett på hjelp. Hadde selv tatt opp et lite forbrukslån for å klare meg den måneden og forberedt meg på å leve trangt fremover for å då tilbakebetalt lånet kjappt. Husk arbeidskontrakt neste gang så slipper du dette igjen.Anonymous poster hash: 3ca39...505 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #4 Skrevet 25. mai 2014 Selg ting dere ikke bruker. Det er gratis å annonsere på finn nå. Dere kan umulig ha krav på sosialhjelp når en av dere er i full jobb og en student. Det er vel ikke mer enn et par-tre tusen dere trenger for å få mat i en mnd. Anonymous poster hash: 8f87a...560 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #5 Skrevet 25. mai 2014 Du får ikke sosialhjelp så lenge mannen din tjener penger. Anonymous poster hash: 98e3a...7d9 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #6 Skrevet 25. mai 2014 Kan ikke foreldrnee deres låne dere 2000kr så har dere til mat? Det går ann å leve svært billig en måned. I tillegg er det jo billigere barnehage om sommeren siden ungen skal ha ferie, da sparer dere jo litt der også. Tror ikke dere har krav på sosialhjelp når dere ellers har nok penger. Eere har jo hatt god tid til å legge av litt penger nå og da. Ring flere sykehjem så ordner det seg nok. Ta ekstravakter nå så du får utbetalt i juniAnonymous poster hash: e3f6c...5c2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #7 Skrevet 25. mai 2014 Nei, NAV sender ikke bekymringsmelding kun fordi noen søker om hjelp i en måned. (Ellers tenker også jeg at dere kommer til å få avslag - alle andre muligheter skal være prøvd før dere søker om krisehjelp)Anonymous poster hash: 6d90a...d6f
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #8 Skrevet 25. mai 2014 Nja,er du først registrert så vil jeg ikke påstå det er til fordel for deg, men det blir ikke bm av slikt i førtste omgang. Anonymous poster hash: 45eae...c78
MissPierce Skrevet 25. mai 2014 #9 Skrevet 25. mai 2014 Er ikke juli betalingsfri mnd i barnehagen deres?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #10 Skrevet 25. mai 2014 har dere huslån eller andre lån i bank, så får dere betalt bare rentene den mnd. Latterig at folk roper nav så snart de ser de er blakk Anonymous poster hash: 0db0d...f31
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #11 Skrevet 25. mai 2014 Nei, det er ingen automatikk i at NAV skal sende bekymringsmelding til BV hvis en søker om økonimisk bistand en måned. Anonymous poster hash: 9909c...305
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #12 Skrevet 25. mai 2014 Hvis dere ikke klarer dere en mnd uten full inntekt lever dere allerede over evne.Anonymous poster hash: e67ff...8a0 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #13 Skrevet 25. mai 2014 Sjekk om juli er betalingsfri i barnehagen, det er ganske vanlig Anonymous poster hash: fa213...d4f
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #14 Skrevet 25. mai 2014 Okei, tusen takk for svarene:) Mest sannsynlig og forhåpentligvis trenger vi ikke å søke hjelp! Jeg håper jo for all det at jeg skal få meg jobb snart! Noen må jo trenge folk.. Jeg trenger jo ikke voldsomt med vakter for at vi skal klare oss, vi skal klare å leve veldig knapt før vi tyr til andre løsninger. Jeg har ikke tenkt på å selge ting, det var en veldig lur ide. Vi har nok noen greier som kan selges så vi får litt penger, har vi kanskje 500 kr uka så skal vi klare oss. Er litt mer innstilt på at vi skal klare dette selv enn jeg var når vi skrev innlegget. Anonymous poster hash: 96773...279
Muscae Skrevet 25. mai 2014 #15 Skrevet 25. mai 2014 Hvor har dere tenkt å gjøre av barnet i sommer da, hvis dere skal jobbe begge to? Barnehagebarn har lovfestet rett til fem uker ferie, der en av ukene går vekk i planleggingsdager. De fleste barnehager har i vedtektene at barnet må ha to eller tre uker sammenhengende i løpet av fellesferien. Juli er ofte betalingsfri, men enkelte har betalingsfri i desember. Sjekk dette med barnehagen deres. Tror ikke dere får sosialhjelp, siden mannen din jobber fullt og du er student.
Jade Skrevet 25. mai 2014 #16 Skrevet 25. mai 2014 Hvis dere allerede nå vet at dere får dårlig råd i juli, så begynn å leve som om dere "ikke har penger" allerede nå. Kjøp kjempebillig mat, spis middagsrester annenhver dag, lag billige middager, ha litt hermetikk i bakhånd, dropp brus og snop. Dropp kino/show, kafébesøk, uteturer, alkohol, røyk, snus, kjøp av klær/kosmetikk (det er sikkert en selvfølge, men nevner det for sikkerhetsskyld). Dropp bilen der det er mulig, og gå/sykle i stedet. Har sett noen sparetråder inne på forumet som har masse tips til krisebudsjett. Jeg lurer også på hvordan dere gjør det med barnehage, da barn skal ha ferie i løpet av sommeren.
mara2012 Skrevet 25. mai 2014 #17 Skrevet 25. mai 2014 Dere klarer å dekke alle regningene deres, men mangler altså livsopphold/matpenger for én måned? Da ville jeg tatt ett røsk i leiligheten å sett om det var noe jeg kunne solgt, lånt litt penger av venner/familie ol. Alt annet enn å gå inn på Nav..
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #18 Skrevet 25. mai 2014 Hvor har dere tenkt å gjøre av barnet i sommer da, hvis dere skal jobbe begge to? Barnehagebarn har lovfestet rett til fem uker ferie, der en av ukene går vekk i planleggingsdager. De fleste barnehager har i vedtektene at barnet må ha to eller tre uker sammenhengende i løpet av fellesferien. Juli er ofte betalingsfri, men enkelte har betalingsfri i desember. Sjekk dette med barnehagen deres. Tror ikke dere får sosialhjelp, siden mannen din jobber fullt og du er student. Vi betaler halv barnehageregning i juni og julii. Så har barnehagen stengt 2 uker om sommeren. Barnet har krav på minst 3 uker ssmmenhengende fri en gang iløpet av året, de fleste tar jo dettr om sommerenAnonymous poster hash: e3f6c...5c2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #19 Skrevet 25. mai 2014 Nei, NAV sender ikke bekymringsmelding kun fordi noen søker om hjelp i en måned. (Ellers tenker også jeg at dere kommer til å få avslag - alle andre muligheter skal være prøvd før dere søker om krisehjelp)Anonymous poster hash: 6d90a...d6f Nei, det er ingen automatikk i at NAV skal sende bekymringsmelding til BV hvis en søker om økonimisk bistand en måned. Anonymous poster hash: 9909c...305 Det er nok ikke noen automatikk i det, men det gjorde de i min situasjon selv om det var første gang jeg søkte om sosialhjelp. Ellers må jeg si at jeg tror ikke du har rett til å søke på det siden en av dere er i full jobb :/ Anonymous poster hash: 090c1...c51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå