Gå til innhold

Automatisk justering av bidrag - feil beregning

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Så i din verden skal ikke mor trenge å forsørge seg selv, altså? Fremskritt!

Anonymous poster hash: b07fb...edd

Hun skal forsørge seg selv ja, men barnefar skal bli med på å forsørge ungen.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så i din verden skal ikke mor trenge å forsørge seg selv, altså? Fremskritt!

Anonymous poster hash: b07fb...edd

Jovisst.

Men barna skal en forsørge sammen. Det spiller ingen rolle om mor kjøper vin.

Anonymous poster hash: f52ad...f5c

Skrevet

Ja ha, så mor skal oppfostre barnet alene altså?

Hvis faren betaler barnebidrag så antar jeg vel det, ja? Pengene skal jo gå til barnet, og hvis det ikke er nødvendig med 2000 kr per mnd så burde selvsagt de pengene gå til en sparekonto for ungen. Med mindre moren selv setter dem inn på en konto da, som er ganske vanlig.

• Liker 1
Skrevet

Her står det vel ikke noe ant enn at vi ønsker å vite hva som er vanlig når de gjelder automatisk justering om bidrag, om det er noen som vet at slik at mor per i dag mottar utvidet trygd og ligger i skatteklasse 2 fordi det stod noe om det i skrivet (noe som er skattesvindel i sådan fall), og om noen vet hvor nøyaktig veiledren på NAV her.

Den kvalme synsinga di er helt utenfor rekkevidde og jeg forstår helt ærlig ikke hva du mener at vi har en beleilig historie?

Jeg ble sammen med BF to år etter han flytter fra BM, hun ble sammen med ny samboer tre mnd etter det ble slutt, så det vi har gjort er ikkemye beleilig?

Vi er ordentlig etablerte, har et trygt og stabilt forhold og har aldri nektet BM et rødt øre, prøver å møte dama på midten så langt vi klarer, og gir sønnen deres en forutsigbar og trygg hverdag her hos oss.

Hva er det du syns er problematisk?

Det jeg synes "skurrer" her, og som gjør at jeg undere på hva slags dagsorden du har, er at du er i overkant ivrig etter å finne ut om mor får ytelser hun ikke har krav på. Som sagt; NAV beregner ikke på nytt, de endrer ut fra sjablongene. Derfor vil det som har vært grunnlag før stå oppført i vedtak om endring inntil en av foreldrene ber om endring av bidrag.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis faren betaler barnebidrag så antar jeg vel det, ja? Pengene skal jo gå til barnet, og hvis det ikke er nødvendig med 2000 kr per mnd så burde selvsagt de pengene gå til en sparekonto for ungen. Med mindre moren selv setter dem inn på en konto da, som er ganske vanlig.

Det er nødvendig med 2000kr pr måned, det er pinadø nødvendig med 4000kr i bidrag pr måned. Ellers da så kan du begynne å utdanne deg om hva barn koster i vårt samfunn før du fortsetter å drite deg ut her på KG.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og personangrep, samt svar til dette.

Yvonne (mod)

Gjest Blondie65
Skrevet

Skatteklasse 2 er opphørt - så det er jo merkelig at NAV ikke er oppdatert på gjeldende regelverk.

Står det ikke om klageadgang i det automatiske vedtaket?

Gjest Gjest
Skrevet

Det jeg synes "skurrer" her, og som gjør at jeg undere på hva slags dagsorden du har, er at du er i overkant ivrig etter å finne ut om mor får ytelser hun ikke har krav på. Som sagt; NAV beregner ikke på nytt, de endrer ut fra sjablongene. Derfor vil det som har vært grunnlag før stå oppført i vedtak om endring inntil en av foreldrene ber om endring av bidrag.

Ja, særlig med tanke på at fyren er mellom to jobber (200 000 mindre enn vanlig i inntekt), hva med barnet på andre enden som ikke vil få det han har krav på hvis bidraget blir justert i forhold til det, like etter får far jobb og så skal ikke barnet nyte godt av det, men bare avspises med småpenger....?

AnonymBruker
Skrevet

Glemte mannen din at han ar taushetsplikt ang opplysningene om mors inntekt og økonomi? Siden du vet så mye om det...

Anonymous poster hash: 041fe...af8

Skrevet

Takk for linken, supert!

Vi har tatt det med i beregningen, men er ikke også kalkulatoren for NAV noget nøyaktig?

Der tok vi utgangspunkt i mors inntekt (under 100.000) og fars, han har to barn i hus, hun uten rett på utvidet trygd, og savmær x antall netter i mnd.

Den resulterte i bidrag under tusenlappen.

Er den veldig fryktelig avvikende? Dersom inntektsopplysninger stemmer osv?

Ja, det er den.

Her la vi inn alle de korrekte opplysningene og den kom fram til 600 kr. Gikk på NAV og de prøvde på det samme og fikk enda mindre. 400 kr mener jeg. Det så jo de også at ikke kunne stemme.

Men så ble opplysningene sendt videre i systemet og da kom de fram til 1700 kr. Med akkurat de samme tallene vi hadde prøvd i kalkulatoren flerfoldige ganger.

Skrevet

Det er nødvendig med 2000kr pr måned, det er pinadø nødvendig med 4000kr i bidrag pr måned. Ellers da så kan du begynne å utdanne deg om hva barn koster i vårt samfunn før du fortsetter å drite deg ut her på KG.

Beklager, men jeg tror ikke du har grunnlag for å skrive slik ting her, vennen :)

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Beklager, men jeg tror ikke du har grunnlag for å skrive slik ting her, vennen :)

Ikke du heller.

Skrevet (endret)

Utrolig hvordan en fjær blir til ti høns inne på dette forumet...

En oppklaring før jeg takker for alle saklige svar!

Samboeren min fikk brevet i posten. I flere uker gikk han rundt og snakket om at han trodde bidraget ville justeres automatisk opp, enten fordi hun ville søke om det eller fordi NAV selv tok opp saken. Da han fikk brevet i posten falt det naturlig for oss å se på det sammen, og diskutere det vi så. Derav innsyn om opplysninger jeg kanskje ikke skulle sett. Noen agenda enn å få ting på stell VIA loven har vi ingen intensjoner om.

At det "skurrer" at jeg ønsker å vite om mor faktisk mottar utvidet trygd og sitter i skatteklasse to er noe jeg ikke forstår. For det første ser jeg disse KG damene her inne rope høyest på alle nettfora når det gjelder skattesnyltere, og jeg trodde det var rimelig å ville melde ifra til skatteetaten og NAV dersom man vet at noen får stønader de lyver på seg/ikke har krav på.
Jeg som skattebetaler ønsker å min skatt skal komme de som trenger det til gode, jeg vet at denne dama ikke har krav på utvidet trygd eller skal skatte i skatteklasse 2. Mannen hennes jobber og hun regnes ikke som enslig forsørger. De ble samboere i 2009 og fikk barn kalenderåret 2010.

Når det gjelder det faktum at han skal forsørge sitt barn er jeg helt enig. Jeg vet at mor holder gutten med alt av klær, noe leker og muligens en fritidsaktivitet, men akkruat hva vet vi ikke, da hun ikke vil fortelle om deres liv, og vi vet at de i tillegg har dårlig råd.
Men at min samboer og jeg ikke skal leve vårt liv og ikke få lov til å lage flere barn fordi han er bundet til sitt eldre barn blir feil. Vi tar gjerne over omsorgen for denne gutten og holder han med alt han trenger, brødfør han, forsørger han og oppfostrer han, hvilket mye blir mulig ettersom bv er inne i bildet og det snart står en rettsak på døren til min mann, men det betyr ikke at ikke vi er lov til å forholde oss til det loven pålegger oss.
DERSOM NAV kommer frem til at bidraget blir enten 700 eller 1600,- i mnd, skal vi være "snille" med mor og la være å forsørge våre felles barn/sette over mange tusen flere kr. enn det NAV kommer frem til?

Denne guttungen er mors midterste, så jeg ville ikke sammenlignet min samboers situasjon med hans eks, da deres felles barn er hennes nr to, og hun ble gravid med nr 3 seks mnd. etter de flytter fra hverandre.
Jeg mener hun som mor skylder ungene sine et stabilt liv og godt kjennskap til ny mann før hun skal klemme ut en ny en. Det gjorde hun altså ikke. Hun tok med seg sine to små barn og flyttet etter tre mnd inn i huset til sin nye samboer.
Hva gjelder emg og min samboer ble jeg gravid mange år etter han flyttet fra henne.
Jeg vil derfor ikke sammenligne det faktum at min mann har én sønn fra tidligere forhold, og nå to med meg, med at hans eks har tre barn med tre menn, over en periode over veldig få år.

Når det gjelder statens utregning av hva barn koster står det i brevet fra NAV ar denne guttungen koster rundt 6.000,- i mnd. Det synes vi er svimlende høyt, vår eldste datter koster ikke det i mnd selv med bhg og andre utgifter, men hva jeg syns er irrelevant. Det staten har beregnet barnet å koste, det koster det.

Det er veldig veldig mulig at mor, som nå for 2.000,- av far i bidrag i mnd, setter de resterende pengene som skal gå til gutten, inn på konto, men det tror vi ikke at hun gjør. Vi har kjent henne i mange år, og det er ikke til å skyve under en stol at når man blir godt kjent med folk vet man litt om hvordan de gjør ting og hvordan de fungerer.
Det har aldri vært snakk om at hun ikke får det hun har krav på, hun kunne helt sikkert trengt enda mer i bidrag, de har lite penger osv. osv., men det er ikke lett å samarbeide med noen som stenger alle luker og drar ned alle rullgardiner. Vi har alltid hatt en åpenhet om at gutten skal få alle de pengene han trenger til opplevelser, klær, utsyr osv. Men vi setter ikke over 2000,- ekstra i mnd rett inn på mors konto uten at hun kan kommunisere hva hun trenger, eller at vi faktisk får bekreftet at pengene går til det han trenger.

Jeg syns ikke det er noe merkelig eller urimelig ved at jeg skriver et innlegg hvor jeg lurer på om

- noen vet at dersom det står i brevet at mor regnes å motta utvidet trygd og ligger i skatteklasse 2 fom. 01.07.2014, at vi ønsker å få svar på spm. vedr. dette

- noen vet hvor mye bidragsveileder på NAV kan avvike da vi selvfølgelig ønsker å betale det beløpet som vil vise seg etter alle riktige oppslysninger er kommet på bordet

Håper noen av dere får litt ro i sjelen.....

Endret av pludrespludre
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke gå rett til kilden - nav selv? Som du ser under, de tar utgangspunkt i de samme opplysningene som ved siste vedtak. Har det skjedd endringer som har betydning for saken må man søke om ny beregning..

https://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsregler/Automatisk+justering+av+barnebidrag.347221.cms

Ved justeringen blir det tatt hensyn til nye satser for underholdskostnaden og samværsfradrag. For øvrig blir det brukt de samme opplysningene som ble brukt ved det siste ordinære vedtaket fra NAV. Det vil si at forholdet mellom inntekten din og inntekten til den andre forelderen som ble brukt i det siste vedtaket, også blir brukt ved den automatiske justeringen. Dersom dette forholdet er endret, eller det har skjedd andre endringer av betydning for saken, for eksempel omfanget av samværet er endret, kan hver av dere søke om at det blir gjort en helt ny fastsettelse av bidraget. Ved en slik søknad må hver av dere betale et gebyr.

Anonymous poster hash: 8718b...92e
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange spørsmål, men skal prøve og svare på det jeg husker i farten :)

Bidragsveilederen på NAV.no er korrekt så lenge man har alle de korrekte opplysninger om inntekt, samværsklasse, hvorvidt bidragspliktig deler bolig med annen voksen person og hvor mange barn i egen husstand han/hun forsørger. Det blir ikke tatt hensyn til hvorvidt bidragsmottaker deler bolig med annen voksen person eller forsørger egne barn i sin husstand.

Utvidet barnetrygd han man rett på som enslig forsørger. Får man samboer (ikke barnefaren) beholder man denne i ett år. Får man barn med ny samboer, faller utvidet barnetrygd bort før ett år er gått.

Skatteklasse 2 er erstattet med særfradrag for enslige forsørgere. Han man utvidet barnetrygd, blir 11 640kr lagt til i beregningsgrunnlaget til BM. I tillegg kommer særfradraget. Dette varierer ut fra inntekten til BM. Man skal ikke tjene særlig mye før man får fullt fradrag. Mener å huske at dette er ca 13000kr. Dette skal også legges på BMs inntektsgrunnlag. Altså: inntekt/trygd + utvidet barnetrygd + sørfradrag forenklinger forsørgere = BMs beregningsgrunnlag.

Automatisk justering skjer når barnet går over i ny aldersklasse. NAV tar utgangspunkt i standardsatser for hvor mye et barn koster. Dette avhenger også av hvorvidt barnet har tilsynsordning eller ikke (bhg/SFO). Har barnet tilsynsordning er satsen for barnet høyere. BP skal bidra å dekke tilsynsordningen.

Hvis BM mottar overgangsstønad/stønad til barnetilsyn, kan hun også beholde dette til hun har vært samboer i ett år. Får hun barn med ny samboer før ett år er gått, faller stønadene bort. Overgangsstønad skal tas med i beregningsgrunnlaget til BM. Samme med evt stønad til barnetilsyn. BP skal ikke være med å dekke bhg/SFO som BM får dekket.

NAV bruker inntektsopplysninger fra Skatteetaten.

Ved automatiske justeringer vil de samme opplysningene som ved sist beregning legges til grunn. Det som endres er underholdskostnaden for barnet.

Dersom noe ikke stemmer, f.eks inntekt, må man søke endring. Da lir man pålagt gebyr på 860kr hver forutsatt at man tjener med enn ca 230 000kr i året.

At din mann har gått ned i inntekt er ikke noe som NAV uten videre godtar. Inntekten til begge parter kan skjønnsfastsettes dersom det ikke er særlig grunn for at han nå har lavere inntekt.

Sikkert noe jeg har glemt å skrive, men tok det jeg kom på i farten.

Hilsen en som har fastsatt bidrag i mange år :)

Anonymous poster hash: d054b...118

Skrevet

Tusen takk for svar!
Alt dette vet vi egentlig, og det er overhodet ikke noe problem å betale hverken den ene eller den andre summen, vi ønsker at det skal bli riktig. Guttungen skal gjennom far og mor få det far er nødt til å betale og det hovedforsørger har krav på.

Det jeg IKKE forstår er at, som du skriver, står det også i brevet at NAV får inntektsopplysninger fra Skatteetaten. Vi har forstått det slik at begrunnelsen for dette årets utregning var på bakgrunn av forrige avtale. Det er greit, DA hadde BM faktisk krav på både det ene og det andre.
Men, når det står i brevet at mor fra 01.07.2014 skal motta utvidet trygd og lignes i skatteklasse 2, er dette også opplysninger fra 2009, eller er det hentet direkte fre Skatteetaten, i år eller i fjor? Hvis sistnevne stemmer står hun jo oppført som aleneforsørger, hvilket hun ikke var fra 2009/2010.

BF ringte NAV i dag og fikk til svar at de syntes det var merkelig at det står oppført at hun skal motta disse fordelene fra 01.07 i år, når hun har hatt samboer siden 2009, og barn med den mannen siden 2010.

Jeg bare synes det er merkelig at NAV ville gjort en feil i forholdt til skatteinformasjon? Sånne ting hentes vel direkte fra etaten dette året, for ikke å gjøre bom på skatten?

Skrevet

Tusen takk for svar!

Alt dette vet vi egentlig, og det er overhodet ikke noe problem å betale hverken den ene eller den andre summen, vi ønsker at det skal bli riktig. Guttungen skal gjennom far og mor få det far er nødt til å betale og det hovedforsørger har krav på.

Det jeg IKKE forstår er at, som du skriver, står det også i brevet at NAV får inntektsopplysninger fra Skatteetaten. Vi har forstått det slik at begrunnelsen for dette årets utregning var på bakgrunn av forrige avtale. Det er greit, DA hadde BM faktisk krav på både det ene og det andre.

Men, når det står i brevet at mor fra 01.07.2014 skal motta utvidet trygd og lignes i skatteklasse 2, er dette også opplysninger fra 2009, eller er det hentet direkte fre Skatteetaten, i år eller i fjor? Hvis sistnevne stemmer står hun jo oppført som aleneforsørger, hvilket hun ikke var fra 2009/2010.

BF ringte NAV i dag og fikk til svar at de syntes det var merkelig at det står oppført at hun skal motta disse fordelene fra 01.07 i år, når hun har hatt samboer siden 2009, og barn med den mannen siden 2010.

Jeg bare synes det er merkelig at NAV ville gjort en feil i forholdt til skatteinformasjon? Sånne ting hentes vel direkte fra etaten dette året, for ikke å gjøre bom på skatten?

Det kan vel tenkes at hennes nye samboer ikke er folkeregistrert på hennes adresse da...

Skrevet

Det kan vel tenkes at hennes nye samboer ikke er folkeregistrert på hennes adresse da...

Det vet jeg at de er. Det står i folkeregisteret, dessuten flyttet HUN inn i HANS hus.

Haha selvfølgelig kan de være oppført som enslige foreldre for sitt felles barn, men vi vet jo at de bor sammen. Er forlovet osv osv. Ingen tvil overhodet.

Skrevet

Det vet jeg at de er. Det står i folkeregisteret, dessuten flyttet HUN inn i HANS hus.

Haha selvfølgelig kan de være oppført som enslige foreldre for sitt felles barn, men vi vet jo at de bor sammen. Er forlovet osv osv. Ingen tvil overhodet.

Ja, men vet Nav det? Hvis de faktisk er folkeregistrert på samme adresse, så er det jo noe som er riv ruskende galt, og det på 4. året.

• Liker 1
Skrevet

Ja, men vet Nav det? Hvis de faktisk er folkeregistrert på samme adresse, så er det jo noe som er riv ruskende galt, og det på 4. året.

Jeg aner ikke. Det eneste vi faktisk vet om situasjonen er jo at hun har bodd med han siden 2009 og fikk barn med han i 2010. Disse stønadene skal da falle bort.

Det som er merkelig er at det står i brevet at hun skal motta disse stønadene fra 10.07.2014. Hvilket er forståelig DERSOM all infoen er hentet fra de forrige papirene ang enighet om bidrag.

Men når det står skrevet at NAV henter sine opplysninger fra Folkeregisteret/Skatteetaten lurer jeg på hvilket år det er snakk om.

For dama SKAL jo være registrert som hans samboer fra 2009/2010.

Vet at det ikke går noen som helst automatikk i at NAV vet om folk får samboere, går opp eller ned i lønn osv. Derfor man plikter å melde ifra når boforhold endrer seg. Og jeg undrer om dama har gjort det, eller om hun mottar disse stønadene enda.

Hun gjorde visst dette også da hun bodde med samboeren min og lo det hele vekk, "NAV finner aldri ut av det", hun sa ikke ifra om at hun kom seg i jobb. Plutselig fikk hun smell åå 22.000,-.

Vil vel se dårlig ut dersom hun får en ny smell på over 100.000,-...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...