pludrespludre Skrevet 25. mai 2014 #1 Skrevet 25. mai 2014 Flytt gjerne emnet dersom det er postet feil! Samboeren min ar fått et brev fra NAV hvor de har gått inn og gjort en autmatisk justering. Bidrag er gått fra rundt 2.000,- (helt rimelig), til godt over 3.000,- Dette fordi guttungen begynner på skolen til høsten og havner da i annen bidrags(?)klasse. Grunnlaget for beregningen står oppført i brevet. Her står det mye rart. For det første står det at de beregner det fra 01.07.2014 at han bor alene, feil, og at han ikke forsørger andre barn i sitt hjem, feil. Han bor med meg, og vi venter vårt andre barn i juli. Hans inntekt har gått betraktelig ned, nesten 200.000 (mellom jobber) og hans inntektsgrunnlag er også helt feil. I tillegg står det at mor ligger i skatteklasse 2, og får utvidet barnetrygd. Dette er helt ydelig feil da hun flyttet inn med sin nåværende samboer i juli 2009, og fikk hans barn i 2010. Men så lurer vi også på - ville NAV skrevet svart på hvitt at de beregner henne i disse klassene dersom det ikke stemmer? Det står at de henter inn sin informasjon fra skatteetaten bl.a., vil det si at hun står oppført der inne per i dag som aleneforsørger? Noe hun ikke har vært på fem år... Er meget forvirret over brevet. Har noen her fått et slikt brev og vet hva det er snakk om? Hvis mor per nå mottar skatteklasse 2 og utvidet barnetrygd er jo dette snylting på staten? Og er vi pliktig til å si ifra til NAV og evnt. skatteetaten? Hun har visst gjort det samme da hun var sammen med min samboer, og NAV oppdaget det hele, og hun fikk en smell på 22.000,- fordi hun ikke hadde meldt ifra om deres samboerforhold den gang. Vi har også brukt bidragsveileiden på NAV, og tatt i betrakting hans inntekt og to barn i hus evner han slik situasjonen er nå å bidra for under 1000,- i mnd. Må selvfølgelig sendes inn en søknad til NAV om endring, har noen her vært borti det? 1
litle_my Skrevet 25. mai 2014 #2 Skrevet 25. mai 2014 Det som står i brevet er det som er grunnlag for beregning. Det betyr ikke at mor mottar utvida barnetrygd nå, men at hun gjorde det på tidspunktet for beregninga. Dersom dere ønsker ny beregning, må dere søke om dette. NAV er ikke interesserte i dette så lenge ikke de må forskuttere, da tar de opp sakene til vurdering "av seg selv", ellers må vi søke.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #3 Skrevet 25. mai 2014 NAV bruker naturligvis de opplysningene de har. De får ikke automatisk beskjed om at far har flyttet inn med deg og at dere venter barn, slik ting må dere opplyse om. Hvis den nye mannen til ekskona ikke jobber, forsørger hun han, og har rett på skatteklasse 2. Men det kan også tenkes at hun snylter. Vitende, eller uvitende. Men ta kontakt med NAV og si at grunnlaget for beregningen er feil, og spør hva de trenger for å lage en ny beregning. Anonymous poster hash: cd7a8...2cf 1
pludrespludre Skrevet 25. mai 2014 Forfatter #4 Skrevet 25. mai 2014 Takk for svar! Det vi er litt nysgjerrige på om dette er beregningen med grunnlag for 2008/2009, eller i fjor eller i år. Det står at det ligger til grunn at de regner med at hans inntekt er X fra 01.07.2014, og hennes inntekt er X (altså ytseler, utvidet barnetrygd og skatteklasse 2). Vi er absolutt 100% sikre på at hun siden 2009 og 2010 ikke skulle hatt verken utvidet trygd eller skattet i klasse 2, så for de og ungenes del håper jeg de har sagt ifra og ikke får en smell på over 100.000 da de sitter så ufattelig trangt i det fra før av. Finnes det et skjema for innsendelse av ønsket ny beregning, eller må man skrive et eget brev? Da evnt spørre NAV om veiledning?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #5 Skrevet 25. mai 2014 Her er skjemaet: https://www.nav.no/skjema/Skjemaer/Privatpersoner/Skjemaveileder11/SkjemaveilederPrivatperson?key=251934&languagecode=53 Dersom mors inntekt er lavere enn den de har beregnet utifra, noe den vil være om man tar vekk utvidet barnetrygd og skatteklasse 2/fradrag for enslig forsørger, risikerer din samboer å måtte betale mer bidrag enn han gjør nå, bare så du er klar over det. Anonymous poster hash: 4e5eb...333 2
pludrespludre Skrevet 25. mai 2014 Forfatter #6 Skrevet 25. mai 2014 Takk for linken, supert! Vi har tatt det med i beregningen, men er ikke også kalkulatoren for NAV noget nøyaktig? Der tok vi utgangspunkt i mors inntekt (under 100.000) og fars, han har to barn i hus, hun uten rett på utvidet trygd, og savmær x antall netter i mnd. Den resulterte i bidrag under tusenlappen. Er den veldig fryktelig avvikende? Dersom inntektsopplysninger stemmer osv?
Kontormus Skrevet 25. mai 2014 #7 Skrevet 25. mai 2014 Takk for svar! Det vi er litt nysgjerrige på om dette er beregningen med grunnlag for 2008/2009, eller i fjor eller i år. Det står at det ligger til grunn at de regner med at hans inntekt er X fra 01.07.2014, og hennes inntekt er X (altså ytseler, utvidet barnetrygd og skatteklasse 2). Vi er absolutt 100% sikre på at hun siden 2009 og 2010 ikke skulle hatt verken utvidet trygd eller skattet i klasse 2, så for de og ungenes del håper jeg de har sagt ifra og ikke får en smell på over 100.000 da de sitter så ufattelig trangt i det fra før av. Finnes det et skjema for innsendelse av ønsket ny beregning, eller må man skrive et eget brev? Da evnt spørre NAV om veiledning? Utvidet barnetrygd legges ikke til inntekten, med det gjør fordelen av skatteklasse 2. En mister utvidet barnetrygd i det øyeblikk en gifter seg, og ved samboerskap etter 1 år. Nye partnere påvirker ikke bidragets størrelse direkte og det er bare forsørgerbyrde for andre barn som blir tatt hensyn til ved utregning av bidrag.
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2014 #8 Skrevet 25. mai 2014 Bidrag under tusenlappen?? Det er jo direkte narraktig. 2000kr må han da ha råd til å betale på sitt første barn, hvis ikke blir det jo helt feil å smelle enda ei dame på tjukken... 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #9 Skrevet 25. mai 2014 Bidrag under tusenlappen?? Det er jo direkte narraktig. 2000kr må han da ha råd til å betale på sitt første barn, hvis ikke blir det jo helt feil å smelle enda ei dame på tjukken... Kansje den første damen som skulle ha barnet og så flytte fra han burde greie å forsørge barnet sitt selv, sammen med sin nye mann? Anonymous poster hash: b07fb...edd 3
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2014 #10 Skrevet 25. mai 2014 (endret) Kansje den første damen som skulle ha barnet og så flytte fra han burde greie å forsørge barnet sitt selv, sammen med sin nye mann? Anonymous poster hash: b07fb...edd Det er ikke de nye partnerne som skal forsørge barna, det skal foreldrene. Og mener du at pga hun var den som flyttet ut så skal fyren få slippe bidrag? Endret 25. mai 2014 av Gjest
pludrespludre Skrevet 25. mai 2014 Forfatter #11 Skrevet 25. mai 2014 Der kom KG trollene fram, stygge i kjeften på sitt beste. Jeg kan vel for f ikke hjelpe hva det står i veiledren på NAV? Der har jeg lagt inn opplysningene jeg vet stemmer, og det var svaret jeg fikk derfra. Hvor vidt jeg skulle vært smelt på tjukken eller ikke var ikke tema her, jeg lurte på OM NOEN VISSTE AT DET STEMTE. Ingen grunn til å skrive som dere gjør, vi sitter ikke her hjemme og prøver å snyte dama for penger. Ingen her som har problemer med å forsørge noen, vi kan GLATT betale henne 3.000,- (ja, når man bor sammen DELER man som regel økonomi). Men nå er også denne moren rævsittende som et fåtall mødre tydeligvis er, og har i tillegg en inntektstevne langt over hva hun faktisk velger å tjene, uten at jeg trodde det ville være viktig å poengtere her. 5
pludrespludre Skrevet 25. mai 2014 Forfatter #12 Skrevet 25. mai 2014 Her står det vel ikke noe ant enn at vi ønsker å vite hva som er vanlig når de gjelder automatisk justering om bidrag, om det er noen som vet at slik at mor per i dag mottar utvidet trygd og ligger i skatteklasse 2 fordi det stod noe om det i skrivet (noe som er skattesvindel i sådan fall), og om noen vet hvor nøyaktig veiledren på NAV her. Den kvalme synsinga di er helt utenfor rekkevidde og jeg forstår helt ærlig ikke hva du mener at vi har en beleilig historie? Jeg ble sammen med BF to år etter han flytter fra BM, hun ble sammen med ny samboer tre mnd etter det ble slutt, så det vi har gjort er ikkemye beleilig? Vi er ordentlig etablerte, har et trygt og stabilt forhold og har aldri nektet BM et rødt øre, prøver å møte dama på midten så langt vi klarer, og gir sønnen deres en forutsigbar og trygg hverdag her hos oss. Hva er det du syns er problematisk? 3
Spaghetti Skrevet 25. mai 2014 #13 Skrevet 25. mai 2014 Bidrag under tusenlappen?? Det er jo direkte narraktig. 2000kr må han da ha råd til å betale på sitt første barn, hvis ikke blir det jo helt feil å smelle enda ei dame på tjukken...Hva skal gutten liksom trenge 2000kr per mnd til når han nettopp har begynt på skolen, da? Skolesaker er ikke så dyrt. Trenger ikke nye klær hver mnd. Mat koster ikke så mye. 4
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2014 #14 Skrevet 25. mai 2014 Hva skal gutten liksom trenge 2000kr per mnd til når han nettopp har begynt på skolen, da? Skolesaker er ikke så dyrt. Trenger ikke nye klær hver mnd. Mat koster ikke så mye. Nei, bare la menn slippe å betale barnebidrag...
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #15 Skrevet 25. mai 2014 Hva skal gutten liksom trenge 2000kr per mnd til når han nettopp har begynt på skolen, da? Skolesaker er ikke så dyrt. Trenger ikke nye klær hver mnd. Mat koster ikke så mye. Sjekk under "underholdskostnad" på NAV's sider om hva et barn koster. Det er mer enn mat og klær. Anonymous poster hash: f52ad...f5c 1
Tante-Sofie Skrevet 25. mai 2014 #16 Skrevet 25. mai 2014 Er den veldig fryktelig avvikende? Dersom inntektsopplysninger stemmer osv? For meg og min eks-mann stemte den ikke, men jeg har hørt andre få mer nøyaktige utregninger. 1
Spaghetti Skrevet 25. mai 2014 #17 Skrevet 25. mai 2014 Nei, bare la menn slippe å betale barnebidrag...Nja. Bedre å sette dem inn på en høyrente konto til ungen som h*n kan få på 18 års dagen sin eller noe slikt, enn at moren kjøper vin til seg selv. 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #18 Skrevet 25. mai 2014 Nja. Bedre å sette dem inn på en høyrente konto til ungen som h*n kan få på 18 års dagen sin eller noe slikt, enn at moren kjøper vin til seg selv. Ja, Gud forby! Kan hende hun bruker penger hos frisøren også! Tenk så jævlig det er om hun ser så bra ut at hun fremstår som attraktiv for andre menn... Anonymous poster hash: f52ad...f5c
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2014 #19 Skrevet 25. mai 2014 Nja. Bedre å sette dem inn på en høyrente konto til ungen som h*n kan få på 18 års dagen sin eller noe slikt, enn at moren kjøper vin til seg selv. Ja ha, så mor skal oppfostre barnet alene altså?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #20 Skrevet 25. mai 2014 Ja, Gud forby! Kan hende hun bruker penger hos frisøren også! Tenk så jævlig det er om hun ser så bra ut at hun fremstår som attraktiv for andre menn... Anonymous poster hash: f52ad...f5c Så i din verden skal ikke mor trenge å forsørge seg selv, altså? Fremskritt! Anonymous poster hash: b07fb...edd 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå