AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #1 Skrevet 25. mai 2014 Hei! Jeg kom i forrige måned i en situasjon der jeg ikke hadde råd til å betale strømregningen, og gikk da til NAV for å be om lån til å betale. Dette gikk fint, strømregningen ble betalt. NAV sendte på bakgrunn av dette bekymringsmelding til barnevernet fordi de er "bekymret for mine prioriteringer i forhold til økonomi." Jeg pleier alltid å betale regningene mine, men hadde en del uforutsette utgifter forrige måned som gjorde at jeg endte opp slik. Jeg har en sønn på to år, og holder på å fullføre vgs. Jeg tror egentlig ikke jeg har grunn til bekymring, da jeg har et rent og fint hjem, sønnen min har det bra, vi har et sunt kosthold, er mye ute, han trives både hjemme og i barnehagen. Jeg vet at min familie, venner og barnehagen kan bekrefte dette altså. Tok dette opp med et familiemedlem, og hun mente at saken kom til å bli henlagt så fort de har vært på hjemmebesøk, som er i morgen. Etter å ha lest så mange skrekkhistorier om barnevernet kjenner jeg plutselig at panikken setter inn. Jeg har jo ikke jobb, er ikke ferdig med vgs. Ble plutselig utrolig redd for at jeg blir en av de som mister barnet mitt uten grunn. Det er absolutt ingen grunn til at dette skal skje overhodet, men man blir jo redd av å lese slike historier. Har noen her erfaring med lignende? Har jeg unødvendige bekymringer? Gjør barnevernet virker så mye feil som det blir fremstilt i media? Jeg har ikke hatt noe kontakt eller erfaring med barnevernet tidligere, så har ingen anelse om hva jeg går til. Anonymous poster hash: 41db5...e2b
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #2 Skrevet 25. mai 2014 Jeg tror det ligger en del mer bak de sakene vi hører om i mediene enn det som blir fremstilt. At du har problemer med økonomien en mnd og ber om hjelp viser at du prøver å ta tak i situasjonen. Skjer det gang på gang er det grunn til bekymring (etter min mening).Anonymous poster hash: b2065...beb 8
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #3 Skrevet 25. mai 2014 Først og fremst: ingen mister omsorgen for barnet sitt uten grunn. Dette har du antagelig fra media, hvor barnevernet ikke kan uttale seg om enkeltsaker pga taushetsplikt, slik at bare foreldrenes side av saken kommer frem. Og ingen vil innrømme omsorgssvikt, ikke sant? Hvis du er en god mor, og barnet ditt har det bra hos deg, så har du ingenting å frykte. Kan hende det vil bli stilt spørsmål om forsørgerevne, i og med at du er i en vanskelig økonomisk situasjon. De er interessert i å hjelpe deg, og legge til rette for at barnet ditt skal ha alt det trenger for å ha det bra, ha det som utgangspunkt. Dette går bra! Anonymous poster hash: 1a0c1...284 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #4 Skrevet 25. mai 2014 Jeg tror det ligger en del mer bak de sakene vi hører om i mediene enn det som blir fremstilt. At du har problemer med økonomien en mnd og ber om hjelp viser at du prøver å ta tak i situasjonen. Skjer det gang på gang er det grunn til bekymring (etter min mening).Anonymous poster hash: b2065...beb Det har aldri skjedd tidligere. Har aldri mottat noen støtte fra NAV utover det jeg har krav på som alenemor. Anonymous poster hash: 41db5...e2b
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #5 Skrevet 25. mai 2014 Først og fremst: ingen mister omsorgen for barnet sitt uten grunn. Dette har du antagelig fra media, hvor barnevernet ikke kan uttale seg om enkeltsaker pga taushetsplikt, slik at bare foreldrenes side av saken kommer frem. Og ingen vil innrømme omsorgssvikt, ikke sant? Hvis du er en god mor, og barnet ditt har det bra hos deg, så har du ingenting å frykte. Kan hende det vil bli stilt spørsmål om forsørgerevne, i og med at du er i en vanskelig økonomisk situasjon. De er interessert i å hjelpe deg, og legge til rette for at barnet ditt skal ha alt det trenger for å ha det bra, ha det som utgangspunkt. Dette går bra! Anonymous poster hash: 1a0c1...284 Takk for svar! Ble bare så utrolig bekymret nå. Jeg vet at det ikke en noen grunn til at han skal tas fra meg. Vi har det veldig bra og alt vi trenger. Han har stabilitet og trygghet i hverdagen og ellers. Det er så skummelt å gå til noe så ukjent! Jeg vet at jeg er en god mor, men disse skrekkhistoriene gjør meg virkelig redd. Anonymous poster hash: 41db5...e2b
Annie70 Skrevet 25. mai 2014 #6 Skrevet 25. mai 2014 Sier som de andre: ingen mister barna uten grunn. Deretter kan man diskutere opp og ned i mente hva som er grunn nok, men syns det er merkelig av nav å sende bekymringsmelding basert på ett rop om hjelp økonomisk. Vi kan alle havne i en økonomisk kinkig situasjon av og til, spesielt de som i likhet med deg forsøker å få en utdannelse samtidig som man har små barn. Kan ikke skjønne annet enn at dette i så fall er å kaste bort ressursene til barnevernet, noe de helt klart kunne brukt mange andre steder....
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #7 Skrevet 25. mai 2014 Sier som de andre: ingen mister barna uten grunn. Deretter kan man diskutere opp og ned i mente hva som er grunn nok, men syns det er merkelig av nav å sende bekymringsmelding basert på ett rop om hjelp økonomisk. Vi kan alle havne i en økonomisk kinkig situasjon av og til, spesielt de som i likhet med deg forsøker å få en utdannelse samtidig som man har små barn. Kan ikke skjønne annet enn at dette i så fall er å kaste bort ressursene til barnevernet, noe de helt klart kunne brukt mange andre steder.... Ble selv litt overrasket over at de sendte bekymringsmelding så fort. Jeg hadde forstått det dersom jeg ved flere anledninger har bedt om penger. Jeg har ingen familie å be om lån, så det var derfor jeg gikk rett til NAV. Ellers hadde jeg så klart prøvd å ordne opp i dette på egenhånd uten innblanding fra dem. Jeg syns at innblandingen fra barnevernet er helt unødvendig i min situasjon. Anonymous poster hash: 41db5...e2b
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #8 Skrevet 25. mai 2014 NAV er pliktig til å sende melding til BV når familier kommer i en situasjon som du kom i. Ta det helt med ro, så lenge du ikke har noe å skjule, så blir det med den ene samtalen. Anonymous poster hash: ca805...1b7 1
GammelKaktus Skrevet 25. mai 2014 #9 Skrevet 25. mai 2014 Barnevernet tar ikke barn fra foreldre pga. dårlig økonomi. Dar hadde det blitt mange foreldreløse barn her Har forresten ikke hørt om at det er vanlig at NAV sender bekymringsmelding til barnevernet fordi en familie trenger økonomisk hjelp. Det må i så fall være noe som gjelder på andre steder enn her hvor jeg bor. Har venner som jobber innenfor NAV og dette har vi pratet om, det er ikke vanlig praksis her og i byene rundt min by iallfall.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #10 Skrevet 25. mai 2014 NAV er pliktig til å sende melding til BV når familier kommer i en situasjon som du kom i. Ta det helt med ro, så lenge du ikke har noe å skjule, så blir det med den ene samtalen. Anonymous poster hash: ca805...1b7 Saksbehandleren min sa de hadde plikt til å melde ja. Og det har jeg forsåvidt forståelse for selvom jeg syns det var noe raskt ettersom jeg ikke har bedt om "nødhjelp" tidligere. Anonymous poster hash: 41db5...e2b
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #11 Skrevet 25. mai 2014 Barnevernet tar ikke barn fra foreldre pga. dårlig økonomi. Dar hadde det blitt mange foreldreløse barn her Har forresten ikke hørt om at det er vanlig at NAV sender bekymringsmelding til barnevernet fordi en familie trenger økonomisk hjelp. Det må i så fall være noe som gjelder på andre steder enn her hvor jeg bor. Har venner som jobber innenfor NAV og dette har vi pratet om, det er ikke vanlig praksis her og i byene rundt min by iallfall. Nei, du sier noe der ja. Hehe. Min saksbehandler sa de var pliktige til å melde det, men etter at jeg googlet det, fikk jeg inntrykk av at dette ikke var vanlig. Men NAV kontor jobber jo veldig forskjellig, og det kommer nok an på saksbehandler også. Jeg har ikke noe å skjule, og vet jeg er en god mor, så jeg har vel egentlig ikke grunn til å bli bekymret. Men jeg må innrømme at disse skrekkhistoriene skremmer meg. Leste en diskusjon ang den videoen som florerer på facebook nå, der bv og politi kommer for å hente ei lita jente, og selv om det ser dramatisk ut vil jeg tro at bv hadde grunn til å fjerne barnet fra hjemme. Verken mor eller barnevernet har jo sagt noe om hvorfor barnet ble tatt. Der var det så mange som skrev at barna deres hadde blitt tatt fra dem helt uten grunn, og jeg håper inderlig at det er noe mer bak det. Anonymous poster hash: 41db5...e2b
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #12 Skrevet 25. mai 2014 Saksbehandleren min sa de hadde plikt til å melde ja. Og det har jeg forsåvidt forståelse for selvom jeg syns det var noe raskt ettersom jeg ikke har bedt om "nødhjelp" tidligere. Anonymous poster hash: 41db5...e2b Det kan jo hende at akkurat kombinasjonen enslig mor, student og økonomiske problemer er det som utløser, men ejg tenker at det er positivt for deg, for da vet du at det kun er det økonomiske aspektet det dreier seg om, og ingenting som går på dine omsorgsevner ellers? Jeg regner med at du kan forvente oppfølging pga din vanskelige økonomiske situasjon, og at det faktisk kan vise seg å bli positivt for dere. Anonymous poster hash: 1a0c1...284
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #13 Skrevet 25. mai 2014 Fått masse støtte og hjelp av barnevernet siden barnet mitt ble født. Var 19 år og hadde en tøff barndom, så hadde ikke det samme grunnlaget for å ta vare på et barn som de fleste andre har. Var tøft i starten når jeg måtte bevise jeg var en god og omsorgsfull mor som så barnets behov, men har senere vært til hjelp. De fulgte meg opp noen år, og når jeg ble syk måtte jeg be om hjelp til å ta vare på barnet. Ungen bodde i beredskapstjenesten noen mnd mens jeg var på sykehus og fikk behandling. Hadde hele tiden masse samvær og siste delen bodde han mer og mer hos meg. For meg var det jo en en grunn til at barnevernet var der, alt gikk bra og var aldri et alternativ å ta barnet fra meg. For deg kommer det heller ikke til å skje uten grunn. Vis du er en god mor så henlegger de nok saken. Kjenner flere som har fått en bekymringsmelding men som saken har blitt henlagt:)Anonymous poster hash: e89dc...425 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #14 Skrevet 25. mai 2014 Saksbehandleren min sa de hadde plikt til å melde ja. Og det har jeg forsåvidt forståelse for selvom jeg syns det var noe raskt ettersom jeg ikke har bedt om "nødhjelp" tidligere. Anonymous poster hash: 41db5...e2b Tviler på at dette er riktig! I så fall holder jammen NAV dem i ånde med tull. Anonymous poster hash: 28388...c30 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #15 Skrevet 25. mai 2014 Men husk , økonomi har lite med omsorg å gjøre. Så lenge du klarer å skaffe barnet tilstrekkelig mat, gi det kjærlighet og støtte det, så har du ingenting å frykte. Uansett har du dårlig økonomi er det slik at du skal få økonomisk hjelp. De kan ikke ta barnet fra deg av den grunn, så ikke vær redd. Anonymous poster hash: 47f42...3ef
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #16 Skrevet 25. mai 2014 Tviler på at dette er riktig! I så fall holder jammen NAV dem i ånde med tull. Anonymous poster hash: 28388...c30 ja synes det er rart at nav melder slik videre til barnevernet. Men forundrer meg ikke. Er mye rart som skjer. Men isåfall så bør du heller få økonomisk støtte fremfor at de lager sak av det Anonymous poster hash: 47f42...3ef
Gjest constance90 Skrevet 25. mai 2014 #17 Skrevet 25. mai 2014 Det skjer nok ingenting! De kommer på hjembesøk, ser at alt er bra og så drar igjen. At nav melder ifra er bare flott. Hvis du har det litt tøft en annen måned, hva med å låne av et familiemedlem? Så slipper du å føle deg usikker igjen.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #18 Skrevet 25. mai 2014 Jeg tror du kan ta det helt med ro. Måten barnevernet blir fremstilt på i media er ganske annerledes enn hvordan ting egentlig foregår. Jeg har vært med på å melde en familie til barnevernet. Det var på et veldig alvorlig grunnlag. Barnevernet besøkte familien. De fant ingenting. Saken ble henlagt. Hadde barnevernet vært så ille som det blir fremstilt hadde den familien mistet ungene med en gang. Så barnevernet sjekker nøye og de vurderer situasjonen før de tar barna. Det skal i det hele tatt mye til før de kan ta ungen. Men det er klart at de sakene som kommer frem i media vil jo ikke si det. Hvem innrømmer i full offentlighet at de slår eller misbruker barna sine? Lykke til! Håper det går bra :-) Anonymous poster hash: 43b96...a55 1
Nuttery Skrevet 25. mai 2014 #19 Skrevet 25. mai 2014 Husk at barnevernet er der for å hjelpe, ikke ødelegge! Se på det som en bra ting at de sjekker hos deg! Da får du en god mulighet til å vise at alt står bra til hos deg! Blir det (mot formodning) noe mer involvering av bv i en annen situasjon har de jo det å se tilbake på
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #20 Skrevet 25. mai 2014 Jeg tror du kan ta det helt med ro. Måten barnevernet blir fremstilt på i media er ganske annerledes enn hvordan ting egentlig foregår. Jeg har vært med på å melde en familie til barnevernet. Det var på et veldig alvorlig grunnlag. Barnevernet besøkte familien. De fant ingenting. Saken ble henlagt. Hadde barnevernet vært så ille som det blir fremstilt hadde den familien mistet ungene med en gang. Så barnevernet sjekker nøye og de vurderer situasjonen før de tar barna. Det skal i det hele tatt mye til før de kan ta ungen. Men det er klart at de sakene som kommer frem i media vil jo ikke si det. Hvem innrømmer i full offentlighet at de slår eller misbruker barna sine? Lykke til! Håper det går bra :-) Anonymous poster hash: 43b96...a55 Jeg har vært oppi en situasjon selv nå anngående barna mine, der stemor melder meg til barnevernet. Vi har fått tilbud om råd og veiledning for å lette samarbeidet rundt barnet. Etter å ha tenkt litt så vet jeg at den store angsten min i livet var at barnevernet skulle komme som i de "urettmessige historiene" å ta fra meg barna uten gode nok grunner til det. Men fikk inntrykk at de selvsagt måtte undersøke saken, men at de ser problemet som skjer ved en brutal bruddsituasjon, der foreks far nekter å snakke med meg på smser og telefon, kun mail.. og vi har problemer å samarbeide vennskapelig. Nå er barna store og de har det topp i mitt hjem ihvertfall, men barna har merket til at meg og eksen er helt sepererte fra å prate med hveandre, og det går utover et samarbeid. Så der er jeg faktisk enig med barnevernet. Men jeg synes ikke det er enkelt å skulle samarbeide med eksen siden han bedro meg for den damen, og behandlet meg dårlig. Han blander seg litt for mye inn i ting som han ikke har med å gjøre osv. Er ikke lette situasjoner men barna har det bra uansett. Eneste de synes er at det er litt kjipt at det skal være sånn. Prøv å slapp av og tenk at dette skal gå bra. Om du har dårlig økonomi så skal barnevernet hjelpe deg økonomisk, de kan ikke ta fra deg barna på grunnlag av det. Anonymous poster hash: 47f42...3ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå