Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i ganske god løpsform, har løpt i mange år, både utendørs og på mølle. Nå løper jeg mest på mølle.

Men jeg har et spørsmål ang. denne herlige treningsformen, mest av nysgjerrighet. Er det best/lurest å ha mange økter i uka, eller færre men mer effektive økter? Altså, nå for tiden kan ukeplanen min se omtrent slik ut:

Mandag: Løpe med god fart i 45 min.

Tirsdag: Opp- og nedvarming pluss intervaller i 30 min.

Torsdag: Løpe rolig i 35 min, så 5 min med intervaller.

Fredag: Løpe rolig 50 min.

Lørdag: Løpe med god fart i 30 min, intervaller i 5 min.

Lurer på om jeg burde korte ned antall økter, og heller ha f.eks. to heftige intervalløkter, og en eller to langkjøringer. Likevel trives jeg veldig sånn som jeg gjør det nå. Noen med peiling som kan si noe om hvordan en eventuell endring vil påvirke formen og kroppen min? Håper på svar ;)

Hilsen jente 20 år!

Anonymous poster hash: e962a...491
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Kroppen din vil ikke endres så mye. Om du er en jogger så har du en joggekropp så fremt du spiser rett.

Når det kommer til hvordan du legger opp uka så kommer det helt an på hva prestasjon du vil oppnå. Hva er målet med joggingen? Fart og eksplosivitet eller langkjøring og seighet?

AnonymBruker
Skrevet

Kroppen din vil ikke endres så mye. Om du er en jogger så har du en joggekropp så fremt du spiser rett.

Når det kommer til hvordan du legger opp uka så kommer det helt an på hva prestasjon du vil oppnå. Hva er målet med joggingen? Fart og eksplosivitet eller langkjøring og seighet?

Jeg har ikke noe bestemt mål, jeg løper bare fordi jeg elsker det og har virkelig funnet treningsformen som passer for meg :) Får en sånn skikkelig godfølelse innvending under og etter løpingen. Når det gjelder intervall og langkjøring, ønsker jeg å bli like god i begge deler, altså ikke supergod i det ene og dårlig i det andre, hvis du skjønner ;) Når det er sagt, setter jeg jo også pris på kroppen løpingen har gitt meg (i kombinasjon med styrketrening). Men kroppen min vil altså ikke endres uansett hvordan jeg legger opp løpeplanen min?

TS

Gjest Runforit
Skrevet

Jeg har ikke noe bestemt mål, jeg løper bare fordi jeg elsker det og har virkelig funnet treningsformen som passer for meg :) Får en sånn skikkelig godfølelse innvending under og etter løpingen. Når det gjelder intervall og langkjøring, ønsker jeg å bli like god i begge deler, altså ikke supergod i det ene og dårlig i det andre, hvis du skjønner ;) Når det er sagt, setter jeg jo også pris på kroppen løpingen har gitt meg (i kombinasjon med styrketrening). Men kroppen min vil altså ikke endres uansett hvordan jeg legger opp løpeplanen min? TS Anonymous poster hash: e962a...491

Nei, joggingen i seg selv vil nok ikke endre kroppen om du allerede har en løpekropp. Jogging, seigt eller eksplosivt, brenner effektivt fett og noe muskler får en, men mer at en blir definert og fast(styrken bygger muskler på en mer volumøs måte) Om du ser på de fleste som jogger mye så er de relativt slanke med lav fettprosent, men spiser en rett så skal en ikke se mager ut.

For løpeformen sin del så er det alltid lurt med variasjoner både for å bli sterke i løpingen og for å unngå belastningsskader :)

AnonymBruker
Skrevet

Nei, joggingen i seg selv vil nok ikke endre kroppen om du allerede har en løpekropp. Jogging, seigt eller eksplosivt, brenner effektivt fett og noe muskler får en, men mer at en blir definert og fast(styrken bygger muskler på en mer volumøs måte) Om du ser på de fleste som jogger mye så er de relativt slanke med lav fettprosent, men spiser en rett så skal en ikke se mager ut.

For løpeformen sin del så er det alltid lurt med variasjoner både for å bli sterke i løpingen og for å unngå belastningsskader :)

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare meg så godt!

Hvordan spiser en rett som løper? :)

Gjest Runforit
Skrevet

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare meg så godt! Hvordan spiser en rett som løper? :)Anonymous poster hash: e962a...491

Passe på at du får i deg nok kalorier. Man brenner mye på en joggetur og for å ikke bryte ned kropp og muskelmasse så må en passe på at underskuddet ikke blir for stort. I går jogget jeg f.eks 13 km og da røk det ca. 700-800 kcal som jeg måtte spise inn igjen(man har også høyere etterforbrenninge etter en joggetur som brenner mer kalorier en vanlig hvileforbrenning).

For min del så spiser jeg "ren" mat med fokus på mye proteiner fra kylling, fet fisk, karbonadedeig, svinekjøttdeig, egg, søtpotet, havregryn, rugknekkebrød, frukt, grønnsaker, avokado, kokosmelk/mel, nøtter, gode oljer, mørk sjokolade etc.

Alltid lurt med litt påfyll både før og rett etter økten slik at kroppen får restituert seg skikkelig :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare meg så godt!

Hvordan spiser en rett som løper? :)

Det lurer jeg også på :blomst:

Anonymous poster hash: 16916...2f3

AnonymBruker
Skrevet

Passe på at du får i deg nok kalorier. Man brenner mye på en joggetur og for å ikke bryte ned kropp og muskelmasse så må en passe på at underskuddet ikke blir for stort. I går jogget jeg f.eks 13 km og da røk det ca. 700-800 kcal som jeg måtte spise inn igjen(man har også høyere etterforbrenninge etter en joggetur som brenner mer kalorier en vanlig hvileforbrenning).

For min del så spiser jeg "ren" mat med fokus på mye proteiner fra kylling, fet fisk, karbonadedeig, svinekjøttdeig, egg, søtpotet, havregryn, rugknekkebrød, frukt, grønnsaker, avokado, kokosmelk/mel, nøtter, gode oljer, mørk sjokolade etc.

Alltid lurt med litt påfyll både før og rett etter økten slik at kroppen får restituert seg skikkelig :)

Er dette like viktig selvom man bare løper 5 km økter også?

Har du forslag til frokost og lunsj som er lurt? Er inne i et spor hvor jeg bare spiser det samme, og det er ikke særlig sunt føler jeg. Selvom jeg ikke legger på meg av det. (2 skiver med peanøttsmør og syltetøy)

Det må være enkelt og greit å lage til.

AnonymBruker
Skrevet

Nå sant skal sies, har jeg hatt litt problemer med å få i meg nok mat. Jeg er av typen som spiser akkurat hvor mye jeg føler for i det enkelte tidspunkt, og akkurat når jeg føler for å spise. Derfor kan det fort gå f.eks. to timer fra endt økt til neste måltid... Skal prøve å skjerpe meg der. Tror aldri jeg kommer til å greie å planlegge måltider på "samme måte" som å planlegge treningsøkter, men skal prøve å få i meg en del mellom måltidene slik at antall kalorier blir høyt nok ;)

Bør jeg spise mer på dager jeg trener enn dager jeg har treningsfri? Her har jeg heller ingen "regler", det er ofte at jeg spiser mer på en fridag enn en treningsdag.

TS

Gjest Runforit
Skrevet

Er dette like viktig selvom man bare løper 5 km økter også? Har du forslag til frokost og lunsj som er lurt? Er inne i et spor hvor jeg bare spiser det samme, og det er ikke særlig sunt føler jeg. Selvom jeg ikke legger på meg av det. (2 skiver med peanøttsmør og syltetøy)Det må være enkelt og greit å lage til. Anonymous poster hash: 16916...2f3

Om du veier 60 kg så brenner du ca. 300 kcal på 5 km pluss at du som sagt har høyere etterforbrenning. Da skal du spise inn igjen de kaloriene på dagsbudsjettet ditt slik at underskuddet ikke blir for stort.

Grove brødskiver med peantøttsmør er ikke noe farlig(peantøttsmør er kjempesunt og godt. Lager ofte middag med det sammen med kokosmelk og kylling med litt buljong og sukrin. Da har du en herlig kyllingsatay :) )

Ellers er havregryn et godt alternativ(trege karbs som gir energi), proteinpannekaker og så er jeg glad i rugknekkebrød med eggerøre stekt på peanøttolje og skinke før en økt. God balanse med trege karbs, protein og fett som gir et jevnt og godt stigende blodsukker og godt med energi til å jogge. Etter økten er jeg glad i f.eks laks eller ørret med oppkuttet mango og avokadosalat og gjerne litt nøtter :)

Anbefaler ingridsblogg.no for inspirasjon til både frokoster, lunsjer, middager og kveldskos.

AnonymBruker
Skrevet

Om du veier 60 kg så brenner du ca. 300 kcal på 5 km pluss at du som sagt har høyere etterforbrenning. Da skal du spise inn igjen de kaloriene på dagsbudsjettet ditt slik at underskuddet ikke blir for stort.

Grove brødskiver med peantøttsmør er ikke noe farlig(peantøttsmør er kjempesunt og godt. Lager ofte middag med det sammen med kokosmelk og kylling med litt buljong og sukrin. Da har du en herlig kyllingsatay :) )

Ellers er havregryn et godt alternativ(trege karbs som gir energi), proteinpannekaker og så er jeg glad i rugknekkebrød med eggerøre stekt på peanøttolje og skinke før en økt. God balanse med trege karbs, protein og fett som gir et jevnt og godt stigende blodsukker og godt med energi til å jogge. Etter økten er jeg glad i f.eks laks eller ørret med oppkuttet mango og avokadosalat og gjerne litt nøtter :)

Anbefaler ingridsblogg.no for inspirasjon til både frokoster, lunsjer, middager og kveldskos.

:) tusen takk for tips. Og ikke meningen å kuppe tråden, men lurte på det samme :)

Gjest Runforit
Skrevet

Nå sant skal sies, har jeg hatt litt problemer med å få i meg nok mat. Jeg er av typen som spiser akkurat hvor mye jeg føler for i det enkelte tidspunkt, og akkurat når jeg føler for å spise. Derfor kan det fort gå f.eks. to timer fra endt økt til neste måltid... Skal prøve å skjerpe meg der. Tror aldri jeg kommer til å greie å planlegge måltider på "samme måte" som å planlegge treningsøkter, men skal prøve å få i meg en del mellom måltidene slik at antall kalorier blir høyt nok ;) Bør jeg spise mer på dager jeg trener enn dager jeg har treningsfri? Her har jeg heller ingen "regler", det er ofte at jeg spiser mer på en fridag enn en treningsdag. TS Anonymous poster hash: e962a...491

Om du er slank og ikke skal ned i vekt så er det viktig å spise ekstra de dagene du trener ja(det er det uansett, men spesielt viktig om du er slank så du ikke blir mager og bryter ned kroppen).

Husk at det du spiser på en hviledag er det du skal ha for å opprettholde vekten du har. De dagene du trener så brenner du bort ekstra kalorier så for at du da ikke skal gå ned og bryte ned kroppen slik at du fremdeles kan yte sterkt mht joggingen så må du fylle på igjen det du brenner.

Om en skal ned i vekt så gjelder samme regelen fordi en skal ha et viss antall kalorier i morderat underskudd for å gå ned og da skal fremdeles treningskaloriene spises inn igjen så underskuddet ikke blir for stort.

AnonymBruker
Skrevet

Om du er slank og ikke skal ned i vekt så er det viktig å spise ekstra de dagene du trener ja(det er det uansett, men spesielt viktig om du er slank så du ikke blir mager og bryter ned kroppen).

Husk at det du spiser på en hviledag er det du skal ha for å opprettholde vekten du har. De dagene du trener så brenner du bort ekstra kalorier så for at du da ikke skal gå ned og bryte ned kroppen slik at du fremdeles kan yte sterkt mht joggingen så må du fylle på igjen det du brenner.

Om en skal ned i vekt så gjelder samme regelen fordi en skal ha et viss antall kalorier i morderat underskudd for å gå ned og da skal fremdeles treningskaloriene spises inn igjen så underskuddet ikke blir for stort.

Problemet mitt er at jeg ikke liker å spise når jeg ikke er sulten. Hvor fort sulten jeg blir er forskjellig fra dag til dag, men dette fører da ofte til at jeg kanskje ikke får i meg så mye som jeg burde.

Anbefaler du derfor å spise selv om jeg ikke er sulten? Tror dette kan bli en utfordring for meg, men er villig til å prøve, kanskje blir det en vane også :)

TS

Gjest Runforit
Skrevet

Problemet mitt er at jeg ikke liker å spise når jeg ikke er sulten. Hvor fort sulten jeg blir er forskjellig fra dag til dag, men dette fører da ofte til at jeg kanskje ikke får i meg så mye som jeg burde. Anbefaler du derfor å spise selv om jeg ikke er sulten? Tror dette kan bli en utfordring for meg, men er villig til å prøve, kanskje blir det en vane også :) TS Anonymous poster hash: e962a...491

Det kan være lurt å ha faste rutiner på når du skal spise. Når kroppen først er vant med å spise til faste tider så vil du også bli sulten til faste tider. Jeg er en person som lett kan glemme å spise, har jeg det travelt så kan jeg plutselig gå 6-8 timer uten mat.

Så er absolutt lurt å ha faste tider å spise på slik at kroppen får nok påfyll i løpet av dagen slik at du kan prestere bedre i forhold til joggingen, men du vil også få mer energi ellers i hverdagen når du gir kroppen det den trenger.

Og husk; har du rutiner og vaner mht treningen din så klarer du å opparbeide det samme med matvanene dine ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...